і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

Методичні матеріали до теми "Окисно-відновні реакції"

Передплата на журнал
Оберіть документ з архіву для перегляду:
Бібліотека
матеріалів
Опис презентації окремими слайдами:
Слайд № 1

Лебідь Ю. О., Рибальський НВК ЗЕЛИНСЬКИЙ Микола Дмитрович видатний вчений, хімік-органік українського походження Хімія Я впевнений, що жоден із тих, хто цікавиться хімією, не пошкодує про те, що обере цю науку як свою спеціальність.

Слайд № 2

Лебідь Ю. О., Рибальський НВК Запитання-відповідь сполучення розкладу заміщення обміну екзотермічні ендотермічні необоротні оборотні Класифікація хімічних реакцій За кількістю та складом реагентів і продуктів реакції За тепловим ефектом За напрямком

Слайд № 3

Лебідь Ю. О., Рибальський НВК Класика...

Слайд № 4

Лебідь Ю. О., Рибальський НВК Природа О2 Н2О СО2

Слайд № 5

Природа – гігантська хімічна лабораторія, в якій щомиті відбуваються сотні тисяч хімічних перетворень, забезпечуючи життєдіяльність. Усім відомі сім чудес світу. Реакції, про які йтиметься є основою «семи див живої й неживої природи». Заінтриговані? Тож, працюймо! Лебідь Ю. О., Рибальський НВК Природа 1 секунда = 100 000 хімічних реакцій

Слайд № 6

Лебідь Ю. О., Рибальський НВК Техніка безпеки

Слайд № 7

Лебідь Ю. О., Рибальський НВК Експеримент Завдання. Проробіть дослід із заданою парою речовин, проведіть спостереження. І пара ІІ пара Учень-експерт Mg+H2SO4 Na2CO3+HCl Fe+CuSO4

Слайд № 8

Процеси окиснення, відновлення ОКИСНО-ВІДНОВНІ РЕАКЦІЇ - ē + ē

Слайд № 9

Mg+H2SO4= MgSO4+H2↑ Лебідь Ю. О., Рибальський НВК Експеримент

Слайд № 10

Na2CO3+2HCl= 2NaCl+CO2↑+H2О Лебідь Ю. О., Рибальський НВК Експеримент

Слайд № 11

Лебідь Ю. О., Рибальський НВК ХІМІЧНІ РЕАКЦІЇ За кількістю та складом реагентів і продуктів реакції За тепловим ефектом За напрямком сполучення розкладу заміщення обміну екзотермічні ендотермічні необоротні оборотні За зміною ступенів окиснення без зміни ступенів окиснення окисно-відновні

Слайд № 12

ОВР ВІДНОВНИК віддає ē ↑ступінь окиснення ОКИСНЕННЯ ОКИСНИК приєднує ē ↓ступінь окиснення ВІДНОВЛЕННЯ Реакції, що відбуваються зі зміною ступенів окиснення атомів називаються ОКИСНО-ВІДНОВНИМИ реакціями

Слайд № 13

У кожному ряду речовин знайдіть елемент, що міститься в усіх трьох речовинах. Визначте його ступінь окиснення в усіх цих сполуках. Визначте, в якій речовині цей елемент може бути тільки окисником, у якій — тільки відновником, а в якій — виявляти як окисні, так і відновні властивості. a) NaH, H2, HCl; г) HCl, Cl2, HClO4; б) NH3, NO, HNO3; д) Cr, CrCl3, CrO3; в) H2S, SO2, H2SO4; e) Mn, MnO2, KMnO4. Лебідь Ю. О., Рибальський НВК Зворотній зв’язок

Слайд № 14

Лебідь Ю. О., Рибальський НВК Зворотній зв’язок 1.NaH, H2,HCl 4.Cr, CrCl3, CrO3 2. NH3, NO, HNO3 5.Mn, MnO2, KMnO4. 3.HCl, Cl2, HClO4 6. H2S, SO2, H2SO4

