Презентація до наукової роботи з темою : "Багатоперспективний підхід навчання історії в школі"

Опис документу:
Презентація до роботи присвячена питанню багатоперспективного підходу у навчанні історії, який є логічним етапом на шляху розвитку сучасної освіти. Питання багатоперспективного підходу пов’язане з бажанням дати більш повну картину минулого за рахунок долучення до історичного курсу свідчень про різні вікові, гендерні, національні та релігійні групи; різних поглядів та точок зору; даних цивілізаційного характеру; розвивати у дітей розуміння історії як відкритої науки

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
Опис презентації окремими слайдами:
Роботу виконала: Середа Марина Василівна, вчитель історії «Багатоперспективний підхід навчання історії в школі»  
Слайд № 1

Роботу виконала: Середа Марина Василівна, вчитель історії «Багатоперспективний підхід навчання історії в школі»  

Кредо професійного історика «Sine ira et studio» (без гніву і пристрасті) сформулював ще в I ст н.е. Тацит. Історія – це наука, суть якої полягає н...
Слайд № 2

Кредо професійного історика «Sine ira et studio» (без гніву і пристрасті) сформулював ще в I ст н.е. Тацит. Історія – це наука, суть якої полягає не в накопиченні відомостей, а в умінні їх витлумачити, робити висновок з великого набору даних, критично ставитися до отриманих відомостей. Саме цьому, за ідеєю, повинен вчити викладач. Якщо немає набору самих різних даних, якщо ми не бачимо конкретної людини за складеним нею текстом, якщо ми без роздумів погоджуємося із зробленим кимось вибором фактів, ми не займаємося історією…

потреба у вихованні толерантності не тільки до інших народів, культур, але й взагалі до іншої точки зору; орієнтація на розвиток інформаційної комп...
Слайд № 3

потреба у вихованні толерантності не тільки до інших народів, культур, але й взагалі до іншої точки зору; орієнтація на розвиток інформаційної компетентності як вміння критично ставитися до джерел; необхідність розвивати логічне мислення, широту поглядів, кругозір, запорукою чого стає контроверсійний розгляд історичного матеріалу Актуальність роботи:

Мета: підняти питання розв’язання проблеми формування учнями логічної, аксіологічної, інформаційної компетентностей; проблеми виховання критично ми...
Слайд № 4

Мета: підняти питання розв’язання проблеми формування учнями логічної, аксіологічної, інформаційної компетентностей; проблеми виховання критично мислячої і толерантної особистості, як зазначено у Концепції Нової української школи Завдання: розглянути теоретичні принципи та можливості багатоперспективного підходу навчання історії в школі; навести конкретні приклади реалізації цього підходу на практиці Мета та завдання роботи:

Об'єктом дослідження є навчання історії в школі як процес взаємодії вчителя і учнів, в ході якого останні набувають набір необхідних у житті знань,...
Слайд № 5

Об'єктом дослідження є навчання історії в школі як процес взаємодії вчителя і учнів, в ході якого останні набувають набір необхідних у житті знань, умінь, навичок і відносин. Зокрема, вміння працювати з інформацією, навик критичного до неї ставлення, відношення до історії як до відкритої системи. Предметом дослідження є процес навчання історії в школах на засадах багатоперспективності. Методи, що використані при створенні роботи: аналіз, синтез, порівняння, моделювання, узагальнення. Практична значимість роботи визначається тим, що приклади практичних завдань розроблені в ході підготовки роботи можуть бути використанні сучасним вчителем при навчанні історії в школі. Науковий апарат:

Перший розділ присвячений аналізу змін орієнтирів в українській шкільній історії, поняттю багатоперспективності; розгляду процесу переходу до багат...
Слайд № 6

Перший розділ присвячений аналізу змін орієнтирів в українській шкільній історії, поняттю багатоперспективності; розгляду процесу переходу до багатоперспективного підходу у навчанні історії як логічного етапу на шляху розвитку сучасної європейської і української освіти. Другий розділ роботи розглядає діяльність вчителя та учнів на уроці в контексті багатоперспективності.

