Всеосвіта

Головне меню порталу

Головне меню порталу

Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Ефективність навчального процесу. «Живі» уроки
»
Взяти участь Всі події

Конспект - уроку "Пісня - душа народу. Історичні пісня"

Музика

Для кого: 5 Клас

0 проходжень

2 запитань

22.11.2022

77

0

Вміст уроку:

Завдання №1 Теоретичний блок

                                         

      Тема: Пісня – душа народу.

Історичні пісні (5 клас)

Мета:

Навчальна: познайомити дітей з українськими історичними піснями. Прививати любов до української народної культури, звичаїв Розвивати естетичні смаки дітей, вміння аналізувати прослухані твори

Розвиваюча: розвивати навички яскравого, образного виконання народної пісні

Виховна: познайомити дітей з історичними піснями. Прививати любов до української культури та звичаїв. Розвивати естетичні смаки та вміння аналізувати прослухані твори.

Музичний матеріал: Ук.н.п.»Ой на горі та женці жнуть»; М. Балема «Козацькому роду нема переводу»; «Гопак»

Обладнання: комп’ютер фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

                                                        ВСТУП.

  1. Вхід до класу під звучання пісні («Гімн школи»).

  2. Музичне привітання.

Доброго дня, діти! Доброго дня, вчитель!

Я рада вітати вас в дивовижній країні Музики. Сподіваюсь, що цього року ви пізнаватимете загадковий і чарівний музичний світ іще натхненніше. Адже це так важливо – навчитися відчувати  і розуміти красу музичного мистецтва!


ІІ. Розспівування

ІІІ. Ритмічні вправи

Сорока-ворона  на припічку сиділа,

діткам кашку варила, ополоником мішала,

діток годувала.

                                       Основна частина

Учитель. Сьогодні ми дізнаємося про події у світі й державі з газет, репортажів журналістів по телебаченню і статей в Інтернеті. А як було раніше, коли ще не існувало преси, радіо і телебачення, Інтернету? Наприклад, у часи козацтва?Упродовж багатьох віків, ще до появи письменства, народ творив своє геніально просте і величне мистецтво. Це казки, билини, прислів’я, пісні. Твори ці передавалися з уст в уста, від покоління до покоління.

Могутню історію нашого народу можна простежити через пісні. Народні пісні (які пісні ми називаємо народними?), у яких йдеться про події минулого, називаються історичними.

Учитель. Погляньте на дошку та дайте відповідь на запитання?

Що я

знаю

про історичні пісні?

Що я

хочу дізнатися

про історичні пісні?

Що я

дізнався (-лася)

про історичні пісні?

Учитель. Дякую. Тож метою нашого уроку є:

  1. Ознайомитися з історичними піснями.

  2. Ознайомитися із головним героєм історичних пісень.

  3. Ознайомитися із українськими танцями.

  4. Ознайомитися із українськими народними інструментами.

  5. Проспівати історичні пісні.

Учитель. Пропоную спочатку дізнатися хто ж є головним героєм історичних пісень? У цьому нам допоможе пазл. Складіть його будь ласка. (діти складають)

Учитель. Хто у нас вийшов?

Учитель. Так  - це козак. А хто такий козак? (діти відповідають)

Пропоную вам скласти Асоціативний кущ

Практикум «Асоціативний кущ»

                                                          КОЗАК

(Слава, воля, побратимство, лицар, герой, захисник, оборонець, вірність, любов до рідного краю)

Учитель. Охарактеризувати нашого героя допопоже ось така скринька.

(по черзі дістаємо допоміжні слова зі скриньки)

Учитель. Молодці, діти. Ви добре впоралися із завданням. Протягом багатьох століть український народ вів непримиренну боротьбу проти іноземних загарбників. Історичні пісні розповідають про козацькі походи, в них «оживають» сторінки далекого минулого, оспівуються славні діяння й подвиги.

Гордістю українського народу є сміливі й мужні козаки, які не могли жити без доброї пісні, без музики. Вони вправно грали на бубнах трубах,та особливо шанували бандуру й кобзу.

Козацькі пісні — це музично-поетичні твори,у яких оспівуються безстрашні герої, захисники вітчизни — козаки.

(діти записують у зошит)

Учитель. Козаки не могли жити без доброї пісні, без музики. Вони грали на бубнах і трубах, але найчастіше – на бандурах і кобзах. За часів козаччини на Україні було багато кобзарів – співців-мандрівників, яких осліпили вороги в неволі. Та навіть незрячими вони зберегли свій бойовий дух. Мандруючи Україною, кобзарі в думах і піснях оспівували доблесть і славу героїв, красу рідного краю. 

   На початку 16 ст. зародилося козацтво. Пізніше, сформувалася Запорізька Січ – оплот козацької вольниці (ілюстрація). Козаки взяли на себе обов’язок захищати українські землі від татаро-турецьких нападів. В мирні дні, як правило, козаки свій вільний час присвячували фізичній підготовці: "об'їжджали» коней, вправлялися в стрільбі, фехтуванні на шаблях.

