Сьогодні відбулась
онлайн-конференція:
«
Роль закладів освіти у формуванні нульової терпимості до корупції та вихованні доброчесності в Україні
»
Взяти участь Всі події

Захист навчальних проектів (для вчителя)

Хімія

Для кого: Дорослі

22.10.2021

77

2

0

Опис документу:

11. Екологічна безпечність застосування і одержання фенолу.

12. Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або гуаші.

13. Вуглеводи у харчових продуктах: виявлення і біологічне значення.

15. Натуральні волокна рослинного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування.

16. Штучні волокна: їхнє застосування у побуті та промисловості.

17. Етери та естери в косметиці.

18.Біодизельне пальне.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

11 клас

Урок № 30

Тема: Захист навчальних проєктів.

Мета:

  • освітня: узагальнити знання з теми: оксигеновмісні сполуки; сформувати значення використання оксигеновмісних сполук у різних галузях;

  • розвивальна: розвивати понятійний апарат і пізнавальні вміння;

  • виховна: виховувати старанність, допитливість, інтерес до предмету, ініціативність.

Матеріали та обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, робочі зошити, ручки, підручники, відеоматеріали, презентації (учнів), доповіді, реферати.

Очікувані результати: На кінець уроку учні вміють:

  • усвідомлюють екологічну значимість;

  • дотримуються правил безпечного поводження з оксигеновмісними сполуками не лише під час практичних і лабораторних робіт, а й вдома;

  • оцінюють їх біологічне, промислове значення;

  • наводять приклади галузей чи технологій, де використовують оксигеновмісні сполуки.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою (формулювати відповідь на поставлене запитання, робити аналіз, власні висновки), математична компетентність (використовувати логічне мислення), основні компетентності у природничих науках (пояснювати природні явища, процеси в живих організмах і технологічні процеси на основі хімічних знань; формулювати, обговорювати й розв’язувати проблеми природничо-наукового характеру); уміння вчитися впродовж життя (організовувати самоосвіту з хімії: визначати мету, планувати, добирати необхідні засоби;

осмислювати результати самостійного вивчення хімії).

Наскрізні змістові лінії: здоров’я і безпека (учні намагаються усвідомити, з одного боку, значення хімії для охорони здоров’я, а з іншого – можливу шкоду продуктів сучасної хімічної технології у разі неналежного використання їх), екологічна безпека і сталий розвиток (обізнаність учнів із екологічними проблемами, пов’язаними із дотриманням правил поводження, процесами, які відбуваються з утворенням органічних забруднювачів).

Тип уроку: захист навчальних проектів.

ХІД УРОКУ

Організаційний етап уроку

  1. Підготовка учнів до заняття.

  2. Підготовка до захисту виставки-презентації.

  3. Вчитель вітається з учнями, записує відсутніх до журналу.

  4. Оголошення оцінок за попередньою с/р.

І. Проведення захисту проєктів

Контроль знань проводиться у формі коротких доповідей, презентацій, відеоматеріалів.

Учні за бажанням або за списком презентують свій творчий проєкт.

Назви проєктів:

11. Екологічна безпечність застосування і одержання фенолу.

12. Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або гуаші.

13. Вуглеводи у харчових продуктах: виявлення і біологічне значення.

15. Натуральні волокна рослинного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування.

16. Штучні волокна: їхнє застосування у побуті та промисловості.

17. Етери та естери в косметиці.

18.Біодизельне пальне.

Відповідь на 1 питання

Джерелом добування фенолу є насамперед коксохімічне виробництво. Фенол поряд з багатьма іншими речовинами (гомологами бензену, нафталіном тощо) добувають із кам’яновугільної смоли при ректифікаційній перегонці. Але розвиток коксохімічного виробництва в основному визначається потребами металургії в коксі, тому воно не задовольняє швидкозростаючі потреби в ароматичних речовинах, зокрема й у фенолі. Зараз широко використовують синтетичні способи добування цієї речовини. Вихідною речовиною для синтезу фенолу є бензен. Знаючи шлях перетворення від вуглеводнів до спиртів через галогенопохідні, можна скласти рівняння реакцій згідно із такою схемою:

Такий спосіб не є головним, оскільки хлор при бензеновому кільці заледве заміщається на гідроксильну групу (доводиться не тільки нагрівати хлорбензен з розчином лугу, але й застосовувати тиск або ж вести процес у паровій фазі в присутності каталізаторів). Більш сучасним способом є, наприклад, кумольний спосіб:

Це сучасний спосіб добування фенолу. Крім того, він більше прийнятний також тому, що в результаті утворюється ще один важливий продукт — ацетон.

