Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Дитячі вікові кризи: причини та способи подолання складних періодів розвитку
»
Взяти участь Всі події
15 лютого 2021 о 18:21
10 0

Інклюзія в українській освіті: добірка матеріалів

Добірка вебінарів, курсів та конференцій про інклюзивне навчання від «Всеосвіти».

У 2017 році був прийнятий новий Закон «Про освіту», і з того моменту діти з особливими освітніми потребами отримали право вчитися в будь-якій, навіть не спеціалізованій, школі. За три з половиною роки десятки тисяч дітей з ООП стали учнями загальноосвітніх шкіл, тисячі педагогів пройшли навчання та перепідготовку, сотні шкіл оновили матеріально-технічне забезпечення. Та залишилося і багато нерозв’язаних питань.

У фахових педагогічних колах інклюзію обговорюють часто. Наголошують на необхідності матеріального забезпечення школи, на побудові оптимальної команди супроводу, на професійній розробці ІПР та на інших речах, що так важливі для організації якісного інклюзивного навчання.

На наш погляд, неостаннім є ще один бік інклюзивного навчання – соціальний. Значний вплив має не тільки матеріальна база, але й інтеграція дитини в колектив, спілкування та підтримка.

Саме про ці аспекти ми говоритимемо на онлайн-марафоні «Толерантна освіта – запорука здорового суспільства». Олеся Яскевич, засновниця ГО «Бачити серцем» розкаже про основні принципи взаємодії з людьми з комплексними порушеннями розвитку та про можливості комунікації з ними. Анна Покровська, психологиня ГО «Безпечний світ», розкаже про емпатію та основні складові її формування у здобувачів освіти.

https://vseosvita.ua/marathon/tolerantna-osvita-zaporuka-zdorovoho-suspilstva-3.html

Також ми зробили для вас добірку матеріалів про інклюзію, що можуть стати вам в пригоді у вашій практиці.

Тексти

  • Як створювати інклюзивні класи та що робити для цього батькам: рекомендації від МОН.

  • Навчальний процес починається зазвичай з дитячого садка. Там має починатися й інклюзія. Ось, наприклад, рекомендації МОН щодо того, як організувати безпечний та доступний навчальний та розвивальний простір, як облаштувати ресурсні кімнати в дошкільній установі.

  • Наявність дитини з ООП в класі – це ще не інклюзія. Важливо залучати таку дитину до спілкування та побудови соціальних зв’язків. А для цього варто працювати з усім класом, бо часом діти під стороннім впливом ретранслюють стереотипи про людей з інвалідністю. Саме для цього ГО «Смарт освіта» створила 7 відеороликів, що допоможуть поговорити з дітьми про людей з інвалідністю та розвіяти можливі міфи про них.

  • Робота з дітьми з ООП інколи може викликати страх у педагога: як спілкуватися з такою дитиною, як краще пояснювати матеріал, як поводитися в кризових ситуаціях. Керівниця львівського центру Емаус Юлія Бойко поділилася рекомендаціями щодо комунікації та пошуку оптимальних шляхів до дітей з інвалідністю.

  • Освітній простір – це не тільки навчальні кабінети, а ще і їдальня, наприклад. Як вчаться діти з діабетом, целіакією, непереносимістю лактози тощо, розказують активісти проєкту  «Безглютенове та безлактозне харчування в Україні».

  • В інклюзивному класі мають працювати й асистенти вчителя. Ця посада викликає чимало суперечок та питань. Не завжди педагоги чи батьки, які нерідко бувають асистентами, не в змозі самі розібратися з відповідними законодавчими документами. Освітній департамент Луганської ОДА та Луганський обласний ІППО видали посібник для асистентів педагогів. Тут ви знайдете посадові обов’язки та рекомендації з ведення документації.

  • Діти з інвалідністю вчаться не лише в початковій школі – вони закінчують школу та здають ЗНО. Як організувати підготовку та саме тестування, читайте в порадах від освітнього омбудсмена.

