Сьогодні відбулась
онлайн-конференція:
«
Роль закладів освіти у формуванні нульової терпимості до корупції та вихованні доброчесності в Україні
»
Взяти участь Всі події
  • Всеосвіта
  • Бібліотека методичних матеріалів
  • Хімія
  • План-конспекти уроку ". Альдегіди. Склад, будова молекул альдегідів. Альдегідна характеристич-на (функціональна) група. Загальна та структурні формули, систематична номенклатура і фізичні властивості альдегідів"

План-конспекти уроку ". Альдегіди. Склад, будова молекул альдегідів. Альдегідна характеристич-на (функціональна) група. Загальна та структурні формули, систематична номенклатура і фізичні властивості альдегідів"

Хімія

Для кого: 10 Клас

20.10.2021

35

1

0

Опис документу:

Цілі (мета) уроку.

Освітня компетентність. Вивчити загальні формули та характеристичну групу альдегідів, гомологічний ряд, фізичні властивості альдегідів; навчитися пояснювати вплив характеристичної групи на властивості альдегідів

Розвиваюча компетентність. Розвивати навички складати молекулярні та структурні формули альдегідів

Виховна компетентність. Формувати в учнів екологічну грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя. Розвивати хімічну мову, інтерес до вивчення хімії

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Клас 10


Дата _______


Розділ теми. Тема 3. Оксигеновмісні органічні сполуки

Тема. Альдегіди. Склад, будова молекул альдегідів. Альдегідна характеристич-на (функціональна) група. Загальна та структурні формули, систематична номенклатура і фізичні властивості альдегідів

Цілі (мета) уроку.

Освітня компетентність. Вивчити загальні формули та характеристичну групу альдегідів, гомологічний ряд, фізичні властивості альдегідів; навчитися пояснювати вплив характеристичної групи на властивості альдегідів

Розвиваюча компетентність. Розвивати навички складати молекулярні та структурні формули альдегідів

Виховна компетентність. Формувати в учнів екологічну грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя. Розвивати хімічну мову, інтерес до вивчення хімії

Компетентності учнів на уроці (цілі)

Я знатиму (освітня)

Пригадай. Поняття гомологічна різниця, елементи-органогени, гомологічний ряр, явище ізомерії

Я вмітиму (розвиваюча)

Створи. Складати молекулярні та структурні формули альдегіді, називати їх за міжнародною номенклатурою, розрізняти речовини за характеристичною функціональною групою

Я могтиму (виховна)

Пам‘ятай. Поняття альдегіди

Тип уроку - комбінований

Базові поняття та терміни: альдегіди, формільна характеристична група

СТРУКТУРА УРОКУ (модулі або блоки уроку)

Технологічна картка

Фази уроку

Етапи уроку

Методи та форми

Зміст

Актуалізація (передбачення, виклик)

1. Стимулювання навчальної діяльності

Привітання, організація, мотивація діяльності, слово вчителя

Рефлексія

Встали рівно, підтягнулись, один-одному всміхнулись, за старанність не забули, а тепер тихесенько присіли

2. Актуалізація опорних знань учнів (повтори або знання)

Колективна +

Індивідуальна +

Групова +

Парна

Хімічна розминка

Хімічний тренажер. Задача 5, ст.73 (4 бали)

Кросворд. Вправа 8, ст.73 (2 бали)


3. Мотивація навчальної діяльності (зорієнтуйся або розуміння)


Колективна +

Індивідуальна +

Групова +

Парна +

Методичні прийоми

Гра «Відгадай»

«Про що йде мова?» (картинка)

«Відгадай слово»


Вивчення нового матеріалу (побудова знань, конструювання)

4. Побудова знань (Повідомлення теми, мети і завдань уроку "вивчи" або застосуй)


Колективна

Індивідуальна +

Групова

Парна

Мікроцілі (оголошення компетентностей учнів (я знаю, я вмію, я можу))

Тема. Альдегіди. Склад, будова молекул альдегідів. Альдегідна характеристич-на (функціональна) група. Загальна та структурні формули, систематична номенклатура і фізичні властивості альдегідів

Проблемне питання

Альдегіди – «дегідрований алкоголь» або «спирт без водню»

План

1. Поняття альдегіди. Загальна формула. Функціональна характеристична група. Номенклатура. Ізомерія.

