Новини «Всеосвіти»
5255
29 серпня 2019 о 17:56

Освітня діяльність позашкільної освіти в умовах змін

Як і чим живе позашкільна освіта в Україні, чого потребує та що пропонує дітям? На ці та інші питання відповідає одні із спікерок онлайн-конференції.

Позашкільна освіта в Україні має ключове значення у вихованні і розвитку дітей. Ця сфера активно розвивається і про ці зміни та стратегію на 2019-2020 навчальний рік розповіла Ольга Володимирівна Просіна, доцентка кафедри філософії і освіти дорослих Центрального інституту післядипломної освіти Державного вищого навчального закладу «Університет менеджменту освіти» НАПН України, кандидатка педагогічних наук. Під час онлайн-конференції «Всеосвіти» пані Ольга виступила із доповіддю на тему: «Освітня діяльність позашкільної освіти в умовах змін». 

Позашкілля, як і школи, живуть нині активним життям. Педагоги з нетерпінням чекають вихованців на навчання. Позашкілля, насамперед, відрізняється від закладів загальної середньої освіти тим, що до навчання діти йдуть добровільно. Гуртківці мають потужний потенціал і ресурс для розвитку, тож, гуртки заповнюються дуже легко. Чимало чинників залажить від фахових якостей позашкільників.

Ззовні все виглядає легко, але це кропітка щоденна праця. Було б доцільно у кожному закладі (я думаю, що чимало директорів уже так зробили) скористатися сучасними документами, які були розроблені в галузі позашкілля, зокрема «Стратегія розвитку позашкільної освіти» під керівництвом проф. Биковської.

Сучасні проблема гарно вирішувати великими ефективними командами, що й роблять позашкільники. Під час реформ усі знають, що позашкілля доводило свою значущість і успішне це довело, бо мають сильних лідерів, які вели за собою. Ми розуміємо значення нашої галузі і маємо відповідати сучасним потребам.

Якщо говорити про освітній вектор, то бачимо важливі напрямки для удосконалення і впровадження у позашкільній освіті – реалізація компетентнісного підходу. Заклади позашкільної освіти більше готові, ніж заклади загальної освіти, реалізувати компетентнісний підхід на високому рівні.

Хочу нагадати про різницю традиційного і компетентнісного підходу:

Традиційний:

  • Знання;
  • Вміння;
  • Навички.

Компетентнісний:

  • Знання (знаннєві);
  • Вміння / навички (вміннєві);
  • Установки / цінності / ставлення / риси (поведінкові). 

Якщо говоримо про підходи, то не дивлячись на те, що компетентнісний підхід для позашкілля є інновацією, яку вони гарно сприймають, існують певні стеоретипи. Ми розуміємо, що нам легше сприйняти і сказати, що ми даємо знання й вміння, а не формуємо певну компетентність. Модель «айсберга» компетенцій показує нам значущість прихованої частини про яку, часом, ми забуваємо. Це саме ті методи, які мають працювати, які ми маємо набути і використовувати в освітній діяльності.

Зміни – це ключове поняття, на які позашкілля активно, бо вони живуть у світі живої конкуренції.

На слайді представлено кілька змін, які впливають на життя закладів позашкільної освіти. Вільні місця – до них можна додавати власні варіанти змін.

ЗПО мають позитивну сторону у розвитку процесу децентралізації, та, на жаль, деякі території, під виглядом оптимізації, скорочують ЗПО. Усвідомлення цього процесу наразі є суттєвим, через це чимало зусиль спрямовується на те, щоб таких випадків не траплялося.

Позашкілля – це живий організм, який реагує на всі зміни, що відбуваються в сучасному суспільстві.

Для того, щоб зміни не сприймались, як проблема, а як можливість, цими змінами потрібно ефективно управляти. У стратегії, про яку я говорила, виділено окремо позицію – «Управлінський вектор закладами». Нині важливо підготувати сучасних управлінців та керівників ЗПО. 

 Підвищення кваліфікації 

Наразі ми співпрацюємо з різними інституціями і розробляємо курси, які адаптуємо, змінюємо під нові виклики, які стоять перед закладами позашкільної освіти, тому підготовка директорів – це важливий вектор в діяльності нашого інституту.

У нас є проєкт – «Толока позашкільників» під час якого, ми досліджуємо, креативимо, знаходимо нові ідеї та шляхи. У такий спосіб підвищуємо фаховий рівень позашкільників.

Ми намагаємось максимально докласти зусиль, особливо перед початком навчального року, щоб допомогти поширити інформацію для всіх учасників світнього процесу. Потрібно бути лише проактивними і долучатися до проєктів.


 

Якщо вам сподобалась тема пані Ольги, ви можете переглянути запис повністю: https://youtu.be/S-sVVtqo4tg?t=10835

Усі презентації та інші матеріали спікерів ви можете завантажити одним архівом на сторінці конференції

 

 

З цієї теми вас також зацікавить: 

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.