  • А ось приклад успішної інклюзії. Воно й не дивно, директорка школи Наталія Кравчук однією з перших почала впроваджувати інклюзивне навчання. І вона поділилася своїм баченням цього процесу та дала свої поради колегам.

Вебінари

Гарні результати інклюзивного навчання – це злагоджена робота великої кількості людей. Зокрема, вчителя та його асистента. Як зробити цю співпрацю плідною, розказують психологиня Олена Черниш та педагог-дефектолог Артем Скоріков.

Не менш важливими в побудові ефективного інклюзивного навчання є батьки. Вони мають підтримувати дитину, допомагати їй у навчанні та закріплювати те, чого вже досягли педагоги в школі. Як побудувати оптимальну співпрацю педагогів з батьками та як взагалі має працювати команда супроводу, дивіться на вебінарах фахівчині у сфері спеціальної психології та логопедії Маргарити Чайки.

Педагоги в інклюзивних класах мають завжди діяти на випередження ситуації, впевнений Артем Скоріков. Він ділиться своїми практичними порадами щодо організації роботи з дітьми з ООП.

Керівниця інклюзивних проєктів ГО «Бачити серцем» Наталя Гладких розказує, як забезпечити емоційний розвиток дітей з ООП та навіщо це потрібно.

Один з головних елементів адаптації дитини – спілкування. Та трапляються випадки, коли в класі з’являється немовленнєва дитина. Як діяти в такому випадку, розказує Маргарита Чайка. Також педагогиня ділиться порадами щодо організації корекційної роботи з дітьми, які мають тяжкі порушення мовлення.

Експертка також ділиться порадами, як розвивати експресивне та імпресивне мовлення у дітей з інтелектуальними порушеннями.

І це далеко не всі вебінари, що так чи так стосуються інклюзії. Більше шукайте тут.


Науково-практичний семінар «Інклюзивна освіта для дітей з особливими освітніми потребами в Україні»

Чотири спікерки розказали про організацію інклюзивного навчання в освітньому закладі, про діяльність ІРЦ та співпрацю цих установ задля формування якісного та ефективного навчального процесу для всіх учнів.


Курси

Інклюзивне навчання забезпечує право кожної дитини в Україні на освіту. Та це не єдиний закон, що пов'язаний з інклюзією. Правове регулювання такої освіти є важливим для її ефективної роботи. Саме про це розказує викладачка циклової комісії суспільних дисциплін та правознавства Університетського коледжу Київського університету імені Бориса Грінченка Ольга Байталюк на курсі "Правове регулювання освіти осіб з особливими потребами".

Кожна дитина потребує індивідуального підходу, а діти з ООП тим більше. Недарма для них створюють індивідуальні програми розвитку. Як же ж правильно сформувати індивідуальну траєкторію навчання для дітей з ООП, розказує завідувачка відділу інклюзивного навчання Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України Наталія Ярмола в рамках курсу «Індивідуальна освітня траєкторія дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання».

Навчання дітей з ООП має бути сучасним та цікавим. Як його організувати, розказує кандидатка психологічних наук Ольга Бабяк на своєму курсі «Сучасні технології психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами в освітньому просторі».

Експертка також розказує, які можуть виникнути проблеми та труднощі в роботі з дітьми з когнітивними порушеннями та як правильно організувати навчання цих дітей: курс «Бар'єри в навчанні у дітей з когнітивними порушеннями: особливості розвитку дітей із ЗПР, РАС, СДУГ» та курс «Організація навчання дітей з порушеннями когнітивного розвитку».

Соціальна педагогиня Вікторія Мельничук та психологиня Олена Черниш розробили курс «Практичні підходи в проведенні корекційно-розвиткової роботи з дітьми, які мають порушення інтелектуального розвитку» з практичними порадами щодо корекційно-розвиткової роботи з дітьми, які мають порушення інтелектуального розвитку.

Більше курсів про інклюзивне навчання і не тільки шукайте тут.