Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Особливості адаптації та модифікації освітнього процесу в контексті інклюзивного навчання
»

«Психологічний захист від стресу» тренінгове заняття

Психологія

05.05.2019

927

88

0

Опис документу:
Мета: психопрофілактика стресових станів, пошук i актуалізація особистісного ресурсу в стресових ситуаціях. Завдання: саморефлексія стресових ситуацій; формування навичок тайм-менеджменту; розвиток винахідливості у проблемних життєвих ситуаціях.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

«Психологічний захист від стресу»

тренінгове заняття для практичних психологів/педагогів

Бутмарчук С.В.

практичний психолог

Великим відкриттям

будь-якого покоління є те,

що людина може змінити своє життя,

змінивши відношення до нього.

С. Смайлс

Мета: психопрофілактика стресових станів, пошук i актуалізація особистісного ресурсу в стресових ситуаціях.

Завдання:

  • саморефлексія стресових ситуацій;

  • формування навичок тайм-менеджменту;

  • розвиток уміння творчого мислення, винахідливості у проблемних життєвих ситуаціях.

  1. Вправа-вітання (5хв.)

Мета: створити комфортну атмосферу, налаштувати учасників на роботу, сприяти згуртуванню групи.

Завдання: учасники, ставши в коло, по черзі відповідають на питання: «Якби я могла обирати, то в який би час я жила…. »

  1. Прийняття правил роботи в групi. (5 хв.)

Мета: формування єдиного робочого простору i прийняття правил поведінки в групi протягом всього тренінгу.

  • Конфіденційність.

  • Активність.

  • Доброзичливість.

  • Толерантність.

  • Щирість.

  • Регламент.

  1. Вправа «Наші очікування» (5 хв.)

Мета: дати змогу кожному учаснику усвідомити власні очікування від тренінгу та порівняти їх з очікуваннями інших учасників.

Учасники на стікерах (у вигляді пелюсток) записують свої очікування, озвучують їх та кріплять стікери на дошку, створюючи квітку бажань. Тренер узагальнює озвучені сподівання учасників та підводить підсумки вправи.

  1. Відеоролик. Випуск єралаш «Стрес» (5 хв.)

  1. Вправа «Мої робочі будні» (15 хв.)

Мета: дати змогу учасникам зрозуміти, що наша робота може водночас як виснажувати так i відновлювати сили.

Завдання: уявіть ландшафт вашого емоційного стану. Намалюйте або запишiть власні почуття та думки з якими:

  • Ви прокидаєтесь в понеділок зранку.

  • Зустрічаєте обідню перерву.

  • Думаєте про те, що зараз знову поруч буде багато дітей.

  • Чекаєте зустрічі з батьками певної дитини.

  • Ідете на нараду з адміністрацією.

  • Проводите групову роботу з педагогами.

  • Плануєте відвідати методичне об’єднання колег.

  • Думаєте про те, що вам потрібно заповнити документацію.

  • Збираєтеся оформити звіт.

  • Очікуєте вихідних.

Обговорення: ці асоціації показують, як робота впливає на ваше самопочуття. Індикатор якості життя – це переживання. Від переживань не можна врятуватись, як i від самого життя. З ними можна зустрічатись i переживати…

  1. Гра «Відгадай емоцію» (10 хв.)

Учасникам роздають підготовлені картки, на яких записані почуття та емоції i те за допомогою яких частин тіла потрібно ці емоції виразити.

  • Горе. Обличчя.

  • Сум. Руки.

  • Радість. Губи.

  • Зазнайство. Ніс.

  • Гордість. Спина.

  • Страх. Ноги.

  • Відданість. Очі.

  • Здивування. Очі.

  • Злість. Руки.

  • Мрійливість. Обличчя.

  • Горе. Спина.

  • Сум. Обличчя.

  • Зазнайство. Руки.

  • Страх. Обличчя.

  • Страх. Руки.

  • Здивування. Рот.

  • Радість. Ноги.

  1. Презентація «Психологічний захист від стресу» (10 хв.)

  1. Тест «Стрес і стресостійкість» (10 хв.)

Мета: визначити наскільки людина піддається стресам i як у неї розвинута здатність їм протистояти.