Слайд № 15

Лебідь Ю. О., Рибальський НВК Підсумуємо

Слайд № 16

У 79 р. н. е. несподівано прокинувся вулкан Везувій (Італія). 24 серпня над Везувієм здійнялась хмара, посипався попіл, важкі камені, в повітрі відчувався запах спаленої сірки. Виверження вулкану повністю знищило Помпею. Місто зникло під шаром попелу, який досягав 3 метрів. Давньоримське місто Карл Брюлов, «Останній день Помпеї», картина створена в 1830-1833 р. Гіпсові відбитки людей, що загинули

Слайд № 17

Опрацювати § 15, 16, виконати вправу 180. Складіть рівняння взаємодії заліза з купрум (ІІ) сульфатом, визначте окисник, відновник. Прояви творчі здібності та підготуй презентацію (дайджест) про роль окисно-відновних реакцій у природі та житті людини; напиши казку (фантастичну історію) на тему: «Життя на Землі без окисно-відновних реакцій»; створи презентацію «Фотосинтез» та склади електронний баланс реакції фотосинтезу. Домашнє задоволення

Слайд № 18

Дякую за увагу!

Бібліотека
матеріалів
Бібліотека
матеріалів

Рибальський НВК Лебідь Ю. О.

ТЕМА. ОКИСНО-ВІДНОВНІ РЕАКЦІЇ, ЇХНЄ ЗНАЧЕННЯ. ПРОЦЕСИ ОКИСНЕННЯ, ВІДНОВЛЕННЯ, ОКИСНИКИ, ВІДНОВНИКИ

Мета:

  • вчити учнів розрізняти процеси окиснення та відновлення, окисно-відновні реакції та реакції без зміни ступеня окиснення, визначати ступінь окиснення елементів в формулах простих та складних сполук, пояснювати суть процесів окиснення та відновлення, складати схеми переходу електронів у процесах окиснення та відновлення;

  • вдосконалити вміння складати хімічні рівняння;

  • розвивати дослідницькі вміння, вміння спостерігати і робити висновки, працювати з комп’ютерними програмами навчального призначення;

  • виховувати комунікативні якості, навички само- та взаємооцінювання.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: комп’ютерне обладнання, мультимедійна дошка, ППЗНП «Хімія 9», динамічна ПС Д. І. Менделєєва, таблиця «Електрохімічний ряд напруг металів», презентація «Окисно-відновні реакції», алгоритм «Розставлення коефіцієнтів у схемах ОВР методом електронно-йонного балансу», опорна схема «Перехід електронів та атомів в ОВР», відеодемонстрація «Гроза», роздаткові картки.

Речовини та обладнання:

  1. Основне обладнання: штатив для пробірок, лабораторний штатив.

  2. Хімічний посуд: пробірки, хімічний стакан.

  3. Реактиви: Mg, H2SO4, Na2CO3, HCl, Fe, CuSO4.

  4. Допоміжне лабораторне приладдя: скляна паличка, хімічний лоток.

  5. Допоміжні матеріали: скіпка, сірники.

Хід уроку

Я впевнений, що жоден із тих, хто цікавиться хімією, не пошкодує про те, що обере цю науку як свою спеціальність.

Микола Дмитрович Зелінський

видатний вчений-хімік

українського походження

І. Організаційний момент

Вітаю всіх присутніх! Запам’ятайте цей урок, бо, можливо, через кілька років під час урочистої прес-конференції молодий допитливий журналіст запитає вас: «Шановний..., про що ви мріяли в дитинстві? Чи збулася ваша мрія? Як ви досягли успіху в житті?» А ви й скажете: «Все почалося з уроків хімії, епіграфом до яких були слова: «Я впевнений, що жоден із тих, хто цікавиться хімією, не пошкодує про те, що обере цю науку як свою спеціальність» (М. Д. Зелінський).

ІІ. Актуалізація опорних знань

Ви вже знайомі з різними типами хімічних ре­акцій. Так, за кількістю речовин, що беруть участь у реакції та утворюються внаслідок її перебігу, реакції поділяють на такі типи: сполучення, розкладу, за­міщення та обміну.

  • Запиши по одному прикладу рівнянь реакцій кожного з цих типів і дай їх визначення.

Хімічні реакції поділяються також на оборотні й необоротні.

  • Запиши по одному прикладу рівнянь реакцій кожного з цих типів і дай їх визначення.

Мотивація навчальної діяльності

Відеодемонстрація (А. Вівальді. «Пори року» - «Гроза» («Літо»))

Класична музика! Вона вічна! Відчуваєте, як стрімко підійнявся вітер, важкі краплі вдаряють о землю, а небо розверзається від вдарів блискавок… Та до чого тут це, запитаєте? Уважно озирніться навколо! Природа – це гігантська хімічна лабораторія, в якій щомиті відбуваються сотні тисяч хімічних перетворень, забезпечуючи життєдіяльність організмів, людини й планети Земля в цілому: фотосинтез, дихання, травлення, гниття, корозія, горіння звичайного сірника...

Усім відомі сім чудес світу. Реакції, про які йтиметься є основою «семи див живої й неживої природи». Заінтриговані? Тож, до роботи!

IIІ. Представлення теми та очікуваних навчаль­них результатів

Експериментальне завдання (робота у парах). Повторення правил техніки безпеки під час виконання хімічного експерименту.

Демонстрація досліду. Нашу роботу почнемо з досліду, результат якого ми побачимо наприкінці уроку (Fe+CuSO4; пояснення досліду; учень-експерт)

Завдання. Проробіть дослід із заданою парою речовин, проведіть спостереження.

І пара

ІІ пара

Учень-експерт (відтермінований результат)

Mg+H2SO4

Na2CO3+HCl

Fe+CuSO4

Чи відбувається хімічна реакція між заданою парою речовин? За якими ознаками?

Запишіть рівняння реакції, визначіть ïï тип та ступінь окиснення (СО) елементів усіх речовин.

Проблемні запитання до всіх учнів:

Чи змінюється СО атомів елементів до і після реакції?

Чи відображає це тип реакції (сполучення, заміщення, розкладу, обміну)?

Учні роблять висновок: класифікація хімічних реакцій за складом і кількістю речовин неповна і не виявляє глибинних змін у речовинах.

  • Отже, серед різноманітних хімічних реак­цій можна вирізнити ще такі, що відбу­ваються зі зміною ступенів окиснення елементів, які входять до складу реагую­чих речовин. Це так звані окисно-відновні реакції, з якими ми сьогодні ознайомимося.

Завдання нашого уроку:

  • зрозуміти суть понять: окисно-відновна реакція; окиснення; відновлення; окисник; від­новник;

  • навчитися: обчислювати коефіцієнти за методом електронного балансу.

ІV. Подача і опрацювання нового матеріалу

  1. Розглянемо, які процеси відбуваються з елементами, що змінили свій СО під час хімічних реакцій, які ви проводили (слайд 9, 10; пояснення і запис відбувається на інтерактивній дошці).

Mg0+H+2S+6O-24= Mg+2S+6O-24+H02

Na+2C+4O-23+H+Cl-= Na+2Cl-+CO2↑+H2О

Отже, відбуваються два взаємо протилежні процеси – прийняття і віддавання електронів, тобто перехід електронів від одного елемента до іншого.

  1. Розглянемо, як це відбувається (Робота з ППЗНП «Хімія 9»).

  2. Побудова опорної схеми

Реакції, що відбуваються зі зміною ступенів окиснення атомів, що входять до складу реагуючих речовин, називаються окисно-відновними реакціями

Якщо атом, йон або молекула у процесі реакції відтягують на себе електронну густину (відбувається процес приєднання електронів), то цей атом, йон або молекула називаються окисниками. А процес приймання електронів називається відновленням.

Якщо атом, йон або молекула в процесі реакції віддають свою електронну густину іншим частинкам (відбувається процес віддавання електронів), то цей атом, йон або молекула називаються відновниками, а процес віддавання електронів – окисненням.

