Новини «Всеосвіти»
2520
30 серпня 2019 о 20:09

Школа XXI століття: цифровізація, як освітній тренд

Як зловити хвилю цифровізації та навчитись створювати уроки так, щоб вони миттво захоплювали дитячу увагу? Про найактульніший тренд в освіті розповідає одна зі спікерок онлайн-конференції.

Технічний прогрес стрімко розвивається, він проникає в усі сфери життя, змінює способи спілкування, організації та навчання. Сьогодні кожен учень має у своєму арсеналі кілька ґаджетів, які слугують не лише, як забавка, але й як інструмент для вивчення нової теми тощо. У майбутньому, цифрове середовище визначатиме (якщо вже цього не робить), в яких напрямках потрібно розвиватися та які підходи потрібно використовувати для навчання учнів. Що ще потрібно знати про цифрову трансформацію, яка охопила весь світ? Детально та дуже цікаво про це розповіла Вікторія Миколаївна Косик, директора Центру освітнього консультування, освітній технолог, наукова співробітниця НЦ «Мала академія наук України» під час онлайн-конференції «Всеосвіти». Тема її доповіді: «Сучасні тенденції цифровізації освіти».

У вересні цього року в Запоріжжі відбуватиметься International IT Forum – це форум, на якому буде представлено бренд цифрової держави. Звичайно, що цифрова трансформація, яка зараз відбувається у світі, стосується і суспільства, і освіти загалом. Вона визначає, як ми живемо, працюємо, і як будемо працювати в майбутньому.

Мене особливо зацікавили слова Чарлза Дарвіна і я ніколи не думала, що їх можна адаптувати до сьогодення: «Не найсильніші види виживають, не найрозумніші, а ті, хто найбільш активно реагує на зміни». 

Ми сьогодні говорили про те, що зміни відбуваються шалено, а в освіті вони буквально «накривають». Мені сподобалась ця картинка, бо вона ілюструє такий сенс, що треба бути на хвилі і ловити її постійно, щоб встигнути все зробити.

Теорія еволюції, яку можна застосувати до розвитку нашого суспільства, підкреслює, що такі шалені темпи перетворюють ринок: він адаптується або вмирає.

Звичайно, найбільший ризик для шкільної сучасної освіти полягає не в її ефективності, а в тому, що наш спосіб навчання втрачає свою мету та актуальність.

Тобто, сьогодні світ не нагороджує нас за те, що ми знаємо, а за те, що ми можемо робити зі своїми знаннями.

Сьогодні у світі ми спостерігаємо перехід від запасів знань, який накопичуємо – до світу, в якому зростає збагачувальна сила співпраці. Майбутнє освіти – це персоналізація. Треба будувати індивідуальну освітню траєкторію. З огляду на вищесказане, освітні тенденції акцентують свою увагу на зміну з фокусу лекцій на інтерактивні форми навчання і, частково, гейміфікацію.

Сьогодні, на жаль, в укладання та навчання використовуються технології для підтримки традиційних способів. Раніше, під час звичайного уроку, учитель і учителька біля дошки пояснювали тему. А зараз ми робимо презентацію в PowerPoint або завантажуємо готову, проводимо демонстрацію за допомогою інтерактивної дошки тощо. Тобто, ми використовуємо педагогічний потенціал технологій у тих випадках, які традиційно звикли бачити.

Інформаційні системи використовуємо для збору даних, організації комунікаційних процесів чи подання матеріалу. На жаль, ми мало використовуємо цифрові технології для вирішення дійсно складних проблем, пов’язаних з підвищення рівня ефективності нашої освіти.

З’явилась небезпека на кшталт навчання по-старому з цифровим удосконаленням. Ми відцифровуємо існуючу практику, а не оцінюємо, як технології можуть сприяти тому, що ми будемо порушувати норми і вести абсолютно нові форми навчальної діяльності.

Що ж ми можемо зробити?

Процес навчання потрібно побудувати так, щоб учні отримували задоволення від навчання, стали вмотивованими. Сучасні діти потребують постійної персональної підтримки, адже вони повинні знати, що вони залучені в процес навчання. 

Зміст і процес навчання мають бути сумісні із соціальною культурою. Учні мають бачити перспективу свого навчання і працевлаштування. Тобто, на жаль, такий рівень персоналізації не може бути запропонований для кожного учня. Тому перспектива цифровізації освіти, про яку ми говоримо, полягає у тому, щоб забезпечити потреби кожного учня відповідно до його інтересів.

Середовище цифровізації легко реагує на запит дитини, може підбирати під її індивідуальні потреби різний контент, темпи й рівень освіти, форми й стилі молодіжної культури.

Завдяки цьому формату навчання учні будуть керувати своїм процесом самостійно. І вже приклади такого навчання  фінська школа. Уроки в цих школах базуються на феномені орієнтованого навчання. На таких уроках учні не вивчають окремо фізику, географію, вони вивчають явище і феномени, розбирають приклади із життя. Феномен – важко збагнути, тому на допомогу учням приходять інформаційні та комунікаційні інструменти.

Це і є новітня тенденція в цифровізації освіти. Деякі з ментальних звичок, пов’язаних з особистими та соціальними технологіями розглядаються вчителями як щось непотрібне. Часом – це не критичне ставлення до інформації в інтернеті.

Я вважаю, що необхідно побудувати надійний компас та розвивати навички розумної навігації. І тоді учні зможуть знайти свій шлях у цьому складному мінливому світі. Не озираємось назад, а дивимось лише вперед.


 

Якщо вам сподобалась тема пані Вікторії, ви можете переглянути запис повністю: https://youtu.be/S-sVVtqo4tg?t=13271

Усі перезентації та інші матеріали спікерів ви можете завантажити одним архівом на сторінці конференції! 

 

 

З цієї теми вас також зацікавить: 

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.