2. Фізичні властивості


5. Первинне усвідомлення навчального матеріалу (аналіз)

Колективна +

Індивідуальна+

Групова +

Парна _____________________

Робота з підручником

Прийом Інсерт (§. 16, ст.76-77)

+ (знаю)

-

! (нове)

? (хочу дізнатися)





Методичний прийом

Хімічний словник - опиши та створи хімічний словник у вигляді карти пам‘яті (таблиця)

6. Сприйняття та осмислення зв‘язків і співвідношення в об‘єктах вивчення (синтез)

Колективна +

Індивідуальна +

Групова

Парна

Пізнавальна хвилинка

«Вплив деяких альдегідів на організм людини»


Консолідація (рефлексія, закріплення)

7. Систематизація знань та узагальнення вивченого (оцінка)

Колективна+

Індивідуальна +

Групова +

Парна +

Інтерактивні вправи

Міні-тест

8. Підведення підсумків уроку

Оцінювання учнів

Прийом «Підіб’ємо підсумки»

Я знаю ....

Я розумію ....

Я застосовую....

Я аналізую, я синтезую...

Я оцінюю...

9. Інформація про домашнє завдання (досліджуй вдома)


Повторити §. 16, ст.76-77 М.М.Савчин Хімія (рівень стандарту), Київ «Грамота», 2018, ст.76-77

Вправа 2, ст. 79

10. Рефлексія

Колективна________________

Індивідуальна_______________

Групова____________________

Парна _____________________

Анкета-рефлексія



ХІД УРОКУ

Обладнання: повідомлення «Пізнавальна хвилинка; «Інформаційна хвилинка»; «Картка пам‘яті» стікери

Ментальна карта (інформаційна модель)

ІІ.  ПОВТОРИ (ЗНАННЯ)

Мікроцілі: пригадати поняття органічні речовини, багатоатомні спирти, ароматичні спирти

Завдання

Форма роботи

Хімічна розминка

Хімічний тренажер. Задача 5, ст.73 (4 бали)

Кросворд. Вправа 8, ст.73 (2 бали)


Колективна, парна, індивідуальна


ІІІ. ЗОРІЄНТУЙСЯ (РОЗУМІННЯ) Епіграф уроку

Гра «Відгадай» (2 бали)

«Про що йде мова?» (картинка) (1 бал)

Як дізнатися, наскільки небезпечна пластмаса? На кожному виробі з пластмаси виробник зобов'язаний вказати матеріал, з якого вона зроблена.

Мікроцілі: розвивати хімічну мову; вміння записувати формульні одиниці складових речовини

«Відгадай слово» (1 бал)

  1. Третя літера другого представника алканів.

  2. П‘ята літера ароматичного спирту.

  3. Остання літера українського алфавіту.

  4. Перша літера десятого представника алкенів.

  5. Перша літера спирту, який є основою алкогольних напоїв.

  6. Перша літера одного з продуктів нафтопереробки, що використовують як пальне для реактивних і тракторних двигунів.

  7. Друга літера з назви зв’язку, який легко розірвати.

  8. Перша літера процесу вибухового згорання бензину.

( АЛЬДЕГІД)


Форма роботи

Колективна, індивідуальна,



ІV. ВИВЧИ

(ЗАСТОСУВАННЯ)

Тема уроку.

Альдегіди. Склад, будова молекул альдегідів. Альдегідна характеристич-на (функціональна) група. Загальна та структурні формули, систематична номенклатура і фізичні властивості альдегідів

План (завдання)

1. Поняття альдегіди. Загальна формула. Функціональна характеристична група. Номенклатура. Ізомерія.

2. Фізичні властивості


Компетентності учнів (мета)

Я ЗНАТИМУ (Пригадай)

Я ВМІТИМУ (Створи)

Я МОГТИМУ (Пам‘ятай)

Інструкції З БЖД папка

Проблемне питання

Альдегіди – «дегідрований алкоголь» або « спирт без водню»

V. ВІДТВОРИ (АНАЛІЗ) (Фізкульт-хвилинка)

Мікроцілі: сформувати поняття альдегіди, вміння називати їх за систематичною номенклатурою; повторити явище ізомеризації

Завдання

Форма роботи

Робота з підручником

Пізнавальна хвилинка

Прийом Інсерт (§. 16, ст. 76-77)

+ (знаю)

-

! (нове)

? (хочу дізнатися)





Методичний прийом (2 бали)

Хімічний словник - опиши та створи хімічний словник у вигляді карти пам‘яті (таблиця)

Пізнавальна хвилинка

«Вплив деяких альдегідів на організм людини»

Індивідуальна, парна, групова, колективна



VI. ЗАПАМ‘ЯТАЙ (СИНТЕЗ І ОЦІНКА)

Мікроцілі: розвивати вміння розрізняти ізомери від гомологів, хімічну мову, тобто називати речовини за систематичною номенклатурою

Завдання

Форма роботи

Повідомлення, інформаційна хвилинка

Тренувальні вправи

Міні-тест (2 бали)


Індивідуальна, парна


VII. ДОСЛІДЖУЙ ВДОМА

Повторити §. 16, ст.76-77 М.М.Савчин Хімія (рівень стандарту), Київ «Грамота», 2018, ст.76-77

Вправа 2, ст. 79

VIII. Підсумок уроку

Анкета-рефлексія


Підкреслити необхідно

На уроці працював(ла)

Активно/Пасивно

Своєю робото на уроці я задоволений (на)

Задоволений/ Не задоволений

Урок здався мені

Коротким/Довгим

За урок я

Не втомився/Втомився

Мій настрій

Покращився/погіршився

Матеріали уроку були мені

Зрозумілим/Незрозумілим

Цікавим/Нудним

Легким/Важким


Прийом Інсерт (§. 16, ст. 76-77)

+ (знаю)

-

! (нове)

? (хочу дізнатися)














































































Хімічний словник Проблемне питання «Альдегіди – «дегідрований алкоголь» або «спирт без водню»»

Клас речовин

Способи одержання

Фізичні властивості

Хімічні властивості

Застосування

Альдегіди -


Елементи-органогени:


Функціональна (характеристична) група:


Загальна формула:


Гомологічний ряд насичених альдегідів, номенклатура:


Ізомерія:


ІХ

Будова карбонільної групи

1. Окиснення етену

2. Окислення спиртів

3. Гідратація етину (реакція Кучерова)

4. Окиснення метану при 5000С та каталізатору






Мурашинний альдегід – газ. Його 40-% розчин називається формаліном. До деканалю – рідини, а від деканалю тверді речовини....


Пізнавальна хвилинка

Повідомлення «Температури кипіння та плавлення деяких альдегідів»; «Параформ»

1. Реакція повного й часткового оксинення

2. Якісна реакція на альдегідну групу – реакція "срібного дзеркала" (взаємодія з аміачним розчином срібла ([Ag(NH3)2]2O)).

3. Якісна реакція – взаємодія з гідроксидом купруму (ІІ) – переписати з підручника.

4. Реакції приєднання (гідруванням)

5 Реакція полімеризації (повідомлення)

Формальдегід (метаналь застосовують для виробництва фенол- формальдегідних пластмас, уротропіну; для протруювання насіння, дублення шкір, дезінфекції, зберігання біологічних препаратів.


Оцтовий альдегід (Ацетальдегід) використовують для одержання оцтової кислоти й етанолу.


Повідомлення «Температури кипіння та плавлення деяких альдегідів»

Анкета-рефлексія


Підкреслити необхідно

На уроці працював(ла)

Активно/Пасивно

Своєю робото на уроці я задоволений (на)

Задоволений/ Не задоволений

Урок здався мені

Коротким/Довгим

За урок я

Не втомився/Втомився

Мій настрій

Покращився/погіршився

Матеріали уроку були мені

Зрозумілим/Незрозумілим

Цікавим/Нудним

Легким/Важким

ІНФОРМАЦІЙНА ХВИЛИНКА

Будова карбонільної групи

Властивості альдегідів і кетонів визначаються будовою карбонільної групи

Атоми Карбону й Оксигену в карбонільній групі перебувають у стані sp2 -гібридизації. Карбон своїми sp2 -гібридними орбіталями утворює три σ-зв’язки (один з них — зв’язок С-О), що розташовуються в одній площині під кутом близько 120° один до одного. Одна з трьох sp2 -орбіталей Оксигену бере участь у σ-зв’язку С-О, дві інші містять неподілені електронні пари.

π-зв’язок, утворений р-електронами атомів Карбону й Оксигену

Зв’язок С = О дуже полярний. Його дипольний момент (2,6-2,8 D) значно вищий, ніж у зв’язку С-О у спиртах (0,70 D). Електрони кратного зв’язку С = О, особливо більш рухливі π-електрони, зміщені в бік електронегативного атома Оксигену, що приводить до появи на ньому часткового негативного заряду. Карбонільний Карбон набуває часткового позитивного заряду.

У молекулах альдегідів відсутні атоми Гідрогену, здатні до утворення водневих зв’язків, тому температури кипіння цих речовин нижчі, ніж у відповідних спиртів. Метаналь (формальдегід) — газ, альдегіди С2 — С5 і вищі — тверді речовини. Нижчі гомологи розчинні у воді завдяки утворенню водневих зв’язків між атомами Гідрогену молекул води й карбонільних атомів Оксигену. Зі збільшенням вуглеводневого радикала розчинність у воді знижується.

Пізнавальна хвилинка


Вплив деяких альдегідів на організм людини

Формальдегід - безбарвний газ з різким запахом, який є дуже токсичним. Його у великій кількості використовують на підприємствах меблевої, медичної, лісової промисловості, він обов'язковий компонент пластмас і ДСП. А без ДСП, як відомо, неможливе виробництво сучасних меблів. Ще одне джерело формальдегіду - панелі МДФ, лакофарбові матеріали і т.д. Найінтенсивніше формальдегід виділяється в теплому приміщенні з високою вологістю повітря. Процес виділення отрути посилюється поганою вентиляцією повітря.

Ще одне джерело формальдегіду - бензиновий транспорт. Разом з вихлопами цей компонент надходить в атмосферу.

Формальдегід негативно впливає на роботу дихальної, зорової, нервової систем викликає алергію, злоякісні пухлини, лейкемію і мутаційні зміни в організмі людини. Ця канцерогенна речовина пригнічує весь організм. Щоб мінімізувати вплив формальдегіду на організм необхідно:

-- уникати автомобільних заторів і намагатися не дихати вихлопними газами.

-- перевіряти якість меблів: всі елементи меблевої конструкції повинні бути заламіновані з усіх боків.

-- провітрювати житлове приміщення якомога частіше

-- вирощувати кімнатні рослини, що поглинають формальдегід: папороті, хризантема кущова, драцена, плющ тощо.


  Оцтовий альдегід зустрічається в каві, дозрілих фруктах, хлібі, синтезується рослинами як продукт їхнього метаболізму. У великих кількостях ацетальдегід є токсином для організму людини. Етаналь є вагомою складовою цигаркового диму, проміжною речовиною при окисненні алкоголю в організмі.

Повідомлення «Параформ»

Реакція полімеризації

nH2C=O = (-H2CO -)n параформ

При довгому стоянні формаліну утворюється білий осад полімеру – параформ. Тому формалін не слід зберігати при температурі нижчій за 10 – 12О С. У промисловості цю реакцію використовують для добування поліформальдегіду, вироби з якого є замінниками металевих деталей.

Міні-тест (2 бали; 0,25 бали одна правильна відповідь)


1. Назви альдегідів закінчуються на:

а) –ол; б) –ал; в) –ен; г) –аль.


2. Функціональна група альдегідів:

а) – ОН; б) – СОН; в) – СООН; г) – СН3.


3. «Мурашиний альдегід», «формальдегід» - це тривіальні назви

а) етаналю; б) пропаналю; в) метаналю; г) бутаналю.


4. Газоподібним представником альдегідів є

а) етаналь; б) пропаналь; в) метаналь; г) бутаналь.


5. Яка загальна формула альдегідів:

а) СnH2nО; б) СnHnО ; в) СnH2nОН; г) СnH2nО2.


6. Альдегіди відносять до сполук:

а) спиртів; б) оксигеновмісних; в) нітрогеновмісних;

г) вуглеводні.


7. Група атомів >С=O називається:

а) оксигеновою групою; б) карбоновою групою;

в) нітратною групою; г) карбонільною групою.


8. Нумерацію ланцюга альдегіду починають з:

а) з атома гідрогену; б) карбонільного атома Карбону;

в) з ліва на право; г) з права на ліво.



«Про що йде мова?» (1 бал)






«Відгадай слово» (1 бал)

1. Третя літера другого представника алканів.

2. П‘ята літера ароматичного спирту.

3. Остання літера українського алфавіту.

4. Перша літера десятого представника алкенів.

5. Перша літера спирту, який є основою алкогольних напоїв.

6. Перша літера одного з продуктів нафтопереробки, що використовують як пальне для реактивних і тракторних двигунів.

7. Друга літера з назви зв’язку, який легко розірвати.

8. Перша літера процесу вибухового згорання бензину

Альдегіди— це оксигеновмісні органічні сполуки, які містять у своєму складі альдегідну (формільну) характеристичну групу [1].

Систематичні назви альдегідів складають за назвою відповідного вуглеводню з додаванням суфікса -аль. Нумерацію ланцюга починають з карбонільного атома Карбону

Завдання. Запишіть рівняння зазначених реакцій, назвіть продукти реакції.

а) 1-хлор-3-метилбутан і вода;

б) 2-бром-3-метилбутан і вода;

в) 3-метил-1-пентанол і металевий натрій;

г) 3-пентанол і гідроген бромід;

д) 2-хлор-2,3-диметилбутан і вода;

е) гліцерин і металевий натрій.

Завдання. Розв’яжіть задачу

а) Обчисліть масу ромової есенції, для приготування якої взяли 120 г метанової кислоти й 92 г етанолу.

б) Обчисліть масу гліцерину, яку можна одержати шляхом гідролізу тристеарину масою 356 г.

в) Обчисліть масу мила, одержаного в результаті лужного гідролізу натрій гідроксидом тристеарину масою 267 г.

г) Суміш етанолу масою 41,4 г і етанової кислоти масою 66 г нагріли в присутності концентрованої сульфатної кислоти. Обчисліть масу одержаного естеру.

д) Метанол масою 90 г вступив у реакцію етерифікації з метакриловою кислотою СН2 = С — СООН масою 154,8 г. Обчисліть масу одержаного естеру.

е) У результаті гідрування рідкого жиру триолеїну одержали 801 кг твердого жиру. Обчисліть масу триолеїну й об’єм водню (н. у.), необхідні для цієї реакції.

Завдання. Напишіть рівняння реакцій для здійснення перетворень.

1. Карбон(ГУ) оксид → глюкоза → сахароза → глюкоза → А → етилацетат

2. Глюкоза → етанол → карбон(IV) оксид → глюкоза → глюконова кислота


3

Іванна Качмар

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.