Зараз в ефірі:
онлайн-конференція:
«
Актуальні питання дошкільної освіти: досвід та перспективи розвитку
»
Взяти участь Всі події
Матеріал:

Зошит для розвитку когнітивної та емоційно вольової сфери на 88 сторінок "Робочий зошит"

придбати матеріал
Ціна:

85 грн

Після покупки цей матеріал відразу стане доступним для використання повною мірою. Запитів на доступ не потрібно відправляти. Всі придбані матеріали зберігаються в розділі мої придбані матеріали.

Опис методичного матеріалу:

Зошит для розвитку когнітивної та емоційно вольової сфери на 88 сторінок "Робочий зошит"

Загальні рекомендації щодо навчання і розвитку дітей з порушеннями зору

Рекомендації щодо когнітивної сфери:

  • розвивати зорове, слухове, кінестетичне сприймання;

  • під час пояснення навчального матеріалу необхідно максимально використовувати приклади реального життя та конкретний матеріал, які допоможуть встановити зв’язки між абстрактними поняттями і досвідом дитини;

  • формувати уявлення, використовуючи реальні моделі, рельєфні зображення, схеми, таблиці та ін.;

  • формувати навички обстеження та порівняння предметів, людей;

  • орієнтувати дитину на пошук додаткової інформації про незрозумілі, нові об’єкти;

  • закріплення знань потребуватиме багаторазового повторення та досвіду їх застосування у навчальній діяльності та життєвих ситуаціях;

  • дитина потребуватиме чітких вказівок щодо виконання завдання, важливо проговорювати кожний етап його виконання, звертати увагу на алгоритм дій;

  • формувати вміння досліджувати, експериментувати, ставити запитання, погоджуватися – не погоджуватися, перепитувати, виявляти сумніви.

Рекомендації щодо емоційно-вольової сфери:

  • формувати навички розпізнавання емоцій оточуючих та власних;

  • навчати висловлювати свої переживання та почуття;

  • формувати навички самооцінювання, вміння визначати свої сильні та слабкі сторони;

  • стимулювати бажання дитини працювати, виконувати завдання, виявляти ініціативу, долати труднощі на шляху до поставленої мети;

  • заохочувати наполегливість, незалежність та самостійність дитини;

  • розподіляючи клас на підгрупи, необхідно передбачити залучення дитини з порушеннями зору до виконання колективних завдань та створювати ситуації успіху для неї.

Загальні рекомендації щодо навчання і розвитку дітей з порушеннями слуху

Рекомендації щодо когнітивної сфери:

  • розвивати зорове, слухове та тактильне сприймання під час індивідуальних чи групових занять з фахівцями;

  • формувати навички сприймати, зосереджувати увагу, запам’ятовувати і контролювати себе з опорою на збережені аналізатори чи рухову діяльність;

  • формувати уявлення про предмети, дії, явища, використовуючи різні сенсорні відчуття;

  • формувати навички аналізу, синтезу, узагальнення, класифікації та прогнозування;

  • розширювати поняття про довкілля та орієнтири в ньому, в тому числі через спостережливість, уважність, допитливість;

  • надавати роз’яснення абстрактним поняттями, пов’язувати їх з досвідом дитини та інше.

Рекомендації щодо емоційно-вольової сфери:

  • формувати позитивне ставлення до себе та оточуючих;

  • формувати навички позитивної поведінки;

  • мотивувати дитину до навчальної діяльності за допомогою ситуації успіху, з опорою на досвід та інтереси дитини;

  • зосереджуючи увагу на стані задоволення дитини від отриманих досягнень через формувальне оцінювання;

  • заохочувати незалежність та самостійність дитини;

  • формувати навички розпізнавання емоцій оточуючих та власних;

  • вчити висловлювати свої переживання та почуття, розвивати навички рефлексії та інше.

Загальні рекомендації щодо навчання і розвитку дітей з порушеннями мовлення

Рекомендації щодо розвитку когнітивної сфери:

Важлива особливість розвитку мовлення дитини полягає у тому, що вона є складовою когнітивної сфери. Саме тому важливо приділяти увагу формуванню уміння дитини сприймати, зосереджувати увагу, запам’ятовувати і контролювати себе. Слід сприяти поетапному формуванню контролю за правильністю власного мовлення, поступово переходячи від оцінювання помилок аналогічних власним у чужому мовленні, а потім до власних.

