Як говорити коректно про людей з інвалідністю

7 корисних порад від порталу НУШ, як прибрати зі своєї мови поняття «особливі діти», «аутисти» та «інваліди».

Найперше, що необхідно зробити – забути слово «інвалід», викреслити його зі свого лексикону. Два роки тому це поняття прибрали з усіх законів України і замінили на «людина з інвалідністю»

1. Акцентувати потрібно насамперед на людині, а не на її інвалідності. Тому правильно казати «людина/дитина з…». Наприклад, «дитина з ДЦП» (неправильно: децепешник), «дитина з розладами аутистичного спектру» (неправильно: аутист; «дитина з аутизмом» – теж коректно, говорять про спектр, бо аутизм не буває однаковим), «дитина з епілепсією» (неправильно: епілептик).

2. Некоректно казати «особлива дитина», бо всі діти чимось вирізняються.

3. Забудьте й про словосполучення «особливі потреби». Сходи з пандусом – це не особливо, а нормально і стане у пригоді не тільки тим, хто пересувається на візку, а й мамам з немовлятами, бабусям із «кравчучками» чи пасажирам із валізами. Або людині з переломом ноги.

4. Термін «особливі освітні потреби» є прийнятним, але застосовується не тільки до дітей з інвалідністю, а й, наприклад, до емігрантів, які поки не достатньо добре знають мову, чи до дітей, які постраждали внаслідок бойових дій і тимчасово потребують психологічної допомоги та підтримки у навчанні. Зараз особливі освітні потреби в них є, а згодом не буде.

5. Менше негативних виразів на кшталт «страждає на…» – цей вираз  передбачає, що людині, про яку ви говорите, постійно погано, боляче і безнадійно. Це викликає непотрібний жаль. Так само не варто казати, що хтось «прикутий до візка». Візок допомагає пересуватися, надає можливість рухатися, а не приковує.

6. Не зважаючи на те, що існують Українські товариства сліпих та глухих (УТОС та УТОГ відповідно), слова «глухий» та «сліпий» можуть мати негативне забарвлення. Коректніші варіанти: «людина, яка не чує» або «людина з порушеннями слуху/зору»«незрячий».

7. Не бійтеся говорити «радий/-а тебе бачити» чи «побачимося» незрячим. Так само можна запросити «піти прогулятися» людину на візку. Інвалідність означає лише те, що хтось робить те саме, що й ви, – тільки в інший спосіб.

Щоб наочно зрозуміти, чому варто надавати перевагу коректним термінам, перегляньте ось це відео:

Джерело: https://vse.ee/bnr


Вас також можуть зацікавити такі матеріали:

Видано посібник асистента вчителя (ведення документації та обов’язки)

Модуль «Інклюзивне навчання» стане обов’язковим з 2020 року

Уроки про права молоді з інвалідністю: шпаргалка для вчителів

Статеве виховання для дітей з ООП

Фінансування інклюзивного навчання у 2020 році

Вебінар від “Всеосвіти” Ефективна взаємодія вчителя і асистента - складова успіху роботи в інклюзивному класіознайомить вас з основними спільними функціями і ролями вчителя та асистента вчителя. Спікер Артем Скоріков розповість про те, як підготуватися до кожного уроку в інклюзивному класі з урахуванням потреб дітей з ООП.

Вебінар відбудеться: 30 січня, о 18:00

Сертифікат вебінара має бути зарахований вам у підвищення кваліфікації. 

Долучитися до вебінара: https://vseosvita.ua/webinar/efektivna-vzaemodia-vcitela-i-asistenta-skladova-uspihu-roboti-v-inkluzivnomu-klasi-134.html

Вебінар від “Всеосвіти” Немовленнєва дитина в інклюзивному просторі допоможе вам зрозуміти побудову алгоритму роботи в інклюзивному просторі з дитиною, що не має активного мовлення. Спікерка Маргарита Чайка розповість вам про те, як поетапно сформувати комунікативну діяльність у дітей з ООП.

Вебінар відбудеться: 4 лютого, о 18:00

Сертифікат вебінара має бути зарахований вам у підвищення кваліфікації. 

Долучитися до вебінара: https://vseosvita.ua/webinar/nemovlenneva-ditina-v-inkluzivnomu-prostori-142.html

Вебінар від “Всеосвіти” Співпраця фахівців та батьків дитини із особливими освітніми потребами: основні засади ефективної роботи допоможе сформувати роль фахівців та батьків у складі команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП. Спікерка Маргарита Чайка розповість про те, як визначити зону відповідальності батьків та побудувати алгоритм роботи фахівців. 

Сертифікат вебінара має бути зарахований вам у підвищення кваліфікації. 

Долучитися до вебінара: https://vseosvita.ua/webinar/spivpraca-fahivciv-ta-batkiv-ditini-iz-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-osnovni-zasadi-efektivnoi-roboti-128.html

Актуальний вебінар від “Всеосвіти” Командна робота при супроводі дитини з ООП допоможе сформувати розуміння у працівників ЗЗО сутності командної роботи щодо супроводу дитини із ООП. Спікерка Маргарита Чайка розповість про те, як відбувається організація освітньо-виховного процесу командою супроводу дитини із ООП.

Сертифікат вебінара має бути зарахований вам у підвищення кваліфікації. 

Переглянути вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/pobudova-osvitnogo-procesu-komandou-suprovodu-ditini-iz-oop-u-zakladi-osviti-z-inkluzivnou-formou-navcanna-109.html

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.