присвячений ілюстрації через практичні завдання для учнів вищесказаного при багатоперспективному підході навчанні історії і прийомах, які допомагаю...
Слайд № 7

присвячений ілюстрації через практичні завдання для учнів вищесказаного при багатоперспективному підході навчанні історії і прийомах, які допомагають реалізувати його на практиці у школі. Завдання передбачені для використання у 8-му класі під час вивчення тем: «Національно-визвольна війна українського народу під керівництвом Богдана Хмельницького», «Руїна», «Україна у XVIII ст.». Кожне з них, між іншим, відповідає принципам компентнісного підходу до освіти. Третій розділ роботи

ЗАВДАННЯ 1. Компетентність – логічна, інформаційна. Для додаткової мотивації школярів доцільно давати це завдання у виді гри «Три мудреці та слон»....
Слайд № 8

ЗАВДАННЯ 1. Компетентність – логічна, інформаційна. Для додаткової мотивації школярів доцільно давати це завдання у виді гри «Три мудреці та слон». Кожен із членів команди одержує одну цитату із джерела про одну й ту ж людину. Джерело може бути вказано. Завдання кожного із гравців – дати свою відповідь та пояснити свій вибір. Клас розбивається на команди по три людини. Кожний гравець команди одержує свій фрагмент про одну й ту ж людину/об’єкт /подію. Не спілкуючись, гравці дають відповідь на свою частину завдання. Команда одержує стільки балів,скільки правильних відповідей дали її гравці. Назва дана у зв’язку із стародавньою байкою про трьох мудреців, кожен з яких із зав’язаними очима помацкав «свою» частину слона. ПРИКЛАДИ ЗАВДАНЬ:

Без крайнєй, останньої потреби я не переміню моєї вірності до царської величності… Доки не побачу, що царська величь не в змозі буде захищати не ті...
Слайд № 9

Без крайнєй, останньої потреби я не переміню моєї вірності до царської величності… Доки не побачу, що царська величь не в змозі буде захищати не тільки україни, але і всю свою державу від швецької потенції.   Українське джерело. (Говорить сама персона 1) Ми, зібрані в ім’я Господа Іісуса Христа, та маючи подібно до святих апостолів, від самого Бога владу в’язати та вирішувати, аще кого пов’яжемо на землі, пов’язаний буде і на небі, оголошимо: зрадник Х, за хрестозлочин і за зміну до великого государя, буде анафема!   Російське джерело Тоді лише цей сивий муж Виймав із сумки з-за сідла Свою вечерю, дуже просту; Він пропонує королю Та всім, хто біля, їжу цю Більш гідно за того пана, Що свято дав на честь монарха     Англійське джерело

У уривках із джерел йдеться про гетьмана Івана Мазепу. Перший уривок – слова, що казав сам гетьман у 1707 році. Другий – анафема, що промовив місце...
Слайд № 10

У уривках із джерел йдеться про гетьмана Івана Мазепу. Перший уривок – слова, що казав сам гетьман у 1707 році. Другий – анафема, що промовив місценаглядач Московського патріаршого престолу. Третій уривок – з поеми Байрона «Мазепа». Ключ 1.

Але коли вибухнуло повстання Богдана Хмельницького, яке згодом переросло у Війну за незалежність України, він був єдиним, хто після жахливих поразо...
Слайд № 11

Але коли вибухнуло повстання Богдана Хмельницького, яке згодом переросло у Війну за незалежність України, він був єдиним, хто після жахливих поразок Речі Посполитої виявився здатним ставити організовану відсіч повстанцям. І його жорстокість була не більшою від тих, проти кого йому доводилося воювати: зрештою, війна – річ нестерильна.Ю. Рудницький. Сучасний український історик «Про незаслужене тиранство, яке вчинив князь у Погребищах над посланцями Хмельницького; про виїзд князя зі своїм домом від Лубен на Любеч за Дніпро; про немирівську різанину, яку вчинив князь; про військові дії між Кривоносом та князем в Махновичах…»   Козацький літопис Воєвода руський – великий патріот вітчизни, тому його любить не лише народ, особливо козаки, але й шляхта.   Швецьке джерело 30-х років XVII ст.

Правильна відповідь: Ієремія Вишневецький. Завдання знову розподілені не лише по оцінках, які даються цій історичній фігурі, але і по складності. П...
Слайд № 12

Правильна відповідь: Ієремія Вишневецький. Завдання знову розподілені не лише по оцінках, які даються цій історичній фігурі, але і по складності. Перший уривок фактично повторює дані, які і так повідомляє учням вчитель під час вивчення теми. Ключові слова другого: «незаслужене тиранство», виїзд з домом з Лубен, бій з Кривоносом. У третьому – необхідно взяти до уваги посаду, походження і датування джерела. Безумовно, в третьому випадку потрібна певна широта мислення, «вихід з площини». Історія поступової «реабілітації» князя в сучасній науці – це наочна ілюстрація багатоперспективного підходу. Ключ 2.

ЗАВДАННЯ 2. Компетентність – просторова, логічна, мовленнєва. Прочитайте три уривки з фольклорних творів різних країн і скажіть, про який географіч...
Слайд № 13

ЗАВДАННЯ 2. Компетентність – просторова, логічна, мовленнєва. Прочитайте три уривки з фольклорних творів різних країн і скажіть, про який географічний об’єкт йде мова. Свій вибір обґрунтуйте.  

