Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Цивільний захист у закладах освіти: складаємо мобілізаційний план
»
Взяти участь Всі події

Хімічні властивості кислот

Хімія

Для кого: 7 Клас

09.09.2018

1625

7

0

Опис документу:
систематизувати і поглибити знання учнів про кислоти як окремий клас сполук
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Хімічні властивості кислот.

Мета: систематизувати і поглибити знання учнів про кислоти як окремий клас сполук. Сформувати знання про хімічні властивості кислот. Дати поняття про індикатори. З'ясувати суть реакції обміну. Удосконалювати вміння проводити лабораторні досліди, спостерігати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки. Розвивати навички написання рівнянь хімічних реакцій. Вивчити правила техніки безпеки під час роботи з кислотами.

Обладнання та реактиви: набір реактивів, розчини сульфатної (хлоридної) кислоти, цинк, мідь, натрій гідроксид, натрій карбонат.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

III. Актуалізація опорних знань.

Фронтальна бесіда:

1. Які речовини називають складними?

2. Які складні речовини ви знаєте?

3. Які речовини називають кислотами?

4. Атом якого елемента входить до всіх кислот?

5. Які класифікації кислот ви знаєте? На яких ознаках вони ґрунтуються?

6. «Хімічний годинник» скласти формули кислот, дати їм назви, вказати основність, наявність оксигену.

IV. Вивчення нового матеріалу.

На минулому уроці ми почали вивчати кислоти, знаємо вже їх склад, назви, класифікацію, фізичні властивості. Сьогодні на уроці ми за допомогою лабораторних дослідів разом визначимо, які хімічні властивості характерні для кислот. Вивчення хімічних властивостей кислот ми проведемо за планом:

1. Дія кислот на індикатори.

2. Взаємодія кислот з металами.

3. Взаємодія кислот з основними оксидами. Після вивчення цієї теми ви будете:

знати:

1. що таке індикатор;

2. хімічні властивості кислот;

3. які реакції називають реакціями обміну та заміщення;

уміти:

1. складати рівняння реакцій, що підтверджують хімічні властивості кислот;

2. аналізувати, порівнювати й використовувати знання про кислоти на практиці.

1. Дія кислот на індикатори.

У природі снують такі речовини, що поводяться, як хамелеони: змінюють своє забарвлення залежно від середовища, в яке вони потрапляють. У дивній країні Хімії такі "хамелеони" називають індикаторами. Перед вами такі індикатори: лакмус, метилоранж, фенолфталеїн.

Лабораторна робота № 1

(інструктивна картка)

Дія кислот на індикатори

Обладнання і реактиви: хлорид на кислота, штатив з пробірками, індикатори: метиловий оранжевий, фенолфталеїн, лакмус.

Вимоги до виконання лабораторної роботи.

1. Робочий стіл звільнити від зайвих предметів.

2. Перед початком досліду уважно прочитати етикетку на посудині з речовиною, яку беремо для досліду. Відкриваючи корок не кладіть його на лабораторний стіл боком, а поставте догори.

3. Пам'ятайте! Працювати з кислотами треба вкрай обережно. Якщо кислота випадково потрапила на шкіру, її треба негайно змити великою кількістю проточної води, поки не перестане пекти, потім промити розчином питної соди й звернутися до лікаря. У разі потрапляння кислоти в очі необхідно промити їх водою і негайно звернутися до лікаря.

4. У три пробірки налити по 1 мл дистильованої води. У кожну з пробірок додайте по кілька крапель індикаторів: І-лакмус; II - метилоранж; ІІІ-фенолфталеїн.

5. У три пробірки налити розчин хлоридної кислоти. У кожну з пробірок додайте по кілька крапель індикаторів: І-лакмус; II - метилоранж; ІІІ-фенолфталеїн.

6. На підставі спостережень заповніть таблицю.

Не забувайте, що під час роботи з кислотами слід дотримуватися запобіжних заходів. Яких? Що робити, якщо небезпечна кислота випадково потрапила на шкіру або в очі? У три пробірки з розчином H2SO4 (HCl) додамо кілька крапель індикаторів: у І - лакмусу, II - метилового оранжевого, у III -фенолфталеїну.

На підставі спостережень заповнюємо таблицю.

Середовище

Метиловий оранжевий

Лакмус

Фенолфталеїн

Нейтральне

оранжевий

фіолетовий

безбарвний

HCl

червоний

рожевий

безбарвний

Висновок. У розчинах кислот метилоранж набуває червоного забарвлення, лакмус - рожевого.

За допомогою яких індикаторів можна виявити кислоти? (Розчини кислот можна визначити з допомогою індикатора метилоранжу або лакмусу.)

2. Демонстрація 1.

Розглянемо, як взаємодіють кислоти з металами.

Для експерименту в три пробірки наливаємо хлоридну кислоту; у першу додаємо шматочки мідного дроту, у другу - гранули цинку; у третю - магнієву стружку.

- Чому метали не однаково реагують з кислотою?

Це пов'язано з властивостями металів. М. М. Бекетов розташував метали відповідно до їх активності в ряд від найсильніших до найслабших. Цей ряд так і називається - ряд активності металів (Розглядаємо таблицю, знаходимо ряд активності металів у підручнику). Водень серед металів перебуває не випадково. Він розділяє метали на активні, які витісняють водень із розчинів кислот, і ті, що не взаємодіють із розчинами кислот і водень не витісняють.

Запишемо рівняння реакцій:

Си + НСІ →

Zn + 2НСІ ZnCl2 + H2;

Mg + 2HClMgCl2+H2.

Вкажіть тип реакції. (Реакція заміщення.)

3. Із попередніх уроків ми знаємо, що кислоти можуть реагувати тільки з якими оксидами? (З основними.)

Демонстрація 2.

Насиплемо в пробірку кальцій оксиду, додамо розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаємо? (Оксид розчинився) Запишемо рівняння реакції:

СаО + НСІ CaCl2 + Н20.

Укажіть тип реакції.

Хімічні властивості кислот узагальнюю у вигляді таблиці-схеми:

Кислоти

+ індикатор зміна кольору

+ метал (до водню) → сіль + Н2 + (крім HNO3)

+ основний оксид сіль + Н20

IV. Практичне застосування набутих знань.

Учні відповідають на тестові запитання за варіантами. На виконання завдань відводиться 10 хв. Після цього учні обмінюються виконаними варіантами і з допомогою листка-відповіді перевіряють виконані завдання, виставляють отримані бали.

V. Домашнє завдання

1. Вивчити § 9.

2. Виконати вправу. З'єднати рисками формулу хлоридної кислоти та формули тих речовин, з якими вона може вступати в хімічну реакцію. Написати рівняння реакцій, вказати типи реакцій.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.