Виховання громадянина-патріота засобами шкільної бібліотеки

Опис документу:
Роль шкільної бібліотеки у патріотичному вихованні школярів є невід’ємною складовою виховного процесу, а саме: виховання у школярів любові до Батьківщини, рідного краю, села, домівки, сім’ї, виховання почуття гідності та гордості за свою країну, формування любові до рідної національної культури, патріотичної свідомості. Стаття містить опис досвіду роботи шкільної бібліотеки з національно-патріотичного виховання учнів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Т.М. Яценко

Бібліотекар

Степівський навчально-виховний

комплекс

«Дошкільний навчальний заклад –

загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів»

Чорнобаївської районної ради

Черкаської області

Виховання громадянина-патріота засобами шкільної бібліотеки

Державотворчі процеси, події, що відбуваються в незалежній Україні протягом останніх років зумовлюють необхідність вирішення проблеми виховання національно свідомих громадян, справжніх патріотів, відданих Вітчизні, готових до плідної праці в ім’я рідного народу.

Бібліотека – це осередок інтересу, культури, національної пам'яті. Вона пов'язує свою діяльність із життям, потребами і цінностями народу України. Розвивати інтерес учнів до знань, працювати над відродженням духовності, традицій українського народу, виховувати патріотизм та високі моральні якості, повагу, бережливе ставлення до рідної мови, до рідної землі, почуття щирості, доброти один до одного – це і є основна мета і роль бібліотеки в житті учня.

Патріотичне виховання нині набуло пріоритетного значення, тож педагоги активно працюють над удосконаленням роботи з патріотичного та громадянського виховання учнів.

Тому в цьому навчальному році виховною проблемою, над якою працює наш навчальний заклад, визначено «Національно-патріотичне виховання в сучасних вимірах»

Освітня й виховна діяльність навчального закладу знаходиться у тісному взаємозв’язку, доповнюючи і збагачуючи одна одну. І в цьому одна з провідних ролей відводиться бібліотеці.

Тому, серед завдань які постають перед бібліотекою нашого навчального закладу є:

пошук нових форм роботи з виховання в учнів загальнолюдських цінностей, гуманізму, милосердя, духовності, естетичної, трудової, економічної культури, здорового способу життя;

виховання в учнів поваги до державних символів України, Конституції

України, свідомого ставлення до обов’язків людини і громадянина;

широка популяризація української культури, виховання мовного етикету, глибокої поваги до державної рідної мови, до національної культури і духовних надбань українського народу та інших народів та націй;

використання різноманітних форм і методів краєзнавчої роботи, виховання любові до рідного краю, пробудження інтересу до історії.

Шкільна бібліотека завжди долучається до означеного напряму виховання і на прикладі бесід, бібліотечних уроків, усних журналів, читацьких конференцій, інтелектуально-пізнавальних ігор та конкурсів, організації книжкових виставок, оглядів літератури тощо сприяє вихованню у школярів позитивного ставлення до Батьківщини, культури народу, його традицій, філософії попередніх поколінь.

Під час навчально-виховного процесу в навчальному закладі, як педагогами так і бібліотечним активом, неодноразово проводяться заходи про Державну символіку України. Матеріали книжкових виставок «На світі одна-єдина ненька Україна», «Наш стяг – пшениця у степах під голубим склепінням неба», «Я більшого щастя не хочу, щоб лиш Україна міцніла й цвіла» допомогли педагогам у підготовці та проведенні Перших уроків цього навчального року.

Любов до країни починається з любові до своєї малої Батьківщини.

«Хто не знає свого минулого – не вартий майбутнього» – ці слова М. Рильського стали епіграфом проекту «Я землі цієї паросток зелений» метою якого було дослідження історії рідного села (переселеного із зони затоплення водами Кременчуцького водосховища), збагачення знаннями про вихідців із села, дослідження історії створення рідної школи, виховання на звичаях і традиціях села справжніх патріотів України.

