! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

WEBQUEST за романом П. Куліша "Чорна рада"

Опис документу:
Квест складається з "Привітання" і шести частин. Учні мають можливість ознайомитися з інструкцією до кожної частини і вибрати ту, яка зацікавила найбільше. Оголошення про проведення вебквесту учитель робить на початку вивчення теми. Захист робіт кожною групою відбувається під час уроків ( одна-дві групи за урок). Розділ "Найуважніший читач роману" містить сорок питань. Його краще використати для проведення вікторини під час підсумкового уроку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Привітання

Шановні дев’ятикласники!!!

Ми з вами починаємо вивчення роману одного з найобдарованіших людей ХІХ сторіччя Пантелеймона Олександровича Куліша — автора першого історичного роману в українській літературі, перекладача повного тексту Біблії українською мовою, фольклориста, критика, автора підручниів для школи, українського правопису, громадського діяча.

Мета нашої роботи — навчитися самостійно здобувати знання.

Для чого? Доведено, що тільки та інформація, яку людина одержує шляхом самостійного пошуку, засвоюється найкраще. Але не це є нашою головною метою.

Мета вчителя-філолога (і не тільки) навчити учнів аналізувати, формулювати власну позицію. Як говорив американський драматург Уілсон Мізнер: «Я знав багато людей, які мали величезні знання і не мали жодної власної думки«.  Я думаю, що дана форма роботи не просто ознайомить з ще одним програмним твором з літератури, а допоможе  навчитися аналізувати події, поведінку героїв — і робити свої висновки. А якщо ваша точка зору не буде співпадати з загальноприйнятою, ви зможете довести свою правоту під час дискусії в класі. 

Ну що ж , рушаймо!

Біографи. Історія мого життя є частиною історії моєї батьківщини (Т.Г.Шевченко).

Щоб зрозуміти героїів твору, їхні вчинки , треба знати і розуміти погляди самого автора. А для цього треба знати його біографію. Так що, шановні біографи, до роботи!

Яке завдання обрати, вирішують всі учасники групи.

Варіант 1.

Подивіться дане відео. Підготуйте усний супровід , використовуючи факти бографії П.Куліша. Роботу розподіліть між усіма учасниками групи.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=WsyKH8TRWLU

Варіант 2

Ознайомтесь з біографією П. Куліша ст.218 — 221 підручник з української літератури для 9 класу автора Олени Міщенко (2017). Підготуйте власний відеопроект — розповідь біографії автора першого історичного роману в українській лтературі

Захист на уроці — 3 хвилини.

Народознавці. «Козацькі традиції в романі»

Шановні знавці народних традицій ,в тому числі козацьких.

Ознайомтесь з наступними відео.  Підготуйте повідомлення на 2 хвилини про особливості козацького побуту.

https://www.youtube.com/watch?v=VgmXU7mKwrE

Знайдіть у романі опис Кирила Тура, Пугача, Чорногора. Порівняйте з інформацією з наступного відео. Зробіть висновок, що в портретах цих героїв відповідає інформаціїв другому відео, а що ні. Час виступу — 2 хвилини.

https://www.youtube.com/watch?v=9ST1ybO37aI

Подівіться наступне відео.  Ознайомтесь зі статтями за цими посиланнями:

http://yurist-online.com/ukr/uslugi/yuristam/kodeks/024/182.php

http://yurist-online.com/ukr/uslugi/yuristam/kodeks/024/117.php

http://yurist-online.com/ukr/uslugi/yuristam/kodeks/024/195.php

http://yurist-online.com/ukr/uslugi/yuristam/kodeks/024/144.php

Зробіть висновок: чи збереглася суддівська система запорожців  у сучасній Україні. Як ви ставитесь до законів на Січі? Виступ — 2 хвилини.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=BhYcYRaZJsA

Мовознавці. «Не бійтесь заглядати у словник: це пишний яр, а не сумне провалля…»

Завдання для групи:

Замініть слова антонімами і виконайте завдання.

Чий портрет?

Маленький карлик. Лице вузьке, біле, сам худий, рідкий короткий чуб, вуса короткі, вгору стирчать, очі сумні, світлі рідкі брови звисають над тими очима.