Тренер. Вашій увазі пропонується тест, що дозволяє визначити, на­скільки людина піддається стресам і як у неї розвинута здатність їм протистояти. Крім того, тест може надати серйозну допомогу в самодослідженні, відкрити очі на інші, досі невідомі, риси характеру. Тест складається з двадцяти трьох запитань, до кожного з яких пропонується чотири варіанти відповіді. З відповідей необхідно ви­брати тільки один варіант. Причому на запитання бажано відповідати швидко, не задумуючись. Пам'ятайте, що перша реакція — найбільш точна, намагайтеся орієнтуватися саме на неї, якщо маєте намір отримати результати, які максимально відповідають дійсності. Не виключено, що в ряді запитань жоден із запропонованих варіантів відповідей не влаштує вас повною мірою. Якщо у вас виникне така проблема, будь ласка, виберіть із чотирьох зазначених варіантів найбільш близький вам. Для зручності обробки результатів виписуйте на листок номера запитань із літерою обраного варіанта відповіді.

Запитання

1.Вважаю, що у мене неприємна робота:

а)дійсно, приємного в ній, м'яко кажучи, мало;

б)не згодний, моя робота мені подобається;

в)буває по-різному, а взагалі, мені все одно;

г)у даний момент у мене немає постійної роботи.

2.Мене періодично турбують головні болі:

а)дійсно, це так;

б)головний біль трапляється так рідко, що про нього і згадувати не варто;

в)не звертав уваги;

г)найчастіше головний біль починається разом із неприємно­стями.

3.Вкажіть свій вік:

а)двадцять дев'ять — тридцять шість;

б)до двадцяти дев'яти;

в)тридцять сім — сорок два;

г)сорок три і більше.

4.Родина:

а)одружений (заміжня), маю одну або дві дитини;

б)скажу просто: я задоволений своїм сімейним життям;

в)гарну справу «браком» не назвуть;

г)одружений (заміжня), маю три дитини і більше (тут же - на даний момент самотній, дітей немає).

5.Найбільшу напругу у мене викликає:

а)брак часу;

б)спілкування з неприємними або скандальними особами;

в)фізична робота;

г)незнайома або малознайома компанія.

6.Відпочивати мені подобається:
а)на самоті;

б)активно;

в)весело;

г)найкраще попрацювати на дачі або провести час у вузькому колі друзів.

7.Моє ставлення до подружніх зрад:

а)досить негативне, але я швидше вибачу, ніж буду все життя докоряти (якщо довідаюся, звичайно);

б)якщо людина щаслива, навряд чи її потягне «на сторону»;

в)якщо дуже хочеться, то можна, головне, щоб друга половина не довідалася;

г)зрада є зрада, таке навряд чи можна вибачити.

8.Зазвичай, я випиваю кожного дня три і більше чашки кави:

а)ні, намагаюся обмежуватися одною чашкою, а взагалі надаю перевагу чаю (або іншому безалкогольному напою);

б)люблю хорошу міцну каву, але зловживаю нею рідко;

в)так, я п'ю багато кави, і чим міцніше, тим краще;

г)кава шкідлива для здоров'я, особисто я її майже не п'ю.

9.Паління:

а)на жаль, палю, але не більше половини пачки на день;

б)ніколи не палив і, думаю, не буду;

в)викурюю одну і більше пачок на день;

г)палив раніше, але довелося покинути.

10.Спілкування з іншими людьми:

а)бажаю спілкуватися з гарними, але зустрічаються різні;

б)зазвичай, мене оточують приємні й цікаві у спілкуванні люди;

в)потрібна людина — найцікавіший співрозмовник;

г)зазвичай, моє спілкування обмежується старими, добрими знайомими.

11.Ставлення до алкоголю:

а)вживаю досить регулярно;

б)іноді випиваю, але нечасто, і, як правило, що-небудь легке;

в)алкоголь — це добре, особливо коли його достатньо;

г)взагалі не п'ю алкоголю.

12.Припустимо, що хтось у присутності інших людей починає говорити вам образливі речі, ваші дії:

а)спробую поставити його на місце, а взагалі навіть думати не хочеться про подібну ситуацію;

б)мої дії будуть залежати від того, хто в даному випадку має рацію — я чи він;

в)цей «хтось» у мене так отримає, що більше не захоче говорити;

г)вимагатиму вибачень, нахабність не можна залишати безкар­ною.

13.Із запропонованих варіантів стрес найкраще знімається:
а)сном;

б)сексом;

в)алкоголем;

г)розмовою «по душам», та і то не завжди.

14.Якщо мені трапляється з кимсь посваритися, то я:

а)ще довгий час не можу заспокоїтися, буває, подумки продовжую розмову;

б)«відходжу» досить швидко, хоча неприємне почуття, звичайно, залишається;

в)знаходжуся «на взводі», але, як правило, почуваю себе чудово;

г)декілька годин після сварки почуваю себе засмученим і роздра­тованим.

