« Культура спілкування .Профілактика лихослів’я»

Опис документу:
Матеріал для роботи вчителів з батьками , учнями ,а також для соціальних педагогів.Семінар може бути використаним як увесь так і по частинам. Розробка семінару містить : - теоритичний матеріал -ссилки на відео - практичні вправи

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

СЕМІНАР ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ

1 слайд

Тема семінару « Культура спілкування .Профілактика лихослів’я»

Почати розмову я хочу словами Сааді :

«Умен ты или глуп, велик ты или мал , не знаем мы пока ты слова не сказал»

Перед вами на столі лежать файли , в яких є метелики білого, червоного і жовтого кольору. Якщо ця тема для вас цікава ,виберіть білий колір і напишіть своє ім’я , якщо ні ,виберіть червоний колір , а якщо ви не замислювались над цією темою, виберіть жовтий колір .

Також на столі лежить квітка – бажань , прикріпіть на пелюстку ,яка сподобалась, метелик ( виконують вправу , збираємо квітки і вивішуємо на дошку)

Наші кольорові метелики показали , що ця тема заслуговує уваги , щоб над нею замислитись. Я сподіваюсь , що після нашого спілкування кожен з вас візьме краплину інформації до своєї скарбниці знань.

  1. слайд

  • Спілкування - це й одне із ocнoвних умов, існування культури.

  • «Тільки у спілкуванні, у взаємодії людини c людиною розкривається і людина в людині як для інших, так і для себе самого» (Михайло Михайлович Бахтін).

4слайд

Наше життя наповнене спілкуванням.

На думку соціологів 70 % часу людини

йде на спілкування

Де ми спілкуємось

5 слайд

З ким ми спілкуємось на
протязі дня

6 слайд

  • Однією із вагоміших ознак спілкування є мова ,завдяки якій кожна людина ідентифікує себе – як людину.

  • І кожна мова світу має свої особливості , які визначаються різними епітетами та порівняннями

Що ж змінює мову до невпізнання – це лихослів’я

7 слайд Що ж таке лихослівя?

Вживання лайливих слів , соромливих слів.

Грубі недоброзичливі слова і вирази , звернені до кого - небудь.

8 слайд

  • Традиційно лихослів'я розглядають як вияв агресії (вербальної). Однак, лихослів'я може бути і не агресивного характеру, а лише примітивною формою ефективного мовлення, що не потребує спеціальної мотивації (О.Р. Лурія).

  • Лихослів'ями можна вважати слова і цілі вислови, які знецінюють і принижують особистість .

З цієї теми в школі було проведено анкетування серед учнів , батьків , і вчителів.

Для учнів була запропонована анкета « Що таке лихослів я і як воно стосується тебе?». В анкетуванні прийняли участь 67 учнів 7 – 9 класів. У дослідженні нас зацікавило те , наскільки поширене лихослівя у старших класах . Виявилось ( слайд 9)

діаграми.

Слова , які найбільш поширені серед учнів : придурок , задовбав , блін , дебіл ….та інші

Можна умовно розподілити ці слова на групи за призначенням: (10 слайд)

  • Тіло і зовнішність

  • Розум

  • Характер

  • Психопатологія

  • Національність

  • Тваринний світ

  • Сленг

  • Кримінал

  • Соціальний статус

  • Різноманітні нецензурні висловлювання ,брутальна лайка.

Для батьків була запропонована анкета «Чому лихословлять ваші діти». В анкетуванні прийняли участь 47 батьків, інші відмовилися прийняти участь пояснюючи тим , що ця проблема не є важливою . (слайд 11 результати у вигляді діаграми)

Батьки вважають:

31 % -їх діти не лихословлять

18% - що діти навчилися лихословити тільки в школі

42% - самі лихословлять» виказуючи емоції при сварці з виховним впливом»

9 % - схильні до впливу вулиці та телебачення

Слів, якими батьки ображають дітей , дуже багато. Це лихослівя як за формою , так і за змістом.

Отриманий фактичний матеріал ми також розподілили на умовні групи пов’язані з виховною функцією батьків і віком дітей : ( 12 слайд)

  • Невихованість неслухняність( безсовісний , брехун …)

  • Приниження розумове ( «дурний ,як пеньок», телепень ,курва …)

  • Приниження тілесне ( недомірок , здоровило… )

  • Сексуальне порівняння ( гуляща ,хвойда, дилда….)

  • Непридатність до роботи( ледащо , нездара , нероба….)

  • Невдячність( дармоїд, нахлібник …)

Якісний аналіз учнівських і батьківських анкет дозволяє зробити висновок, що сім’я є тим місцем , де дитина найперше вчиться лаятися . Активне вживання дорослими прокльонів у сім’ї знижує поріг чутливості до лихослів’я у дитини – деякі з цих висловів стають буденними і звичайними. Це підтверджується відповіддю на запитання цієї анкети учениці 9 класу однієї з черкаських шкіл:» Мене не ображають слова мами «курва, твою мать» , падлюча морда», – тому , що коли вона так говорить ,вона сильно засмучена моїми вчинками». Визначаючи факт існування батьківського лихослів’я, діти виправдовують своїх батьків , але при цьому зауважують, що до своїх дітей лихословити не будуть, а виховуватимуть їх правильно .

( уривок з фільму «Маленька Віра» 47.50 – 48.53 слайд 13) Більшість батьків сварять дітей застосовуючи брудну лайку , хоча вважають, що лихословити дитина вчиться на вулиці. Зібраний матеріал доводить: проблема лихослів’я серед дітей вкорінена насамперед у родині.

Наші спостереження і свідчення вчителів початкової школи вказують на те , що вже в молодших класах трапляються окремі учні , які вміють образити інших дітей словом і, практично, всі діти знають про існування «поганих слів» ( слайд 14)

  • Дошкільник, як правило, використовує дражнилки, молодший школяр болісно сприймає ті слова, які знецінюють його ,як довільного виконавця вимог учителя. Проте, у своєму мовленні ,вони не користуються сарказмом і злою іронією з метою образи. Підлітки найбільш чутливі до вульгаризмів і до лихослів'їв, які зменшують їх дорослість, знецінюють їх як товаришів. Старший школяр болісно реагує на слова, які висміюють його інтелектуальну та соціальну неспроможність. Його, як і підлітка, ображають сарказм та зла іронія. Використання лихослів'я з метою образи, а також сприйнятливість до лихослів'я пов'язані з етапом розвитку людини, провідним видом її діяльності.

Зараз я хочу вам запропонувати методику корекційно –профілактичної роботи з батьками. В нашій школі використовуються традиційні форми роботи , це – (слайд 15) батьківські збори , батьківський всеобуч, групові та індивідуальні бесіди,тренінги для батьків. Коли ми працювали над темою « Лихослів’я» батьки були дуже здивовані масштабами поширення цього явища серед дітей , оскільки вони вважали, що якщо їх дитина лихословить, то лише такими словами як дурень , ідіот та інші варіації цих слів. На батьківських зборах в класах ознайомили батьків з результатами анкетування учнів , з яких було зрозуміло, що діти вживають слова набагато міцніші ,ніж їм здавалось.

Більшість батьків не вміють використовувати такі методи впливу ,як переконання, позитивний приклад, похвала , організація успіху тощо.

Для гармонізації стосунків між батьками і дітьми були запропоновані різноманітні психологічні вправи ( слайд 16 завдання для вправи)

« Моя дитина» (10-15 хв)

Матеріал:ляльки хлопчик і дівчинка, папір , олівець або ручка.

Завдання 1.

Закінчити речення . Моя донька …. Мій син …. Написати як можна більше позитивних рис дитини .

Завдання 2

Записати початок фрази, з якої необхідно починати розмову з дитиною для того ,щоб в чомусь її переконати.

Наступна вправа « Згоден – не згоден» ( слайд 17) 7 – 10 хв

Матеріал :прапорці-жовтого кольору-2 , червоного кольору – 2

Завдання на слайді.

На ваш розгляд представлені

Твердження :

  • Я вважаю що повинна знати про все , що думає моя дитина , будь якою ціною.

  • Лихослів’я в сімї підготує дитину до реального життя.

  • Сувора дисципліна в дитинстві розвиває сильний характер.

  • Не можна бути другом власної дитини.

Групи з жовтими прапорцями не згодні з твердженнями і доводять свою думку .

Групи з червоними прапорцями згодні з твердженнями і доводять свою думку .

Узагальнення дискусії .

  • Чи змінив хтось свою думку?

Цю вправу ми рекомендуємо використовувати на батьківських зборах. В результаті

Батьки повинні: слайд 18

  • усвідомити більшу самостійність дитини;

  • вміння рефлексувати свою поведінку;

  • розвінчувати міф ефективності постійного контролю.

Результатом проведеної роботи педагогами і фахівцями психологічної служби школи розробляються рекомендації для батьків .(слайд 19)

Рекомендації для батьків

  • образа , лихослів’я в спілкуванні з дитиною не дають бажаного результату;

  • взаємно коректне спілкування не призводе до конфлікту;

  • слід показати дитині, що її почуття приймають і розуміють, що її бажання важливі, коли вони висловлюються не образливою лексикою;

  • запропонувати дитині альтернативу , яка б її зацікавила;

  • якщо після спроб домовитись дитина не відмовляється від свого ,батьки повинні дати їй право вибору,але підбирати таку умову, яка найкращим чином буде впливати на дитину.

Батькам були видані рекомендації , а також запропоновано обмінятись особистим досвідом.

Ця робота проводилась у вигляді Круглого столу

закінчився І блок етап нашої зустрічі, я пропоную вам відпочити.

РЕЛАКС (20 слайд) 4 хв

Розслабтесь , згадайте щось приємне, пригадайте ту мить коли ви відчули задоволення собою ,життям.

Вчителі школ теж прийняли участь в анкетуванні, яке показало, що 4 % опитаних вчителів іноді можуть образити дитину словом. Оцінюванняобразливими словами створює у дітей негативну установку до вчителя, предмета, який він викладає, до школи, до навчання взагалі .

( слайд 21 уривок передачі «Криве дзеркало» Ігор Христенко « Канада»)

5-7 хв

Українські вчені , які досліджували тему лихослів серед вчителів доводять що негативне оцінювання учня сприяє формуванню заниженої самооцінки.

Образливі слова стосуються переважно поведінки учнів, або несприйняття вчитлем дитини як особистості.

Чому вчитель вдається до лихослів’я ? Відповісти на це запитання спробували вчені Київської педагогічної академії, які виділили 4 причини: (слайд 22)

  • поведінка учня, хамство, грубість ,непідгатовка до уроку – 48%;

  • професійні проблеми ,відсутність педагогічного такту,неспроможність розв’язати питання педагогічно доцільним способом – 18%

  • індивідуально - особистісні проблеми, неврівноваженість, нестриманість, сімейні негаразди, перевтома, гнів ,стрес – 8%

  • соціальні проблеми: важке матеріальне становище , важке життя.

Часто вчитель потрапляє у скрутні педагогічні ситуації, які вимагають неабияких емоційних витрат і які провокують учителя на грубощі. Для того, щоб знизити агресію і знайти порозуміння, ми рекомендуємо вчителям записати правила спілкування і дома обдумати користь кожного з них.

( слайд 23)

  1. Підтримувати постійний зоровий контакт.

  2. Якщо можна, не перебивати учня і дати йому висловитися.

  3. Намагатися не давати порад, якщо в цьому нема потреби.

  4. Підбивати підсумки того, що ви почули.

  5. Робити ре флексійні зауваження, показуючи, що ви розумієте те ,що відчуває інший.

Дотримання цих правил сприяє розвиткові рефлексії , дозволяє будувати комунікативну взаємодію професійніше , а отже ,уникати лихослів’я у процесі спілкування з учнями.

А зараз я пропоную вам відпочити і пограти в гру « Заміни слово». 10хв

(уривок з фільму « Джентльмени удачі» 3хв)слайд 24

1.У вас на столах лежать аркуші, на яких написані слова , фрази, які вживають вчителі, вам треба замінити їх на коректні.

  • Нероба, дурник , паразит

  • Ти ніколи не будеш мати в мене високої оцінки .

  • Не клас , а відро для сміття.

  • Від твоєї відповіді можна заснути.

  • Ти такий самий дурний ,як і твої батьки.

  • Позатикали пельки

  • В тебе язик, як помело.

  • Горбатого могила виправить

2. Заповніть пам’ятку заборон (на аркушах)

Ця гра допомагає звернути увагу на те що в любій ситуації необхідно залишатись вихованою людиною.

Підсумкова таблиця на слайді 25

Заборони на

Тон

Слова і вирази

Доведення

  • Образливий

  • Крикливий

  • злий

  • грубі

  • зневажливі

  • презирливі

  • категоричні

  • З погрозами і залякуванням

  • Зі спотворенням думки співрозмовника

  • З насмішкою

  • Такі, що провокують різку реакцію

Вчителі і батьки лихословлять з виховною метою і для розрядки негативних емоцій, викликаних причинами, про які ми вже говорили. Але, будь яке адресне лихослівя викликає злість, ненависть , образу, приниження ,тобто, провокує прояв негативних емоцій.

Розглянемо ще декілька вправ ,які допоможуть вам в роботі з вчителями, батьками , учнями.

Тренінгові вправа « Ситуація – конфлікт» (15 хв)

І група батьки - діти

ІІ група діти – діти

ІІІ група вчителі – діти

ІV група вчителі батьки

Завдання. Зіграти конфлікт і знайти шляхи вирішення проблеми

І група батьки - діти

Використовувати такі вирази:ледащо , дармоїд , «Як ми могли народити таку каліку».

ІІ група діти – діти

Використовувати такі слова: лох , урод ,засохни

ІІІ група вчителі – діти

Використовувати такі вирази : «Чому 2, я все знаю», «Ти ще ніхто в житті». Нахаба,брехун.

ІV група вчителі батьки

Використовувати такі вирази: «Така шмаркачка буде мене ще повчати..», «Будуть свої тоді і будеш їх вчити», « Ви безпідставно прискіпуєтесь до моєї дитини, Недооцінюєте її здібності»

Підсумок ( слайд 26 )

Аристотель говорив : «Якщо людиною володіє гнів, то її рішення будуть невірними. Сильніший за всіх той – хто вміє опановувати себе.»

Всі ви знайомі з тестовою методикою , ми пропонуємо вам тест для вчителів:

«Конфліктна компетентність вчителя» . (5 – 7 хв)

На столах у кожного лежать анкети, спробуйте якомога відверто дати відповіді на запитання.

( слайд 27)

Підрахуйте суму отриманих результатів в балах

  • Відповідь «так» на запитання з парним номером – 10

  • Відповідь «так» на запитання з непарним номером – 20

Ті ,хто набрав 140 і більше балів, схильні до конструктивних рішень.

Ті, хто набрав менше 140,схильні до проявів конфліктності .

Виконуючи будь яку вправу частина вчителів буде переконана в тому, що в деяких ситуаціях вони мають право на лихослівне спілкування . Зазвичай вони свою позицію аргументують таким чином :

  • Педагог також людина і він має право на вияв своїх почуттів.

  • Якщо я щирий у своєму гніві , то це означає, що у мене є на це підстави.

  • Коли виставиш на посміховисько одного , іншим буде непорадно.

З такими колегами необхідно працювати в групах , вступати з ними в дискусію , використовувати дієві аргументи .

Слайд 28

  1. Образи і приниження, як реакція на негативні вчинки учнів – це визнання власного безсилля у продуктивному розв’язанні конфлікту.

  2. Коли ми даємо вихід своїм почуттям, то лише на мить полегшуємо свій стан, а потім він змінюється на глибоке розчарування і смуток.

Також дуже корисно провести з вчителями аутотренінгові вправу

« Контраст» ( 2 хв)

Звучить музика дуже спокійна. Слайд 29

Відпустіть всі негативні думки,зосередиться на одній думці . « Я спокійний». Вдох повільний , видох « Я спокійний» сприятлива обстановка в

поєднанні зі словом «спокійний» має закріпити умовний рефлекс . Тоді в будь якій ситуації за думкою : «Я спокійний» цей настрій в поєднанні з словами виробляє умовний рефлекс.

Пауза

Ми з вами працюємо в школі і одним із основних наших співрозмовників є учні.

Роботу з учнями ми вважаємо найбільш важливою

Слайд 30

слайд 31

  • Для підлітків нецензурна лексика є своєрідним засобом самоствердження , проявом почуття дорослості.

  • Лихослів'я може використовуватись для зв'язку слів у реченні , а також у стані емоційного піднесення

Слайд 32

Слайд 33

  • Дошкільник, як правило, використовує дражнилки, молодший школяр болісно сприймає ті слова, які знецінюють його, як довільного виконавця вимог учителя. Але у своєму мовленні вони не користуються сарказмом і злою іронією з метою образи. Підлітки найбільш чутливі до вульгаризмів і до лихослів'їв, які зменшують їх дорослість, знецінюють їх як товаришів. Старший школяр болісно реагує на слова, які висміюють його інтелектуальну та соціальну неспроможність. Його, як і підлітка, ображають сарказм та зла іронія. Використання лихослів'я з метою образи, а також сприйнятливість до лихослів'я пов'язані з етапом розвитку, провідним видом діяльності.

Слайд 34

  • • підвищення емоційності мовлення;

  • • зняття психологічної напруги (емоційна розрядка);

  • • образа, приниження адресата мовлення;

  • • демонстрація агресії;

  • • демонстрація відсутності страху;

  • демонстрація розкутості, незалежності говорити;

  • • демонстрація зневажливого ставлення до системи заборон;

  • демонстрація належності того хто говорить до "своїх"

Однією із поширених форм роботи з учнями є години спілкування . Ми хочемо вам запропонувати елементи години спілкування

« Вірус лихослів’я»

1 .«Єралаш» 5 хв слайд 35

Цей епізод ми використовували для яскравого прикладу для дітей , щоб вони почули свою мову і замислились.

Слайд 36

2.Тест на "лихослів’я

Знаєте, як простіше за все дізнатися, чи є людина лихословом ? Потрібно створити для нього стресову ситуацію (наприклад, налякати). Перше слово, яке виголосить випробуваний, покаже, лихослов він чи ні (обережно: застосовуючи цей метод, можете почути про себе багато "приємного"!). У матюкальника мат присутній не лише у зовнішній промові, а й у внутрішній (тобто думає він на "матірній" мові). До речі, повністю позбавитися від мату лихослову дуже важко.Про це писав у своїх спогадах наш знаменитий хірург-кардіолог Микола Амосов, який змолоду засвоївши мат, зі змінним успіхом намагався боротися з ним.

3. Наступим етапом години спілкування є результати анкетування .

( подається аналіз відповідей на запитання анкети « Лихослівя в твоєму житті»

4. Що таке лихослів’я ( думки дітей)

5. Інформаційний матеріал. ( слайд 37)

Вислови відомих людей

Вислови відомих людей

«Прежде всего прочего удерживай язык свой за зубами»

(Пифагор)

«Заговори ,чтобы я тебя увидел»

( Сократ)

« Не злословь о ближнем, чтобы не услышать такого, чему сам не порадуешься»

( Хилон из Эфор первая половина VI века до н.э

  1. слайд 38

Лихослівя в інтернеті

  • Серед користувачів Інтернету поширена заміна

деяких букв у матірних словах спеціальними

символами, наприклад, *!@#$%^&.

  • На численних інтернет-форумах за пристойною поведінкою

відвідувачів стежать модератори. Мат у

візитаційних книгах сайтів

підчищують веб-майстри.

  • Боротьба з матом в Інтернеті йде постійно, але багато сайтів соціальних мереж залишаються засміченими .

7. Це цікаво

слайд 39

Вживаючи мат у розмові з друзями , рідними , сучасні люди , самі того не підозрюючи, здійснють потаємний ритуал , закликаючи зло день у день на свою голову і на голову своїх близьких.

Під дією звуків , в тому числі і людської мови , молекули води ( а наше тіло на 80 %складається з неї) починають шикуватися в складні структури.

І в залежності від ритму і смислового навантаження ці структури можуть лікувати або , навпаки , отруювати організм

о, навпаки, отруювати організм.

Слайд 40

Слайд 41

Уривок з фільму «Вода»

8. Наука йде вперед. Слайд 42

9. Підсумок години спілкування можно провести в вигляді інтерактивної вправи « Мікрофон»

Ми звичайно не можемо виправити суспільство в цілому , але припинити лихослів’я в сім ‘ї , в класі можна . Навіть у самому жахливому середовищі є люди , до яких бруд не пристає.

Які поради ви можете дати своїм оточуючим , щоб іх мова стала краще , багатіше, чистіше .

Слайд 43

Будь собою.

Висловлюй свою думку.

Збережи свою унікальність.

Зберігайте самобутність

Результатом години спілкування може також бути виставка плакатів

« Лихослів’ю НІ !»

Психолог

Я хочу запропонувати вам вправу « Контраст», як засіб емоційної саморегуляції.

Сядьте зручно , стисніть праву руку в кулак ( максимально сильно). Тримайте сильно стиснуту руку близько 12 секунд. Розслабтеся та із заплющеними очима , прислухайтесь до відчуття знятого напруження ( це може бути тепло , жар , пульсація , набухання тощо ) Теж повторіть лівою рукою , потім чередуйте напруження і розслаблення двома руками одночасно( руки повинні тремтіти від напруження) 10 сек.

Коментар . Ця вправа навчає швидко зняти напруження, роздратування ,знижувати агресивність , мобілізуватись у ситуації розгубленості, сильного хвилювання.

Гра «Чарівний мікрофон»

Я хочу , щоб кожен з вас , хто тримає мікрофон в руках подарував комплімент своєму сусідові зліва (прагніть не повторюватись)

- Чи легко говорити компліменти.

На завершення нашої зустрічі ми пропонуємо вам обмінятись своїми наробками і скласти групові проекти ( слайд 44)

Підсумок

Отже ,у того ,хто лихословить , є 2 шляхи :

  • Знаючи що це погано , продовжувати нецензурно висловлюватись , тим самим включити програму самознищення.

  • Шлях духовного зростання , самовдосконалення , шлях краси. Закон вільної волі дає право вибору – яким шляхом йти .

На завершення нашого семінару ми пропонуємо вам посадити «Дерево доброти» для того ,щоб воно росло міцним і зоровим, всі ми разом повинні удобрити грунт добрими словами.

На листку паперу обведіть свою долоню і напишіть на ній якісь добрі слова своїм колегам , прикріпіть ці долоньки на наше дерево доброти .

(музика)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Географічні задачі»
Довгань Андрій Іванович
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.