Рекомендації щодо розвитку емоційно-вольової сфери:

Розвиток мовлення дитини вимагає чималих вольових зусиль на перших етапах надання послуг вчителем-логопедом, оскільки цей процес часто супроводжується неприємними відчуттями (біль при надмірному м’язовому напруженні органів артикуляції, страх перед новими відчуттями або в результаті наявності сумніву стосовно власних здібностей та ін.). З метою забезпечення розвитку емоційно-вольової сфери рекомендується:

  • мотивувати дитину за допомогою створення позитивної атмосфери з опорою на її досвід та інтереси (улюблені мультики, ігри та ін.);

    • пропонувати спочатку завдання, які дитина здатна виконати з легкістю і отримати схвальну оцінку за їх виконання;

    • продемонструвати на власному прикладі виконання завдання;

    • не змушувати дитину виконувати завдання всупереч її бажанню, необхідно переключити її увагу на інший вид діяльності, і непомітно долучити знову, можливо, дещо змінюючи умови виконання;

    • влаштовувати змагання, у яких непомітно навмисно «програвати», що сприятиме формуванню впевненості дитини у своїх силах;

    • надавати можливість виконувати письмові роботи олівцем з метою попередження напруження, пов’язаного зі «страхом помилок» та постійних виправлень.

Загальні рекомендації щодо навчання і розвитку дітей з порушеннями опорно-рухового апарату

Рекомендації щодо розвитку когнітивної сфери:

Діти з порушеннями опорно-рухового апарату потребують організації надання психолого-педагогічної допомоги, що спрямована на всі компоненти когнітивної сфери. Тому необхідно акцентувати увагу на:

  • формуванні зорового, слухового і кінестетичного сприймання шляхом обстеження предметів на основі зору, слуху, дотику, вкладаючи до рук дитини різні за формою, розміром і фактурою предмети (у тому числі іграшки). З метою покращення відчуттів рекомендується зробити масаж кистей і кінчиків пальців рук за допомогою щіток різного ступеня жорсткості;

    • стимуляції предметно-практичної та ігрової діяльності з метою формування уміння сприймати та діяти;

    • заохоченні до предметно-дійового спілкування з оточуючими на основі закріплення зв’язку між словом, предметом та дією через називання дорослим предмету, пояснення його призначення, показу дій, які можна з ним виконувати;

    • застосуванні регулятивної функції внутрішнього мовлення та ритмічної організації руху (методика навчання Андраша Петьо) шляхом виконання рухів під лічбу від 1 до 5 на основі однотипних інструкцій (наприклад, «догори-вниз» для виконання руху, який триває, поки звучить лічба), що дає змогу розвинути розуміння простих фраз з опорою на показ і виконання, і поступово перейти до здійснення рухів під керівництвом внутрішнього мовлення;

    • формуванні психологічних операцій і функцій уваги, пам’яті, мисленнєвих операцій (аналізу, синтезу, прогнозування, порівняння, класифікації, узагальнення та ін.) у процесі навчання.

Рекомендації щодо розвитку емоційно-вольової сфери:

Дітям з порушеннями опорно-рухового апарату часто властиве порушення працездатності. Певна роль у виникненні таких порушень належить соціальним факторам, зокрема, вихованню дитини за типом гіперопіки. У результаті такого виховання може виникнути недорозвиток мотиваційної основи психічної діяльності, що призводить до недостатності прояву вольових зусиль, коли необхідно виконати завдання, рух або почати спілкування.

Труднощі здійснення вольових зусиль у зазначеної категорії дітей, а також у дітей, які мають порушеннями мовлення, є подібними, тому рекомендації щодо розвитку емоційно-вольової сфери, які подано у відповідному розділі, можуть бути корисними і в даному випадку.

Загальні рекомендації щодо навчання і розвитку дітей з порушеннями інтелектуального розвитку

Рекомендації щодо розвитку когнітивної сфери:

  • Сприймання: поділ складного матеріалу на частини; збільшення часу для усвідомлення завдання; уповільнення темпу викладу матеріалу; використання наочності, активізація знань дітей з метою використання їх власного досвіду; порівняння сприйнятого зі зразком.

    • Увага: допомога у перевірці правильності виконаних дій; формування навичок самоконтролю; навчання вмінню порівнювати свої роботи зі зразком.

    • Пам’ять: мінімальна кількість нових термінів, понять на одному уроці; поділ матеріалу на частини; повторення матеріалу; закріплення вивченого матеріалу з опорою на наочність, емоційну пам’ять з поступовим переходом до словесно-логічного запам’ятовування.

    • Мислення: зменшення обсягу матеріалу, спрощення інформації для засвоєння; навчання застосовувати знання на практиці; поділ складних тем на частини; поступове формування вміння порівнювати, використовувати план, інструкцію, схеми тощо; формування вмінь виділяти різні аспекти предметів і явищ; вчити міркувати вголос про способи та послідовність виконання завдань.

    • Інтелектуальна сфера: урахування індивідуальної працездатності дитини відповідно до її можливостей; урізноманітнення методів і прийомів навчання; створення умов, які стимулюватимуть учнів до навчання і запобігати виникненню втоми.

Рекомендації щодо розвитку емоційно-вольової сфери:

  • коригувати емоційні стани дитини, формувати вміння управляти своїми емоціями;

    • запобігати виникненню спалахам роздратувань;

    • залучати дітей до міжособистісної взаємодії у дитячому колективі та до взаємодії «учитель-учень».

Загальні рекомендації щодо навчання і розвитку дітей з розладами аутистичного спектру

Рекомендації щодо розвитку когнітивної сфери:

  • Підтримка нормального розвитку (соціалізація, розвиток комунікації, моторних навичок, уяви).

  • Добір завдання за принципом максимальної зрозумілості для дитини та мінімальної інструкції.

  • Використання засобів мистецтва (малювання, ліплення, колаж), ігор з водою та іншими предметами побуту.

  • Розширення уявлень про навколишній світ (за тематичними блоками з використанням малюнків тощо).

  • Впровадження візуальної підтримки, що дає змогу отримати сталі й незмінні орієнтири, які поступово скеровують різні прояви дітей. Використання різновидів візуальної підтримки (розклади, правила, алгоритми дій тощо).

  • Вдосконалення моторики (рухливі ігри, вправи з використанням спортивного обладнання, маніпулювання предметами тощо).

  • Розвиток пізнавальних процесів (спонукання до зацікавлення довкіллям; опанування технік читання, писання, лічби тощо).

Рекомендації щодо розвитку емоційно-вольової сфери:

  • Встановлення меж дозволеної поведінки для дитини не тільки під час занять і в родинному колі.

  • Дитину з розладами аутистичного спектру необхідно навчити поважати дорослого та орієнтуватися на нього. Незважаючи на те, що такі діти, начебто, не звертають увагу на інших людей, більшість з них, з притаманною їм кмітливістю і спостережливістю, дуже швидко навчаються керувати своїм оточенням, чинити свавілля, роблячи лише те, що хочуть самі. Як наслідок, діти підпорядковують своїм бажанням дії дорослих, легко маніпулюють ними.

  • Усвідомлено маніпулювати поведінкою дитини з розладами аутистичного спектру, після чого вона має зробити вибір: 1) підтримувати подібні прояви й залишити все в незмінному стані; 2) припинити їх, і тоді всі дорослі, як справжні вихователі, послідовно і систематично дають їй зрозуміти, що вона – дитина, і має слухатися дорослого, мати повагу до нього, бути уважною, коли він щось робить або говорить.

  • Відслідковувати особливі поведінкові прояви дитини, а також фіксувати ситуації, коли у неї з’являється проблемна поведінка.

  • Для формування в дитини соціальних якостей доцільно застосовувати такі підходи та методи: «Терапія з однолітками», «Соціальні історії», «Структурована гра», «Тренінг комунікативних умінь», «Відеомоделювання».

Загальні рекомендації щодо навчання і розвитку дітей із затримкою психічного розвитку

Рекомендації щодо розвитку когнітивної сфери:

  • проводити заняття з розвитку всіх видів сприймання, особливо зорового та слухового, на базі яких розвиваються вищі психічні функції. Так збагачуються різноманітні знання про навколишній світ і розуміння зв’язків між предметами та явищами, розвивається мислення й мовлення дітей;

  • під час навчання необхідно розвивати працездатність, уміння зосереджувати увагу та цілеспрямовано працювати: ставити перед собою мету, усвідомлювати способи її досягнення, адекватно оцінювати результати;

  • доцільно розвивати навчальну мотивацію, бажання вчитися, віру дитини у власні можливості;

  • розвивати пізнавальну діяльність. Спеціально вчити розрізняти та називати колір, форму, розмір предметів, їх розташування у просторі, застосовувати ці знання практично; виділяти та пояснювати просторові відношення між предметами, використовувати це у практичній діяльності;

  • формувати вміння орієнтуватися в сторонах предметів, які знаходяться перед дитиною – визначати орієнтири на аркуші паперу, в альбомі; вміти знаходити верх і низ, правий і лівий бік тощо. Розуміння просторових відношень впливає і на мовленнєвий розвиток дитини;

  • формувати вміння працювати за інструкцією, послідовно виконувати завдання. Таку роботу можна проводити під час конструювання, малювання. Разом з дитиною слід аналізувати зразок, визначити послідовність складання конструкції, здійснення окремих дій малювання. Для розвитку дитини із ЗПР корисні заняття ліпленням. Виготовлення навіть простих фігурок з пластиліну чи глини потребує узгоджених рухів і актів сприймання, аналізу зразка за різними ознаками та відтворення цих ознак у виробі. Крім того, робота з пластичним матеріалом розвиває дрібні рухи кисті руки, що позитивно впливає не тільки на вдосконалення рухових функцій, а й на інші функції, зокрема, мовлення.

Рекомендації щодо розвитку емоційно-вольової сфери:

  • похвала, підтримка, надання допомоги, створення психологічного комфорту дають змогу дитині повною мірою реалізувати свій потенціал;

  • підтримка найменших позитивних проявів у навчанні, спілкуванні, поведінці;

  • створення умов, за яких проблеми психічного розвитку дитини не перешкоджають досягненням у навчанні;

  • виявлення сильних сторін, здібностей дитини і використання їх для компенсації порушень розвитку;

  • допомога у побудові взаємин з однолітками;

  • моделювання ситуацій, у яких дитина здобуває позитивний досвід адекватних емоційних реакцій, дотримання норм поведінки

Вміст матеріалу: показано 18 з 89 сторінок

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення зі змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документа.

+Показати ще (6)

Доступ до плеєра. Вбудувати плеєр:

придбати матеріал
Ціна:

85 грн

Після покупки цей матеріал відразу стане доступним для використання повною мірою. Запитів на доступ не потрібно відправляти. Всі придбані матеріали зберігаються в розділі мої придбані матеріали.

Рекомендуємо

Розвиток та корекція когнітивної та емоційно-вольової сфери

docx
Розвиток та корекція когнітивної та емоційно-вольової сфери

3206

Аватар профіля Смаль Богдана Вікторівна
Психологія
1—8 клас

35 грн

ЗОШИТ ДЛЯ РОЗВИТКУ когнітивної сфери Частина ІІ

docx
ЗОШИТ   ДЛЯ РОЗВИТКУ       когнітивної  сфери Частина ІІ

1438

Аватар профіля Смаль Богдана Вікторівна
Інклюзивна освіта

160 грн

Зошит з корекції когнітивної та емоційно- вольової сфери.

pdf
Зошит з корекції когнітивної та емоційно- вольової сфери.

275

Аватар профіля Боса Катерина Леонідівна
Інклюзивна освіта
змішані

166 грн

Зошит для розвитку міжпівкульних взаємозв'язків на 66 сторінок "Кращий зошит"

docx
Зошит для розвитку міжпівкульних взаємозв'язків на 66 сторінок "Кращий зошит"

793

Аватар профіля Смаль Богдана Вікторівна
Інклюзивна освіта

95 грн

Зошит для розвитку Мислення на 125 сторінок

docx
Зошит для розвитку Мислення на  125 сторінок

1133

Аватар профіля Смаль Богдана Вікторівна
Інклюзивна освіта

95 грн

Схожі матеріали

Звіт про проходження курсів підвищення кваліфікації асистентів вчителів ЗЗСО, асистентів вихователів ЗДО

docx
Звіт про проходження курсів підвищення кваліфікації асистентів вчителів ЗЗСО, асистентів вихователів ЗДО

6

Аватар профіля Янечек Світлана Юріївна
Інклюзивна освіта
дорослі

Адаптація навчальних матеріалів для дітей з інтелектуальними порушеннями

mp4
Адаптація навчальних матеріалів для дітей з інтелектуальними порушеннями

11

Аватар профіля Фанок Наталія Володимирівна
Інклюзивна освіта
2—12 клас

Презентація "Рослини- живі організми. Умови для життя рослин"

pptx
Презентація "Рослини- живі організми. Умови для життя рослин"

10

Аватар профіля Олена Агапова
Інклюзивна освіта
1—2 клас

Інформація "Правила спілкування з немовленнєвою дитиною"

pdf
Інформація "Правила спілкування з немовленнєвою дитиною"

13

Аватар профіля Грабовська Катерина Вікторівна
Інклюзивна освіта
змішані

Тема: Великдень. Складання опису писанки.

docx
Тема: Великдень. Складання опису писанки.

20

Аватар профіля Гарбар Таміла Віталіївна
Інклюзивна освіта
2—7 клас