15.Засинаю я:

а)не одразу, у голові крутяться різні думки, які заважають заснути;

б)зазвичай одразу;

в)коли як;

г)у тиші — відносно швидко.

16.Поговоримо про сновидіння:

а)нерідко сняться важкі, іноді дивні сни, про які довго пам'ятаю;

б)зазвичай, своїх сновидінь не пам'ятаю або сниться щось при­ємне та цікаве;

в)як правило, сновидіння яскраві, із заплутаним сюжетом;

г)іноді сняться кошмари.

17.«Чорні» дні, коли усе йде не так або настрій «гірше не буває», трап­ляються:

а)час від часу;

б)дуже рідко;

в)у мене ледве не кожен день «у смужку»: зараз — чорна, через хвилину — біла полоса;

г)зовсім «чорні» дні трапляються рідко, зате «сірі» — регулярно.

18.Коли одна невдача іде за іншою:

а)буває, опускаються руки;

б)не втрачаю надії, а намагаюся змінити тактику і почати спо­чатку;

в)шукаю винного;

г)скриплю зубами, але зовні прагну зберігати спокій.

19.Чи має чоловік право плакати?

а)іноді - так;

б)якщо людина, слабка - це її біда, а не провина;

в)справжній чоловік завжди виглядає сильним, сльози – для жінок, дітей і невдах;

г)чоловічі сльози дорогого коштують.

20.Ставлення до їжі:

а)харчуюся нерегулярно, іноді всухом'ятку;

б)зазвичай, їм в один і той же час і з апетитом;

в)завжди готовий смачно поїсти;

г)харчуюся в основному регулярно, але нерідко немає апетиту.

21.Моє особисте життя:

а)у інших буває і гірше;

б)я ним задоволений;

в)відрізняється розмаїтістю;

г)в основному, стерпне.

22.Здоров'я:

а)періодично що-небудь болить, але серйозно хворію один-два разів на рік;

б)хворію дуже рідко – немає часуна це, та й не люблю я цього;

в)іноді трапляється застуда або що-небудь схоже, а взагалі я здо­ровий, як бик;

г)є деякі хронічні захворювання, але особливо вони не дошку­ляють.

23.Життя я сприймаю:

а)як нескінченну боротьбу;

б)як захоплюючу подорож;

в)як азартну гру;

г)швидше, як реальність, яку зобов'язаний прийняти.

Обробка результатів. За кожну відповідь під літерою «а» нараховується по 4 бали, за відповіді під літерою «б» — по 1 балу. Відповіді під літерою «в» оціню­ються у 2 бали кожна, відповіді під літерою «г»у 5 балів. Додайте отримані результати.

Від 23 до 33 балів. Це найсприятливіший результат. Стресовий стан вам, звичайно, ж знайомий, але він вас мобілізує, стимулює. Ви активні, діяльні, енергійні, цілеспрямовані, умієте виявляти наполегливість. Щоправда, періодично в тій чи іншій справі ви заходите в глухий кут. Але не помиляється, як відомо, лише той, хто нічого не робить. Однак труднощі, невдачі здатні вас засмутити, але не дезорганізувати. Врешті-решт стреси тільки стимулюють вас, надихають на пошуки нових рішень і... загартовують ще більше.

Вірогідно, у вас домінує сангвінічний тип темпераменту. Складно сказати, наскільки гармонійно розвинута ваша особистість у цілому (можливості даного тесту на це не поширюються), але при­рода подарувала вам чудовий «біологічний фундамент». Ви – сильні духом, емоційно стійкі. У вас міцна нервова система, що дозволяє виявляти психологічну гнучкість і, разом з тим, не втрачати цілісність власного «Я».

Рекомендації. Ви достатньо уважні і чутливі до оточуючих, але часом виявляєте деяку черствість. Пам'ятайте, що об­ставини, які здаються вам цілком здоланими, інший сприймає як непосильний вантаж. Будьте великодушні та сміливо беріть на себе частину «вантажу», вас це лише зміцнить, а для ближнього стане безцінною й необхідною підтримкою.

Від 34 до 50 балів. У вас хороша стресостійкість. Мабуть, у вас домінує сангвініко-холеричний тип темпераменту, який з народження забезпечує вам ґрунтовний запас душевних сил і здоров'я. Але він же, поряд із деякими іншими якостями, як, наприклад, незначно завищена самооцінка, схильність до авантюр і пригод, нерідко стає джерелом неприємностей і для вас, і для оточуючих. Інши­ми словами, часом ви самі створюєте проблеми, які потім самі ж героїчно долаєте.