Один з них - виробництво лікарських засобів. ... Також фенол застосовується для виробництва засобів захисту рослин і для багатьох інших цілей - отримання присадок до мастил, для селективного очищення масел, ортокрезол, входить до складу деяких барвників, парфумерних продуктів, пластифікаторів для полімерів.

Відповідь на 2 питання

Дослід. Пакетик чаю занурюємо у воду, потім додаємо ферум (ІІІ) хлорид, утв. фіолетовий колір.


Відповідь на 3-6 питання

Відеоматеріали

Відповідь на 7 питання


Есте́ри (також складні́ ефі́ри) — клас органічних сполук.

Складні естери застосовуються:

  • як розчинники та розріджувачі для лаків і фарб

  • як ароматизатори в харчовій промисловості

  • у виробництві парфумів

  • при виготовленні штучних волокон (лавсан)

  • для виробництва СМЗ та вибухових речовин

У міру розвитку органічного синтезу дедалі більше речовин стало можливо добувати в лабораторії. Крім того чи мало отриманих запахів були абсолютно новими й у природі не зустрічалися. Це відкрило перед парфумерами всього світу необмежені можливості у винаході нових парфумів і ароматизаторів для косметичних засобів.

Багато складних ефірів карбонових кислот мають характерні фруктові або квіткові запахи, через що їх використовують як штучні ароматизатори. Наприклад:

Бутилацетат має грушевий аромат

Метиловий ефір масляної кислоти — яблуневий

Етиловий ефір масляної кислоти — ананасовий або «абрикосовий»

Етиловий ефір ізовалер'янової кислоти — малиновий

Етиловий ефір валер'янової кислоти — виноградний

Ізоаміловий ефір ізовалер'янової кислоти — банановий

Октиловий ефір оцтової кислоти — помаранчевий

Етилсаліцилат — м'ятний

Бензилацетат — жасминовий

Бензилбензоат — квітковий

Етилформіат та етилацетат використовуються як розчинники целюлозних лаків. Естери на основі нижчих спиртів і кислот використовують у харчовій промисловості при створенні фруктових есенцій, а на основі ароматичних спиртів— у парфумерній промисловості. Воски входять до складу косметичних кремів і лікарських мазей.

Ете́ри або прості́ ефі́ри — органічні речовини, молекули яких складаються з двох вуглеводневих радикалів, сполучених між собою атомом кисню.

Етери як неіонні ПАР знаходять широке застосування у виробництві фармацевтичних препаратах і косметиці як емульгувальні агенти в емульсіях типу в/о та о/в і стабілізатори мікроемульсій та як солюбілізатор етерних олій, вітамінів в оліях, важкорозчинних у воді діючих речовин (ацетат кортизону, гризеофульвін, менадіон, хлордіазепоксид, холестерол) і речовин, що застосовуються в косметиці та парфумерії. Е.п. використовуються також як протипилові агенти в порошках, як зволожувачі та диспергатори в рідких дисперсних системах з грубими частинками, а також як детергенти, особливо в шампунях, рідинах для вмивання обличчя та аналогічних косметичних рідинах для очищення шкіри, як гелеутворювачі та піноутворювачі (Brij 72 — швидко утворює піну, тоді як Brij 97 (у концентрації 15–20%) і Cremophor А 25 (21–30%) утворюють прозорі гелі).

ІІ. Підбиття підсумків

  • Виставлення оцінок.

ІІІ. Повідомлення домашнього завдання

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Нещодавно завантажили