матеріал

Інші методичні матеріали

Використання блоків Дьєнеша в роботі з дітьми із особливими освітніми потребами

Опис документу:
Ознайомлення педагогів з інноваційною технологією угорського педагога Золтана Дьєнеша «Логічні блоки Дьєнеша»; розкриття особливостей використання технології з дітьми з особливими освітніми потребами; формування у педагогів практичних умінь та навичок оволодіння прийомами роботи з логічними блоками; підвищення професійної компетентності учасників; стимулювання практичного використання інноваційної методики у власній професійній діяльності.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Майстер-клас для вихователів спеціальних груп:

Тема: «Використання блоків Дьєнеша в роботі з дітьми із особливими освітніми потребами»

Педагог-майстер: Обуховська Наталя Едуардівна, вчитель-дефектолог, «спеціаліст вищої категорії» педагогічне звання «старший вихователь»

Дата проведення: 29.01.2021

Час проведення: 13.00-14.00

Місце проведення: КЗ «ДНЗ№263КТ» КМР, методичний кабінет

Мета: ознайомлення педагогів з інноваційною технологією угорського педагога Золтана Дьєнеша «Логічні блоки Дьєнеша»; розкриття особливостей використання технології з дітьми з особливими освітніми потребами; формування у педагогів практичних умінь та навичок оволодіння прийомами роботи з логічними блоками; підвищення професійної компетентності учасників; стимулювання практичного використання інноваційної методики у власній професійній діяльності.

Завдання:

  • ознайомити учасників майстер-класу з дидактично-ігровим посібником «Логічні блоки Дьєнеша» та особливостями використання навчального матеріалу в формуванні логіко-математичних здібностей дітей з особливими освітніми потребами;

  • напрацювати з учасниками практичні уміння та навички в роботі з логічними блоками Дьєнеша;

  • популяризувати інноваційну технологію для формування логіко-математичної компетентності дітей з особливими освітніми потребами.

Матеріал:

  • набори «Логічних блоків Дьєнеша», обручі, картки-властивості, картки-таблиці.

План майстер-класу

Теоретична частина

  1. Міні-лекція «Блоки Дьєнеша – універсальна розвиваюча гра.»

  1. Характеристика дидактично-ігрового посібника «Логічні блоки Дьєнеша» та допоміжних матеріалів.

  1. Етапи ознайомлення дітей з блоками та їх властивостями.

Практична частина

Використання карток-властивостей та карток-схем в проведення різноманітних дидактичних ігор.

  1. Вправа «Знайомство з блоками»

  2. Розвивальна гра «Зробимо намисто»

  3. Розвивальна гра «Квіткова галявина»

  4. Розвивальна гра «Лісові галявинки»

  5. Вправа «Знайомимось з картками»

  6. Розвивальна гра «Опиши фігуру»

  7. Дидактична гра «Ліпимо небилиці»

  8. Розвивальна гра «Викладаємо доріжки»

  9. Розвивальна гра «Засели будиночок»

  10. Ігри з одним обручем

Рефлексія «Обмін думками»

Хід майстер-класу

  1. Міні-лекція «Блоки Дьєнеша – універсальна розвиваюча гра.» (теоретична частина)

Презентація на екрані

«Якщо ви хочете брати участь у великому житті, то

наповнюйте свою голову математикою, поки є для цього

можливість. Вона надасть вам потім величезну допомогу

у вашій роботі»

М. І. Калінін.

Формування сенсорно-пізнавальної компетенції у дітей дошкільного віку широко використовується розвивальна технологія угорського теоретика і практика, професора Шербрукського університету Золтана Дьєнеша. Багато років Золтан присвячує дослідженню, викладанню математики дітям в різних країнах та приходить до висновку, що тільки використовуючи потенціал дитини, можна дати дітям любов до математики та досягти реальних успіхів в математиці. В 1960 році Золтан Дьєнеш пропонує використовувати для ігор «логічні блоки». Ігри з блоками можна назвати «інтелектуальним тренінгом». Це чітка та продумана система завдань на розвиток пізнавальних процесів: сприйняття, мислення, пам’яті та уяви. Завдання тут надаються за принципом від простого до складного. Різноманітність завдань викликає зацікавленість у дитини, а висока ступінь повтору забезпечить необхідний тренінговий ефект. Діти оволодівають мислительними операціями та діями, як: порівняння, класифікація, абстрагування.