Висока потреба в руховій активності нерідко стає для вас пе­решкодою у якійсь справі, заважає виявити посидючість, коли це необхідно, сконцентрувати увагу. Монотонна, одноманітна діяльність у певний момент підштовхує до необдуманих вчинків. Часом ви буваєте дратівливим, можете легко розлютитись. Заради справедливості відзначимо, що вже в наступну хвилину ви знову випромінюєте привітність, оптимізм. На жаль, часто у вас покращується настрій тільки після того, як «випустите пару», тобто зірвете на комусь злість. Перераховані вла­стивості негативно впливають на ваші взаємини з оточуючими, стають для людей джерелом стресу.

Рекомендації. Найбільше вам підходить діяльність, яка дозволяє спілкуватися з широким колом людей, рухатися, переключатися з од­ного виду роботи на інший. Варто більше уваги приділяти розвитку самоконтролю, вчитися стримувати і «гасити» свої емоції, щоб не нашкодити іншим. Також не завадить розвинути в собі здат­ність до співпереживання або, принаймні, уважнішого ставлення до людей.

Вирішуючи практичні питання, не кваптеся. Невгамовне прагнення швидше покінчити з проблемною ситуацією підштовхує вас до дій, що спочатку здаються блискучою комбінацією, а насправді ведуть не до перемоги, а до загострення старої проблеми чи появи нової.

Від 51 до 80 балів. Ваша стресостійкість у повному порядку. Ви готові за будь-якої нагоди скаржитися на труднощі, голосно викрикуючи при цьому: «А кому зараз легко!». У гіршому випадку пролунає фраза на зразок: «Як мені все це набридло!». Насправді ж саме таке життя вам до душі. Вам подобається долати бар'єр за бар'єром, «гонки з перешкодами і поперед усіх» — ось ваше таємне кредо. Вам важливо, щоб про всі ваші маленькі й великі перемоги знало якомога більше людей. А про невдачі ви волієте помовчувати, щоб не звучало імя переможця, що так неприємно вашому самолюбству.

Дійсно, ви крокуєте по життю легко: з однаковим азартом піднімаєтеся на вершину, летите у прірву, підкорюєте чергову висоту. Але так само, з легким серцем, ви можете йти і по головах ближніх. Часом ви буваєте нестерпним, вимагаєте від оточуючих повної самовіддачі щодо вас, не вважаючи за потрібне давати щось у відповідь. Ви досить егоїстичний, буваєте жорстоким, щиро вважаєте, що оточуючі повинні поважати і любити вас вже тільки за те, що ви існуєте. Щастя - поняття для вас винятково суб'єктивне. Якщо іншому добре, вас негайно починає гризти сумнів; зате коли вам добре, інші, на вашу думку, зобов'язані ляскати в долоні, кричати «Браво!» і заздрити, заздрити, заздрити...

Авантюрність, азартність, потреба в гострих відчуттях не дають вам спокою (і не тільки вам). Повноту життя ви відчуваєте головним чином тоді, коли кудись рухаєтеся, причому, куди саме виведе дорога, для вас не так важливо. Розпочату справу вам часто легше кинути, ніж довести до завершення. Тому часто при усьому вашому ентузіазмі нічого результативного створити вам так і не вдається.

Рекомендації. Можливо, будь-які рекомендації ви зустрінете в багнети. Але радимо спробувати, хоча б для різноманітності, зменшити свою активність, зупинитися і озирнутися — можливо, ви відкриєте багато нового в собі та у навколишньому світі. Крім того, вам рекомендується регулярне, інтенсивне (сили у вашому випадку відновляться швидко) фізичне навантаження. Це може бути тренажерний зал, басейн, танці, що частково дасть можливість вийти «лихій» енергії. А помірні фізичні навантаження ефективно сприяють вихованню терпіння, цілеспрямованості.

Невелике застереження! Можливо, якості, описані раніше, не притаманні вам настільки, щоб ви­значати вашу поведінку, а виявляються лише час від часу. Що ж, у вас є чудовий шанс не давати їм розвиватися і надалі. Пам'ятайте: про об'єктивну оцінку власної особистості або особливостей характеру іншої людини можна говорити лише за наявності розвинутого критичного мислення. Саме над цим працюйте у першу чергу.

Від 81 до 95 балів. Зверніть пильну увагу на своє життя. У першу чергу це стосується вашого світосприйняття. Ви живете у стані постійного стресу, принаймні останній час. Більше того, поступово ви схиляєтеся до думки, що такі умови життя можна вважати нормою, бо так уже склалося і немає навіть натяку на якісь зміни. Іншими словами: «Кожному призначено нести свій хрест, цей — мій».