Робота присвячена вихованню гуманного ставлення дитини до культурної спадщини, традицій та звичаїв рідного краю, вихованню патріотизму та громадянської свідомості, що перекликається з ідеями виховання великого гуманіста, педагога-новатора О.А.Захаренка.

Цікавим став виховний захід «Дивоколо українського віночка», проведений у форматі усного журналу, метою якого було розширити знання учнів про символічні значення квітів та кольорів стрічок, що входять до складу традиційного українського віночка; розвивати в дітях уяву й творчі здібності, виховувати відчуття прекрасного, любов до народних традицій.

До уваги читачів була представлена книжкова виставка з теми, презентація «Український віночок», відеопрезентація «Народні символи України», фонограми пісень. Діти з цікавістю слухали розповіді, вірші, легенди про такі, здається відомі і на перший погляд звичайні всім нам рослини, які віддавна уособлюють красу України, духовну міць її народу.

В навчальному закладі проводяться виховні заходи, уроки мужності, присвячені подіям на Майдані та на Сході країни.

Урок гідності «Вони пішли у вічність, щоб Україну зберегти» містив презентацію книги Марка Рудневича «Я з Небесної Сотні».

Рудневич М.

Я з Небесної Сотні. – К.: А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2014. – 182 с. – (Доросла серія)

Це розповідь дев’ятнадцятирічного юнака Макса зі Сміли про своє життя, яка не залишила байдужим нікого. У творі описуються останні сім днів життя головного героя. Зрештою, це повість про три вирішальні доби на Майдані. По мірі розвитку сюжет захоплює, затягує читача в свою орбіту і більше не відпускає до самого кінця.

Під час презентації учні ділились своїми враженнями від прочитаного.

Мені здається спочатку кожен бачив себе в цьому на перший погляд звичайному юнакові – навчання, однокурсники, родина, кохана дівчина…

Але стається Майдан, і герой твору зі своїм другом-однолітком їде до Києва…

Учні зачитували уривки з твору які найбільше вразили і запам’ятались. Зі сльозами на очах всі присутні згадали і ще раз пережили тривожні лютневі дні 2014 року.

Автор говорить, що буде щасливим, коли більше людей згадуючи прочитане подумає: «А все у нас буде добре! Якщо ця земля продовжує народжувати таких дітей, то все у нас буде добре..!» [2].

Після зачитання останніх рядків твору хвилину мовчання можна було не оголошувати, вона виникла сама собою…

У наш час, коли український народ змушений вести збройну боротьбу за свою незалежність, захищати право на існування Української держави, дуже доречною і неймовірно цікавою стала книга-проект «Шикувалися воїни світла. Оповідь про героїв», створена авторським колективом викладачів ЧОІПОПП.

Книга розповідає про учасників АТО, учителів-воїнів Черкаської області. Оповідь охоплює біографічні відомості про героїв, сторінки шкільного життя, спогади про події в зоні АТО.

Під час проведення в шкільній бібліотеці «Виставки однієї книги», читачі знайомилися з відгуками, тематичними поезіями учителів, учнів ЗНЗ області, родичів учасників АТО, представленими у виданні.

Дізнавшись про одну з новинок «Видавництва Старого Лева», унікальну і дуже важливу книжку – «Війна, що змінила Рондо», яку написала та проілюструвала Творча майстерня «Аґрафка» (Романа Романишин та Андрій Лесів), я відразу ж захотіла мати її у своїй бібліотеці і розповісти про неї всім!

Романишин, Р., Лесів, А. Війна, що змінила Рондо / Романа Романишин, Андрій Лесів. — Львів : Видавництво Старого Лева, 2015. — 40 с., іл.

