Заняття з елементами тренінгу на тему: «Конфлікт в сучасному суспільстві та способи його вирішення»

Опис документу:
На занятті учасники визначають поняття «конфлікту»; вчаться знаходити ефективні способи виходу з конфліктних ситуацій; ознайомлюються з основними видами конфліктів, основними поняттями конфлікту і його структурою; набувають корисних навичок розв’язання конфліктів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Заняття з елементами тренінгу на тему: «Конфлікт в сучасному суспільстві та способи його вирішення»

Мета: ознайомити з поняттям «конфлікт»; навчити учасників знаходити ефективні способи виходу з конфліктних ситуацій; ознайомити з основними видами конфліктів, основними поняттями конфлікту і його структурою; набуття корисних навичок розв’язання конфліктів. Виховання толерантного ставлення до оточуючих.

Обладнання: маркери, робочі аркуші паперу, ілюстрації до теми, дошка, крейда, проектор, комп’ютер, ватман, бейджики, самоклейки, тематичні плакати.

Хід заняття

Повідомлення теми та мети заняття.

Психолог повідомляє тему та мету тренінгу, наводить приклад, до чого може призвести конфлікт, якщо його не розв’язувати.

Правила.

Колективне прийняття правил роботи в групі за пропозицією ведучого.

Очікування учасників. Вправа “ Береги ”

Мета: визначитися з очікуваннями, щоб одержати зворотний звязок.

Психолог пропонує та стікерах у формі кораблика написати очікування від тренінгу. Потім кожен учасник клеїть їх на плакат “ Береги ”, на березі очікувань.

Показ зображень на екрані (ілюзії)

Обговорення.

  • Що ви бачили на малюнку?

  • Чому різні люди бачили різні зображення?

Інформаційне повідомлення:

«Поняття конфліктогенної поведінки та її ознаки»

Психолог дає поняття «розв’язання конфлікту» і «регулювання конфлікту», базові принципи й сходинки розв’язання конфліктів, а також ключові поняття, що викликає конфліктні ситуації та впливає на розв’язання конфліктів.

Конфліктогени

Однією з причин виникнення конфлікту є конфліктогени поведінки. Це слова або дії, які породжують конфлікт.

Ознаки конфліктогенів поведінки:

  1. Відкрита недовіра;

  2. Перебивання іншої людини;

  3. Оцінювання людей;

  4. Наголошування на розбіжностях між собою та іншою людиною;

  5. Стійке небажання визнавати свої помилки й чиюсь правоту;

  6. Постійне нав’язування своєї точки зору іншим;

  7. Невміння вислухати і зрозуміти точку зору іншої сторони.

Різновиди типових конфліктогенів:

  1. Негативна і необґрунтована критика, зауваження, оцінки;

  2. Насмішки, знущання тощо;

  3. Образливі, принижуючі гідність прізвиська;

  4. Слова-боржники (ти повинен);

  5. Підвищення голосу та інші спроби самоствердитись за рахунок інших;

  6. Навязування порад;

  7. Приховування важливої інформації;

  8. Відмова від спілкування і обговорення важливої теми;

  9. Порушення етики;

  10. Перекладання відповідальності на іншу людину;

  11. Прохання позичити гроші;

  12. Будь-які прояви агресивності та роздратованості.

Потім психолог викладає основні принципи спілкування, які допомагають запобігти конфліктній ситуації ( довіра, конфіденційність, особиста відповідальність, володіння собою, соціальні норми, толерантність, цінності, емпатія тощо).

Презентація.

Вправа на поділ парами

Кожному учаснику ведучий дає половинку певної тваринки. Завдання: знайти іншу половинку, утворивши пару.

Вправа «Малюнок удвох» (20-25 хв.)

Мета: ознайомлення з різними способами поведінки в конфліктній ситуації; усвідомлення власної поведінки.

Учасники об’єднуються в пари. Кожна пара одержує аркуш паперу. З цього моменту і до закінчення вправи розмовляти не можна.

Треба взяти одну ручку разом, так, щоб обидва партнери тримали її, і намалювати малюнок на вільну тему.

Запитання для обговорення:

- Чому намалювали саме такий малюнок?

- Хто що малював?

- Як вам малювалося?

Під час обговорення з’ясовують, що учасники поводилися в цій ситуації по – різному: хтось «рвався в бій» і малював сам, ігноруючи партнера; хтось малював «по черзі»; хтось намагався вгадати наміри іншого та запропонувати свої ідеї; хтось узагалі не малював, а передав ініціативу партнерові. Чому це так? Виявляється, в тих ситуаціях, у яких наші інтереси не збігаються з інтересами іншої людини (а саме так і виникає конфлікт), люди поводяться зовсім по-різному, залежно від обраного стилюповедінки.

Малюнки розрізають навпіл і роздають учасникам.

Рухлива гра «Прохід над прірвою»

За допомогою мотузки або в інший спосіб викладіть у кімнаті «доріжку» завдовжки 3-4 метри.

Двоє учасників стають з різних боків «доріжки». Завдання гравцям – пройти «доріжкою» на інший бік. Той, хто ступить за мотузкою, «падає у прірву». Виграє пара, яка подолає «стежку» за короткий час.

Запросіть 3 пари охочих взяти участь у грі. Запропонуйте двом парам вийти з класу, щоб вони не змогли спостерігати за першою парою. По черзі запросіть другу і третю пари. Після того, як всі пари продемонструють свій варіант поведінки, проведіть обговорення.

Підсумок. У конфлікті треба обирати той стиль поведінки, який є найоптимальнішим для розв’язання конкретної ситуації.

Перегляд мультфільму «Міст»

Обговорення:

  1. Як можна охарактеризувати поведінку звірів на початку відео?

  2. Які стратегії розв’язання конфліктної ситуації використовували звірі?

  3. Що змінилося після розв’язання конфлікту?

Підсумок. За можливості слід розв’язувати конфлікти на основі співробітництва та шукати компроміс.

Тест «Способи виходу з конфліктної ситуації»

Запитання даються на екрані

Тест «Способи виходу з конфліктної ситуації»

Для кожного конфлікту в наведеному нижче переліку вкажи, що ти найімовірніше зробив би. Відміть судження, яке найточніше відображає твої можливі дії. У деяких випадках ти, можливо, не обрав би жодного варіанту, але, будь ласка, надай якомусь із них перевагу.

  1. Ти й однокласник хочете працювати на одному й тому ж комп’ютері:

а) я перестав би хотіти працювати й не вірив однокласнику як другу;

б) я намагався б примусити його поступитися й дозволити мені працювати на комп’ютері першому.

2. Ти й однокласник хочете читати одну й ту ж книгу з бібліотеки одночасно:

а) я перестав би претендувати на неї й розчарувався в однокласникові як в другові;

б) я вислухав би уважно, навіщо йому потрібна ця книжка. І якби його аргументи були переконливіші, ніж мої, я дозволив би йому читати її, бо хороший друг – це дуже важливо.

3. Ти й однокласник хочете одночасно скористуватися підстругачкою для олівців:

а) Я б дозволив своєму однокласникові загострювати першому, аби не сваритися;

б) Я б запропонував вирішити цю проблему так: один загострює два олівці.

4. Ти й однокласник хочете одночасно стати першим в черзі в їдальні:

а) Я б дозволив однокласникові стати першим й розчарувався б у ньому як у другові;

б) Старався б досягти компромісу й запропонував би стати першому у черзі в певні дні.

5. Ти й однокласниця хочете в один і той самий час сісти на одне місце за вашим улюбленим столом у бібліотеці:

а) Я намагався примусити однокласницю дозволити мені сісти на це місце, незважаючи на її невдоволення;

б) Я уважно вислухав би, чому моя однокласниця хоче там сидіти, і якби її аргументи були переконливіші за мої, я б поступився, бо хороші відносини – це важливо.

6. Ти й однокласник працюєте над класним проектом. Ви обидва хочете малювати ілюстрацію до нього, й ніхто не хоче писати текст:

а) Я намагався б примусити однокласника дозволити мені малювати ілюстрацію й не зважав би на його невдоволення.

б) Я б шукав компроміс і згодився на те, щоб кожен із нас малював половину малюнків і писав половину тексту.

7. Ти й однокласник граєте м’ячем. Ніхто з вас не хоче навести порядок на спортивному майданчику:

а) Я намагався б примусити однокласника це зробити і не зважав би на його невдоволення ;

б) Я запропонував би працювати разом .

8. Ти й однокласник знімаєте відеофільм. Обидва хочете знімати відеокамерою, але ніхто не хоче писати сценарій;

а) Я уважно вислухав би, чому мій однокласник хоче знімати фільм, і якби він мене переконав, я б дозволив йому, бо добрий друг – це важливо ;

б) Я шукав би компроміс з однокласником, щоб кожен з нас половину часу писав би сценарій.

9. Ти розповів однокласниці секрет, а вона розкрила його для кількох сторонніх людей:

а) Я уважно вислухав би, чому вона так зробила, й постарався зрозуміти її, тому що друг – це важливо;

в) Я запитав би мою однокласницю, що трапилось, й ми домовились би про зберігання секретів в майбутньому.

10. Ти й однокласниця вважаєте, що виконували більшу частину роботи у спільному звіті:

а) Я дійшов би компромісу і погодився із тим, що кожен із нас виконував половину роботи;

б) Я намагався б розв’язати цю проблему, переглядаючи кожну сторінку написаного, й вирішив би, який внесок кожного у цей звіт.

Нарахування балів:

Обведи кружечком ті літери, які ти обрав в кожному пункті. Потім полічи кількість обведених літер у кожній вертикальній колонці.

Чим більша сума балів з певної стратегії розв’язування конфліктів, тим частіше ти схильний її застосовувати. Чим менша сума, тим рідше ти цією стратегією користуєшся.

Важливість мети й стосунків впливають на наші дії під час конфлікту. Враховуючи ці умови можна визначити 5 способів розв’язання конфліктів.

  1. «Черепаха» (ухиляння). «Черепахи» втікають і ховаються у свій панцир, щоб уникнути конфлікту. Вони відмовляються від своїх цілей і тримаються осторонь як від суперечливих питань через які виникає конфлікт, так і від людей, причетних до суперечки. Вони вважають,що вирішувати конфлікт – річ безнадійна. Їм легше втекти (фізично чи психологічно) від конфлікту, ніж побачитися з ним.

  2. «Акула» (примус). «Акули» намагаються переконати опонентів, силоміць примушуючи їх розвязувати конфлікт. Для «акул» найголовніше власні цілі, а стосунки з людиною мають для них другорядне значення. Вони будь-якою ціною готові добитися свого. Їх мало хвилює те, чи вони комусь подобаються. «Акули» переконані, що конфлікти вирішуються тоді, коли хтось перемагає. Вони намагаються здобути перемогу, шокуючи суп суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи чи погрожуючи їм із позицій сили.

  3. «Плюшевий ведмедик» (згладжування). Для «ведмедиків» найголовніше – хороші стосунки, а власні цілі не мають для них великого значення. Вони прагнуть усім подобатися, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що конфлікти не можна обговорювати без шкоди для стосунків. «Ведмедики» бояться завдати болю, образити, зіпсувати стосунки під час конфлікту. Їх правило: «Я готовий пожертвувати власними цілями, роби все , що хочеш, аби тільки я тобі подобався».

  4. «Лисиця» (компроміс). «Лисиці» невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з людьми. «Лисиці» шукають компромісу. Вони жертвують частиною своїх домагань під час конфлікту й переконують іншого поступитися якоюсь частиною своїх цілей. Вони шукають такого рішення, щоб обидві сторони отримали «золоту середину». Вони готові пожертвувати заради досягнення згоди для спільного добра як частиною своїх домагань, так і стосунками.

  5. «Сова» (переговори). «Сови» дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони розглядають конфлікт як проблему, яку треба розв’язувати, й шукають таке рішення, яке б задовольнило і їх власні цілі, й цілі іншої сторони. «Сови» сприймають конфлікти як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. «Сови» не заспокояться доти, доки не буде знайдено рішення, яке б задовольнило і їх самих, і іншого.

Робота в групах.

Об’єднайте учасників у 3 групи. Розділіть між групами ситуації. Запропонуйте групам проаналізувати ситуації й презентувати її.

Обговорення.

  • Чи всі конфлікти можна розв’язати так, щоб усі його учасники були задоволені?

Релаксаційна вправа «Шлях до вер­шини» (10 хв.)

Мета: розслаблення.

Психолог.

     Уявіть собі літній ранок. Ви в долині. Поступово уя­вляйте навколишній світ: повітря чисте і прозоре, небо блакитне на­вкруги трава і квіти. Ранковий віте­рець ніжно пестить ваше обличчя. Відчуйте, що ваші ноги стоять на землі. Усвідомте, у що ви одягнені.

Ви відчуваєте почуття готовності й очікування. Оглядаючись навкруги, ви бачите гору. Вона невисока, і коли ви бачите її верхів'я, у вас виникає від­чуття незвичайного піднесення.

Потім ви вирішуєте піднятися на цю гору. Спочатку ви заходите в ліс, що біля її підніжжя. Ви вдихаєте сос­новий аромат і відчуваєте свіжість темного лісу.

Виходячи з лісу, ви бачите гірську стежинку. Підіймаючись нею, ви від­чуваєте навантаження і приємне тепло, яке розливається по вашому тілу.

Ви відчуваєте, щопідіймаєтесь все вище й вище. Повітря стає все свіжі­шим і свіжішим. Вас оточує тиша.

І ось ви на вершині гори. Внизу - долина. Зупиніться на хвилину. По­гляньте навколо, роздивіться світ, що

вас оточує. Навколо старі дерева, зе­лені кущі. Подивіться навкруги. Що ще ви бачите?

Тепер, коли ви роздивились усе, можете не поспішаючи, повертатись у долину, в те місце, де ви починали свій шлях до вершини. Після повернення ви можете розплющити очі.

Релаксаційна вправа

Вправа на підведення підсумків очікування тренінгу.

«Сповідальна свічка».

Мета: підвести підсумки проведеної роботи.

Обладнання: свічка.

Хід вправи. Ведучий запалює свічку і говорить про свої відчуття від спілкування, згадує ситуації, які йому найбільше запам’яталися. Потім передає свічку по колу сусіду праворуч, який також згадує, що було цікаве для себе.

Дякую всім за роботу. Давайте поаплодуємо собі за плідну працю.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»