Таке сприйняття дійсності склалося через притаманне вам почуття уявної провини, надмірний альтруїзм, недостатню впевненість у собі тощо.

У вас можна легко викликати почуття жалю, чим деякі ото­чуючі часто і з задоволенням користуються. Додайте ще прагнення піклуватися про інших, навіть якщо це завдає серйозної шкоди вашо­му власному благополуччю, невміння відмовити. У результаті ви отримаєте важкий вантаж, який періодично беретеся нести, але він раз у раз виявляється для вас непосильним.

А ще вам властиве дещо гіпертрофоване почуття відповідальності. У сполученні з побоюванням прийняти неправильне рішення, яке не задовольнить чиїсь (чи ваші власні) вимоги, це стає обтяжливим тягарем, а часто навіть серйозним стрес-фактором.

Можливо, ви відповідали на питання не зовсім щиро. Але навіть у цьому випадку основним дже­релом стресу для вас залишається власне суб’єктивне сприйняття багатьох ситуацій як глибоко проблемних.

Рекомендації. Спочатку проведіть ретельний самоаналіз і випишіть якості, яких вам бракує. Як слід попрацюйте над ними. Пам'ятайте: 1) Час, коли вся увага людини зосере­джена на власній персоні, вже сам по собі розглядається як терапевтичний і такий, що може принести чимало задоволення; 2) Для того щоб проблема зникла, буває достатньо розуміння справжньої причини її виникнення. Частіше посміхайтеся і смійтеся від душі. Посмішка – джерело хорошого настрою, ясності й сили духу.

Спробуйте інакше поглянути на ситуації або людей, які викликають у вас напругу або дискомфорт. Буквально в усьо­му: в події, ситуації, людині можна знайти щось позитивне. Навіть нещастя мають позитивну сторону, адже можуть стати могутнім стимулом діяльності, зробити людину кращою, мудрішою, досвідченішою.

Звертайте більше уваги на своє здоров'я. Не виключено, що воно цілком залежить від ваших неусвідомлених побоювань стикнутися із ситуаціями, пов'язаними із серйозною відповідальністю, неприємними переживаннями, психічним або інтелектуальним навантаженням.

Від 96 балів і вище. Стресовий стан вже давно став для вас звичним. На жаль, звичка не рятує від руйнівного впливу напруги, яка накопичилася. Прислухайтеся до своїх відчуттів, спро­буйте простежити зміни, що відбулися з вами за останні кілька міся­ців (а швидше за все – років). Спробуйте відверто відповісти на декілька додаткових запитань:

  • буркотлива дратівливість та нарікання стали вашими постійними супутниками?

  • значну частину часу у вас спостерігається поганий настрій?

  • у вас з'явилася млявість, апатичність?

  • сьогодення вас не радує, а в майбутнє ви дивитеся з песимізмом?

  • будь-яка дрібниця здатна викликати спалах негативних пережи­вань?

Якщо на всі, або майже на всі запитання ви відповіли «так», «можливо», «швидше так, ніж ні», не виключено, що йдеться про серйозні наслідки стресу.

Основна ваша проблема полягає в тому, що ви висуваєте занадто великі вимоги як до людей, так і до себе, надто болісно сприймаєте навколишню дійсність, суворо критикуєте недоліки, помилки і, разом з тим, применшуєте позитивне значення досягнень.

Можливо, у вашому випадку спрацював «ефект обманутих очікувань». Спробуйте знизити планку, до якої намагаєтеся дотягтися. Ідеали людині необхідні як орієнтир, але оцінювати все, що відбуваєть­ся за надвисокими оцінками означає прирікати себе та інших на поразку. Ви нагадуєте людину, всі думки і надії якої спрямовані у далечину. А радість сьогоднішнього дня не помічається і життя залишається «за кадром».

Не станемо переконувати вас утому, що життя прекрасне, але... роблячи ставку на «велике» (якщо робота, то неодмінно успішна кар'єра; якщо родина, то щоб усе йшло гладенько; якщо друзі, то щоб життя віддати за вас готові), ви не по­мічаєте милих серцю дрібниць, з яких, власне, і складається життя.

Якщо набрана вами кількість балів виявилася на межі, не зайвим буде прочитати характеристики, що межують з описом вашого типу особистості.

Наприклад: загальна кількість балів виявилося в межах 75—80. У цьому випадку йдеться про змішаний тип, для якого частково справедливим є опис результатів з набраними 81–95 балами.

  1. Презентація «Рецепти проти стресу» (10 хв.)

  1. Вправа-рухавка «10 секунд» (5 хв.)

Мета: допомогти учасникам більше дізнатися одне про одного, скоротивши дистанцію у спілкуванні.

Тренер. Зараз ви почнете швидкий спонтанний рух кімнатою. Будьте уважними, тому що час від часу вам доведеться реагувати на різноманітні завдання ведучого та виконувати їх у найкоротший термін – поки я рахуватиму до 10.

Завдання: об’єднайтеся у групи:

  • За наявністю годинника на руці.

  • За довжиною волосся.

  • За кольором очей.

  • За стилем одягу.

  • За кольором волосся.

Обговорення: Що сподобалось? Що змусило замислитись? Як почувались ті, хто залишився без групи?

  1. Вправа «Лавина» (15 хв.)

Тренер. Уявіть, що ваш будинок замело снігом під час вихідних. Ви не можете ні вибратись, ні зв’язатись з ким-небудь, ні отримати допомогу раніше понеділка. Ви самі, у вас немає ніяких обов’язків, ніякої домашньої роботи. Придумайте, як ви використаєте цю критичну ситуацію для того, щоб весело провести час. У вас є хороша їжа, вино, музика, книжки, гаряча вода, папір та олівці, але немає телевiзора та сучасних гатжетів, інтернет також відсутній.

Обговорення:

  • Що ви зрозуміли для себе?

  • Чи варто чекати поки ваш будинок занесе снігом?

  1. Інформаційне повідомлення «Ефективний тайм-менеджмент» (5 хв.)

  • Заведіть щоденник. Тільки записані плани будуть виконані ефективно.

  • Плануйте реалістично. Встановлюйте дедлайн (крайній термін (дата або/чи час), до якого має бути виконано певне завдання). Масштабні цілі розбивайте на кілька легко здійснених етапів.

  • Плануйте щодня. Складати план потрібно напередодні ввечері. За ніч підсвідомість засвоїть його, а вранці прокинетесь з новими ідеями для запланованих проектів. Складаючи денний план тримайте перед очима план на рік та ваші цілі.

  • Враховуйте біологічні ритми. Протягом дня ми переживаємо спади та підйоми активності. Якщо поспостерігати за собою деякий час, зможете з’ясувати на який час доби припадає максимальна працездатність, а в який час краще відпочити, зайнятись самоосвітою або спортом.

  • Делегуйте. Як би нам цього не хотілося, але наші особисті сили, час i можливості обмежені. Ми просто не в змозі зробити абсолютно все, що хочемо.

  • Концентруйтесь! Виконуючи будь-яку справу, ми відволікаємось на дрібниці: то телефон задзвонить, то повідомлення переглянемо то кави/чаю забажаємо. У підсумку, здавалося б, елементарна справа розтягується на весь день.

  • Встановлюйте пріоритети.

  • Навчіться говорити ”НI”. Адже всім не догодити, всіх не переслухати. Не робіть чужої роботи. Допомагати іншим треба, але не за рахунок виконання своїх обов’язків або часу призначеного для родини.

  • Узгоджуйте свої пани з планами інших людей.

  • Спіть удосталь. Якщо ви недосипатимете, якість праці знизиться.

  • Підтримуйте порядок. Кошик для сміття – один із найефективніших інструментів управління часом.

  • Використовуйте сучасні технології там де це доречно. Але не ставайте їх рабом –

відключайте мобільний коли він заважає.

  • Заохочуйте себе. Коли завершуєте якусь серйозну та важку справу або щось важливе, зробіть для себе щось приємне, відсвяткуйте подію.

  • Пам’ятайте: мета управління часом – це вивільнення часу для себе, а не для збільшення обсягів роботи. Використовуйте вільний час для чогось приємного, для спілкування з близькими та важливими для вас людьми. Не забувайте: добрі взаємини в родині – запорука ефективної праці.

  1. Вправа «Проблема» (15 хв.)

Для проведення треба підготувати одноразові пластикові стаканчики на кожного учасника, ножиці, клей, скотч, намистинки, мотузочки, кольоровий папір, пластилін – усе, що можна використовувати для творчості у групах із кількох осіб. Перед проведенням вправи стаканчики треба добре зіпсувати – порізати, зім’яти. Вправа проводиться в кілька етапів.

Перший етап «Не носись з проблемою як з писаною торбою»

Тренер. Зараз я вам дам чудові подарунки.

  • Що вам не подобається?

  • Чи не буває так, що життя нам також дарує неприємні подарунки?

  • Як ми реагуємо на такі сюрпризи?

  • Хочу запропонувати вам кілька методів, які допоможуть перемогти невдачу.

Метод 1. Візьміть стаканчик до рук. Вам необхідно, не випускаючи стаканчик з обох рук, якось його полагодити або зробити щось корисне. (1 хв.)

Обговорення:

  • Кому вдалося полагодити стаканчик?

  • Чи зручно було працювати?

  • Якби стаканчик був реальною проблемою, чи вдалося б її вирішити у такий спосіб? (не випускаючи з рук)

Тренер. Справді, інколи ми, тримаємось за свої проблеми, боїмось втратити контроль над ситуацією. Але такий метод, як ви щойно переконались, майже не ефективний.

Метод 2. Тепер стаканчик можна випускати з рук. Можна робити з ним, що завгодно й використовувати будь-яка матеріали, які ви знайдете в кімнаті. Зробіть із стаканчика щось корисне i красиве. (2 хв.)

Обговорення:

  • Кому вдалося щось змайструвати?

Тренер. Коли ми розраховуємо на дуже швидке розв’язання наших проблем i тільки на самих себе, можемо опинитися в такій ситуації, коли може не вистачити часу чи ресурсів.

  • Який вихід?

Другий етап «Шукай однодумців i тих хто допоможе»

Метод 3. Тепер ви можете об’єднатись у групи i вирішувати проблему спільними зусиллями. Можна працювати кожному над своїм задумом, можна підказувати один одному, а можна створювати колективний витвір. (по1хв. на кожного учасника, якщо в групі 5 учасників = 5хв, якщо 2 учасника = 2хв.) По завершенню презентуйте свої роботи.

Обговорення:

  • Порівняйте свої відчуття в першому, в другому та третьому завданні.

  • Коли легше було вирішувати проблему, а коли – цікавіше?

Заключний етап.

Тренер. Спільними зусиллями ви маєте скласти інструкцію щодо того, як вирішувати проблему.(5 хв.) Після презентації інструкції учасниками, тренер робить висновок.

Щоб вирішити проблеми потрібно:

  • Не зв’язувати ними собі руки, не носитися з ними, як з писаною торбою.

  • Не чекати, що проблеми вирішаються миттєво.

  • Шукати однодумців, не боятися звернутися за допомогою.

  • Вірити в успіх.

  1. Вправа – рухавка «Ведмідь та лісоруби» (10 хв.)

Мета: зняття психоемоційного напруження учасників.

Тренер. Запрошую вас пограти в гру. Ви всі перетворюєтесь на лісорубів. А один доброволець перетвориться на великого бурого ведмедя. Правила гри: лісорубі зайняті своєю роботою – рубають ліс. Ведмідь виходить на галявину i загрозливо гарчить. Лісоруби лякаються та завмирають, вони намагаються врятувати своє життя, зробивши вигляд, що вони абсолютно нерухомі. А ведмідь підходить до кожного лісоруба i перевіряє, живий він чи ні. Для цього він робить усе, що йому заманеться, не дозволяється лише лоскотати лісорубів. Якщо хто-небудь з лісорубів засміється чи ворухнеться, то він одразу перетворюється на ще одного ведмедя, а це значить, що вже двоє ведмедів намагаються розвеселити лісорубів. З часом ведмедів стане троє, четверо… Переможцем стане самий витривалий з лісорубів.

  1. Вправа «Життєві цінності» (15 хв.)

Тренер. Уявіть, що добрий чарівник, пообіцяв вам здійснити ваші бажання, але тільки найголовніші. Він лишив список життєвих цінностей, а вам потрібно проранжувати їх за порядком спадання. Усі ті цінності, що опиняться на перших місцях, будуть вважатися головними в вашому житті. Що ж до останніх номерів – то у чарівника склероз, тому він навряд чи згадає про них.

Кожен учасник отримує список.

Цінності: вигідний шлюб; визнання та популярність; влада та впливовість; вірність; впевненість у собі; добробут країни; доброзичливість; допомога тим хто її потребує; любов; міцне здоров’я; особиста безпека; можливість отримувати нові знання; різноманітні задоволення; сімейний добробут; соціальна справедливість.

За результатами ранжування запропонованих цінностей учасники складають свій цiннiсно-орiєнтацiйний портрет.

Головне у моєму житті ……………………………….. (1) та………..…………………. (2). Звичайно добре, якщо будуть…………………………. (3) та…………………………... (4), ………………………………….. (5) та…………………………. (6) прикрашають моє життя i звісно, важливі ……………………………….….... (7), хоча не це найголовніше. Що ж до ………………………… (8), ……………………… (9) та …………………….. (10), то це було б дуже бажано, однак таке вдається не всім. ……………………….. (11), ………….................... (12), ………………………… (13), ……..………………………… (14), ….…………………………… (15), ……………………………………………………… (16) може навіть не бути в моєму житті.

