Урок "«Прикметники- антоніми та прикметники- синоніми. Пряме та переносне значення»

Опис документу:
На цьому уроці притаманні такі форми роботи: «Коло настрою», «Дишифрувальник», вправа «Впіймай м’яч», вправа «Сенкан», «Кафе синонімів», «Карусель антонімів», вправа «Снігова куля», метод "Незакінчене речення" та різні ігрові моменти. Цей урок направлений на поглиблення знання учнів про прикметник, його значення в мовленні, зв’язок з іменником

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. «Прикметники- антоніми та прикметники- синоніми. Уживання прикметників в прямому та переносному значеннях»

значення слова.

Мета. Поглибити знання учнів про прикметник, його значення в мовленні,

зв’язок з іменником. Продовжувати вчити розрізняти синоніми та

антоніми на прикладі розгляду прикметників, розвивати вміння добирати

та використовувати їх у мовленні, вживати прикметники в прямому і

переносному значенні, тренуватися давати повну та вичерпну відповідь на

питання. Розвивати словниковий запас учнів. Виховувати повагу до праці.

Обладнання

Хід уроку

І Організація класу

«Коло настрою»

«Що я очікую від сьогоднішнього уроку» «Метод незакінчене речення..»

  • Від себе я очікую..

  • Від друзів я очікую..

  • Від вчителя я очікую..

  • Я зможу..

  • Я навчусь…

  • Для цього мені потрібно..

2. Вступне слово учителя.

-- Сьогодні до нас на урок завітала гостя. А хто вона, ви зможете дізнатися, коли відгадаєте загадку.

Чудо-сани прилетіли. Рукавом махає -

Скакуни в тих санях білі. Сріблом все вкриває.

В санях тих сидить цариця - Що це за цариця? (Зима)

Білокоса, білолиця.

- Чому ви думаєте, що це зима? Доведіть свою думку.

- Які прикметники допомогли вам уявити зиму?

- Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слово зима? ( Сніг, віхола, сніжинка, кучугури, лід, бурулька, мороз, лижі, іній, Новий рік).

Тому я вам сьогодні бажаю добра і гарного настрою.

ІІ ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Тема ця хоч не проста, та для вас цікава,

Є у ній нові слова, є у ній й забава.

І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання,

Думки вашої творіння й оповідання,

І пісні й загадки ваші, й власна ваша казка.

Тему нашого уроку зачитайте , будь ласка!

?- антоніми та ?- синоніми. Уживання прикметників в прямому та переносному значеннях.

  • Дітки ви бачите знак питання , отже тема написана не повністю. Як ви вважаєте, що для цього треба?

  • -Так звісно, виконати якесь завдання

  • Отже, давайте ми пригадаємо з вами. Є у нас такі поняття синоніми, антоніми. Ми з ними вже зустрічались колись? Що ви про них знаєте?(відповіді дітей)

  • Для того щоб дізнатися я кі слова пропущенні, а це одне значення нам потрібно пограти в гру «Дишифрувальник», ми маємо з вами розшифрувати яке ж це слово

  • икинтемкирп (прикметники)

  • - Вірно, отже ми додаємо з вами ще це слово і у нас вийшла тема?(зачитування)

  • -Отже тема нашого уроку буде звучати так.

  • То що ж наша зима нам приготувала? Чого не вистачає на подвір’ї взимку? Так снігу. Ми з вами будемо утворювати свою зимову фортецю за допомогою ось цих сніжинок. Які підготували нам завдання.

ІІІ Актуалізація опорних знань учнів

1.Сніжинка Вправа «Впіймай м’яч»

- Що вивчали на попередньому уроці?

-- Що таке прикметник?

- На що він вказує?

- На які питання відповідає?

- За чим зиінюються прекметники?

- З якою частиною мови пов’язаний у реченнях?

- Дібрати прикметник до слова урок? Погода, парта, школа, учні?

- Узагальніть вище сказане і складіть правило про прикметник. (Прикметник - це частина мови, яка називає ознаки предметів і відповідає на запитання який? яка? яке? які?)

Молодці дітки! Справилися з цим завданням. Оцінювати роботу вам допоможе «Картка для самооцінки» В кінці уроку ми зможемо оцінити свою роботу. у кожного вона лежить на парті, отже хто відповідав під час цієї вправи поставте один бал. А зараз відкриваємо зошити і записуємо число і класна робота.

2.Сніжинка Каліграфічна хвилинка

Вправа «Сенкан» ( в групах, краще речення записати на дошці, виділити основу речення)

Зи им зм ма зима

- Які букви з'єднуються верхнім з'єднанням? Середнім? Нижнім?

- За виконання сенкану поставте по 1 балу

3 Сніжинка. Завдання «Вставити потрібний прикметник»

Інформаційна хвилинка

Прикметники допомагають описувати картини, впізнавати предмети, складати тексти-описи. Без прикметника неможливо описати зовнішність та портрет людини. Спостерігаємо роль прикметників у творах українських письменників та усній народній творчості. Прикметники є прикрасою віршів. Чудові поетичні рядки звеселяють душу, піднімають настрій, навіюють чудові мальовничі картини. Роблять мовлення більш змістовним.

Так і в цьому тексті для прикраси треба вставити прикметники за змістом.

Колективна творча робота по вдосконаленню тексту

Настала……..зима. Всю землю оповили … морози. Великі замети утворила …..завірюха. Скрізь лежить …… сніг.

Довідка.. холодна, люті, злюща, крижаний

Поставити 2 бали

4. Сніжинка Фізхвилинка

Поставити 2 бали

5 сніжинка «Кафе синонімів»

Давайте нагадаємо правила під час такої роботи?

1.Вибрати в команді секретаря який залишається на місці під час переходу групи

2. Прочитати уважно завдання

3. Під час роботи намагатися працювати тихо

4. Після виконання певного завдання переходити до завдання іншої групи

5. Презентація та підсумок роботи

Утворити синонімічний ряд зі слів з двідки.

Холодний ………

Довідка: дивний, зимній, медичний, крижаний, хоробрий, морозний, добрий, спекотний, задубілий, пильний, зосереджений.

Утворити синонімічний ряд зі слів з двідки.

Запальний ………

Довідка: різнобарвний, дивовижний, палкий, недовгий, гарячий, лінивий, прозорий, гарячкуватий, дохідливий, імпульсивний, добрий

Утворити синонімічний ряд зі слів з двідки.

Короткий ………

Довідка: дивний, недовгий, зимній, малий, хоробрий, пильний, невеликий, гарячий, спекотний, ясний, куций.

Утворити синонімічний ряд зі слів з двідки.

Кривий ………

Довідка: лінивий, нерівний, нетривалий, тямущий, викривлений, малий, розумний, широкий, перекошений, невеликий, покручений

Поставити 2 бали

6Сніжина «Підручник» Вправа 176 Робота в парах

7 Сніжинка «Карусель антонімів»

Весело

короткий

Великий

важкий

Новий

плакати

Мокрий

балакучий

Гарячий

голосний

Жадібний

злий

Лінивий

швидкий

Розумний

ясний

8. Сніжинка. Розпізнавання слів-прикметників у прямому і переносному значенні. Вправа «Снігова куля»

- У тому, щоб наша мова була яскравою, різнобарвною нам допомагають не лише прикметники-синоніми та антоніми, а ще й інші прикметники. А які саме допоможе з'ясувати наступне завдання.

- З чим асоціюються у вас слова... золота

золоте

золоті

золотий

- Доберіть до них два іменники так, щоб утворити словосполучення у прямому і переносному значенні.

(Колективна робота. Вчитель працює біля дошки, діти - в зошитах.)

Значення

пряме переносне

каблучка - золота - осінь

перо - золоте - листя, сонце

сережки - золоті - руки

годинник - золотий - голос

- Чому ми записали слова-іменники в два стопчики? (Бо одні слова мають пряме значення, а інші - переносне.)

- З якою метою ми вживаємо їх у мовленні? (Пряме значення переносимо на інші слова, щоб наше мовлення було яскравішим,образнішим.)

Б)Робота з підручником Вправа 177 Самостійна робота

Сиві вітри,холодний подих бурі, співало пісню кожне стебло, злякана берізка, злі вітри

V. Підсумок уроку.

- З якою частиною мови працювали на уроці? (Прикметником)

- Які прикметники сьогодні вчилися добирати? (Антоніми, синоніми)

- А які вчилися розрізняти? (У прямому і переносному значенні)

- Для чого ми вживаємо їх у мовленні? (Щоб мовлення було яскравішим, образнішим)

Продовжити вислів «Сьогодні на році я ….»

  • Дізнався

  • Навчився

  • Повторив

1. Завдання "Знайди прикметники".

- Я буду читати вірш, коли почуєте прикметник, плесніть у долоні.

Із слова починається людина,

Із мови починається мій рід...

Моя ласкава, мамина, єдина

Щебече соловейком на весь світ.

(Н. Рій)

Гра «Доповни вірш»

- Доповніть вірш прикметниками за змістом.

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така... (чудова).

Мороз у лід озера кута —

Зима, тоді всі кажуть.... (люта).

Вона буває і серйозна:

Суха і вітряна, й...(морозна).

А як насуне хмара сива,

Зима по-своєму... (красива).

Гілок під інеєм не видно.

Тоді вона, звичайно,...(срібна).

Синичка змерзла і голодна,

Бо видалась зима... (холодна).

Зима! Зима! Усякий знає,

Вона...(суворою) буває.

V.Домашнє завдання

Високий рівень – написати твір – міркування «Чи буває взимку веселка»

Достатній рівень – скласти речення з словниковими словами використавши антоніми та синоніми.

Середній рівень - Вправа 253 ( завдання 2)

  • 31.07.2019
  • Особливості організації освітнього процесу у 2019/2020 навчальному році
  • Інші методичні матеріали
  • 108
  • 0
  • 5
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток цифрового інтелекту учителя: путівник по цифрових інструментах в ефективній організації і проведенні освітнього процесу»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн
590 грн