Сьогодні о 18:00
Кабінет психолога:
«
Здатність до саморегуляції – основа духовного розвитку. Нові інструменти й підходи
»
Взяти участь Всі події

Семінар-практикум "Дитина з особливими потребами: зрозумути і допомогти"

Інклюзивна освіта

Для кого: Дошкільнята (5-6 років)

12.09.2019

5438

536

0

Опис документу:
- розширити та систематизувати знання вихователів щодо забезпечення високої якості інклюзивної освіти шляхом використання інтерактивних форм роботи з дошкільниками; - вдосконалювати фахову майстерність педагогів; - активізувати творчий потенціал вихователів, розвивати креативне мислення, стимулювати розвиток ініціативності, артистизму; - виховувати інтерес до творчого професійного пошуку, пізнання себе; - сприяти формуванню почуття власної гідності педагогів, гордості за свою професію.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Дитина з особливими потребами: зрозуміти і допомогти

Мета:

- розширити та систематизувати знання вихователів щодо забезпечення високої якості інклюзивної освіти шляхом використання інтерактивних форм роботи з дошкільниками;

- вдосконалювати фахову майстерність педагогів;

- активізувати творчий потенціал вихователів, розвивати креативне мислення, стимулювати розвиток ініціативності, артистизму;

- виховувати інтерес до творчого професійного пошуку, пізнання себе;

- срияти формуванню почуття власної гідності педагогів, гордості за свою професію.

Завдання:

- Осмислення своїх особистісних особливостей, інтересів, цінностей.

- Сприяти подоланню стереотипів мислення і звичних способів діяльності.

- Розвивати здатність до емпатії, рефлексії і самоконтролю.

- Стимулювати творчу активність.

Вступне слово психолога

Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання – це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі».  Метою інклюзивного навчання є покращання навчального середовища,  в якому вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.

«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).

Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.

Інклюзивне навчання:

Ґрунтується на правах людини і принципах рівності.

Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.

Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.

Основа інклюзивного навчання

Всі учні:

Можуть навчатися різними методами і в різний період часу.

Мають індивідуальні здібності й особливості.

Хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.

Мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.

Пізнають скрізь.

Хто такі діти з особливими потребами?

Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.

Що таке інвалідність?

«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.

Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну і економічну участь в житті суспільства.

Соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані задля рівної участі всіх.

Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності і правовий підхід.

З прийняттям Конвенції ООН про права людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі. Інвалідність – поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний підхід, що дозволяє певні адаптації із збігом певного проміжку часу та в різних соціально – економічних обставинах.

Наше бачення інклюзивного навчання

Інклюзивне навчання означає, що всі учні отримують освіту в звичайних класах. Це не означає, що учень не може залишити клас з якихось певних причин. Кожен учень може отримати індивідуальну допомогу з того чи іншого предмету.

Якщо система освіти є інклюзивною, це не означає, що учні можуть розподілятися по групам за своїми характеристиками в окремих класах на цілий день або пів дня. В інклюзивному класі можливості створюються для всіх учнів з тим, щоб вони навчалися разом.  Інклюзивне  навчання не розділяє учнів у класі.

Переваги інклюзивного навчання.

Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:

Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.

Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.

Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.

Залучати батьків в процес навчання і життя школи.

Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.

Створювати дружні стосунки з іншими дітьми

Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.

Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання.

Приймати всіх дітей до загальноосвітніх шкіл та шкільного життя.

Надавати всебічну допомогу учням з особливими потребами,  їх одноліткам та  вчителям в разі потреби.

Дивитися на кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може.

Створювати навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги, що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі.

Переобладнати школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини.

Сприяти сильному лідерству в особі директора школи і адміністрації

Сприяти  підготовці  вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання.

Формувати команду – директорів шкіл, вчителів, батьків, учнів та інший персонал, що працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі.

Підтримувати виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо майбутнього їхніх дітей.

Вправа «Компліменти»

Обмін компліментами проходить у формі діалогу. Педагоги стають у коло та беруться за руки. Потрібно не тільки отримати комплімент, ай погодитися з ним, сказати ще один комплімент собі і обовязково «повернути» колезі. Наприклад:

- Катю, ти така чуйна людина!

