Не менш важливою складовою освітнього процесу є працівники психологічної служби, які мають оперативно реагувати на різні конфлікти чи певні ситуації, що сталися у школі. Враховуючи педагогіку партнерства, такі напрями, як: готовність до інновацій, реалізації ефективних методів практичної психології соціальної роботи в освітньому процесі – мають стати пріоритетними.
Як наразі розвивається психологічна служба в Україні, які її функції та обов’язки – про це детальніше розповіла Наталія Олександрівна Маковкіна, завідувачка відділом практичної психології і соціальної роботи Комунального навчального закладу Київської обласної ради «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» під час онлайн-конференції «Всеосвіти».
Документи, які регулюють роботу психологічної служби
Психологічну службу регламентує стаття 76 ЗУ «Про Освіту» і наказ МОН №509 «Про затвердження положення про психологічну службу в системі України». Також є документ – затвердження наказу МОН від 8.08.2017 року №1127 «Про затвердження плану заходів щодо розвитку психологічної служби на період до 2020 року» і лист МОН від 27.06.2019 №1/9 414 «Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н.р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок». Без цього документу психологічна служба не може працювати.
Проблема №1
Незадовільна робота керівника психологічної служби на місці, нерозуміння деяких керівників закладів освіти про розвиток психологічної служби і її функцій (як її перевірити, хто має контролювати, хто такий психолог і соціальний педагог тощо).
Часто працівникв психологічної служби долучають до зовсім іншої роботи і вони не виконують свою.
Проблема №2
Малокомплектність школи, коли там немає повноцінної ставки практичного психолога чи соціального педагога. У подібних випадках предметників «дозавантажують» тими самими ставками, які лишилися.
Проблема №3
Низька активність практичних і соціальних психологів. Вони не хочуть долучатися і не шукають способи саморозвитку, і самоосвіти.
Проблема №4
Вищі заклади освіти дають недостатню основу психологічних знань, щоб потім працювати у звичайному закладі. Буває так, що працівники не враховують специфіку закладу і беруть загальні основи.
Проблема №5
Низький рівень професіоналізму і недостатня методична робота з молодими фахівцями, які потрапляють в нові умови. В університетах студенти чули одну інформацію, а на практиці стикаються з іншими проблемами. Є значна кількість працівників психологічної служби, які взагалі не можуть знайти і побудувати роботу з клієнтом, батьком, учнями, педагогами. Це може бути різне ставлення педагогічного працівника. У сільській місцевості кожен знає один одного і вони не ставляться до психолога як до працівника, який може надати певну рекомендаційну допомогу.
Проблема №6
Не виконання вимог етичного кодексу психолога, не вміння застосовувати психодіагностичні та психокорекційні методики. Часом фахівці застосовують непсихологічні методи.
Говорячи про загальні аспекти діяльності психологічної служби, то є низка напрямів обов’язкової роботи, які мають виконуватися:
Аналіз даних із регіонів у 2018-2019 навчальному році
За минулий навчальний рік кількість фахівців становила 23 082 – з них найчисленніші – практичні психологи, соціальні педагоги, методисти.
У 2018-2019 навчальному році практичних психологів у ставках було забезпечено майже на 63%, соціальних педагогів на 48%. Середній показник – 57% від того, який вимагає від нас законодавство і нормативна база.
Українським науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи розроблено методичні рекомендації «Застосування діагностичних мінімумів у діяльності працівників психології служби». Часто фахівці запитують про те, де взяти цей мінімум? Він уже розроблений і розміщений сайті центру.
Під час профілактичної роботи працівники можуть використовувати програми переможців III етапу Всеукраїнського конкурсу авторських програм.
Багато запитань пролунало щодо питань факультативів, спецкурсів, і курсів за вибором. Увесь перелік на фото, ви можете ними користуватися.
Одним із найчастіших звернень до працівників психологічної служби є протидія домашньому насильству і булінгу. За минулий рік було 48 590 запитів щодо домашнього насильства і 56 000 щодо булінгу.
Відповідно до листа МОН від 18.05.18 №1/115 480 розроблено методичні рекомендації для фахівців психологічної служби щодо протидії і насильницькій моделі поведінки, небайдужого ставлення до постраждалих осіб тощо, а також оозміщено перелік освітніх програм з питань запобігання та протидії домашнього насильства та діагностичних методик на сайті ІМЗО.
Створення служб порозуміння в закладах освіти, регламентується листом МОН від 13.09.10 року 1/9623 «Щодо подолання злочинності серед неповнолітніх та організації профілактичної роботи». Також корекційні програми для використання в роботі розміщені на сайті ІМЗО.
Ми активно працюємо з інклюзивними класами тому спеціально для працівників психологічної служби рекомендовано МОН методичний посібник «Технології психологічного забезпечення освітнього процесу в інклюзивній школі».
Типова документація працівників психологічної служби
У вас мають бути відповідні зразки і додатки, які ви використовуватимете, як чинну документацію.
Зверніть увагу на річний план! Його форма для практичного психолога і соціального педагога може бути змінена, але напрями мають відповідати поданому зразку.
Так само протокол індивідуальних консультацій ведеться у разі подальшої індивідуальної роботи, за інших обставин – лише за потреби.
Напрями, над якими ми працюємо:
Якщо вам сподобалась тема пані Наталії, ви можете переглянути запис повністю: https://youtu.be/S-sVVtqo4tg?t=11843
Усі презентації та інші матеріали спікерів ви можете завантажити одним архівом на сторінці конференції!
З цієї теми вас також зацікавить:
Будь ласка, оцініть новину!