Сьогодні слова «війна», «окупація», «ворожнеча» увійшли в буденне спілкування, і дуже часто дорослим складно пояснити дітям, що ж насправді відбувається з нами, нашою країною. Завдяки чітким ілюстраціям та простому тексту автори зуміли тонко торкнутися такої серйозної та актуальної сьогодні теми для кожного, навіть найменшого українського читача, особливо напередодні свята Дня Перемоги.

Під час презентації маленьким читачам спочатку слід було пояснити саме значення слова «війна».

Захід супроводжувався презентацією PowerPoint з використанням фото та ілюстраціями Романи Романишин та Андрія Лесіва.

Автори рекомендують, перш за все, дане видання для голосного читання з дітьми. Тому я використала аудіоверсію книги – аудіокнигу Марти Дацюк створену в рамках магістерського проекту для Школи журналістики і медіакомунікацій УКУ. Діти із задоволенням і цікавістю слухали твір з чудовим музичним супроводом та знайомились і переживали з героями за допомогою презентації з ілюстраціями з книги.

Книга «Війна, що змінила Рондо» розповідає історію міста, в якому живуть тендітні та вразливі створіння. Герої книги – свого роду, символи: Данко зі скла, і він світиться, тобто, це людина, дуже захоплена своєю справою. Фабіян – це песик з надувної кульки. І є паперовий журавлик Зірка – символ надії на мир. Головні герої є тендітними і вразливими істотами, проте вони зуміли боротися і перемогти.

Це книга про те, що перемогти у війні можна лише згуртувавшись, а справжнім героєм може стати кожен. Проте, навіть коли війна закінчується, вона назавжди залишає по собі сліди. Ця книга – привід для вдумливої розмови з дітьми (або й із собою) про те, що діється нині в країні чи й деінде у світі, у форматі чарівної історії, яка завжди залишає місце для надії та оптимізму.

Діти ділилися враженнями від почутого й побаченого, розглядали ілюстрації в книжці, яка, як на мене сама собою являється твором мистецтва, малювали власні малюнки з побажаннями миру не тільки своїй країні, а й всьому світу.

Книга закінчується рядками: «Мешканці міста стали іншими. У кожного є сумні спогади про Війну, яка назавжди змінила Рондо. І багато-багато червоних маків, що відтепер ростуть по всьому місті» [1, с.40]. Таким чином діти з’ясовують, чому напередодні свята Перемоги в школі проводяться майстер-класи з виготовлення саме цієї квітки, яка є міжнародним символом пам’яті про полеглих на війні, починаючи з 1914 року.

«Війна, що змінила Рондо» – це книга для родинного читання, яка говорить двома мовами – словом і образом. «Ми намагаємося говорити мовою образів, – наголошують автори видання. – Зброя проти війни у нас – це символи: світло і спів. Спів – як продовження мирного життя. Світло — спільнокореневе слово з «освіта»: освічені люди і освічена нація зможуть перемогти всі темні наміри. Воювати потрібно не лише мовою сили кожен повинен дуже відповідально займатися своєю справою – крутити своє коліщатко, як у книзі, і ця машина світла згодом переможе темну і страшну війну» [3].

Готуючись до бібліотечних заходів намагаюсь так подати матеріал, щоб учні не тільки знали й розуміли те суспільство, в якому ми живемо й працюємо, але й прагнули внести свою маленьку часточку в подальше його удосконалення і розвиток, постійно прагнули до покращення навколишньої дійсності.

Список використаних джерел

1. Романишин, Р., Лесів, А. Війна, що змінила Рондо / Романа Романишин, Андрій Лесів. — Львів : Видавництво Старого Лева, 2015. — 40 с., іл.

2.http://www.bbc.com/ukrainian/entertainment/2014/11/141110_marko_rudnevych_book_2014_dk

3.http://lvivmetod.blogspot.com/2015/06/3.html

4.http://starylev.com.ua/news/knygu-viyna-shcho-zminyla-rondo-prezentuvaly-u-kyyevi

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Емоційна ефективність учителя: теорія і практика»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.