- Так, це правда! А ще я добра. А ти, Олю, надзвичайно товариська.

Психолог. Запитання для обговорення

  • Що вам сподобалося більше, говорити компліменти чи приймати їх?

  • Наскільки складно/легко було дібрати комплімент собі колезі?

  • Який комплімент вам сподобався найбільше?

Гра «Павутинка»

Як під час попередньої вправи, педагоги утворюють коло. Один із гравців тримає клубок, називає слово, яке відноситься до інклюзивної освіти(при цьому гравець наступає на кінець нитки). Наступний учасник називає ще одну ознаку інклюзії та котить клубок іншому гравцеві. Гра продовжується, а на підлозі утворюється своєрідна павутинка.

Психолог. Сплетена павутинка об’єднала нас, але водночас створила перепони – це різні умовності, консервативні погляди, звичні усталені форми роботи, яких ми часто дотримуємося, сліпо, не аналізуючи їх, боячись вийти за «межі», відійти від шаблону, спробувати щось нове.

«Це надто складно», - підказує нам Пасивність.

«Ми так ніколи не роболи», - підтримує Досвід.

«Нічого не вийде», - наполягає Гордість.

«Спробуй», - шепоче Творчість.

Тож треба відкинути пасивність, негативний досвід, лінощі, гордість і стати активними, творчими, ініціативними та проявити свій артистизм. Допоможе у цьому давно відомий у світі метод «Шість капелюхів».

Інтерактивна вправа «Шість капелюхів»

Вправа триває 5-7 хв. Педагоги діляться на 6 підгруп. Кожна отримує один капелюх якогось кольору, який передбачає певний підхід до розвязання проблеми відповідно до кольору капелюха.

Проблема. До дитсадка ходить дитина високопоставлених батьків. Вихователь помічає певні проблеми з розвитку у дитини і наполягає на обстеженні у вузькопрофільних фахівців, а батьки незгодні ,постійно відмовляються, вважають свою дитину унікальною та обдарованою.

Психолог. Жовтий – оптимізм, віра в успіх, пошук переваг.

Червоний – емоції, почуття, інтуїція.

Білий – факти і тільки факти!

Чорний – скепсис, критичний підхід.

Синій – системне мислення, організація творчого процесу.

Зелений – творчість, спонтанність.

Інтерактивна вправа «Аукціон»

Психолог презентує педагогам запитання у формі лотів. Відповідь потрібно давати одним словом. Хто дасть відповідь останнім – отримує подарунок.

Лот №1. Що допомагає творчо працювати?

Лот №2. Що заважає творчо працювати?

Лот №3. Без чого не може бути дитячого садка?

Лот №4. Які є інтерактивні форми роботи з педагогами?

Лот №5. Назвіть рису ідеальної дитини з погляду педагога.

Інтерактивна вправа «Три кольори особистості»

Психолог.Я запрошую кожного учасник взяти три пелюстки різного кольору. Синя – «як усі», жовта – «як деякі», червона – «як ніхто більше». Колеги, на пелюстках відповідного кольору зробіть запис про себе, про власні властивості і риси. При цьому на пелюстках «як усі» має бути записано якість, реально притаманна вам   та іншими учасниками групи. На пелюстці «як деякі» – якість, властивість характеру або особливість поведінки,стилю життя,  яка ріднить вас з деякими, але не з усіма учасниками. На пелюстках «як ніхто більше» вкажіть ваші унікальні риси, які або взагалі не властиві іншим, або виражені у вас значно сильніше.

Психолог.Коли записи зроблено, повернемося до пелюстки, на якій записані риси «як усі" – з`ясуємо, чи дійсно ви володієте такою  особливістю.

 Таким же способом   обговорюємо зміст пелюсток «як деякі».