Найулюбленішими розвагами у козаків були рухливі ігри та змагання на силу, витривалість, спритність. Особливістю запорозьких козаків було те, що вони брили голови, залишаючи довжелезного чуба і вуса. Одягались вони у вишиті сорочки, шаровари, шкіряні чоботи, шапки, жупани та мали довгий пояс. За широким поясом носили люльку, до нього ж прив'язували порохівницю з порохом. За плечима носили карабін, схожий на нашу рушницю. А на боку у козака завжди висіла гостра шабля, з якою він ніколи не розлучався.

Вміли славні козаки й відпочивати. Під час відпочинку козаків лунала гра бандури, лилась пісня, затівалися різноманітні ігри та змагання. А ще неможливо було уявити собі козака без запального танцю-гопака.

                                                     (відео «Гопака») 

    Гопак – веселий, запальний танець у дводольному розмірі його назва походить від слова гупати, тобто тупотіти, стрибати, і від вигуку «Гоп»,яким звичайно закінчується виконання танцю. І справді, виконавці гопака притопують ногами, стрибають, кружляють – Спочатку неквапливо, а потім усе швидше, й швидше. Музика гопака часто звучить не лише радісно, а й мужньо, героїчно. Гопак виконує один танцюрист або кілька. Кожен з них вигадує власні рухи. Тоді танець перетворюється на змагання: хто краще? Об'єднувалось в цьому танці і мистецтво воїна, і особливості козацького характеру. Не раз гопак приходив на допомогу козакові в запеклому бою з ворогом.

Пропоную переглянути цей танець. Подумайте який він за характером?

(перегляд «Гопак»)

(обговорення)

Учитель. Скажіть мені будь ласка, які три жанри в музиці ви знаєте? (діти відповідають)

  • До якого жанру відноситься наш танець «Гопак» відноситься?

Учитель. Молодці, діти. А ми переходимо до наступного питання.

              Ознайомитися із українськими народними інструментами.

Учитель. Діти, які інструменти вам взагалі відомі? (діти відповідають)

Так, молодці. Всі інструменти поділяються на групи. Тож які групи інструментів ви знаєте?

       Сьогодні ми познайомимося із українськими народними інструментами.

(перегляд відео)

(обговорення)

Учитель. Прослухавши пісню «Їхав козак за Дунай» який інструмент ви впізнали?

Так – це бандура. (показую малюнок)

Банду́ра — український народний струнно-щипковий музичний інструмент.

Учитель. Саме піснею линули розповіді про історичні події та їх учасників. А замість журналістів ці новини «розповідали» співці — кобзарі та бандуристи. Нерідко такими співцями були самі відважні герої, які брали участь у боях. І характер цих пісень — дум, був відповідним — ліричним і драматичним. А виконувались думи в супроводі кобзи або бандури.

   Кобзар — мандрівний співак, який виконував пісні та думи в супроводі кобзи чи бандури.

Вони не тільки їх виконували, але і складали. Мандруючи від села до села, кобзарі виконували пісні про бойову славу й вічну доблесть козацького війська, про свободу та красу рідного краю.

Учитель. Погляньте будь ласка на екран. Хто зображений на картині? Кого ми називаємо Кобзарем України?

Учитель. Так це Тарас Григорович Шевченко – український письменник.

(Слухання звучання бандури)

Учитель. Пропоную послухати як звучить бандури. (Стацюк А.)

(слухання)

 Учитель. Чи є сьогодні «козаки» в Україні? Хто вони? (Це ті хто нас зараз захищає. Це воїни АТО. Це герої Небесної Сотні)

У них нема коней. В руках замість шаблі граната. А в серці, як і в козаків, велика любов до України і її народу.

Увага на екран!!!

(перегляд відео «Їхали козаки АТО» у виконанні гурту «Тінь сонця»)

Підбиття підсумків.

Учитель. Молодці, діти. Давайте подивимося, досягли ми поставленої мети?

  • А чи змінився ваш натрій???

Учитель. Отже, ми разом з вами виконали всі завдання. Ми молодці. Тож давайте звернемося до наших питань.

Що я

знаю

про календарно- обрядові пісні?

Що я

хочу дізнатися

про календарно- обрядові пісні?

Що я

дізнався (-лася)

про календарно- обрядові пісні?

  • Дайте мені будь ласка відповідь на запитання?

Учитель.     Дайте відповіді більш розширено.


Контрольні запитання:


  • Які пісні ми називаємо історичними або козацькими?

  • Які українські народні інструменти ви запам’ятали?

  • Як називається український народний танець?

  • А хто такий козак?

Завдання №2 Теоретичний блок

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався

0 0

Зрозумілий

0 0

Потрібні роз'яснення

0 0