А) У казці одного з європейських народів йдеться про шахрая Пекале, корова якого виїла і витовкла посіви кукурудзи односельців. За це Пекале виріши...
Слайд № 14

А) У казці одного з європейських народів йдеться про шахрая Пекале, корова якого виїла і витовкла посіви кукурудзи односельців. За це Пекале вирішили втопити, але він хитрістю уникнув розправи, пояснивши здивованим землякам, що залишився живий, оскільки вода в НЬОМУ дуже холодна – заставляє думати і рухатися швидше. Б) В українській пісні «Сокіл з орлом, сокіл з орлом купається» сокіл питає в орла: «Чи був, орле, чи був, орле, на НЬОМУ? Чи не знаєш про ногаїв?» В) Вірш Шандора Петефі: «У думках парю під небесами Над веселим та квітучим краєм. Колосяться ниви, пасовища Тягнуться між Тісой і НИМ»

Правильна відповідь – Дунай. Завдання доцільно і навіть необхідно супроводжувати картою України, на якій видно і фрагменти сусідніх держав. Ключові...
Слайд № 15

Правильна відповідь – Дунай. Завдання доцільно і навіть необхідно супроводжувати картою України, на якій видно і фрагменти сусідніх держав. Ключові слова першого уривка – кукурудза і ім’я Пекале (як додаткова ілюстрація шляху «розкрутки» питання можна навести прізвища футболіста київського «Арсеналу» румуна Мазілу, молдаванки Софії Ротару і т.д.) У другому уривку слід звернути увагу на ногаїв. Ключ до розшифровки третього фрагмента в схожості прізвищ Петефі і вивченого, ймовірно, раніше Д’єрдя Ракоці. Не говорячи вже про вказівку на Тису. Крім того, в уривках Б і В ми маємо справу з римою. Таким чином, розбираючи завдання, ми розвиваємо в учнів логічну і мовленнєву компетентність, розширюємо їх кругозір. Підводячи підсумки, доречно було б акцентувати увагу на тому, що річка Дунай сама по собі об’єднує народи і країни Європи. Ексклюзивних прав на неї немає жоден народ. Ключ 2.1.3

Під багатоперспективністю розуміють: А) форму викладу історії, де історична ситуація висвітлюється з кількох, щонайменше двох, перспектив, що репре...
Слайд № 16

Під багатоперспективністю розуміють: А) форму викладу історії, де історична ситуація висвітлюється з кількох, щонайменше двох, перспектив, що репрезентують різні суспільні позиції та інтереси; Б) світоглядний принцип, яким керується вчитель при виборі змісту, методів та прийомів навчання історії; принцип полягає у розумінні історії як науки, що досліджує різні погляди на події, їх взаємозв’язок. Висновки:

Найбільш ефективними навчальними прийомами у контексті багатоперспективності є: А) збалансований підбір фактичного і дидактичного матеріалу, що має...
Слайд № 17

Найбільш ефективними навчальними прийомами у контексті багатоперспективності є: А) збалансований підбір фактичного і дидактичного матеріалу, що має розповідати не лише про одну групу і не лише з однієї позиції; синхронізація свідчень; постійне порівняння; Б) широке використання джерел, що репрезентують різні ракурси однієї події; В) самостійна робота учнів над цими джерелами, керуючись питаннями від вчителя, які допомагають провести «деконструкцію» джерела – тобто розкрити обставини його складання, особу автора, можливі його помилки, причини такого чи іншого відношення до подій; Г) емпатія, постійне вживання у роль іншої людини; Д) прийоми технології критичного мислення. Висновки:

Перехід до багатоперспективного підходу у навчанні історії – логічний етап на шляху розвитку сучасної європейської і вітчизняної освіти. Він пов’яз...
Слайд № 18

Перехід до багатоперспективного підходу у навчанні історії – логічний етап на шляху розвитку сучасної європейської і вітчизняної освіти. Він пов’язаний з бажанням: А) дати більш повну та чесну картину минулого за рахунок долучення до історичного курсу свідчень про різні вікові, гендерні, національні та релігійні групи; різних поглядів та точок зору; даних цивілізаційного характеру; Б) розвивати у дітей необхідні інтелектуальні навички та розуміння історії як відкритої науки, що оперує з людським суб’єктивним сприйняттям подій; В) виховати толерантну людину, що поважає інших і готова слухати їх і розуміти; Г) налагодити безконфліктні відносини у середині мультикультурного суспільства, що є реальністю сучасного світу. Висновки:

Дякую за увагу!
Слайд № 19

Дякую за увагу!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«ZOO-психологія: як навчитися розуміти тварин»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.