Сьогодні відбулась
онлайн-конференція:
«
Роль закладів освіти у формуванні нульової терпимості до корупції та вихованні доброчесності в Україні
»
Взяти участь Всі події

Хімічні властивості насичених одноатомних спиртів. Одержання етанолу.

Хімія

Для кого: 10 Клас

22.10.2021

57

2

0

Опис документу:

Мета:

  • освітня: сформувати уявлення про хімічні властивості насичених одноатомних спиртів; поглибити знання про взаємний вплив атомів у молекулах, про гомологію, ізомерію, вивчити будову, фізичні і хімічні властивості метанолу та етанолу, методи добування, можливості практичного застосування, фізіологічну дію спиртів;

  • розвивальна: формувати предметні компетентності, розвивати логічне мислення, вміння застосовувати теоретичні знання для прогнозування перебігу хімічних реакцій та формулювання узагальнюючих висновків;

  • виховна: виховувати інтерес до вивчення хімії, вміння застосовувати знання в побуті.

Перегляд
матеріалу
Отримати код


10 клас

Урок № 16

Тема: Хімічні властивості насичених одноатомних спиртів. Одержання етанолу.

Мета:

  • освітня: сформувати уявлення про хімічні властивості насичених одноатомних спиртів; поглибити знання про взаємний вплив атомів у молекулах, про гомологію, ізомерію, вивчити будову, фізичні і хімічні властивості метанолу та етанолу, методи добування, можливості практичного застосування, фізіологічну дію спиртів;

  • розвивальна: формувати предметні компетентності, розвивати логічне мислення, вміння застосовувати теоретичні знання для прогнозування перебігу хімічних реакцій та формулювання узагальнюючих висновків;

  • виховна: виховувати інтерес до вивчення хімії, вміння застосовувати знання в побуті.

Матеріали та обладнання: підручники Попель, Крикля, робочі зошити, мультимедійне обладнання, ручки, схеми.

Очікувані результати: Наприкінці уроку учні:

  • класифікують спирти за характеристичними групами і особливостями молекули;

  • визначають основні речовини, з якими можуть взаємодіяти одноатомні спирти;

  • складають органічні реакції.

Компетентності: спілкування державною мовою, математична компетентність (використовувати логічне мислення, зокрема, для складання органічних реакцій); основні компетентності у природничих науках (формулювати, обговорювати й розв’язувати проблеми природничо-наукового характеру на прикладі етанолу та метанолу); ініціативність і підприємливість (виконання завдань для перевірки своїх знань); екологічна грамотність і здорове життя (дотримання правил поводження з органічними речовинами у повсякденному житті).

Тип уроку: формування умінь та навичок.

ХІД УРОКУ

Організаційний етап уроку

Вчитель вітається з учнями, записує відсутніх до журналу.

І. Перевірка д\з

ІІ. Актуалізація опорних знань

«Хімічний диктант»

  • Які сполуки називаються спиртами?

  • Що таке функціональна група?

  • Яку функціональну групу мають спирти?

  • Як класифікуються спирти?

  • Як складаються назви спиртів?

  • Які види ізомерії можливі у спиртів?

  • Перелічите фізичні властивості спиртів.

  • Назвіть загальну формулу насичених одноатомних спиртів.

  • Назвіть формулу спирту за його назвою і навпаки (метанол – СН3ОН)




ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ми почали вивчати спирти. Ви вже знаєте, як записуються формули спиртів, як називаються, яку мають функціональну групу. Саме з цією групою пов’язані хімічні властивості спиртів . Сьогодні познайомимося з хімічними властивостями спиртів, з’ясуємо, які хімічні властивості зумовлені гідроксильною групою, розглянемо, з чим вони реагують, за яких умов проходять реакції, що при цьому утворюється .

IV. Повідомлення теми, мети уроку

Вчитель записує відсутніх до журналу, разом з учнями називають мету уроку.

V. Засвоєння навчального матеріалу

Хімічні властивості насичених одноатомних спиртів

Повне окиснення – горіння

Повне згоряння (достатня кількість кисню):

2СН3ОН + 3 О2 → 2СО2 + 4Н2О + Q

Неповне згоряння з виділенням чадного газу (недостатня кількість кисню):

С4Н9ОН + 4О2 → 4СО + 5Н2О +Q

Неповне згоряння з виділенням сажі ( недостатня кількість кисню):

С6Н13ОН + 3О2 → 6С + 7Н2О +Q

Реакція окиснення (Якісна реакція на спирти)


Якщо в спирт занурити розжарену мідну спіраль, покриту чорним нальотом купрум (ΙΙ) оксиду, то спіраль стане блискучою, з’явиться специфічний запах альдегіду. Цю реакцію використовують для якісного визначення спиртів.




3. Взаємодія з лужними металами ( реакція заміщення)

При дії на спирти лужних металів відбувається заміщення Гідрогену гідроксильної групи на атом металу. При цьому утворюються алкоголяти.

2СН3ОН + 2Na→ 2СН3ОNa + Н2

натрій метилат

4.Взаємодія з гідрогенгалогенами.

С2Н5ОН + HCl → С2Н5 Cl + Н2O

Етанол Хлороетан

Дегідратація спиртів

Процес дегідратації може відбуватися двома різними шляхами, залежно від умов:

а) якщо дегідратація відбувається при нагріванні спирту (до 140°С) з достатньою кількістю концентрованої сульфатної кислоти:
C2H5OH (етанол)   CH2 = CH2 (етен) + H2O;

б) якщо дегідратація відбувається за вищої температури при надлишку спирту:
2C2H5OH (етанол)   C2H– O – C2H(діетиловий етер) + H2O

Одержання етанолу

1.Із синтез – газу.

CO + 2H2    CH3OH.

2.Спиртове бродіння цукристих речовин:

C6H12O6   2C2H5OH + 2СО2.

3. Гідроліз крохмалю, деревини

Крохмаль при гідролізі в присутності ферментів перетворюється на глюкозу, з якої в процесі бродіння утворюється спирт.

(C6H10O5)n + nH2O → 2C2H5OH + 2СО2.

4.Синтетичний метод. Гідратація етилену.


CH2 = CH2 + H2 C2H5OH.


VІ. Систематизація отриманих знань

Демонстраційні досліди:

4. Окиснення етанолу до етаналю

https://youtu.be/HsTnR0kfU-Y?t=5

5. Окиснення метаналю (етаналю) амоніачним розчином аргентум (І) оксиду

https://youtu.be/mgsaJwd85IM?t=1

6. Окиснення метаналю (етаналю) свіжоодержаним купрум (ІІ) гідроксидом

https://youtu.be/frKUzjiTiog

Фізіологічна дія спиртів

Метанол — дуже сильна отрута, якщо потрапляє в організм у малих дозах (5—10 мл), викликає сліпоту, у великих (30 мл) — смерть.

Етанол — наркотична речовина, у невеликих дозах викликає сп’яніння, у великих — смерть. При постійному вживанні етанолу розвивається захворювання — алкоголізм.

https://youtu.be/7sxZggyda8s

https://youtu.be/bLA4I5goC70

VІI. Підсумки уроку

«Ланцюжок»

Учні задають питання одне одному по конспекту уроку, для узагальнення вивченого.

VIII. Домашнє завдання


3


Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.