Розподіл уроків:
Урок 62: Інструменти пошуку в Інтернеті. Розширений пошук (Онлайн)
Урок 63.Перевірка достовірності інформації. Розпізнавання маніпуляцій та пропаганди (Онлайн)
Урок 64.Електронне листування (Офлайн - Комп'ютерний клас)
Урок 65.Основи програмування на Python (Онлайн або Офлайн)
Урок 66.Мультимедіа (Офлайн - Комп'ютерний клас)
Урок 63: Перевірка достовірності інформації. Розпізнавання маніпуляцій та пропаганди (Онлайн)
Тривалість: 45 хвилин
Тема в підручнику: (Відповідні параграфи, що стосуються критичної оцінки інформації в Інтернеті)
Хід уроку:
Вступне слово (5 хвилин):
"Привіт, семикласники! На минулому уроці ми навчилися ефективно шукати інформацію. Але сьогодні не менш важлива тема – як перевірити, чи можна довіряти знайденим відомостям. В Інтернеті, на жаль, багато неправдивої інформації, тому нам потрібно навчитися бути критичними читачами."
Актуальність і застосування в житті (5 хвилин):
"Уявіть, що ви читаєте новину в соціальній мережі, яка звучить дуже сенсаційно. Як ви дізнаєтесь, чи правдива вона? Або, наприклад, ви знаходите в Інтернеті інформацію про лікування хвороби. Як зрозуміти, чи можна довіряти цим порадам? У сучасному світі вміння відрізняти правду від брехні – це життєво необхідна навичка."
Актуалізація знань (5 хвилин):
"Що ви вже знаєте про достовірність інформації?
Чи завжди можна вірити всьому, що написано в Інтернеті?
Які ознаки можуть вказувати на те, що інформація недостовірна? (Наприклад, невідомий автор, багато граматичних помилок, емоційний тон)
Чи чули ви про таке явище, як фейкові новини?
Навіщо хтось може поширювати неправдиву інформацію?"
Основні теоретичні відомості та терміни (15 хвилин):
"Сьогодні ми навчимося розпізнавати ознаки недостовірної інформації та методи маніпуляції.
Достовірність: Це ступінь, в якій інформація є правдивою та надійною.
Авторитетність джерела: Важливо звертати увагу на те, хто є автором інформації. Чи є в нього відповідна освіта чи досвід? Чи можна довіряти сайту, на якому розміщено інформацію?
Підтвердження з інших джерел: Якщо одну й ту саму інформацію подають різні незалежні джерела, то їй можна довіряти більше.
Об'єктивність: Інформація має бути подана без емоцій та упереджень. Якщо текст занадто емоційний або виражає чиюсь точку зору, то до нього треба ставитися критично.
Актуальність: Інформація має бути свіжою. Особливо це важливо для новин, наукових даних та іншої інформації, яка швидко змінюється.
Фейкові новини: Це навмисно неправдива інформація, яка маскується під справжні новини.
Маніпуляція: Це прихований вплив на думку людей з метою змусити їх повірити в щось або зробити щось.
Пропаганда: Це поширення ідей або інформації з метою формування певної громадської думки.
Приклад: "Уявіть, що ви читаєте статтю про екологічну ситуацію в Кривому Розі. Якщо стаття написана місцевим екологом, підкріплена даними досліджень і опублікована у відомому науковому журналі, то їй можна довіряти більше, ніж статті на невідомому сайті, де багато емоцій і немає посилань на джерела."
Практичне завдання (10 хвилин):
"Зараз я дам вам кілька посилань на різні статті або повідомлення в соціальних мережах. Ваше завдання – оцінити їх достовірність за такими критеріями:
Авторство
Джерело
Об'єктивність
Актуальність
Наявність підтверджень з інших джерел
Визначте, чи є в тексті ознаки маніпуляції або пропаганди."
Домашнє завдання (5 хвилин):
"Знайдіть в Інтернеті дві новини, пов'язані з подіями у Кривому Розі або Дніпропетровській області. Одну новину оберіть з відомого новинного сайту, а іншу – з менш відомого джерела або соціальної мережі. Порівняйте їх за критеріями достовірності. Напишіть короткий звіт про ваші висновки."