Тренер. Перелік життєвих цінностей i ступінь їхньої значущості залежить від віку, сім’ї, оточення, позитивних та негативних впливів. Вчені дослідили, як обрані цінності впливають на здоров’я та добробут. Вони з’ясували, що існує кілька десятків цінностей, спільних для всіх людей, незалежно від того, у що вони вірять i де живуть: це любов, дружба, оптимізм, толерантність, чуйність, довіра, душевна щедрість, самоповага.

Також доведено, що, покладені в основу життя, такі цінності сприяють кращому здоров’ю, менш стресовому життю, більшій упевненості в собі, стабільнішому подружньому життю, більшій впливовості, вищому рівню фінансового добробуту, відчуттю самоповаги i сенсу життя.

  1. Притча «Острів цінностей» (5 хв.)

Давно ... Дуже давно був острів, на якому жили всі Почуття і духовні цінності людей: Радість, Смуток, Пізнання і інші. Разом з ними жила і Любов. Одного разу Почуття помітили, що острів занурюється в океан і скоро потоне. Всі сіли в свої кораблі і покинули острів. Любов не поспішала і чекала до останньої хвилини. І тільки, коли вона побачила, що на порятунок острова немає надії, і він майже весь пішов під воду, вона почала кликати на допомогу.

Повз проплив розкішний корабель Багатства. Любов просила взяти її на корабель, але Багатство сказало, що на його кораблі багато коштовностей, золота і срібла і для Любові місця немає. Любов звернулася до Гордості, корабель якої пропливав повз ... Але у відповідь Любов почула, що її присутність порушить порядок і досконалість на кораблі Гордості. З благанням про допомогу Любов звернулася до смутку. «О, Любов, - відповів Смуток, - мені так сумно, що я маю залишатися на самоті». Мимо острова пропливла Радість, але вона була так зайнята веселощами, що навіть не почула благання Любові.

Раптом Любов почула голос: «Іди сюди Любов, я візьму тебе з собою». Любов побачила сивого старця, і вона була така щаслива, що навіть забула запитати ім'я його. І коли вони досягли Землі, Любов залишилася, а старець поплив далі.

І тільки коли човен старця зник, Любов спохватилася ... адже вона навіть не подякувала старцю. Любов звернулася до Пізнання: «Пізнання, скажи мені, хто врятував мене?». «Це був Час», - відповіло Пізнання. «Час?» - Здивувалася Любов - Чому він мені допоміг?» Пізнання відповіло: «Тільки Час розуміє і знає, як важлива в житті Любов».

  1. Відео-сюжет «Вплив думки на молекулу води» (10 хв.)

Тренер. Думками можна і потрібно керувати, тому у самовдосконаленні головне –працювати над думками.

  1. Вправа «Чарівний глечик» (5 хв.)

Мета: створити доброзичливу, оптимістичну атмосферу.

Учасникам пропонується дістати по одному папірцю з глечика, який підкаже їм, що на них чекає сьогодні або що їм потрібно зробити найближчим часом.

  • Тобі сьогодні пощастить!

  • Життя готує тобі приємний сюрприз!

  • Настав час зробити те, що постійно відкладаєш!

  • Вищі сили тебе оберігають!

  • Твої мрії обов’язково здійсняться!

  • Повiр, у тебе все вийде!

  • Сьогодні очікуй прибутку!

  • Все складеться для тебе найкращим чином!

  • Пам’ятай, тебе кохають!

  • Зроби собі подарунок, ти на нього заслуговуєш!

  1. Рефлексія. (10 хв.)

Тренер пропонує учасникам поділитися враженнями від тренінгу, давши відповіді на запитання:

  • Що сподобалось?

  • Що зрозуміли?

  • Чи справдились очікування?

Лiтература.

  1. Стрес у педагогiчнiй дiяльростi. Калошин В.Ф. /Основа 2009-223с./

  2. Профiлактика синдрому емоційного вигорання педагогiв. Дербеньова А.Г. /Основа 2009-223./

  3. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерностi. Баранова Н.П./Основа 2010-159с./

  4. Психологiя здоров’я дошкiльникiв. Прищепа Т.I. /Основа 2010-239с./

  5. Підлітки: заняття з психології. Яланська С. /Шкiльний свiт 2012-128с./

  6. Психология стресса. Щербатых Ю. /Эксмо 2006-304с./

14

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.