Національно-патріотичне виховання на уроках позакласного читання

Опис документу:
1. Постановка проблеми. Важлива роль у формуванні гідного громадянина держави належить школі. Уроки позакласного читання - один із основних чинників національно-патріотичного виховання. 2. Мета статті - дослідити вплив уроків позакласного читання на формування компетентної, національно свідомої особистості. 3. Аналіз досліджень. 4. Виклад основного матеріалу. 5. Висновки. Словесник має розгледіти художні твори, які вплинуть на виховання національно свідомої особистостості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ НА УРОКАХ ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ

Немає в людини нічого милішого над свою

рідну землю. Де хто народився,

де провів свої дитячі роки, до тієї землі прив’язується він усією душею на ціле

життя. А хто, буває, відірветься від

своєї рідної землі, той мріє завжди про

неї, як про святість найбільшу.

Іван Огієнко

Постановка проблеми. Любов до України… Вона починається з лагідного голосу неньки, мудрого слова батька, неповторної казки з уст бабусі, із дорогої серця домівки… «Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну…» – писав В. Сосюра. Та чи кожна людина здатна пронести любов до рідного краю через усе своє життя? Саме національно-патріотичне виховання сприяє тому, щоб кожна людина відчувала велику відповідальність за долю свого народу.

«Пізнай свій край, себе, свій рід, свій народ, свою землю – і ти побачиш свій шлях у життя», – так зазначав Григорій Сковорода. Багато відомих діячів науки, культури надавали важливого значення національно-патріотичному вихованню дитини. Це спостерігаємо, наприклад, у таких художніх творах, як «Захар Беркут» Івана Франка, «Ярослав Мудрий» Івана Кочерги, «Тигролови» Івана Багряного, «Жовтий князь» Уласа Самчука, «Україна в огні» Олександра Довженка тощо.
Трагічні події, які нині відбуваються на сході України, нікого не мають залишити байдужим, тому питання національно-патріотичного виховання нині є дуже актуальним.

Важливу роль у формуванні гідного громадянина держави відіграє школа. Саме тут значною мірою формується світогляд людини, її погляди на життя.

О. Ніколенко та О. Куцевол зазначають вагомий вплив на формування всебічно розвиненої особистості уроків літератури, бо «жодна інша шкільна дисципліна не надає таких широких можливостей особистісного спілкування з творіннями великих майстрів і відкриття їх ідейно-естетичних глибин» [4; с. 70].

Уроки позакласного читання значною мірою сприяють вихованню в учнів національно-патріотичних цінностей. Це пов’язано насамперед із тим, що педагог при підготовці до таких занять має можливість самостійно, не обмежуючись рамками шкільної програми, підбирати художні твори, які, на думку словесника, найбільше сприятимуть вихованню свідомого громадянина держави.

Мета статті – дослідити вплив уроків позакласного читання на формування компетентної, національно свідомої особистості.

Аналіз досліджень. Проблема уроків позакласного читання не нова. Наприклад, такі літературознавці, як Н. Волошина, О. Куцевол, Є. Пасічник, Б. Степанишин у своїх працях надавали вагомого значення структурі, тематиці таких занять, а також їхньому впливу на розвиток дитини [1; 2; 5; 6].

Виклад основного матеріалу. Творчість Ганни Чубач, безперечно, заслуговує на те, щоб вивчатися в школі. Тамара Шевчук називає вірші, загадки, скоромовки поетеси «мистецькими малюнками, за допомогою яких діти вивчають звуки мови, алфавіт, знайомляться з правилами орфоепії тощо» [3, с. 232]. Твори Ганни Чубач сприяють тому, що серця діток стають відкритими для вивчення української мови та літератури, а отже, сприяють патріотичному вихованню школярів. Т. Шевчук пропонує використати на першому уроці в другому класі поезію талановитої письменниці «Моя країна Україна»:


.. У столиці – світлі лиця.

В селах – щирі люди.
Я за тебе, Батьківщино,
Завжди горда буду!


Ця поезія сприятиме тому, що діти задумаються про важливе значення своєї країни у світі, засвоять багато нових слів, запам’ятають їх значення.
Виховання національно свідомої особистоті нерозривно пов’язане з вивченням на уроках позакласного читання творів усної народної творчості. Учителям-словесникам варто запрошувати виконавців, збирачів фольклору на заняття, адже пісня, легенда, казка, почуті з уст старесенької бабусі, яка не просто все прочитала, а запам’ятала таким, яким чула ще від своєї бабусі, є надзвичайно цінним надбанням української культури, яке має передаватися з покоління в покоління, бо це наше, рідне, українське. Наприклад, 95-річна жителька села Перемога, Козятинського району, Вінницької області Антоніна Мирончак розповіла багато цікавих казок, легенд («Степір’я цибулі», «Сорок святих», «Жаба-повитуха», «Святий Ілля», «Доля»…), які не прочитаєш у жодній книзі, – у них відчувається мовний колорит Вінниччини, тісний взаємозв’язок із нашими предками. Твори, почуті не від учителя, а від самобутнього виконавця, додадуть у заняття елемент новизни, неповторності, нерозривного зв'язку поколінь, духовного єднання з рідною землею, що зацікавить школярів. Таке заняття назавжди залишиться в пам'яті учнів і сприятиме вихованню національно патріотичної особистості.

Надзвичайно цікавим для розгляду на уроці позакласного читання в старших класах є твір сучасної української письменниці Світлани Талан «Розколоте небо». Чи знаємо ми історію рідного краю? Чи здатні зробити висновки з того, що пережив наш народ протягом століть? Яким має бути справжній українець? Відповіді на ці та інші запитання можна отримати, організувавши заняття «Хто ми?» у формі уроку-подорожі в минуле ( у 20-30-і роки ХХ століття на Луганщину) за допомогою символічної ластівки-дороговказу. Використання «тривожних знаків» сприятиме глибшому усвідомленню учнями небезпеки панування радянської влади на українських землях. Оформлення класної кімнати, деталь-підказка, зустріч із бандуристкою, вправа «Я можу!» – усе це допоможе старшокласникам зрозуміти значущість кожної особистості в житті держави.

Проведення уроку позакласного читання «Чи кожна людина вміє літати?» за романом Світлани Талан «Матусин оберіг» нагадає одинадцятикласникам про роль найрідніших у світі людей – батьків, друзів – у формуванні компетентної, національно свідомої особистості. Важливим є й зв’язок із письменником. На занятті варто зачитати старшокласникам адресований їм лист С. Талан, письменниці із Сєвєродонецька, палкої патріотки України, волонтерки, Людини з великої літери, яка звертається до випускників із вірою в те, що саме за сучасною молоддю майбутнє України, отож вони мають подбати про те, щоб воно було світлим і мирним.

«Мальви», символ родинного затишку, «зібрані на уроці в букет», свідчитимуть про те, що в нашій країні є багато «крилатих», національно свідомих людей, які, згуртувавшись, здатні до останнього подиху захищати свій рідний край, свою сім’ю, свою Батьківщину… Навіть ціною життя…

Для учнів 10-11-х класів доцільно також організувати урок – літературно-мистецьке дослідження за твором Володимира Яворівського «Автопортрет з уяви». Варто зауважити, що без знання культурної, мистецької спадщини рідної землі не виховати справжнього громадянина України. Створення творчих груп, уявна мандрівка в с. Богданівку (батьківщину Катерини Білокур), проникнення в автопортрет художниці, знання французької мови, акторські здібності сприятимуть кращому усвідомленню учнями вагомого значення непересічних особистостей, мистецької спадщини країни для її розвитку та процвітання.

Висновки. Саме на уроках позакласного читання учні та вчитель мають змогу значною мірою розкрити свої творчі здібності, проявити свій талант. Художніх творів, які сприятимуть національно-патріотичному вихованню школярів, є чимало. Словесник має розгледіти ті, які найбільш позитивно вплинуть на формування світогляду учнів, сприятимуть вихованню компетентної, національно свідомої особистості. Учитель має цікаво організувати уроки позакласного читання, щоб і учні, і педагог були активними учасниками заняття, а не спостерігачами.

Список використаних джерел

  1. Волошина Н.Й. Уроки позакласного читання / Н.Й. Волошина // Українська мова і література в школі. – 1993. – №2. – С. 17-22.

  2. Куцевол О.М. Позакласне читання як творча діяльність учнів / О.М. Куцевол // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2008. – №3. – С.70-82.

  3. Літературне краєзнавство Поділля в системі в системі сучасної освіти: стан, проблеми, перспективи: зб. наук. пр. / редкол.: О.М. Куцевол (голов. ред.). – Вінниц: ТОВ «Ландо ЛТД», 2011. – 327 с.

  4. Ніколенко О. Сучасний урок зарубіжної літератури: [посібник дл вчителя] / Ольга Ніколенко, Ольга Куцевол. – К.: Видавничий центр «Академія», 2003. – 284 с.

  5. Пасічник Є.А. Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах / Є.А. Пасічник. – Київ: Ленвіт, 2000. – 384 с.

  6. Степанишин Б.І. Викладання української літератури в школі / Б.І. Степанишин. – Київ, 1995. – 246 с.

  • 11.08.2019
  • Особливості організації освітнього процесу у 2019/2020 навчальному році
  • Інші методичні матеріали
  • 73
  • 0
  • 0
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток особистості на всіх вікових етапах життя»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.