Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Відкриття тижня STEAM-освіти

Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
2700 грн
390 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №VN545518
За публікацію цієї методичної розробки Усенко Ірина Сергіївна отримав(ла) свідоцтво №VN545518
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

(1) Ми живемо у високотехнологічному суспільстві: у ньому дуже велике значення має техніка та технології. Озирніться навколо: коли ми використовуємо техніку, що ми можемо зробити без техніки, а що без техніки зробити неможливо, чесно дайте відповідь на запитання «Чи комфортно мені без техніки?». (2)

(3)А ще техніка змінюється не просто швидко, а стрімко. Порівняймо: до 1999 року мобільний телефон був в одиниць — на початок 2009 року в Україні було близько 150 тис. абонентів сотового зв’язку — населення на той час було майже 50 млн — а у 2015 році кількість абонентів перевищила 62 млн. А порахуйте кількість техніки у вас в квартирі… Отже, нині техніка полегшує наше життя, те, що ми робили вчора дуже багато часу або взагалі не мали можливості зробити, зараз можемо зробити за мить. (4) Але техніка має і зворотний бік — іноді вона виходить з-під контролю людини і може стати причиною техногенної катастрофи. Тому важливо навчитися грамотно користуватися технікою, знати і виконувати правила техніки безпеки,(5) вміти чітко і зрозуміло розповісти іншим правила безпечного використання технічного пристрою, знати ознаки неправильної роботи технічного пристрою та де можна його полагодити. Тобто володіти основами інженерних знань, а ще бути трішечки винахідником та дослідником. Нині культура користування технікою поступово стає важливою складовою загальної культури людини: людина має знати як ефективно, оптимально та доцільно використовувати техніку, не шкодячи ані собі, ані іншим людям. Тож змалку ми навчаємося безпечно користуватися технікою. І вже не йдеться про фахівців певної галузі: сьогодні такими знаннями має володіти кожний з нас, адже техніка є у кожній домівці і часто від того, наскільки грамотно вона використовується залежить безпека (а іноді і життя) не одної людини. (6) Тож з одного боку професія «інженер» стає однією з найбільш запитуваних: інженери не тільки розробляють та удосконалюють технічні пристрої, а й використовують їх у своїй діяльності, інженери зараз потрібні майже в усіх сферах діяльності людини.

Зараз відповісти на запитання «Як стати інженером та науковцем, що працюватиме у галузі природничих наук, або математики?» можуть допомогти нові напрями освіти — STEM, STEAM, STREAM. (7)

Розберімося докладно, що вони означають, і яка у них різниця.

STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics — акронім слів — природничі науки, технологія, інжинірінг, математика.

STEAM = Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics — акронім слів — природничі науки, технологія, інжинірінг, мистецтво, математика.

(8) STREAM = Science, Technology, Reading + Writing, Engineering, Arts and Mathematics — акронім слів — природничі науки, технологія, читання + письмо, інжинірінг, мистецтво, математика.

(9) Природничі науки:

  • астрономія (наука про Всесвіт),

  • фізика (наука про склад і структуру матерії, а також про основні явища в неживій природі),

  • хімія (наука про будову й перетворення речовин),

  • біологія (наука про живу природу), науки про Землю (географія, геофізика й геологія),

  • медицина (наука про людське тіло та його хвороби).

Технології: формування уявлення про предметно-перетворювальну діяльність людини, світ професій, шляхи отримання, зберігання інформації та способи її обробки; здатності до формулювання творчих задумів, усвідомленого дотримання безпечних прийомів роботи та користування інструментами і матеріалами; розвиток пізнавальної, художньої і технічної обдарованості, технічного мислення у процесі творчої діяльності, навичок ручних технік обробки матеріалів (папір, дерево, глина тощо); ознайомлення з інформаційно - комунікаційними технологіями, ґаджетами; експериментування.

Читання і письмо: акцент на розумінні дітьми змісту тексту, пропедевтичний (вступний) курс навчання грамоти, розвиток моторики, підготовка руки до письма.

Інжиніринг: проектування, наочне моделювання, конструювання.

Мистецтво: просторові мистецтва (архітектура, скульптура, живопис, графіка, художня фотографія, декоративно-прикладне мистецтво та дизайн); часові мистецтва (музика, література); просторово-часові (кіномистецтво, театр, танець).

Математика: кількісні відношення та просторові форми, логіка.

Вважається, що СТЕМ, як напрямок в освіті, було ініційовано Школою дизайну штату РОд-Айленд, США у 1996 році, а більш широкого розповсюдження стало набувати з 2006 р.

Хотілося б розпочати нашу розмову з конкретного прикладу.

Фрактали і мистецтво.

(10) Видатний німецький математик Карл Вейєрштрасс писав: «Математик, який не є трохи поетом, ніколи не буде справжнім математиком». Багатьох дивує цей вислів, адже ми звикли вважати математику суворою, точною, складною наукою, доступною не всім. Спробуймо поглянути на неї з іншого боку. Розв’язання задач — це мистецтво. І у математиці є така ж гармонія, як і в поезії, музиці, архітектурі, живописі, скульптурах… І не випадково є чимала частка математики і у правилах побудови гармоній у музиці, і в розмірах віршів та й славнозвісне правило «золотого перерізу», що його винайшли митці, також спирається на математику. Проте краса математики відкривається лише тим, хто не боїться відійти від стандартів, може діяти без шаблонів, вільно міркує, шукає і знаходить дивовижне у навколишньому, прагне відповісти на всі «чому?» і взагалі вміє запитувати, не лінується шукати рішення в глибинах знань, і не губиться, якщо потрапив у безвихідь (адже часто достатньо нестандартного погляду, щоб знайти вихід), знаходить неочікуване, може його сприйняти і пояснити собі та іншим, має і відстоює власні погляди, завжди відкритий до пізнання нового.

Побачити красу ліній, кольору, геометричних фігур, двовимірного простору, дивовижного трьохвимірного нам допоможуть фрактали.

(11)Фрактали — математичні візерунки, нескінченно самоподібні (або приблизно самоподібні) геометричні фігури, складені з частин, кожна з яких повторює фігуру цілком. Сам Б. Мандельброт утворив слово fractal від латинського слова fractus, що означає розбитий (поділений на частини). Тому фрактал є геометричною фігурою, що складається із частин і яка може бути поділена на частини, кожна з яких буде представляти зменшену копію цілого (принаймні, приблизно). При великому збільшенні фрагменти звичних нам геометричних фігур (круга, квадрата, прямокутника, трикутника тощо) схожі на відрізки, а от фрактали навіть при дуже великому збільшенні матимуть складну структуру. Пригадайте дитячі каракулі — спробуйте подумки збільшити їх, все одно “побачите” складні розгалудження ліній, отже, це теж фрактали. Фрактали дуже схожі на незвичайні фантастичні картини.

Роздивимося фрактали на ілюстраціях.

Запитання для дітей

 На що схожі фрактали?

 Пропоную вам їх намалювати, зробити аплікацію фракталів з геометричних фігур та природного матеріалу (листочків, насіння тощо), змоделювати фрактали за допомогою того, що є «під руками».

 Роздивіться ілюстрації в книжках, журналах, газетах, рекламу тощо. Чи не заховалися там фрактали? Спробуйте знайти якомога більше фракталів!

(12) Фрактали бувають не тільки площинними зображеннями (двовимірними), а й об’ємними (тривимірними). Подивіться на ілюстрації — фрактали схожі на дивовижні квіти, чудернацькі плоди, поверхні невідомих планет, зірки, казкові палаци… У фракталах можна подорожувати!

Фрактали в природі. Фрактали стали широко відомі після виходу у 1977 р. книги Бенуа Мандельброта “Фрактальна геометрія у природі”. Це перша популярна книга про 6 фракталів, у ній автор звертався не до строгого визначення фракталів, а до геометричної інтуїції читачів. Б. Мандельброт стверджував, що справжній ландшафт простору нерівний і що в світі немає нічого, що було б зовсім пласким чи круглим, тобто все фрактально. Отже об’єкт, що має точно три виміри неможливий. От чому концепція фрактального виміру знадобилася для виміру ступеня нерівності речей. Багато об’єктів у природі складаються з безлічі фракталів, змішаних один з одним. (відео 13) .

Запитання для дітей

 Поміркуйте: де ще ви бачили фрактали?

Знайдіть фрактали навколо.

Фрактали можна побачити у неживій природі — узбережжя, хмари, сніжинки, кордони географічних об’єктів (країн, областей, міст тощо), гірські хребти, блискавки, кристали, сталактити, сталагміти тощо — та у живій природі — крони дерев та листя рослин, корали, морські зірки та їжаки, мушлі, квіти, капуста брокколі, цвітна капуста, ананас, шишка тощо. (Надати дітям змогу побути винахідником — творцями фракталів: намалювати фрактали або створити об’ємну модель.)

(14)Фрактали і винахідницво. Наприклад, подивіться на двовимірний аркуш паперу, а тепер зробимо з нього зім’яту паперову кулю. Він вже має довжину, ширину і висоту, а ще у нього тепер дуже складна форма. Придивіться! Якщо ми будемо дивитися на такий аркуш через лупу, то побачимо наскільки він став складним і цікавим, уявімо себе крихітко у крихітному літачку, який літає в улоговинках паперової кулі. А ще фрактали можна зробити з піску (особливо красиво виходить, якщо сухий пісок сипати крізь ситечко, яке у цей час ще й рухається у різні боки), з камінчиків, з шишок, жолудів, каштанів, кришечок... Створити дивовижні фрактали можна за допомогою квілінґу та аплікації. Ми можемо разом з вами створити фрактал із долоньок. Як? Здогадайтеся! Існує не один варіант!

(відео 15) Ці незвичайні скульптури, що рухаються, створює голандський скульптор Тео Янсен. Сам Тео називаєт свої витвори "пляжними тваринами". И дійсно, ті, кто бачив ці конструкції наживо, говорять, що вони рухаються дуже схоже на справжніх тварин.

Протягом цього тижня ми пропонуємо вам усім долучитися до стем-освіти. Вас очікують головоломки, творчі завдання, що будуть поєднувати у собі предмети стем-напрямку. Тож, хочеться, щоб кожен з вас проявив свої неординарні здібності і творче натхнення у різних галузях науки та мистецтва, і хто-зна, можливо звас також виростуть Тео Янсени.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Розробка позакласного заходу для учнів 5-11 класів у формі години спілкування
  • Додано
    24.02.2018
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    6772
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    VN545518
  • Вподобань
    0
Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
2700 грн
390 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №VN545518
За публікацію цієї методичної розробки Усенко Ірина Сергіївна отримав(ла) свідоцтво №VN545518
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти