Уpок «Хімічні властивості оцтової кислоти. Застосування»

Хімія

Для кого: 9 Клас

22.06.2019

1352

29

0

Опис документу:
Конспект уpоку з хімії в 9 класі на тему: «Хімічні властивості оцтової кислоти. Застосування».Мета уроку: вивчити хімічні властивості оцтової кислоти, її застосування; розвивати навички складати рівняння реакцій , що характеризують хімічні властивості оцтової кислоти, доводити дослідним шляхом її кислотні властивості ; розуміти суть і типи записаних реакцій. Очікувані результати: учні повинні чітко пояснювати хімічні властивості оцтової кислоти.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

План-конспект уроку

з хімії в 9 класі

на тему:

«Хімічні властивості оцтової кислоти. Застосування»

Урок № 49

Тема:Хімічні властивості оцтової кислоти: електролітична дисоціація, взаємодія з індикаторами,металами, лугами, солями, спиртами.Застосування оцтової кислоти.

Мета уроку: вивчити хімічні властивості оцтової кислоти, її застосування; розвивати навички складати рівняння реакцій , що характеризують хімічні властивості оцтової кислоти, доводити дослідним шляхом її кислотні властивості ; розуміти суть і типи записаних реакцій.

Очікувані результати: учні повинні чітко пояснювати хімічні властивості оцтової кислоти, знати способи і методи застосування на практиці.

Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер, роздатковий матеріал, реактиви і обладнання для проведення л/д : пробірки, штатив, метиловий оранжевий, фенолфталеїн, магній , натрій гідроксид, натрій карбонат, етанова ( оцтова кислота)кислота, етанол.

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

Форми проведення: бесіда, розповідь,

прийом „ Світлофор”, лабораторний дослід, тести.

Епіграф: «Зібратися разом- це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх»

Хід уроку:

І. Організація класу.

Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування на робочий лад.

Прийом «Індикатор настрою». На партах стоять стакани із кольоровими служками. Прислухайтеся до своїх відчуттів? Учні вибирають кольорову смужку і налаштовуються на позитивний настрій.

  • Добре більша частина учнів налаштована на роботу.

  • Епіграфом нашого уроку є слова Генрі Форда. (зачитування епіграфу)

Щоб наш урок вдався плідним, нам потрібно попрацювати організовано, і повинні бути уважні , кмітливі, допитливі.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Для старту нашої роботи пропоную пригадати попередній матеріал.

Прийом „ Світлофор”: учні піднімають картки з зеленим кольором, коли „ТАК” і червоним кольором , коли „ НІ”.

  1. Карбонові кислоти –це органічні сполуки, які містять гідроксогрупи.

  2. Етанова кислота розчиняється у воді у будь-якому співвідношенні.

  3. Розчин етанової кислоти кислий на смак.

  4. Оцтова кислота має малиновий колір і приємний запах.

  5. Назви кислот походять від назв відповідних радикалів з додатком суфікса – ова і слова «кислота».

  6. Оцет можна застосовувати для пом’якшення шкіри.

  7. Оцтова кислота має у своєму складі лише карбонільну групу.

  8. Функціональна група карбонових кислот – карбоксильна.

  9. Етилоий спирт , внаслідок життєдіяльності оцтовокислих бактерій перетворюється на оцтову кислоту.

  10. До складу молекули оцтової кислоти входять два атоми Оксигену.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми уроку. (презентація)

Хімічні властивості оцтової кислоти.

Розповідь учителя.

1. Створення проблемної ситуації.

Сьогодні продовжимо вивчення розділу «Оксигеновмісні органічні сполуки»

При вивченні неорганічної хімії ми зустрічались з таким класом сполук, як неорганічні кислоти. Можливо мова на уроці піде у нас про кислоти?

Вправа "Пригадай неорганічну хімію":

Дано речовини: магній, Калій (І) гідроксид, ртуть, Цинк (ІІ) оксид, Натрій (І) карбонат, лакмус, метиловий оранжевий, фенолфталеїн.

З якими з перелічених речовин реагуватиме хлоридна кислота?

Учні складають рівняння відповідних реакцій, вказують типи хімічних реакцій, пояснюють дію кислоти на індикатори.

Mg +2 HCl = MgCl2 + H2 (реакція заміщення)

HCl + КOH = КCl + H2O (реакція нейтралізації)

HCl + Hg = реакція не відбувається

2HCl + ZnO = ZnCl2 + H2O (реакція обміну)

Na2CO3 + HCl = NaCl + H2O + CO2 (реакція обміну)

При дії  хлоридної  кислоти на індикатори вони змінюють колір:

лакмус – на червоний;

метиловий оранжевий – на рожевий;

фенолфталеїн – колір не змінюється.

Висновок про хімічні властивості неорганічних сполук учні роблять самостійно. Роблять припущення про хімічні властивості органічних сполук на прикладі оцтової кислоти.

Виконання лабораторного досліду

Інструктаж з БЖД

Учні разом з учителем виконують лабораторний дослід. З одночасним перелядом презентації.

Лабораторний дослід №9. Дія оцтової кислоти на індикатори.

  • Який індикатор змінює свій колір??

Лабораторний дослід № 10.

1) Взаємодія оцтової кислоти з металами.

  • Як відбувається реакція? (Бурхливо)

  • Що утворилося в результаті реакції (виділяється газ - водень)

СН3СООН + Mg = (CH3COO) Mg + H2

2) Взаємодія оцтової кислоти з лугами.

  • Що відбувається з розчином лугу при дії на нього індикатора.

  • Що відбувається з розчином при додаванні оцтової кислоти

СН3СООН + NaOH = CH3COONa + H2 O

3) Взаємодія оцтової кислоти з солями.

  • Що утворюється в результаті реакції?.

CН3СООH + NaHCO3=CH3COONa + CO2 ↑+ H2O

4) Взаємодія оцтової кислоти з спиртом.

  • Що утворюється в результаті реакції?.

СН3СООН + НОС2Н5 → СН3СООС2Н5 + Н2О

Підсумок про хімічні властивості оцтової кислоти

Застосування оцтової кислоти (презентація).

ІV. Узагальнення та закріплення знань

Тестові завданнявикористанням комп'ютера)

1.Позначте загальну формулу насичених одноосновних карбонових кислот:

а)CnH2n+1COOH;

б)CnH2nO2;

в)CnH2n+1O2.

2.Укажіть речовини,за допомогою якої можливо визначити оцтову кислоту в розчині:

а)Калій гідроксид;

б)Аргентум оксид;

в)Лакмус;

г)Фенолфталеїн.

3.Позначте речовину,що реагує з натрій гідроксидом: 

а)Етаналь;                                

б)Етан;

в)Етанол;

г)Етанова кислота.

4.Позначте речовини,з якими взаємодіє оцтова кислота:

а)Етен;

б)Купрум(ІІ) гідроксид;

в)Залізо;

г)Метан.

5.Установіть  генетичний ланцюжок добування оцтової кислоти:

а)Хлоретан                                                               1

б)Етаналь                                                                  2

в)Етанол                                                                    3

г)Етан                                                                        4

6. Вкажіть колір індикатора лакмусу в розчині оцтової кислоти:

а) рожевий; б) синій; в) прозорий; г) червоний

7.Склади схему

Напишіть схему утворення оцтової кислоти

етан хлороетан етанол етанова кислота етиловий естер оцтової кислоти

8.Задача

Дев'ятикласник Сергій чув, що за допомогою оцтової кислоти вибавляють плями. На його магнієвій стругачці для олівців з'явилися темні плямки. Хлопець налив у пластиковий стаканчик оцту й поклав туди стругачку, аби надати їй первісного вигляду. Наступного дня Сергій зазирнув до стаканчика й дуже здивувався… Висловіть припущення, що так вразило хлопця. Як би ви пояснили Сергію його помилку.

9. Задача.

Тимофій насипав на дно високого хімічного стакана питної соди і поставив на нього запалену свічку. Далі він почав обережно наливати у стакан невеликі порції оцту. Висловіть припущення, щодо явищ, які відбулися внаслідок Тимофієвих дій, опишіть і поясніть їх.

VI. Домашнє завдання

§29 підручника,завдання із робочого зошита,ст.114 (автор Савчин М.М.),підготуватися до практичної роботи №1.

VІІ.Підведення результатів уроку, визначення найактивніших учнів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.