Дидактичний матеріал З. Дьєнеша ґрунтується на методі заміщення предмета символами і знаками (методі моделювання, кодування та декодування). Блоки відносяться до типу іграшок, з якими можна гратися не один рік шляхом ускладнення завдань від простого до складного.

Ігри з блоками Дьєнеша сприяють прискоренню процесу розвитку у дошкільнят найпростіших логічних структур мислення і логіко-математичних уявлень. А найголовніше, грати цими фігурами буде цікаво і малюкам двох-трьох років і п'ятирічним дошкільнятам. Діти із особливими освітніми потребами із зацікавленістю засвоюють гру з блоками.

  1. Характеристика дидактично-ігрового посібника «Логічні блоки Дьєнеша» та допоміжних матеріалів (теоретична частина)

Логічні блоки Дьєнеша – це набір із 48 об’ємних геометричних фігур, які відрізняються кольором (червоний, синій, жовтий), формою (круглий, трикутний, квадратний, прямокутний), розміром (великий, малий), товщиною (тонкий, товстий).

У комплекті не має двох фігур однакових за всіма властивостями. Дидактичний посібник складається з 11 карток із символами властивостей і 11 карток із запереченням властивостей.

Урізноманітнити роботу з картками – властивостями та зацікавити дошкільників ігровими діями допоможуть випущені альбоми з завданнями та схемами для роботи з блоками Дьєнеша за віком.

Для проведення ігор можна використовувати різноманітні допоміжні матеріали: обручі, іграшки-персонажі тощо.

Усі логіко-математичні ігри потрібно розглядати як певну систему з поступовим ускладненням завдань.

3. Етапи роботи (теоретична частина)

1. «Знайомство»

- Запропонуйте дитині самостійно погратися з блоками. Під час цієї вправи ви, як педагог, лише спостерігаєте.

2. «Обстеження»

- Запропонуйте дітям обстежити властивості блоків (колір, форму, величину) за допомогою сприйняття.

3. «Ігровий»

- Запропонуйте дітям пограти та порозкладати блоки за властивостями.

4. «Порівняння»

- Запропонуйте дітям знайти, встановити подібності та відмінності між блоками.

5. «Пошуковий»

- Надайте словесну інструкцію дітям знайти блоки по одному, двом, трьом і всім чотирьом наявними ознаками.

6. «Знайомство із символами»

- Запропонуйте дітям ігри та вправи, зображені схематично на картках.

7. «Змагальний»

- Запропонуйте дітям придумати свою кодову схему та задати один одному завдання, в якому потрібно знайти певний блок.

8. «Заперечення»

- Запропонуйте ускладнення в іграх за рахунок введення значка заперечення «не».

Всі ігрові вправи можна поділити на 4 групи з поступовим ускладненням:

  • для розвитку вміння виявляти та абстрагувати властивості;

  • для розвитку вміння порівнювати предмети за їх властивостями;

  • для розвитку дій класифікації та узагальнення;

  • для розвитку здібності до логічних дій та операцій.

Практична частина

  1. Вправа «Знайомство з блоками»

Мета: ознайомити з властивостями блоків: формою, кольором, величиною.

Матеріал: блоки Дьєнеша.

Хід вправи:

  • Перед вами лежать комплекти блоків Дьєнеша. Розсипте їх на столі та розгляньте.

Педагоги виконують завдання.

  • Що ви можете сказати про блоки? Які вони?

В процесі маніпуляції з блоками дорослі звертають увагу на різний колір, форму, розмір, а також з’ясовують, що з ними можна гратися: побудувати доріжку, башточку тощо.

  • Альбом «Маленькі логіки» допоможе в організації та проведенні розвивальних ігор, які допоможуть засвоїти ознаки блоків: форму, колір, величину.

  1. Розвивальна гра «Зробимо намисто»

Мета: звернути увагу тільки на одну-дві ознаки блока.

Матеріал: блоки Дьєнеша.

Хід гри:

  • Виберіть зі свого комплекту блоків всі круглі фігури та викладіть на столі намисто.

  • А зараз давайте зробимо намисто лише з квадратів.

  1. Розвивальна гра «Квіткова галявина»

Мета: закріпити уміння сортувати фігури за кольором.

Матеріал: кольорова галявина з квітами: синіми, жовтими, червоними; блоки Дьєнеша.

Хід гри:

  • Подивіться, які красиві квіти! Але тут, чомусь намальовано три галявини, а чому? (за кольором фігур) Давайте покладемо всі червоні фігури на галявину з червоними квітами, всі сині – з синіми, а всі жовті – з жовтими.

  1. Розвивальна гра «Лісові галявинки»

Мета: вчити розкладати фігури за розміром.

Матеріал: розворот «Лісової галявини», блоки Дьєнеша.

Хід гри:

- Перед вами зображення стежки, яка веде до двох галявин. Галявини різні за розміром. І дерева, квіти, тварини навколо них також великі і маленькі.

- Давайте покладемо фігури на галявини. Подивіться, фігур у нас багато! Але всі вони великі і маленькі.

(Педагоги розкладають на одну галявину великі фігури, на іншу маленькі).

  1. Розвивальна вправа «Знайомимось з картками»

Мета: навчити оперувати картками, розвивати здатність до заміщення, моделювання, кодування та декодування інформації.

Матеріал: блоки Дьєнеша, картки-властивості. (додаток1)

Хід гри:

  • Поряд з блоками Дьєнеша використовуються картки-властивості. Роздивіться їх, будь ласка. Розповідь з використанням та показом карток-властивостей.

  1. Розвивальна гра «Опиши фігуру»

Мета: розвивати уміння «кодувати» і «декодувати» ознаки геометричної фігури, логічне мислення.

Матеріал: «чарівна торбинка», в якій знаходяться блоки Дьєнеша. (додаток 2)

Хід гри:

  • Перед вами чарівна торбинка. Виберіть по черзі собі картку-код та уважно розгляньте її. Викладіть властивості фігури.

  • «Прочитайте», що написано на вашій картці. (1. Це круг. Він червоного кольору, товстий, великий. 2. Це трикутник. Він жовтого кольору, тонкий, маленький).

  1. Розвивальна гра «Відгадай фігуру»

Мета: вчити відгадувати фігуру за допомогою знака заперечення, розвивати мислення.

Матеріал: блоки Дьєнеша, картки-знаки заперечення. (додаток 3)

Хід гри:

  • А зараз ми познайомимось зі знаком заперечення, який позначає

відсутність властивості. Для цього використовуються картки, де властивість фігури перекреслена двома лініями. Відгадайте, яку геометричну фігуру я приховала.

  1. Дидактична гра «Ліпимо небилиці»

Мета: закріпити та тренувати розуміння дійсності, залучати до художньої літератури; продовжувати засвоювати знакову культуру.

Матеріал: блоки Дьєнеша, альбом «Ліпимо небилиці».

Хід гри

  • Нагадайте, будь ласка, що таке небилиця або нісенітниця? (Вона побутує вже багато століть. Це смішна історія про те, чого не буває.) Педагог-майстер показує картку і читає небилицю:

З пальми вниз, на пальму знову

Спритно стрибає корова.

- Давайте приступимо до викладання блоків на аркуші. На деяких аркушах, щоб викласти картинку, потрібно знати знаки-символи властивостей. Тому, перед викладанням блоків потрібно повторити знаки-символи властивостей.

  1. Розвивальна гра «Викладаємо доріжки»

Мета: вчити «читати» схему і викладати доріжку з логічних фігур або блоків відповідно схеми; розвивати логічне мислення. (додаток 4)

Матеріал: блоки Дьенеша, кольорові картки-схеми.

Хід гри:

  • «Прочитайте» схему і викладіть доріжку з логічних фігур або блоків.

На заданій кольоровій схемі вам треба знайти три властивості, що зображені на схематичному прикладі (1,2,3,4,5,6). Далі – знайти відповідну фігуру з комплекту блоків. Після знаходження всіх блоків викладіть ланцюжок.

  1. Розвивальна гра «Засели будиночок»

Мета: розвивати уміння дітей класифікувати фігури за їх ознаками (колір, форма, величина, товщина); розвивати логічне мислення, увагу.

Матеріал: таблиці – будиночки, блоки Дьєнеша. (додаток 5)

Хід гри:

  • Розселіть мешканців будиночка (геометричні фігури) по їх кімнатах.

  1. Ігри з одним обручем

Мета: познайомити з множиною, сформувати чітке уявлення про внутрішню та зовнішню територію по відношенню до замкнутої лінії.

Матеріал: блоки Дьєнеша, обручи. (додаток 6)

Хід гри:

  • Перед вами на столі лежать обручі. Візьміть любий блок та «застрибніть» (покладіть) в обруч. (Де він? Всередині). Швидко вистрибніть (Де він? Зовні). Покладіть в червоний обруч всі червоні фігури. (Які лежать всередині? А зовні?). Покласти в синій обруч товсті блоки. (Які лежать всередині обруча? А зовні?)

Ускладнення: розвивальна гра з двома обручами

Мета: розвивати вміння класифікувати геометричні фігури одночасно з врахуванням двох ознак; визначати, які з предметів задовольняють дві дані умови (підготовка до введення, поняття загальної частини множини).

Матеріал: блоки Дьєнеша, два обручі різного кольору (за кольором блоків), картки-властивості. (додаток 6)

Хід гри:

  • У нас на столі два різнокольорові обручі (синій і червоний), обручі перетинаються, тому мають спільну частину. Покладіть в коло синього обруча який-небудь блок (в коло червоного обруча; в загальну частину обох обручів; поза червоного обруча; всередині синього, але поза червоним; всередині червоного, але поза синім і червоним обручами). Дорослі виконують завдання.

  • А зараз розташуйте блоки так, щоб всередині синього обруча опинились всі круглі блоки, а всередині червоного обруча – всі червоні. Дорослі виконують завдання.

  • Скажіть, які блоки лежать всередині обох обручів?

  • Які лежать всередині синього, але поза червоного обруча?

  • Які лежать всередині червоного, але поза синім?

  • А які лежать поза обома обручами?

  • Хочу підкреслити, що блоки треба називати тут за допомогою двох властивостей – форми і кольору.

  • Також можна гру з обручами ускладнити ще: класифікувати блоки за трьома властивостями.

Рефлексія «Обмін думками»

Педагог: Вашій увазі була запропонована унікальна технологія – логічні блоки Дьєнеша. Ви познайомились тільки з частиною розвивальних ігор, в які можна гратися з блоками Дьєнеша для розвитку логіко-математичного мислення дітей із особливими освітніми потребами. На вашу думку, що отримали ви на сьогоднішньому майстер-класі? Чим зацікавила вас ця інноваційна технологія? На вашу думку, що найбільше зацікавить дітей під час проведення цих вправ та ігор з ними?

Слухачі висловлюють свої враження про логічні блоки Дьєнеша.

Додаток 1

Вправа «Знайомимось з картками»

круг, – трикутник, – квадрат, – прямокутник

позначають чотири форми геометричних фігур.

Безформні плями – синя, – червона, – жовта, передають колір геометричної фігури.

Будиночок з двома вікнами – позначає – великий,

будиночок з одним вікном – – маленький.

Чоловічок – – позначає – тонкий.

Чоловічок – – позначає – товстий.

Додаток 2

Розвивальна гра «Опиши фігуру»

Додаток 3

Дидактична гра «Відгадай фігуру»

Додаток 4

Розвивальна гра «Викладаємо доріжки»

1) + + = ?

2) + + = ?

3) + + = ?

4) + + = ?

5) + + =?

6) + + = ?

Відповідь:

1) + + = трикутник великий синій

2) + + = прямокутник маленький жовтий;

3) + + = круг великий червоний;

4) + + = квадрат маленький синій;

5) + + = трикутник маленький жовтий;

6) + + = прямокутник великий синій.

Додаток 5

Розвивальна гра «Засели будиночок»

Варіанти будиночків:

Додаток 6

Ігри з одним обручем

Ігри з двома обручами

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

матеріал

Інші методичні матеріали