 Кожен повинен переконатися в тому, що в групі є люди, що володіють подібними особливостями, з одного боку і що ці властивості притаманні не всім – з іншого. Пелюстки «як ніхто більше» обговорюємо безпосередньо в колі: кожен учасник озвучує якість, яку він вважає своєю, неповторною в даній групі. Група або погоджується з ним, або допомагає знайти іншу, дійсно унікальну якість.

Ця вправа дозволяє нам побачити себе як «єдність несхожих», допомагає кожному знайти підтримку і в той же час підкреслити свою індивідуальність.

Ігрова вправа «День із життя вихователя»

У цій грі можна простежити, як педагоги уявляють своє трудове життя, а також з’ясувати, чи здатні вони до колективної творчості, адже у грі існує небезпека невдалим штрихом зіпсувати все оповідання.

Завдання. Спільно скласти оповідання, по черзі добираючи іменники, які відтворюють сенсорне виховання в сенсорній кімнаті. Важлива умова: перш ніж називати новий іменник, кожен гравець обовязково має повторити все, що було названо до нього. Тоді розповідь буде сприйматися як цілісний твір. Щоб легше було запам’ятовувати названі іменники, треба уважно дивитися на гравців, які їх промовляють, пов’язуючи слово з конкретною людиною.

Психолог вимовляє перше слово, інші гравці продовжують ланцюжок.

Наприклад: група-діти-батьки-сніданок-заняття-роздягальня-майданчик-дерева-птахи- білочка-група-малюнок-…

Запитання для обговорення

  • Чи вийшло цілісне оповідання?

  • Чи ніхто не зіпсував спільної розповіді невдалим іменником?

  • Чи відтворюють названі слова сенсорне виховання в сенсорній кімнаті?

Практична вправа «Експеремент»

Психолог пропонує взяти чистий аркуш паперу, заплющити очі та виконати певні дії точно за інструкцією, щоб результат був у всіх однаковий.

Психолог. Зігніть аркуш навпіл; ще раз; відірвіть верхній правий кут; відірвіть нижній правий кут. Розплющте очі. Що вийшло? Візерунки в усіх різні. Схожі, але однакових немає, хоча інструкція однакова. Тож можемо зробити висновок: так усі люди (педагоги чи діти) одну й ту саму інформацію сприймають не однаково і завдання виконують по-різному, бо кожна людина – особлива і завжди вносить у будь-який процес щось своє. Робота вихователя і полягає в тому, щоб розкрити індивідуальність кожного, надати йому можливість проявляти себе творчо і не боятися це робити.

Вихователі обговорюють висновок, доповнюють.

8. Рефлексія

• Що нового ви дізналися про стратегії розв'язання конфліктів?

• Як ви почувалися під час виконання вправ?

• Чи вдалося вам «стерти» з пам'яті неприємні враження?

• Чи виправдалися ваші очікування?

Психолог. Шановні колеги! Дякую вам за плідну роботу. Наприкінці пропоную кожному з вас написати на кольорових долоньках ваші враження від сьогоднішнього заходу та приклеїти долоньки до нашого сонечка.

Присутні виконують.

Психолог. Творчість і задоволеність обраною професією взаємно стимулюють одне одного. Без задоволеності спеціальністю неможливо проявити високої творчої продуктивності в педагогічній діяльності. А любов до професії спонукає творити. Тому сьогодні я можу з упевненістю сказати, що в нашому колективі працюють творчі, цілеспрямовані, емоційні вихователі, для яких їхня праця є не тільки джерелом радості, сенсу життя.

Використані джерела:

– Здоровенко В. В. Психологія ділового спілкування : навч. посібник / В. В. Здоровенко. – Дрогобич : Каменяр, 2002. – 147 с.

–  Крысько В. Г. Социальная психология : словарь-справочник / В. Г. Крысько. – Минск : Харвест, 2004. – 688 с.

– Пашукова Т. І. Практикум із загальної психології : навч. посібник / Т. І. Пашукова, А. І. Допіра, Г. В. Д’яконов. – К. : Т-во “Знання”, 2000. –  204 с.

–  Психологические тесты : в 2-х т. / под. ред. А. А. Карелина. – М. : ВЛАДОС, 2003. – 248 с.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.