+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о

Психологічна служба в Україні: що варто знати

Про стан та розвиток психологічної служби у системі освіти розповідає одна із спікерок онлайн-конференції «Всеосвіти» – Наталія Маковкіна.

Не менш важливою складовою освітнього процесу є працівники психологічної служби, які мають оперативно реагувати на різні конфлікти чи певні ситуації, що сталися у школі. Враховуючи педагогіку партнерства, такі напрями, як: готовність до інновацій, реалізації ефективних методів практичної психології соціальної роботи в освітньому процесі – мають стати пріоритетними. 

Як наразі розвивається психологічна служба в Україні, які її функції та обов’язки – про це детальніше розповіла Наталія Олександрівна Маковкіна, завідувачка відділом практичної психології і соціальної роботи Комунального навчального закладу Київської обласної ради «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» під час онлайн-конференції «Всеосвіти».

 Документи, які регулюють роботу психологічної служби 

Психологічну службу регламентує стаття 76 ЗУ «Про Освіту» і наказ МОН №509 «Про затвердження положення про психологічну службу в системі України». Також є документ – затвердження наказу МОН від 8.08.2017 року №1127 «Про затвердження плану заходів щодо розвитку психологічної служби на період до 2020 року» і лист МОН від 27.06.2019 №1/9 414 «Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н.р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок». Без цього документу психологічна служба не може працювати. 


Проблема №1

Незадовільна робота керівника психологічної служби на місці, нерозуміння деяких керівників закладів освіти про розвиток психологічної служби і її функцій (як її перевірити, хто має контролювати, хто такий психолог і соціальний педагог тощо).

Часто працівникв психологічної служби долучають до зовсім іншої роботи і вони не виконують свою.

Проблема №2

Малокомплектність школи, коли там немає повноцінної ставки практичного психолога чи соціального педагога. У подібних випадках предметників «дозавантажують» тими самими ставками, які лишилися.

Проблема №3

Низька активність практичних і соціальних психологів. Вони не хочуть долучатися і не шукають способи саморозвитку, і самоосвіти.

Проблема №4

Вищі заклади освіти дають недостатню основу психологічних знань, щоб потім працювати у звичайному закладі. Буває так, що працівники не враховують специфіку закладу і беруть загальні основи.

Проблема №5

Низький рівень професіоналізму і недостатня методична робота з молодими фахівцями, які потрапляють в нові умови. В університетах студенти чули одну інформацію, а на практиці стикаються з іншими проблемами. Є значна кількість працівників психологічної служби, які взагалі не можуть знайти і побудувати роботу з клієнтом, батьком, учнями, педагогами. Це може бути різне ставлення педагогічного працівника. У сільській місцевості кожен знає один одного і вони не ставляться до психолога як до працівника, який може надати певну рекомендаційну допомогу.

Проблема №6 

Не виконання вимог етичного кодексу психолога, не вміння застосовувати психодіагностичні та психокорекційні методики. Часом фахівці застосовують непсихологічні методи.

Говорячи про загальні аспекти діяльності психологічної служби, то є низка напрямів обов’язкової роботи, які мають виконуватися:

  • діагностична;
  • корекційна;
  • навчальна діяльність;
  • консультування;
  • зв’язки із громадськістю та просвіта.

 Аналіз даних із регіонів у 2018-2019 навчальному році 

За минулий навчальний рік кількість фахівців становила 23 082 – з них найчисленніші – практичні психологи, соціальні педагоги, методисти.

У 2018-2019 навчальному році практичних психологів у ставках було забезпечено майже на 63%, соціальних педагогів на 48%. Середній показник – 57% від того, який вимагає від нас законодавство і нормативна база.

Українським науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи розроблено методичні рекомендації «Застосування діагностичних мінімумів у діяльності працівників психології служби». Часто фахівці запитують про те, де взяти цей мінімум? Він уже розроблений і розміщений сайті центру. 

Під час профілактичної роботи працівники можуть використовувати програми переможців III етапу Всеукраїнського конкурсу авторських програм

Багато запитань пролунало щодо питань факультативів, спецкурсів, і курсів за вибором. Увесь перелік на фото, ви можете ними користуватися. 

Одним із найчастіших звернень до працівників психологічної служби є протидія домашньому насильству і булінгу. За минулий рік було 48 590 запитів щодо домашнього насильства і 56 000 щодо булінгу.

Відповідно до листа МОН від 18.05.18 №1/115 480 розроблено методичні рекомендації для фахівців психологічної служби щодо протидії і насильницькій моделі поведінки, небайдужого ставлення до постраждалих осіб тощо, а також оозміщено перелік освітніх програм з питань запобігання та протидії домашнього насильства та діагностичних методик на сайті ІМЗО.

Створення служб порозуміння в закладах освіти, регламентується листом МОН від 13.09.10 року 1/9623 «Щодо подолання злочинності серед неповнолітніх та організації профілактичної роботи». Також корекційні програми для використання в роботі розміщені на сайті ІМЗО.

Ми активно працюємо з інклюзивними класами тому спеціально для працівників психологічної служби рекомендовано МОН методичний посібник «Технології психологічного забезпечення освітнього процесу в інклюзивній школі».

 Типова документація працівників психологічної служби 

У вас мають бути відповідні зразки і додатки, які ви використовуватимете, як чинну документацію. 

Зверніть увагу на річний план! Його форма для практичного психолога і соціального педагога може бути змінена, але напрями мають відповідати поданому зразку.

Так само протокол індивідуальних консультацій ведеться у разі подальшої індивідуальної роботи, за інших обставин – лише за потреби.

 Напрями, над якими ми працюємо: 

  • недопущення скорочення ставки для працівників психологічної служби;
  • покращення методичного забезпечення діяльності працівників психологічної служби;
  • проведення з керівниками закладів освіти роз’яснювальних заходів і будь-яких тренінгів чи семінарів, які надають інформацію про роботу та функції працівників психологічної служби;
  • організація і проведення Всеукраїнського конкурсу;
  • впровадження шкільних служб порозуміння в закладах освіти;
  • організація й надання допомоги постраждалим і внутрішньо-переміщеним особам , їхнім батькам та членам родинам в адаптації до нових умов, дітям і сім’ям учасників АТО;
  • психологічні й педагогічні супровід інклюзивного навчання;
  • забезпечення захисту прав і свобод дітей, створення безпечного середовища, запобігання домашньому насильству та насильству в учнівському колективі ;
  • посилення профілактичної роботи щодо протидії торгівлі людьми, налагодження співпраці з громадськими організаціями.

 

Якщо вам сподобалась тема пані Наталії, ви можете переглянути запис повністю: https://youtu.be/S-sVVtqo4tg?t=11843

Усі презентації та інші матеріали спікерів ви можете завантажити одним архівом на сторінці конференції

 

 

З цієї теми вас також зацікавить: 

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись