Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Особливості адаптації та модифікації освітнього процесу в контексті інклюзивного навчання
»

Корекційно-розвивальна програма шкільної адаптації першокласників

Психологія

Для кого: 1 Клас

20.03.2020

300

8

0

Опис документу:
Корекційно – розвивальна програма шкільної адаптації першокласників передбачає в першу чергу ефективну профілактику труднощів й відхилень у соціалізації дитини. Програма спрямована на розвиток та вдосконалення комунікативних навичок, уважності, просторових уявлень, формування розумового плану дій та мовленнєвих функцій, розвиток продуктивності психічної діяльності.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Корекційно – розвивальна програма

шкільної адаптації першокласників

Автор: Калюжна Оксана Миколаївни соціальний педагог

Курячівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільського району Луганської області

Пояснювальна записка

Одна з провідних ідей Нової української школи – навчання із задоволенням. Учень має почуватися у школі вільно. Вступ до школи і перші місяці навчання викликають у маленького школяра зміни всього способу життя. Це не лише нові умови життя та діяльності, це й нові контакти, нові стосунки, нові обов’язки. Для першокласника цей період є досить складним і відповідальним етапом в її його житті тому, що супроводжується різноманітними зрушеннями як в соціально-психологічному, так і у фізіологічному аспекті.

Адаптацією називають не лише процес пристосування до успішного функціонування в даному середовищі, але й здатність до подальшого психологічного, особистісного, соціального розвитку людини. Питання шкільної адаптації слід сприймати як одну з найбільш серйозних соціальних проблем сучасності, що вимагає вже не стільки поглибленого вивчення, скільки пошуку продуктивного рішення на практичному рівні.

А от шкільна дезадаптація – це утворення неадекватних механізмів пристосування дитини до школи у формі порушень навчання і поведінки, конфліктних відносин, психогенних захворювань і реакцій, підвищеного рівня тривожності, викривлень в особистісному розвитку. Нерідко симптоми дезадаптації зовні не проявляються, але дитина досить боляче переживає всі шкільні проблеми (це супроводжується тривогою, відсутністю апетиту та розладом сну), тобто в неї спостерігаються реакції як активного, так і пасивного протесту. Це може виявитися у настороженості, невпевненості, плаксивості без причин.

Тому актуальність корекційно-розвивальної програми шкільної адаптації першокласників зумовлена необхідністю комплексного підходу до соціалізації та розвитку здобувачів освіти в умовах сучасної української школи.

Мета програми: розвиток та вдосконалення комунікативних навичок, уважності, просторових уявлень, формування розумового плану дій та мовленнєвих функцій, розвиток продуктивності психічної діяльності; сприяти ефективній профілактиці труднощів й відхилень у соціалізації дитини.

Завдання програми:

  • Формування позитивного ставлення дитини до школи;

  • Навчити розуміти навчальний матеріал, який пояснює вчитель;

  • Підвищити рівень самооцінки дитини;

  • Розвинути вміння адекватно виражати свої почуття;

  • Сформувати вміння працювати у групі;

  • Створення сприятливого соціально-психологічного клімату в колективі.

Методи та форми роботи з дітьми, що використовуються у програмі, спрямовані на розвиток вище зазначених умінь, навичок та здатностей дітей молодшого шкільного віку, які є важливим підґрунтям ефективної адаптації до шкільного середовища. Заняття проводяться, зокрема, в ігровій формі та включають методики, що стимулюють розвиток дитини як у сфері взаємин, так і в пізнавальній діяльності. Ігрова діяльність навчає дитину керувати власною поведінкою та через взаємодію з іншими розширює її рольовий репертуар. Спілкування в групі розширює межі бачення дитиною власних можливостей через відбивання дій інших та з іншими. Створення ситуації успіху виявляє здатність дитини до самоактуалізації та ефективнішого засвоєння знань.

Загальна структура програми складається з 10 занять.

Форма проведення: групова.

Тематичні заняття організовуються за певною структурою, що містять обов’язкові елементи:

  • Ритуал привітання (на цьому етапі діти вітаються, навчаються робити одне одному компліменти, визначають свій емоційний стан);

  • Розминка (на початку заняття використовуються ігри – енергізатори з метою налаштувати дітей на співпрацю, активізувати групу та зняти напруження);

  • Основна частина (проводяться вправи на формування позитивної самооцінки, розвиток пізнавальних процесів, розвиток мовленнєвої та розумової діяльності, розвиток уваги та спостережливості);

  • Рефлексія (наприкінці заняття передбачено проведення ігор – оптимізаторів з метою розвитку рефлексії, які виявляються в осмисленні власних дій та станів, пізнанні свого внутрішнього світу, формуванні позитивного образу «Я»);

  • Ритуал прощання (заключна вправа є важливим ритуалом на кожному занятті тому, що сприяє розслабленню дітей наприкінці роботи та формує позитивне ставлення до заняття в цілому).

Організація занять:

Цільова група – учні 1 класу (6 років) Програму впроваджує соціальний педагог або практичний психолог Термін проведення – вересень, жовтень ; 2 рази на тиждень по 45 хвилин Оптимальна кількість дітей у групі – 7-10 чоловік Вимоги до приміщення – просторе і провітрюване приміщення, де є можливість поєднання занять за партою, у колі та на килимі.

Очікувані результати:

  • Високий рівень мотивації до навчання;

  • Розвиток розумових операцій;

  • Високий рівень уваги;

  • Довірливі та доброзичливі стосунки між дітьми та дорослими;

  • Впевнена та адекватна самооцінка ;

  • Успішна адаптація першокласників до шкільного життя.

Окремі заняття апробовані протягом 2017- 2019 навчальних років з учнями 1 класів в Курячівській ЗОШ І-ІІ ступенів. Запропонована корекційно-розвивальна програма шкільної адаптації першокласників сформована та пройшла початковий етап апробації у вересні та жовтні місяці 2019 року в Курячівській школі. Загальна кількість учнів віком 6-7 років, які брали участь у апробації – 9 осіб. Під час занять діти проявляли найбільшу активність у ігрових вправах та у вправах, які передбачали групову взаємодію для вирішення деяких питань. Особливо запам’яталося їм читання та обговорення казок, перегляд мультфільмів з аналізом ситуацій із життя героїв. За відгуками дітей, дуже сподобалися їм традиційний ритуал привітання та вправи з побажаннями і компліментами один одному. І, звичайно ж, вразили дітей ігрові заняття, рухавки, в яких вони із задоволенням беруть участь.

З метою подальшої апробації та ефективності корекційно – розвивальної програми шкільної адаптації першокласників заплановано:

  • проведення занять за програмою з дошкільнятами Курячівської ЗОШ І-ІІ ступенів, починаючи з серпня 2020 року;

  • залучення до апробації програми у 2020-2021 н.р. Курячівський комунальний дитячий навчальний заклад «Берізка» (дитячий садок);

  • узагальнення результатів моніторингу та подальше впровадження програми з урахуванням відгуків та рекомендацій учасників апробації.

Тематичний план

Тема заняття

Методи та форми роботи

Кількість годин

1.

Знайомство

45 хв.

1. Вправа «Створюємо гарний настрій»

2. Гра «Спіймай м’яч»

3. Вправа «Що означають ваші імена?»

4. Вправа «Будиночки»

5. Гра «Давайте поаплодуємо»

6. Вправа «Усмішка по колу»

2 хв.

5 хв.

10 хв.

20 хв.

5 хв.

3 хв.

2.

Моя сім’я

45 хв.

1. Вправа «Створюємо гарний настрій»

2. Вправа «Слухай і почуй»

3. Вправа «Замок»

4. Перегляд мультфільму «Мама для мамонтенка»

5. Гра «Пташенята»

6. Вправа «Усмішка по колу»

2 хв.

5 хв.

20 хв.

10 хв.

5 хв.

3 хв.

3.

Я в колективі

45 хв.

1. Вправа «Створюємо гарний настрій»

2. Вправа «За що ми любимо свій клас?»

3. Вправа «Хмаринки»

4. Читання казки «Смілива зірочка»

5. Вправа «Усмішка по колу»

2 хв.

10 хв.

5 хв.

25 хв.

3 хв.

4.

Ми – одне ціле

45 хв.

1. Вправа «Створюємо гарний настрій»

2. Вправа «Ми - одне ціле»

3. Вправа «Подарунок друзям»

4. Перегляд мультфільму «Просто так»

5. Вправа «Клубочок»

6. Вправа «Усмішка по колу»

2 хв.

10 хв.

20 хв.

6 хв.

5 хв.

2 хв.

5.

Я розумію. Я розмовляю.

45 хв.

1. Вправа «Створюємо гарний настрій»

2. Вправа «Навіщо і чому»

3. Гра «Корови, коти, собаки»

4. Вправа «Закінчи слово»

5. Вправа «Скажи навпаки»

6. Гра «Кораблі та скелі»

7. Вправа «Усмішка по колу»

2 хв.

10 хв.

5 хв.

10 хв.

10 хв.

5 хв.

3 хв.

6.

Я розумію. Я розмовляю.

45 хв.

1. Вправа «Створюємо гарний настрій»

2. Гра «Доторкнися до…»

3. Вправа «Згадай»

4. Рухлива гра «Заборонений рух»

5. Вправа «Загадки»

6. Рухлива гра «Плаває, літає, гарчить»

7. Вправа «Усмішка по колу»

2 хв.

5 хв.

10 хв.

10 хв.

10 хв.

5 хв.

3 хв.

7.

Я уважний. Я спостережливий.

45 хв.

1. Вправа «Створюємо гарний настрій»

2. Гра «Ходіння по паперу»

3. Вправа «Метелик»

4. Гра «Буває – не буває»

5. Вправа «Словесний диктант»

6. Рухавка «Пузир»

7. Вправа «Усмішка по колу»

2 хв.

8 хв.

10 хв.

5 хв.

15 хв.

3 хв.

2 хв.

8.

Я пам’ятаю. Я розмірковую.

45 хв.

1. Вправа «Створюємо гарний настрій»

2. Гра «Упізнай хто витівник»

3. Вправа «Знайди пропущену літеру»

4. Вправа «Назви слова»

5. Вправа «Частина – ціле»

6. Рухлива хвилинка

7. Вправа «Кольори»

8. Вправа «Усмішка по колу»

2 хв.

8 хв.

10 хв.

5 хв.

5 хв.

5 хв.

5 хв.

5 хв.

9.

Я поважаю інших. Я друг.

45 хв.

1. Вправа «Створюємо гарний настрій»

2. Гра «Доторкнися до…»

3. Читання казки «Ромчикова подорож»

4. Вправа «Килимок миру»

5. Вправа «Всі разом»

6. Вправа «Усмішка по колу»

2 хв.

5 хв.

20 хв.

10 хв.

5 хв.

3 хв.

10.

Я вмію. Я знаю.

45 хв.

1. Вправа «Створюємо гарний настрій»

2. Вправа «Сонечко»

3. Вправа «Малюнок «Моя школа»

4. Вправа «Перетворення»

5. Вправа «Поле вражень»

2 хв.

8 хв.

20 хв.

5 хв.

10 хв.

Заняття І. Знайомство

Мета: знайомство з дітьми, виявлення особливостей дітей, згуртування учасників, створення емоційного комфорту у групі, виховання доброзичливого ставлення до інших та впевненості у собі.

  1. Вправа «Створюємо гарний настрій» (2 хв.) Привітатися, усміхнутися, сказати добрі слова один одному.

  1. Гра «Спіймай м’яч» (5 хв.)

Мета: знайомство

Діти стають в коло. Учитель з м’ячем в середині. Він по черзі кидає м’яч, називаючи своє ім’я та по батькові. Впіймавши м’яча дитина каже своє ім’я. Гра продовжується доти поки всі діти не скажуть своїх імен.

Обговорення: - Чи важко було вам запам’ятати імена одне одного та моє ім’я?

- Які емоції виникали під час гри?

  1. Вправа «Що означають ваші імена?» (10 хв.) Мета: знайомство учасників закріплення імен, згуртування учасників, усвідомити себе як особистість

Учитель заздалегідь готує конверти, підписані іменами дітей з малюнками або паперовими поробками всередині , де повинно бути зображення смайлика з відповідним іменем дитини та написом доброго, веселого компліменту. Учитель: «До нас завітав їжачок –листоноша і не з порожніми руками, а з подаруночками для вас. Хто знає, хто такий листоноша? Чим він займається? (Відповіді дітей). Так, ось і наш листоноша кожному з вас приніс листа, який знаходиться в такому конверті. І цей конверт обов’язково повинен бути підписаний. Як ви гадаєте: для чого потрібно його підписувати? (Відповіді учнів). Ми зараз допоможемо їжачку віддати листи кожному з вас, прочитавши чиє ім’я на конверті написане. Учитель слідкує, щоб кожна дитинка отримала свого листа, пропонує його відкрити й допомагає прочитати зміст.

Обговорення: - Що зображено у вашому листі?

  • Що ви відчули, коли дізналися що означає ваше ім’я?

  • Що нового ви дізналися для себе?

  • Який настрій у вас зараз?

  1. Вправа «Будиночки» (20 хв.)

Мета: виявити особливості дітей і проблеми, пов’язані з налагодженням міжособистісних відносин

Учитель: «Багато тварин живуть у нірках, і ми зараз намалюємо кілька нірок. Вони бувають круглими, великими, маленькими. Кожна нірка має свій колір. А хто житиме у ваших нірках, ви придумаєте самі». Кожна дитина малює від 2 до 7 нірок (залежно від кількості дітей). На аркуші можуть з’явитися нірки не тільки у вигляді кіл або овалів, а у вигляді будиночків, горбків, прямокутних загородок, парканчиків тощо. Часто діти малюють поряд з нірками їх мешканців, які можуть бути реалістичними або вигаданими. Після створення будиночків треба попросити дітей намалювати доріжки від однієї нірки до іншої. Діти, в першу чергу, з’єднують між собою свої нірки, а потім проводять доріжки до нірок тих дітей, кому вони симпатизують. Доріжки за всією довжиною прикрашаються травичкою, деревами, квітами.

Обговорення - Що вам сподобалось?

- Чи вам було складно?

- Що ви відчували?

  1. Гра «Давайте поаплодуємо» (5 хв.)

Мета: допомогти дітям краще взнати одне одного, стати впевненішими й розкутішими

Діти стають у коло. Учитель ставить гравцям різні запитання (можливо й жартівливі). Наприклад: «Хто коли-небудь удома робив морозиво?», «Хто коли-небудь ходив у зоопарк?» та ін.. Діти, які відповідають на запропоноване запитання ствердно, роблять крок у коло, а решта гравців гучно їм аплодують. Необхідно, щоб кожна дитина стала в коло хоча б один раз.

Обговорення: - Які почуття виникали у вас, коли ви були у центрі кола?

  • А що ви відчували, коли вам аплодували?

  1. Вправа «Усмішка по колу»

Учитель: «Заняття наше добігло кінця, хай посмішка щира не сходить з лиця». Усі беруться за руки і «передають» усмішку по колу з найкращими побажаннями. Дякують один одному.

Заняття ІІ. Моя сім’я

Мета: дізнатися про внутрішньосімейні стосунки в дитячих сім’ях та розвивати у дітей навички спілкування, увагу, любов та повагу до членів своєї родини

  1. Вправа «Створюємо гарний настрій» (2 хв.) Привітатися, усміхнутися, сказати добрі слова один одному.

  1. Вправа «Слухай і почуй» (5 хв.)

Мета: розвиток уваги, організувати учнів до роботи

Учням пропонується уважно слухати слова, які говорить учитель, і

плескати у долоні щоразу, коли почують назву тварини.

- Увага! Почали: шафа, собака, кінь, ліжко, кіт, потяг, горобець,

машина, ворона, книжка, корова, коза.

Учнів просять підвестися, коли вони почують назву рослини. Треба

повторити, що не треба плескати, а підводитися й реагувати не на

тварину, а на рослину.

-Увага! Почали: дорога, тигр, береза, пшениця, літак, троянда, змія,

дуб, лялька, гриб, школа, ромашка.

Запропонувати учням підіймати руку, коли почують назви професій.

- Увага! Почали: зошит, вчитель, лікар, куртка, продавець, лілія, пекар,

комп’ютер, машиніст, корова, суддя, футболіст.

Присідаємо, коли називатимуть казкових персонажів.

- Увага! Почали: стежка, мама, Колобок, Попелюшка, листоноша,

Дюймовочка, папуга, Баба-Яга, автобус, Губка Боб, Нюша, вікно, тітонька Сова, Фіксики.

Обговорення: - Яке завдання було легким?

  • А важким? - Чи всі слова вам були зрозумілі?

  1. Вправа «Замок» (20 хв)

Мета: формування сімейних цінностей, знайомство з членами сімей дітей та їх загальними інтересами.

Діти за прикладом психолога вирізають замок (його можна зробити не

обов’язково білим чи чорним – підійде будь-який колір). Окремо

вирізаються вікна та двері, які потім можна буде «відчинити».

Тепер можна задати дітям тему: «В цьому замку живе ваша сімя. Зобразіть її».

Обговорення: - Хто живе у вашій сім*ї ?

  • Чим вони займаються?

  • Який у них настрій?

Коментар до вправи: Таким чином можна працювати в найрізноманітнішій тематиці: розлучення батьків, дитячі ревнощі, адаптація до колективу школи, страхи…і ще безліч тем.

  1. Перегляд мультфільму «Мама для мамонтенка» (10 хв.)

Обговорення: - Чи сподобався вам мультфільм?

  • Чому тваринка шукала маму?

  • Як він себе почував без мами?

  • Які труднощі йому прийшлось перенести, щоб дістатися до мами? Чи було йому важко?

  • Що він відчув, коли знайшов маму?

  1. Гра «Пташенята» (5 хв.)

Мета: закріпити навички сімейних цінностей

Із гравців обирають птаха-маму або птаха-тата, решта стають пташенятами. Птахи-батьки йдуть до дверей. Пташенята опускають голови на руки, і птах-мама запрошується до класу. Одне із пташенят дуже тоненьким голосом пищить; решта дітей сидять дуже тихо. Птах-мама йде вздовж кола й намагається знайти своє пташеня. Коли вона знаходить його, то кладе руку йому на голову (гладить) і каже: «Ось ти де, мій (будь-яке ласкаве слово)!» Якщо ведучий правильно знаходить пташеня, він залишається птахом-мамою доти, поки не помилиться. Повторюючи гру, можна вибрати інших тварин, наприклад цуценят, кошенят та ін..

  1. Вправа «Усмішка по колу»

Учитель: «Заняття наше добігло кінця, хай посмішка щира не сходить з лиця». Усі беруться за руки і «передають» усмішку по колу з найкращими побажаннями. Дякують один одному.

Заняття ІІІ. Я в колективі

Мета: формування в учнів навичок спілкування з однолітками; створення сприятливого соціально-психологічного клімату в учнівському

колективі; виявлення дітей, не прийнятих в колективі, та допомогти їм адаптуватися

  1. Вправа «Створюємо гарний настрій» (2 хв.) Привітатися, усміхнутися, сказати добрі слова один одному.

  1. Вправа «За що ми любимо наш клас?» (10 хв.)

Мета: формування навичок спілкування та створення сприятливого клімату в колективі

Вправу можна виконувати сидячі на килимі. Учням пропонується згадати цікавий, смішний випадок з їх шкільного життя (як готувалися до школи, як святкували Перший дзвоник, з ким познайомились вперше, як гралися на перерві). Учням дається декілька хвилин для спогадів. Після чого, кожен розповідає свою історію, вони можуть повторюватися. Вправа виконується під музику, коли музика вимкнеться учні займають свої місця і всі переходять до обговорювання.

  1. Вправа «Хмаринка» (5 хв.)

Мета: виявлення дітей, не прийнятих в колективі, та допомогти їм адаптуватися

Учитель пропонує дітям обрати аркуш паперу будь-якого кольору та способом обривання зробити хмаринку, підписати її та подарувати будь-кому. Учитель звертає увагу на тих дітей, які отримали декілька хмаринок. Для себе відмічає тих учнів, які їх отримали менше, або не отримали зовсім. Дає таким дітям хмаринки, заготовлені заздалегідь власноруч і надалі більш активно включає їх до взаємодії з іншими учнями.

  1. Читання казки «Смілива зірочка» (25 хв.)

Мета: розвиток сміливості, впевненості у собі; допомога дітям адаптуватися в колективі

Смілива зірочка

Високо-високо в небі, де живуть Зірки, Місяць і Сонце, куди рідко піднімаються хмари, трапилася ця історія. В один із космічних днів народилася маленька зірочка. Вона була крихітна, світла від неї було мало, як від вогника свічки. Проте у неї було добре зіркове сердечко і багато-багато любові. Зявилася вона серед інших зірок і сказала: - Привіт, я ваша нова сусідка, мене звати Рея, я хочу з вами товаришувати. Давайте познайомимося.

Рея була впевнена, що всі зірки захочуть з нею дружити. Але… це не трапилося.

Спочатку всі зірки мовчали. Або їх здивувало втручання такої крихітки, або їм було лінь розмовляти, проте мовчання затягнулося. Рея розгублено оглядалася на всі боки, їй стало дуже сумно і одиноко.

І раптом сама красивіша і світліша зірка сказала:

- Я не буду з тобою дружити, я гарна, велика і блискуча, і з такою дрібною зірочкою не збираюся взагалі розмовляти, а тим більше дружити, - і відвернулася.

У Реї на очі навернулися сльози. Їй стало дуже образливо.

Тут до неї підлетіла друга зірка і сказала:

- А що у тебе є подарувати мені? А то я не буду з тобою товаришувати.

- У мене нічого немає, я тільки-тільки зявилася на небі, мені немає тобі чого подарувати, - сказала вона сумно. Зірочка фиркнула і полетіла.

- З тобою і пограти не можна, - сказала третя зірка, - ти не вмієш яскраво світити чи перелітати з місця на місце, ти надто маленька.

І всі зірки байдуже відвернулися від Реї.

Тут Рея не стрималася, сльози полилися із очей струмком.

Від переживань вона зірвалася з місця і стала падати вниз, до Землі. Але майже біля самої Землі її спіймала в свою мяку, пухнасту і теплу шубку маленька Хмарка.

Хмарка весело розсміялася:

- Ух ти! Чудово ти летіла, я ледве-ледве встигла припливти до тебе, а то ти б плюхнулась на Землю і розтопилася. А так добре вийшло, я тебе спіймала.

Сльози на очах Реї висохли, поки вона летіла, і вона сказала:

- Дякую, ти мені дуже допомогла.

Голос у Реї був таким, що Хмарка здивовано спитала:

- Ти що, плачеш? Я давно плаваю туди-сюди, але ні разу не бачила зірки, яка плаче.

- Ні-ні, я вже не плачу, - відповіла Рея.

- Якщо хочеш, я можу тебе вислухати, - запропонувала хмаринка, - тебе хтось образив?

- Навіть не знаю, як сказати… Я тільки недавно народилася і вийшла на небо, мені захотілося з кимось подружитися, але ніхто не став зі мною знайомитися і грати. Мені сказали, що я маленька, не гарна, мені навіть подарувати іншим немає чого. Та і погратись зі мною немає в що: я ще не вмію літати з місця на місце. Ось така я нецікава невмійка, - зітхнувши, відповіла Рея, - єдине, що я вмію - це бути вірною і відданою.

- Але для дружби це самі основні якості: вірність і відданість! - вигукнула Хмарка, - адже справжній друг не той, хто спритно стрибає і не той, хто гарний і яскравий, а той, хто прийде на допомогу у важку хвилину, - не зрадить і не кине в біді.

- Значить, ти мій друг? Адже ти прийшла на допомогу у важку хвилину, - запитала Рея.

- Я рада бути тобі другом! - урочисто сказала Хмарка.

Рея вдячно посміхнулася. З тих пір вони мандрували разом. А високо в небі, де жили зірки, трапилася біда. Злий Туман, сирий і холодний, вкрав всі зірки і заховав їх. Стало дуже темно. Радіє Туман - настала його влада. Одна тільки Рея врятувалася від Туману, її сховала Хмарка. Вирішила вона визволити зірки із полону. А щоб прогнати Туман, досить посвітити одній зірочці, адже Туман дуже боїться світла. Стала Рея світити. Спочатку легенько, потім все сильніше і сильніше. Туман став захищатися, він напустив на Рею страшний холод, але на допомогу прийшов друг, Хмарка. Вона загорнула зірочку своєю шубкою і врятувала від холоду. Рея продовжувала світити. Любов до зірок робила її дуже сильною, і її яскраве світло заливало все навкруг. І страшенний Туман став відступати. Він ставав все менше і менше, а скоро зник зовсім. На небі знову засяяли зірки. Вони світили із всіх сил, дякували своїй подрузі, яка врятувала їх із полону.

Рея була щаслива - у неї зявилося стільки друзів!

Ті зірочки, які образили Рею, попросили у неї вибачення.

- Ми тепер зрозуміли, що означає бути другом, - треба бути відданим, таким, яким ти є. Дякуємо тобі, Рея, ти справжній друг., - сказали вони їй.

З того часу у зірочки на імя Рея було багато друзів, адже з таким другом надійно і спокійно, він ніколи не підведе у важку хвилину.

Обговорення:

    1. Чому зірки не хотіли товаришувати з Реєю?

    2. Хто врятував Рею?

    3. Який відважний вчинок зробила зірочка?

    4. Як вчинили б ви на місці Реї?

  1. Вправа «Усмішка по колу»

Учитель: «Заняття наше добігло кінця, хай посмішка щира не сходить з лиця». Усі беруться за руки і «передають» усмішку з найкращими побажаннями. Дякують один одному.

Заняття ІV. Ми – одне ціле

Мета: сприяння кращому знайомству дітей між собою, згуртуванню колективу; закріплення нових форм поведінки; формування позитивного мікроклімату

  1. Вправа «Створюємо гарний настрій» (2 хв.) Привітатися, усміхнутися, сказати добрі слова один одному.

  1. Вправа «Ми – одне ціле» (10 хв.) Мета: сприяння кращому знайомству дітей між собою, згуртування колективу

Вправа виконується в колі. Учитель: «Всі ви у класі дуже різні і водночас чимось схожі один на одного. І в цьому я пропоную вам зараз переконатися:

  • Присядьте всі, хто любить цукерки

  • Вийдіть у коло ті, хто любить малювати

  • Підніміть праву руку ті, хто має сестру

  • Плесніть у долоні ті, хто знайшов собі друга в школі

  • Підніміть ліву ногу ті, кому подобається писати

  • Підніміть ліву руку, ті кому подобається ходити до школи

  • Підстрибніть ті, хто любить морозиво

  • Візьміть себе за вуха ті, хто зранку снідає

  • Погладьте по голівці себе ті, у кого зараз гарний настрій

  • Візьміться за руки ті, хто зараз мене чує.

Отже, ви побачили і зрозуміли, що хоча ви всі різні, але маєте багато спільного. Всі ви один клас, один колектив. Ви як одна сімя – кожного дня приходите сюди і декілька годин спілкуєтесь, граєте в ігри, навчаєтесь і дізнаєтесь багато нового, слухаєте свою вчительку, виконуєте багато завдань. І все це ви робите разом. То ж поважайте один одного, допомагайте, коли щось у когось не виходить та дружіть.

Обговорення: - Що нового один про одного ви дізналися?

- Чи легко було виконувати завдання?

  1. Вправа «Подарунок друзям» (20 хв.)

Мета: формування позитивного мікроклімату

На стіну або на дошку вивішується заздалегідь підготовлений плакат з зображенням сонечка, яке посміхається, але без промінців. І вгорі напис: «Ми – одне ціле, ми – одна сімя». Учитель: «А тепер давайте кожен з вас зробить подарунок своїм однокласникам. Ви знаєте, що самий найкращий подарунок це той, що зроблений своїми руками. Отже, кожен з вас зараз обведе свою долоньку , приклавши її до кольорового паперу, а потім її виріже. І вже на готових кольорових долоньках намалюєте подарунки, які хочете подарувати своїм однокласникам». Кожен учень по черзі озвучує свій подарунок і наклеює на плакат свою долоньку, як промінчик сонця.

Обговорення: - Чи не важке було завдання?

  • Хто відразу зміг намалювати долоньку?

  • У кого виникли труднощі з тим, який подарунок намалювати для свого однокласника?

  • Чи сподобались вам подарунки ваших однокласників?

  1. Перегляд мультфільму «Просто так» (1976 р.Союзмультфільм) (6 хв.)

  1. Вправа «Клубочок» (5 хв.)

Мета: закріплення нових форм поведінки та спілкування

Учитель: «У мене в руках клубок ниток, з яких ми будемо в'язати візерунок нашого класу. Учасник, у чиїх руках знаходиться клубок, має сказати: « Я хочу з тобою дружити тому, що…» Потім обмотати нитку навколо свого пальця і перекинути клубок будь-кому з однокласників. Клубок повинен побувати в кожного». Учитель: «Бачите, діти, ви всі пов’язані між собою ось такою умовною ниточкою і я вам бажаю, щоб цей зв'язок не пропадав через сварки і образи. Тож поважайте один одного, допомагайте, захищайте, коли це потрібно і просто дружіть».

  1. Вправа «Усмішка по колу»

Учитель: «Заняття наше добігло кінця, хай посмішка щира не сходить з лиця». Усі беруться за руки і «передають» усмішку з найкращими побажаннями. Дякують один одному.

Заняття V. Я розумію. Я розмовляю.

Мета: визначення рівня загальної обізнаності дітей, стимулювання мовленнєвої активності, розвиток здатності виражати свої думки вербально, розвиток уяви та творчої активності.

  1. Вправа «Створюємо гарний настрій» (2 хв.) Привітатися, усміхнутися, сказати добрі слова один одному.

  1. Вправа «Навіщо і чому?» (10 хв.)

Мета: розвиток логічного мислення та загальної ерудиції дитини

Вчитель ставить запитання, а дитина повинна на нього логічно відповісти. Запитання мають бути трьох видів:

  • На припущення, вгадування, домислювання;

  • На з’ясування причини або смислу подій;

  • На прийняття рішення та планування власних дій.

Запитання першого типу:

1)Як ти вважаєш, для чого мама ходить на роботу?

2)…для чого нам потрібні книги?

3)…для чого людина спить?

4)…навіщо нам потрібен телефон?

Запитання другого типу:

1)Чому вода у холодильнику замерзає?

2)Чому предмети падають униз, а не вгору?

Запитання третього типу:

1)Як довідатися котра година?

2)Катруся пішла гуляти і заблукала. Що робити? Що треба знати, щоб ніколи більше не загубитися?

Обговорення: - Чи складно було відповідати на питання?

- Що ви відчували, коли давали відповіді?

  1. Гра «Корови, коти, собаки» (5 хв.)

Мета: згуртування класу, навчання вміння уважно слухати один одного, розвиток моторики

Учитель звертається до дітей: «Будь ласка, розійдіться по кімнаті. Я підійду до кожного з вас і пошепки скажу на вушко назву якоїсь тварини. Запам’ятайте її добре, оскільки потім вам доведеться стати цією твариною. Нікому не проговоріться. Тепер заплющіть очі. За хвилину ви маєте «розмовляти» так, як «розмовляє» ваша тварина. Вам слід, не відкриваючи очей, згуртуватися з усіма тими тваринами, які «розмовляють» так само, як і ви. Ви можете ходити по кімнаті, рухаючись назустріч один одному».

Обговорення - Що допомогло знайти одне одного?

- Чи складно було «розмовляти» мовою тварин?

  1. Вправа «Закінчи слово» (10 хв.)

Мета: розвиток мисленнєвих операцій

Вправа виконується у колі, стоячи або сидячи на килимку. Учитель кидає дитині м’яч і вимовляє перший склад слова (першу літеру), а учень, упіймавши м’яча, повинен закінчити слово й кинути м’яч учителю. Наприклад, склад «зе»: зебра, земля, зефір, зелений,… склад «ма»: мама, машина, мавпа,… склад «си»: сир, синій, сигнал, сидіти,… та ін..

Обговорення: - Чи одразу вдалося сказати слово?

- На який заданий склад було найлегше підібрати слово?

- А на який – найважче?

- Який у вас зараз настрій?

  1. Вправа «Скажи навпаки» (10 хв.)

Мета: розвиток мислення, уваги

Діти сидять у колі. Учитель називає слова, а учні (по черзі) кажуть слово

з протилежним значенням. Наприклад: Багато мало.

Маленький – великий.

Правий – лівий.

Гарно – поган.

Швидкий – повільний.

Тихо – голосно.

Літо – зима.

Тепло – холодно.

День – ніч.

Близько – далеко.

Чистий – брудний.

Бігти – стояти.

Білий – чорний.

Земля – небо.

Друг – ворог.

Сумний – веселий.

Слабкий – сильний.

Обговорення: - Чим була корисна вправа?

-Які слова були складними?

  1. Гра «Кораблі та скелі» (5 хв.)

Об’єднати учасників у дві групи. Перша група – «кораблі», друга – «скелі».

«Скелі» розсідаються на підлозі, «кораблі» заплющують очі та хаотично

пересуваються по кімнаті. При наближенні до них «корабля» «скелі» шиплять, імітуючи звук, з яким «хвилі набігають на скелі». Мета «скель» – не допустити аварії «корабля». Потім гравці міняються ролями.

  1. Вправа «Усмішка по колу»

Учитель: «Заняття наше добігло кінця, хай посмішка щира не сходить з лиця». Усі беруться за руки і «передають» усмішку з найкращими побажаннями. Дякують один одному.

Заняття VІ. Я розумію. Я розмовляю.

Мета: визначення рівня загальної обізнаності дітей, стимулювання мовленнєвої активності, розвиток здатності виражати свої думки вербально, розвиток уяви та творчої активності.

  1. Вправа «Створюємо гарний настрій» (2 хв.) Привітатися, усміхнутися, сказати добрі слова один одному.

  1. Гра «Доторкнися до…» (5 хв.)

Мета: розвиток уяви, творчої активності

Дитині пропонується якомога швидше знайти й доторкнутися до всіх синіх (високих; тих, що починаються на літеру «к»; того, що стосується води та ін..) предметів.

Обговорення: - Яке завдання було легким?

- А що було важким?

- Чи всі завдання були зрозумілими?

  1. Вправа «Згадай» (10 хв.) Мета: розвиток зорової пам’яті та спостережливості

Дітям пропонується до 10 предметів, які вони уважно розглядають. Слід заздалегідь попередити їх про те, що про ці предмети будуть поставлені запитання (якого кольору сумка, що зроблено зі скла та ін..). Діти мають відповісти на будь-які запитання, що стосуються наданих їм предметів.

Обговорення: - Чи одразу вдалося запам’ятати предмети?

- Чи одразу вийшло назвати предмет за заданою ознакою? Що допомогло це зробити?

  1. Рухлива гра «Заборонений рух» (10 хв.)

Мета: гра розвиває моторну та зорову пам’ять і співвідношення між ними

Діти утворюють коло. Учитель заздалегідь домовляється з ними про той рух, якого не можна робити, наприклад: присідати, плескати в долоні, махати руками. Потім під музику ведучий показує різні рухи, які гравці мають точно повторити. Різноманітні та кумедні рухи надають грі більшої привабливості. Зненацька ведучий показує заборонений рух. Той, хто повторить його, повинен проспівати, станцювати, розповісти вірш та ін..

Можна ускладнити гру, збільшуючи кількість заборонених рухів або ж замінюючи заборонені рухи іншими за домовленістю, наприклад, замість забороненого руху – підняти руки вгору або учні повинні присісти. Слід обов’язково провести репетицію гри.

Обговорення: - Чи цікава була гра?

- Хто відразу запам’ятав заборонений рух?

- Кому було важко згадати протягом гри заборонений рух?

- Який у вас зараз настрій?

  1. Вправа «Загадки» (10 хв)

Мета: розвиток мисленнєвих операцій

Діти сидять у рядочку з іграшками в руках. Учитель загадує загадку. Учні відгадують, а та дитина, у якої в руках іграшка з загадки, встає, показує цю іграшку та розповідає про неї все, що знає.

  • Плавала, купалася, сухенька зосталася. (Качка)

  • І вдень, і вночі у кожусі на печі. (Кіт)

  • Хоч не шию я ніколи, а голок завжди доволі. (Їжак)

  • Взимку біленький, влітку сіренький. (Зайчик)

  • Очі гарні. Пишні вії. Має дуже довгу шию. Добре це, бо зручно їсти із дерев зелене листя. (Жираф)

  • І звечора, і зранку вартую я на ганку. І кусаю, і гарчу, в дім чужих не пропущу. (Собака)

  • Ходить диво по рівнині. Дві гори несе на спині. (Верблюд)

  • Я пасуся на лужку в хутряному кожушку. Гострі ріжки бе-бе-бе, налякаю я тебе. (Коза)

Обговорення: - Чи важкі для вас були загадки?

-Яка вам найбільше сподобалась та запам’яталась?

  1. Рухлива гра «Плаває, літає, гарчить» (5 хв.)

Мета: розвиток образного уявлення та швидкості реакції

Діти стають у коло. Учитель показує картинки, а діти – рухи: риба – плаває, птах – летить, звір – гарчить.

Обговорення: - Чи сподобалася вам гра?

- Чи всі зрозуміли завдання?

- Який у вас настрій?

  1. Вправа «Усмішка по колу»

Учитель:»Заняття наше добігло кінця, хай посмішка щира не сходить з лиця». Усі беруться за руки і «передають» усмішку з найкращими побажаннями. Дякують один одному.

Заняття VІІ. Я уважний. Я спостережливий.

Мета: розвиток пізнавальних процесів, підвищення рівня розвитку довільної уваги, спостережливості, образного та логічного мислення

  1. Вправа «Створюємо гарний настрій» (2 хв.) Привітатися, усміхнутися, сказати добрі слова один одному.

  1. Гра «Ходіння по паперу» (8 хв.) Мета: уміння дотримуватись інструкції та розвиток навичок взаємодії у групі

Для проведення естафети дітей об’єднують у дві групи. Кожній з яких дають по два аркуші паперу. Можна ставати тільки на один аркуш паперу, що лежить попереду, а то, що залишився позаду, класти перед собою. І так до позначеного місця й у зворотному напрямку. Усі члени команди по черзі змагаються в такому пересуванні.

  1. Вправа «Метелик» (10 хв.)

Мета: розвиток мислення уваги, пам’яті

Діти отримують картки із зображенням квадратів із квіточками та

метеликами. Кожна дитина за вказівкою учителя повинна розташувати

свого метелика у відповідному квадраті. Наприклад: «Посадіть метелика у

нижчий лівий квадрат, метелик рухається вгору на 1 квадрат, праворуч на

2 квадрати, донизу 1 квадрат, праворуч 1 квадрат, ліворуч 3 квадрати,

вгору 1 квадрат, праворуч 4 квадрати» тощо.

Обговорення - Чи важко було сконцентрувати увагу на завдання?

- Що допомогло при виконанні?

4. Гра «Буває – не буває» (5 хв.)

Мета: розвиток уважності й довільності, розширення словникового запасу, формування уміння аналізувати інформацію

Вчитель промовляє речення. Якщо твердження правдиве (таке буває), діти плещуть у долоні, якщо ні – тупотять ногами. Вовк блукає лісом. Вовк сидить на дереві. У каструлі вариться молоток. Кішка гуляє по даху. Собака пливе у небі. Дівчинка гладить цуценя. Хатинка малює дівчинку. Тато старший за сина. Сонце прокидається ввечері. Корова дає молоко. Хлопчика звати Світланка. Сніг випадає влітку. Зараз осінь. Сорока це птах. Яблука і сливи це овочі.

Обговорення: - Чи важко було грати?

-Який у вас настрій ?

5.Вправа «Словесний диктант» (15 хв.)

Мета: розвиток уваги, пам’яті, мислення

Дітям даються такі завдання:

- намалюй у рядок 9 кружечків, зафарбуй їх по черзі червоним та синім

кольором;

- намалюй у рядок шість листочків, два зелені, решта – жовті;

- намалюй у центрі сторінки чотирьох жуків-сонечок так, щоб один повз

угору, другий – униз, третій – ліворуч, четвертий – праворуч;

- обведи вісім клітинок і розфарбуй їх так, щоб було по дві

однакового кольору.

Обговорення: - Які завдання були незрозумілими?

- Які легкими?

- Чи у всіх вийшло виконати запропоновані завдання?

6.Рухавка «Пузир» (3 хв.)

Діти стають в коло, беруться за руки, роблять маленьке коло. Ведуча говорить такі слова:

Роздувайся, кулька

Роздувайся, велика,

Залишайся така

Та не лопайся.

Діти тримаються за руки, розходяться, розтягуючи коло, ніби надувають кульку, при цьому надувають щічки. Після слів ведучого «лопнула кулька», діти рухаються в середину кола, тримаючись за руки та промовляючи звук «ш-ш-ш»- як виходить повітря з кульки. Гра повторюється декілька раз.

7. Вправа «Усмішка по колу»

Учитель:»Заняття наше добігло кінця, хай посмішка щира не сходить з лиця». Усі беруться за руки і «передають» усмішку з найкращими побажаннями. Дякують один одному.

Заняття VІІІ. Я пам’ятаю. Я розмірковую.

Мета: розвиток пізнавальних процесів в учнів, розвиток образного та логічного мислення, моторики; оволодіння техніками запам’ятовування

  1. Вправа «Створюємо гарний настрій» (2 хв.) Привітатися, усміхнутися, сказати добрі слова один одному.

  1. Гра «Упізнай, хто витівник» (8 хв.)

Діти стають у коло й обирають дитину, яка на певний час має їх залишити. Поки її нема, діти обирають витівника. Його роль полягає в тому, щоб показувати різні рухи, які усі діти мають точно повторити. Дитина повертається, стає в центр кола і намагається визначити, хто виконує роль того витівника, якого діти наслідують. Якщо вона правильно назве витівника, гра закінчується або ж повторюється з новою дитиною.

  1. Вправа «Знайди пропущену літеру» (10 хв.)

Мета: розвиток мислення уваги

Дітям пропонується групи слів, у яких пропущені літери. Складність слів

може зростати:

Г…РА Д…Р…ВО Б…Л…ОН

П…ЛЕ К…М…НЬ ЯЛ…НК…

Обговорення: - Чи одразу вийшло підібрати літери до слів?

- Які слова були складнішими?

Коментар для вчителя: склад та кількість слів може змінюватись у залежності від пізнавальних можливостей учнів, їх активності.

  1. Вправа «Назви слово» (5хв.) Мета: розвиток пам’яті, мислення

Називається пара слів, діти повинні запам’ятати кожне слово в парі. Після чого називається слово, а діти називають його пару:

  • Собака – будка;

  • Пташка – зерно;

  • Дім - вікно;

  • Кімната – стіл;

  • Двері – ручка;

  • Дерево – листок;

  • Стіл – пиріг;

  • Зима – мороз;

  • Музика – барабан;

  • Ніж – хліб;

  • Нога - палець;

  • Ножиці – клей.

  1. Вправа «Частина – ціле» (5 хв.)

Мета: розвиток розумових операцій

Учитель називає предмет, а діти – будь-яку його частину. Наприклад: стілець – ніжка, спинка, сидіння; каструля – ручка, кришка.

Потім навпаки: психолог називає частини предмету, а діти – ціле.

Наприклад: дверцята-полиці, ніжки – шафа.

Обговорення - Чи одразу вийшло уявити предмет?

- Що було легше назвати – частину предмету чи предмет?

  1. Рухлива хвилинка (5 хв.)

Учитель називає числа, а діти повинні правильно виконувати рухи, які відповідають певному числу:

- «1» - стрибати;

- «2» - йти;

- «3» - присісти;

- «4» - бігти.

  1. Вправа «Кольори» (5 хв.)

Мета: розвиток мислення, пам’яті

Учитель показує картку визначеного кольору, а діти швидко називають

предмети цього кольору, які знаходяться навколо них.

Обговорення: - Предметів якого кольору ви назвали більше?

- Що допомагало згадати предмети цього кольору?

  1. Вправа «Усмішка по колу»

Учитель:»Заняття наше добігло кінця, хай посмішка щира не сходить з лиця». Усі беруться за руки і «передають» усмішку з найкращими побажаннями. Дякують один одному.

Заняття ІХ. Я поважаю інших. Я друг.

Мета: формування позитивних взаємин в групі, навчити дітей вирішувати конфлікти мирним шляхом, розвиток уважності.

1. Вправа «Створюємо гарний настрій» (2 хв.) Привітатися, усміхнутися, сказати добрі слова один одному.

2. Гра «Доторкнися до…» (5 хв.) Мета: розвиток уяви, творчої активності

Дитині пропонується якомога швидше знайти й доторкнутися до всього зеленого, що є класі; до – залізного; до – м’якенького; до – живого; до – червоного; до – дерев’яного; до – красивого.

Обговорення: - Яке завдання було легким?

- А що було важким?

- Що для вас було красивим у класі, до чого ви доторкнулися?

3. Читання казки «Ромчикова подорож» (20 хв.)

Трапилася ця історія в дрімучому лісі, де вдалечині від людей знайшли захист багато різних звірів. В тому числі, і сімейство Білки Груні. Всі Грунині діти були вихованими і спокійними. Всі, крім одного, - білченяти Ромки. Той постійно пустував. Мама Груня все зітхала: «В кого ж ти такий непослушний вродився?»

От одного разу вирішив Ромка покликати своїх друзів - Лисичку і Зайченя - і відправитися подорожувати на інший кінець лісу. Не зразу погодилися звірята з його ідеєю. Лисичка здивувалася: «Хіба мама не буде турбуватися?» Зайченя теж засумнівалося: «Не можна йти далеко від дому…» На що Ромка заявив: «Та поки нас почнуть шукати, ми вже повернемося! Проте як весело буде! Нічого не трапиться, я будь-які проблеми вирішу». І друзі погодилися.

От іде компанія все дальше і дальше від дому, а ліс стає все темніший і темніший: гілки дерев так перепліталися, що і сонця уже не видно. Страшно! Лисичка заплакала, а Ромка їй: «Знав би, що ти така плакса, не брав би тебе з собою! От я нічого не боюся, і Зайчатко теж!» Але тут зайчик заперечив: «Мені теж не по собі, давай повернемося, а то раптом на нас хтось нападе. Тут чужі місця, небезпечні». Ромка і Зайчика почав висміювати: мовляв, ти теж боягуз, а от я нічого не боюся. А потів застрибнув на дерево і почав шишки зривати та в друзів кидати. І тут велика шишка відскочила від дерева і залетіла в густий кущ. Чутно було, як вона на щось упала. А це «щось» закрутилося, заричало і завило: «У-у-у, боляче! Зараз я подивлюся, хто це так пустує!» Ромка, Лисичка і Зайчик зажмурилися від страху…

…На поляну виліз здоровенний, голодний Вовк. Його зуби клацали так голосно, що листки на деревах тремтіли. «Ой, - клацнув Вовк зубами, - яка чудова вечеря до мене прийшла!» І рушив на друзів.

В цю хвилину Ромка усвідомив всі свої помилки: і що мамі неприємності приносив, і що не слухав нікого, і що друзів вмовив далеко від дому піти. Що робити? Сам пропав і друзів погубив! Подивився Ромка на свої лапи і побачив, що в них багато шишок. «Ах, була - не була! Треба хоч Лисичку і Зайчика врятувати!» - подумав він і крикнув: «Біжіть, я Сірого затримаю!» Але Лисичка і Зайченя, звичайно ж, не могли кинути в біді свого товариша. І давай звірята всі разом кидати шишками у Вовка, та так влучно, що Сірий навіть очі прикрив від несподіванки! Саме в цей час Ромка стрибнув з дерева, схопив Лисичку і Зайченя за лапки - і компанія кинулася навтьоки. А коли Вовк відкрив очі, його вечері вже й слід простив.

Звірята добігли до рідної поляни і упали на траву без сил. Коли вони віддихалися, Ромка сказав: «Пробачте мене, друзі. Це я винен в тому, що трапилось!» А Лисичка і Зайченя йому у відповідь: «Наша вина тут теж є: не пішли би з тобою, і ти би не пішов».

З того часу Ромка слухається старших. Адже він памятає, як через його пустощі ледь біда не трапилася. А ось що, дружба міцна - це чудово!

Запитання для обговорення:

    1. Чи правильно вчинив Ромка?

    2. Чому білченя висміювало своїх друзів?

    3. Як йому вдалося врятувати звірят?

    4. Як друзі оцінили вчинок Ромки?

    5. Якщо б ви могли, то яким героєм ви б хотіли бути?

4. Вправа «Килимок миру» ( 10 хв.)

Мета: навчити дітей вирішувати конфлікти за допомогою переговорів

Учитель розстеляє на підлозі невеличкий килимок та кладе на нього гарну іграшку. На нього сідають двоє бажаючих, які мають домовитися шляхом перемовин, кому ж дістанеться іграшка. Інші учасники теж приймають участь в дискусії, як розв’язати дану проблему. Коли перемовини завершуються, учитель пропонує прикрасити «килимок миру» та записує на ньому імена всіх дітей.

Обговорення: – Чому так важливий для нас «килимок миру»?

– Чому не можна розв’язувати конфлікти грубими і поганими слова та вчинками?

5. Вправа «Всі разом» (5 хв.) Мета: розвиток групової згуртованості

Учитель малює на підлозі круг такого розміру, щоб діти з певними труднощами, але все ж могли на ньому розміститися й об’єднатися. Завдання для учасників: розміститися всім дітям.

6. Вправа «Усмішка по колу»

Учитель:»Заняття наше добігло кінця, хай посмішка щира не сходить з лиця». Усі беруться за руки і «передають» усмішку з найкращими побажаннями. Дякують один одному.

Заняття Х. Я знаю. Я вмію.

Мета: визначення рівня мотивації навчання учнів та адаптація їх до школи, створення можливостей для самовираження, формування позитивного «Я» образу

1. Вправа «Створюємо гарний настрій» (2 хв.) Привітатися, усміхнутися, сказати добрі слова один одному.

2. Вправа «Сонечко» (8 хв.)

Мета: розвиток вмінь правильно висловлювати власні думки, налаштування на позитивну співпрацю з однокласниками, формування позитивного «Я» образу.

Діти стають в коло. В руках у психолога виготовлене з цупкого паперу «сонечко». Він передає його по колу сусідові ліворуч. Повідомляє учням, що коли він плесне в долоні, то в кого це сонечко буде, виходить в центр кола . Ця дитина стає «сонечком», яке зігріває клас і якому всі діти по черзі мають сказати приємні слова та побажання. Коли всі діти висловляться, учень стає назад в коло. Гра триває доти, поки кожен учасник не побуває в ролі «сонечка».

3. Вправа «Малюнок «Моя школа» (20 хв.)

Мета: визначення рівня мотивації навчання учнів та адаптація їх до школи.

Виконання завдання починається з бесіди вчителя про школу. Згадуючи, яка в них школа, що і хто в ній є, діти школу малюють. Після виконання завдання вивішують на дошці свої зображення, за бажанням розповідають, що вони намалювали.

4. Вправа «Перетворення» (5 хв.)

Мета: усвідомлення самопочуття, зниження емоційного напруження

Учитель пропонує дітям перетворення:

  • Мімічне (усміхнутися як сонечко, хитра лисичка; посердитися як зла чарівниця, як голодний вовк).

  • Тілесне (посидіти як квочка, порухатися як пінгвіни).

  • Голосове (пошипіти як гусак, поговорити як хитра лисиця, поспівати як соловейко, покричати як зла людина).

  • Дихальне (подихати як сильний вітер).

  • Візуальне (подивитися як зла чарівниця, щаслива людина).

  • Ручне (порухати рукою як морські хвилі, як пливе рибка, як плаває дельфін).

5. Вправа «Поле вражень» (10 хв.)

Мета: закріпити навички співпраці, дружньої взаємодії та доброзичливого спілкування, розвивати уміння аналізувати пережиті ситуації

Діти сідають по колу та діляться враженнями від занять:

  • мені найбільше сподобалось…

  • мені запам’яталося…

  • я навчився…

  • мене вразило…

  • мене засмутило…

  • мені не сподобалось…

  • мені б хотілося…

  • новим для мене було…

  • мене дратувало…

  • найбільш позитивним для мене було…

Учитель дякує дітям, наголошуючи на тому, що йому було приємно працювати та висловлює побажання.

Список використаних джерел

1.Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: Методичний посібник. 2-ге видання. – К.: Літера ЛТД, 2008. – 416 с.

2.Психологічний супровід і підтримка учасників освітнього процесу в умовах упровадження нової української школи: Методичний посібник – Харків: «Друкарня Мадрид», 2018 – 101 с.

3. Психолог у НУШ: радісно та впевнено руш! : Путівник психолога в Новій українській школі [Текст] / Заг. ред. Є.В. Афоніна, О.О. Заріцький, Н.В. Міщенко. – Краматорськ : Витоки, 2018. – 250 с.

4.Державний стандарт початкової освіти / Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87 [ Електронний ресурс ]. - Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti. — Урядовий портал.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.