 Був він низенький, худорлявий собі сіромаха, обличчя витягнуте, темне пряме волосся, очі сумні, як ніч.

Сумний і злопам’ятний був собі бідняк.

Замініть слова на протилежні. Дізнаєтесь фразеологізм або приказку, яку говорить один з героїв. Поясніть її, 

Не одважив цукру погано.

Погладити щастям об небо.

Козак як явір, де викопав там зав’яне.

3. Дайте відповіді на питання. Утворіть спільнокореневі слова від слів-відповідей.

1. Як звали побратима Кирила Тура?

2. Хто за національністю була мати Петра Шраменка?

3. Що стояло біля стовпа, до якого прив’язували винного козака і для чого?

4. «І Єремі  дорога була Україна, і він  махав за нею шаблею: як не махати, боронячи свої маєтності», — кого з героїв  порівнює автор з найлютішим катом України.

5. Що зовсім не пасувало Брюховецькому?

6.  Як звали Череваня?

7. Як викликали один одного запорожці?

8. Ім’я дружини Череваня?

9. Хто так кармазини і синьокаптанники?

10. Скількох синів мав Шрам?

  4. Підберіть по три епітети до кожного слова — відповіді на питання № 1, 4, 6, 8. 

Поясніть свій вибір.

5. Художники. «Пишемо портрет»

Завдання для групи

Завдання 1. Подумайте з ким з героїв роману у вас асоціюються дані предмети?

  

  

  

 

  

 

 

 

Завдання 2. Кожен член команди вибирає одного з героїв.  Із поданої нижче палітри вибирає 3 кольори, якими би ви зобразили даного героя на полотні.

Завдання 3. До кожного кольору підібрати відповідну цитату.

Завдання 4. Цитати і кольори зафіксувати письмово.

 

Історики. «Чи маємо право називати роман історичним?»

Подивіться 1 частину фільму «Невгамовний Пантелеймон» https://www.youtube.com/watch?v=ZrtKuugTckA

Запишіть всі дати, які будуть озвучені оповідачем. Їх повинно бути 8.

Знайдіть  суму двох останніх цифр кожної дати. Це буде номер глави роману.

Кожен учасник вашої групи вибирає одну з глав, знаходить в тексті прізвища історичних постатей або назви памяток історії, архітектури, історичних подій.

Виберіть одного з діячів або історичний факт, знайдені в тексті обраної глави, підготуйте повідомлення про нього за таким планом: а) цитата з роману; б) ставлення автора до героя чи події; в) історичні факти (вказати джерела, з яких взята інформація); г) ваш висновок, чи відповідає змалювання у творі історичній правді.

Підсумки роботи групи будуть представлені в класі.

Найбільш уважний читач роману

Питання за романом «Чорна рада» (40)

  1. Коли відбувалися події в романі? Назвіть рік. 

  2. «Другий по одежі і по сивій бороді, сказать би, піп, а по шаблюці під рясою, по пістолях за поясом і по довгих шрамах на виду — старий «козарлюга». Назвіть імя та прізвище персонажа. 

  3. Як називався хутір Череваня ? 

  4. Хто першим зустрів гостей у Череваня?

  5. Чим подобалося займатися Череваню у своєму господарстві? 

  6. Хто за національністю була дружина Шрама старшого? 

  7. Скільки синів мав старий Шрам? 

  8. «Діти мої! Наступає страшна година: перехрестить, мабуть, нас господь ізнов огнем да мечем. Треба нам тепер такого полковника, щоб знав, де вовк, а де лисиця. Послужив я православному християнству з батьком Хмельницьким, послужу вам, дітки, ще й тепер, коли буде на те ваша воля». Кому належать ті слова? 

  9. Як звалося містечко, де жив Шрам із сином? 

  10. Кого називали божим чоловіком в романі? Для чого він носив із собою повні кишені грошей?

  11. Чому Василь Невільник жив у Череваня і служив йому? 

  12. «Держись, Юру,— каже, бувало, синові,— держись Іванцевої ради, як не буде мене на світі: він тебе не ошукає». От Юрусь і державсь його ради, і вже було, що скаже Іванець, те й свято». Назвіть прізвища Юрася й Іванця. 

  13. За що Сомко звелів провести Іванця на свині по всьому Гадячу? 

  14. Як звали дружину Череваня? 

  15. Хто була дружина Гвинтовки за національністю і з якої частини України? 

  16. Кого називали кармазинами?

  17. «…був козак друзяка: уже кому чи яка нужда, чи що, то зарятує й визволить». Про кого так каже автор? 

  18. «… здоровенний козарлюга. Пика широка, засмалена на сонці; сам опасистий; довга, густа чуприна, піднявшись перше вгору, спадала за ухо, як кінська грива; уси довгі, униз позакручувані, аж на жупан ізвисали; очі так і грають, а чорні, густії брови аж геть піднялись над тими очима». Чий це портрет? 

  19. Кого запорожці називали своєю матір’ю, а кого – батьком? 

  20. «…був воїн уроди, возраста і красоти зіло дивної» (пишуть у літописах); був високий, огрядний собі пан, кругловидий, русявий; голова в кучерях, як у золотому вінку; очі ясні, веселі, як зорі; і вже чи ступіть, чи заговорить, то справді по – гетьманськи ». Чий це портрет? 

  21. Гетьманом якої частини України був Павло Тетеря? 

  22. Чому плакав старий Шрам? 

  23. Яке було повне ім’я Лесі Череванівни? 

  24. «Веселий і негнівливий був собі пан». Кому з героїв дає таку характеристику Куліш? 

  25. Як звали побратима Кирила Тура? 

  26. Хто такі характерники? 

  27. «Лучче мені проміняти шаблю на веретено, аніж напасти вдвох на одного». Чиї це слова? 

  28. Як відреагував Сомко на викрадення нареченої Кирилом Туром? 

  29. «.. гонтова криша височенна, у два п’ятра; а в криші вікна повироблювані, і різаною мережкою скрізь гарно облямовані. Зверху криші по ріжках шпилі, а наверх комина вертиться по вітру залізний півень. Панський будинок був». Назвіть ім’я та прізвище господаря. Ким доводилась Череваниха господарю цього будинка?

  30. «Ще була молода і хороша, тілько бліднолика пані. Зараз було видно, що се не нашого пера пташка. Не та в неї хода, не та й постать, да й українська одежа якось їй не припадала. А гарна, чорноброва була пані». Назвіть ім’я та прізвище героїні. 

  31. «Чоловічок сей був у короткій старенькій свитині, у полотняних штанях, чоботи шкапові попротоптувані — і пучки видно. Хіба по шаблі можна було б догадуватися, що воно щось не просте: шабля аж горіла од золота, да й та на йому була мов чужа». Чий це портрет? Назвіть ім’я, по батькові, прізвище. 

  32. За що карали запорожці Кирила Тура і як? 

  33. Який знак причепив на одежу Гвинтовка перед чорною радою? 

  34. Кого було обрано гетьманом Лівобережної України на чорній раді? 

  35. «Убрав єси нас у шори, як сам схотів! Вивезли ми тебе на своїх старих плечах у гетьмани, а тепер ти вже без нас думаєш Україною орудовати! Недовго ж поорудуєш! Я тобі кажу, що недовго! Коли взявсь брехати по-собачи, то й пропадеш, як собака!» Хто сказав ці слова і кому? 

  36. Про який сон розповів Брюховецький Сердюку і для чого?

  37. Яку перепустку дав Брюховецький Кирилу Туру, щоб той дістався Сомка? 

  38. Що запропонував Кирило Тур в темниці Сомку? 

  39. Хто визволив Леся з хутора Гвинтовки, коли той просватав її за писаря нового гетьмана? 

  40. Як вчинив Тетеря із Шроамом, коли той повернувся до рідного міста? 

  • 01.08.2019
  • Особливості організації освітнього процесу у 2019/2020 навчальному році
  • Інші методичні матеріали
  • 99
  • 0
  • 1
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Креативний менеджмент в умовах змін (на прикладі управління закладами позашкільної освіти)»
Просіна Ольга Володимирівна
30 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись