Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Критика і розвиток. Як не знищити мотивацію
»
Взяти участь Всі події

Урок "Використання спиртів. Отруйність спиртів, їх шкідливий вплив на організм людини."

Хімія

Для кого: 9 Клас

30.09.2019

1092

29

0

Опис документу:
Конспект уроку з хімії у 9 класі на тему "Використання спиртів. Отруйність спиртів, їх шкідливий вплив на організм людини. Стане в нагоді вчителям хімії, біології тощо. В конспекті простежується реалізація ключових компетентностей, а саме: екологічна безпека і сталий розвиток та здоровя і безпека.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Конспект

відкритого уроку з хімії у 9-Г класі на тему:

Використання спиртів.

Отруйність спиртів, їх шкідливий вплив на організм людини.

Підготувала:

вчитель хімії

Гетьман О.В.

Мета: розглянути зв’язок між властивостями спиртів і їх застосуванням; розкрити механізм наркотичного впливу алкоголю на організм людини, отруйну дію спиртів; розвивати критичне та логічне мислення, уміння порівнювати, розвивати навички проектної діяльності, виявляти причинно-наслідкові зв’язки, працювати в групі та нести відповідальність за свою роботу; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.

Очікувані результати: учні мають пояснювати зв’язок між властивостями спиртів і їх застосуванням, спираючись на знання про фізичні та хімічні властивості спиртів; учні мають усвідомити згубний вплив спиртів на організм людини; учні мають пояснювати причини токсичності етанолу.

Тип уроку : комбінований

Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва, мультимедійний проектор, ноутбук, пробірки, колби, етанол, дистильована вода, курячий білок, житній хліб.

Реалізація наскрізних змістових ліній: «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека»

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя.

Учні, скажіть будь ласка, що є в світі найшвидшим? Правильно, думка. Я хочу побажати, щоб на сьогоднішньому уроці ваші думки працювали блискавично і ви якнайшвидше та найповніше засвоїли матеріал.

ІІ. Актуалізація опорних занань

1. Інтелектуальна розминка «Ти – мені, я - тобі».

(На екрані монітору написані терміни, які вивчали на попередніх уроках. Учні вибирають той з них, який вони хочуть запропонувати своєму товаришу. Головна умова: самому треба знати відповідь.)

  1. Які речовини називають спиртами?

  2. Загальна формула спиртів.

  3. На які групи поділяються спирти за кількістю гідроксильних груп?

  4. Які спирти називають одноатомними?

  5. Які спирти називають багатоатомними?

  6. Представниками одноатомних спиртів є...

  7. До багатоатомних спиртів відносять...

  8. Охарактеризуйте фізичні властивості спиртів?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Відгадайте ребус.

Це персонаж багатьох українських казок: Кирило Кожум’яка, Яйце-райце, Котигорошко, тощо.

Як ви думаєте, чому я загадала вам саме цього персонажа, чому саме зеленого. Про що ми будемо говорити сьогодні на уроці? (Учні відгадують)

Вправа « Асоціації»

Учитель.

  • Які асоціації у вас викликає слово «спирти»? Де в своєму житті ви зустрічались з цими сполуками?

Сподіваюсь, що до кінця уроку наш «кущ» розростеться до значно більших розмірів. А щоб він збільшився-нам потрібно сьогодні плідно попрацювати.

ІV. Повідомлення теми і завдань уроку

Записуємо тему уроку: Використання спиртів. Отруйність спиртів, їх шкідливий вплив на організм людини.

« Очікування»

- Що ви очікуєте від цього уроку?

Сьогодні на уроці:

-Я ознайомлюся з основними галузями використання спиртів;

-Я розумітиму значенням спиртів для людського організму;

-Я поглиблю свої знання про шкідливий вплив алкоголю на організм людини.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Інтерактивна технологія «Спільний проект»

Ви працювали у домашніх парах. Кожна група одержала завдання вивчила його і зараз презентує результати своєї роботи.

І група- Використання метанолу

ІІ група- Використання етанолу

ІІІ група- Використання гліцерилу

Спирти мають широке застосування у різних галузях промисловості, медицині.

Крім того спирти мають фізіологічний вплив на організм людини.

Метанол – отруйна сполука. Потрапляння в організм людини навіть декількох крапель цієї речовини призводить до тяжкого отруєння організму, 10-20 мл.- невиліковної сліпоти, а 30-50 мл.- смерті.

Робота з підручником

  • Знайдіть в підручнику як впливає етанол на організм людини?

До складу всіз алкогольних напоїв входить етанол, або етиловий спирт. Давайте зараз з’ясуємо, яку ж небезпеку становить етиловий спирт для організму людини в підручнику с.

  1. Практична частина.

Лабораторний дослід №. Дія етанолу на білки, вуглеводи.

Медична наука цілком обґрунтовано відносить алкоголь до отрут, які згубно діють на все живе. Пригадайте з біології, які органічні речовини входять до складу всіх живих організмів, у тому числі й до організму людини.

Очікувана відповідь. Білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові кис­лоти.

Учитель. Зверніть увагу, як діє спирт на білки й вуглеводи.

Діти демонструють дію етанолу на живі клітини.

Інструктаж з БЖД

1. 2. Беремо дві колби, в одній дистильована вода , а в іншій – етанол. В кожну додаємо курячий білок, спостерігаємо зміни яки відбуваються.

1. 3. Беремо дві колби, в одній дистильована вода , а в іншій – етанол. В кожну додаємо житній хліб, спостерігаємо зміни яки відбуваються.

Учні стисло оформляють результати дослідження в робочий зошит та приходять до висновку, що спирт ослаблює й руйнує живі клітини. Саме на цій здат­ності спирту засноване його застосування в медицині як дезінфікуючого засобу.

Хімічний кінозал»

Перегляд відеофрагменту « Вплив алкоголю на органи людини»

  • Як ви вважаєте, чому людина починає вживати алкоголь?

Головні причини вживання алкоголю:

Соціальні проблеми:

  • сімейні чвари;

  • неефективна праця;

  • хуліганство;

  • правопорушення;

  • убивства;

  • пияцтво за кермом;

  • дорожньо-транспортні пригоди

Психологічні проблеми:

  • безсоння;

  • депресія;

  • занепокоєння;

  • спроби самогубства;

  • алкогольні психози;

  • зловживання іншими наркотиками.

Робота в групах «Хто правильніше?»

Завдання: прочитати текст, який ви бачите на моніторі компютера, знайти й виправити помилки.

Здавна людині відома велика кількість отруйних речовин і чимало випадків їх використання. Усі ці речовини відрізняються за силою та дією на організм людини. Але серед них виділяється речовина, що відома в медицині як сильна протоплазматична отрута, яку людина вживає на користь (на шкоду) собі та своєму здоров’ю,- це етиловий спирт. Смертність від алкоголізму перевищує число смертельних випадків, викликаних усіма інфекційними захворюваннями, разом узятими. На Русі пияцтво вважалося пороком. За часів Петра І навіть вручалася медаль «За пияцтво», яка була зроблена з чавуну. Одягалася вона на шию і знімалася тільки тоді, коли «нагороджений» кидав пити.

Етанол – головний компонент безалкогольних (алкогольних) напоїв. У різних сортах пива міститься від 4 до 9% етанолу, у вині – від 10 до 13%, у міцних спиртних напоях – 40% і більше. Смак алкогольних напоїв залежить не від концентрації етанолу, а від наявності домішок. Хоча етанол менш отруйний, ніж метанол, прийом великої кількості етанолу не може (може) призвести до гострого алкогольного отруєння. Постійне вживання алкогольних напоїв спричиняє тяжке захворювання – алкоголізм, що призводить до соціальної деградації особистості й важкого ураження внутрішніх органів людини. Крім того, багато спиртних напоїв, особливо недорогих, містять отруйні домішки – вищі спирти й альдегіди.

Алкогольні напої можуть на деякий час поліпшити самопочуття людини. Вони допомагають їй подолати стрес і розслабитися, створюють радісний стан, знімають напругу, хвилювання. Усі ці особливості пов’язані з однією й тією ж особливістю поводження етанолу в організмі людини: він активізує (пригнічує) активність центральної та периферичної нервової систем, і тим самим завдає користь (шкоди) людині, яка в багато разів перевищує тимчасове поліпшення стану. Придушення активності нервової системи під дією алкоголю супроводжується важливими короткочасними ефектами: покращується (знижується) гострота зору, сповільнюється мовлення, збільшується (зменшується) здатність мислити. Саме через це в багатьох країнах не існує заборона на вживання алкоголю водіями або обмеження вживаної дози.

« Мозковий штурм»

  • Чому починають пити підлітки? Які перші ознаки алкогольного спяніння?

Похмілля- це фізіологічний дискомфорт після вживання великої кількості алкоголю.

Симптоми:

  • головний біль;

  • спрага;

  • Нервозність.

Кращий вихід від похмілля – це не пити. Не впускати в своє життя алкоголь

    1. Релаксація

Сядьте рівно, розправте плечі, випряміт ноги, закрийте очі. Спробуйте себе уявити через 5 років, які ви. Уявили...

Я думаю, що коден уявив себе щасливим, життєрадісним. І ніхто ні га секунду не замислився на д тим, що у ваше життя може увійти алкоголь. Я споліваюсь, що так воно і буде.

    1. Узагальнення та систематизація знань

Учитель. На жаль, сьогодні знати правду про алкоголь мало. Потрібно ще й уміти захищати (відстоювати) своє право не піддава­тися спробам інших людей отруїти себе традиційною алкогольною речовиною.

Зі сторінок журналів, телеекранів нас переконують у тому, що треба брати від життя все! Насправді в цьому житті треба спробу­вати аж ніяк не все, а лише одне: спробувати бути Людиною. Не рослиною, не фішкою в чужих руках, а Людиною, гідною цього звання.

Зараз ваше завдання. Підготувати власний заклик-звернення до своїх однолітків « Не дай алкоголю зруйнувати твоє життя- знайди альтернативу!»

Презентація робіт

Пам'ятайте: здоров'я, справжня радість життя і щастя не су­місні зі спиртними напоями.

Народна мудрість говорить: «Щоб перемогти ворога, потрібно знати його в обличчя». Тому Вам, майбутнім спеціалістам харчової промисловості, просто необхідно знати особливості будови та влас­тивості речовини, яка спричиняє такий руйнівний вплив на живий організм.

Вправа « Вірю- не вірю»

  1. Етанол можна застосовувати для помякшення шкіри.

  2. До складу алкогольних напоїв входить метанол.

  3. Етанол виявляє дизенфікуючу дію.

  4. Гліцерин можна застосовувати для помякшення шкіри.

  5. Метанол-отрута.

  6. В метанолі можна зберігати різні біологічні преперати.

  7. Гліцерин використовують як добавку до напоїв.

  8. Етанол і метанол використовують в парфумерії.

  9. Етанол використовують для виробництва динаміту.

  10. Для виробництва лаків використовуюють гліцерин.

VIІ. Підсумки. Рефлексія.

2. Аналіз проблемного питання.

Учитель. Давайте повернемося до нашого асоціативного куща. Чи «підріс» він за наш урок?

Ось підходить до кінця наш урок. Я хочу, щоб кожен з вас зробив самостійний висновок з почутого продовженням речення: Виступаючи на суді над Спиртом, я зайняв (зайняла) позицію... (адвоката чи обвинувача), тому що...

Гра «Терези: Адвокат ____________ Обвинувач»

ПІДСУМОК УРОКУ

Учитель. Підсумовуючи нашу роботу, я хочу розповісти вам одну притчу.

Притча про крамницю бажань.

Одній жінці приснився дивний сон. На вулиці незнайомого міста – крамниця з вивіскою: «Тут здійснюються ваші мрії». Заходить жінка до крамниці, а за прилавком – сам Господь Бог. Жінка запитала:

- Чи справді я тут можу одержати все, чого забажаю?

- Звичайно!

– Тоді я хочу здоров'я собі і своїм близьким, успішну кар’єру, хороших друзів, достаток…

Бог простягнув жінці малесеньку торбинку.

- Як, я хочу так багато, а торбинка така маленька? Невже все це там помістилось?

- Хіба ти не знаєш? Ми продаємо лише насіння, а що з нього виросте – залежить лише від тебе.

Отже, лише від вас залежить, який шлях ви оберете у своєму житті.

VI. Домашнє завдання

§ 33. Напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна здійсни­ти нижченаведені перетворення. Зазначте умови їх перебігу, на­звіть усі речовини.

С2Н5-0-С2Н5

C2H5ONa ← С2Н5ОН → С2Н4

С2Н5С1

Творче завдання:

Скласти кросворд на тему «Насичені одноатомні спирти: склад, будова, властивості, одержання, застосування».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.