 Число електронів, одержаних окисником, дорівнює числу електронів, які віддав відновник

У процесі реакції дотримується електронний баланс. Він дає змогу добирати коефіцієнти в рівняннях окисно-відновних реакцій за методом електронного балансу.

V. Зворотній звязок. Керована практика (робота з підручником; вправа 189, с. 99)

У кожному ряду речовин знайдіть елемент, що міститься в усіх трьох речовинах. Визначте його ступінь окиснення в усіх цих сполуках. За ступенем окиснення визначте, в якій речовині цей елемент може бути тільки окисником, у якій — тільки відновником, а в якій — виявляти як окисні, так і відновні властивості. a) NaH, H2, HCl; г) HCl, Cl2, HClO4; б) NH3, NO, HNO3; д) Cr, CrCl3, CrO3; в) H2S, SO2, H2SO4; e) Mn, MnO2, KMnO4.

Підсумуємо:

  • Окисно-відновні реакції відбуваються зі зміною ступенів окиснення зазвичай двох елементів, які входять до складу вихідних і кінцевих продуктів.

  • Зміна ступенів окиснення елементів обумовлюється переходом (змі­щенням) електронів від одних атомів до інших.

  • Віддавання електронів, тобто окиснення, завжди супроводжується приєднанням електронів, тобто відновленням. І навпаки, відновлен­ня завжди супроводжується окисненням.

  • Окисно-відновні реакції — це єдність двох протилежних процесів — окиснення і відновлення.

  • Речовини, що приєднують електрони, окисники, під час реакції вони відновлюються, а речовини, що віддають електрони, віднов­ники, вони окиснюються.

Додатково. Самостійна робота (робота в парах; методика «Сам собі вчитель»)

  1. Які реакції відбуваються без зміни ступенів окиснення елементів, що входять до складу реагуючих речовин? Наведи два приклади.

  2. Які реакції належать до окисно-відновних? Наведи приклади, зазнач окисник і відновник.

  3. Розглянь з погляду окиснення-відновлення добування водню дією цинку на хлоридну кислоту. Який елемент у кожному випадку: а) окиснюється; б) відновлюється; в) є окис­ником; г) є відновником?

VI. Підсумок уроку

У 79 р. н. е. несподівано прокинувся вулкан Везувій. До цього часу він був мальовничою горою, яка на 1300 метрів підносилась над Неаполітанською затокою. Але 24 серпня над Везувієм здійнялась хмара незвичайної форми, яка згодом ставала все темнішою і темнішою. Посипався попіл, важкі камені, в повітрі відчувався запах спаленої сірки. Виверження вулкану повністю знищило Помпеї. Місто зникло під шаром попелу, який досягав 3 метрів.

Цікаво, чому відбулося це стихійне лихо? Дізнайтеся з мережі Інтернет, як окисно-відновні реакції зруйнували місто.

(Як відомо, життя вулкану супроводжується окисно-відновними процесами:

H2S + O2 = S + H2O

H2S + O2 = SO2 + H2O

H2S + SO2 = H2O + S)

Оцінювання знань учнів

Домашнє завдання: опрацювати § 15, 16, виконати вправу 180.

Творчі завдання (за методикою «Сам собі вчитель»):

  1. підготувати презентацію (дайджест) про роль окисно-відновних реакцій у природі та житті людини;

  2. написати казку (фантастичну історію) «Життя без окисно-відновних реакції»;

  3. підготувати презентацію «Фотосинтез», скласти електронний баланс реакції фотосинтезу.

5

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Методичні матеріали складені відповідно до чинної програми з хімії для 9 класу загальноосвітніх шкіл. Містять презентацію та план – конспект уроку, в якому вдало поєднані "живий " хімічний експеримент, мультимедіа та Smart-технологія. Матеріали можуть бути використані вчителями для підготовки до теми «Хімічні реакції».
  • Додано
    28.02.2018
  • Розділ
    Хімія
  • Клас
    9 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    106
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер материала
    VQ609399
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання