і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Творчі здібності зберігають життя і здоров’я

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Творчі здібності зберігають життя і здоров’я

Життя повсякчас пропонує нам різні ситуації, часто непередбачувані, а подекуди й небезпечні. Упоратися з цими життєвими завданнями, знайти кілька варіантів розв’язання й обрати найефективніший людині допомагають творчі здібності, вміннянестандартно мислити. Таку творчість науковці називають ситуацію, або життєвою і наполягають на тому, що розвивати її варто змалку, адже вона безпосередньо стосується життя та його збереження.

Не кожна дитина перебуває під наглядом усі 24 години. Тож, коли малий залишається сам, бодай на недовгий час (мама пішла до магазину, в аптеку), ми будемо спокійнішими та впевненішими, знаючи, що малюк зможе знайти вихід зі складної життєвої ситуації, якщо вона раптом виникне.

Зазначимо: і сам дорослий має бути здатним до ігрової, побутової (ситуативної, життєвої) творчості, щоб розвивати в дитини ті її види, які допоможуть малюкові жити повноцінним життям, бути успішним та щасливим, самореалізуватися.

УЧИТИ МИСЛИТИ Й ПРАВИЛЬНО ДІЯТИ

З огляду на дитячу активність, потребу дошкільників у пізнанні світу й самих себе, ми, дорослі, як би нам не було це страшно, маємо замінити звичні численні «не можна» на «можна» та «можна, якщо...». Адже ми добре знаємо: те,чого дитина не зробить у нашій присутності під страхом заборони та покарання, вона все одно зробить тоді, коли нас не буде поруч. То чи не мудріше було б не забороняти грати сірниками, а навчити ними користуватися, звичайно, спочатку в присутності дорослого, а у шкільному віці й самостійно. Коли дитині дозволяють, розповідають і показують, як і що роблять дорослі, вона це сприймає як повагу до неї та піклування про її безпеку і життя. Дитячий інтерес до вогню буде задоволений, і малому вже не захочеться гратися сірниками, бо ними не граються й дорослі, а використовують їх запризначенням. До того ж малюк усвідомить, що будь-які ігри із сірниками небезпечні. Саме такий підхід, що викликає побоювання дорослих, а з вдячністю та радістю приймають діти.

Завдяки такому підходу «можна» стає безпечним, дитина усвідомлює важливість безпечногор поводження під ячас діяльності – власної та інших людей, знає і дотримується правил безпечного перебування вдома, у дитсадку, на вулиці, на воді, ігровому і спортивному майданчиках тощо.

Тож маємо докладати максимальних зусиль, аби дитина не тільки міцно засвоїла правила, ай уміла знаходити власний вихід з проблемних ситуацій. Наприклад, виникла пожежа. Вихід через двері заблоковано. Отже, щоб вийти, треба розбити вікно, але ж дорослі забороняють це робити, як вчинити? Як скористатися телефоном або покликати на допомогу, як подати сигнал про те, що ти в небезпеці – саме цей пошук способів дії має стати предметом бесід, ігор, вправлянь.

У пошуку різних варіантів розв’язання певної проблеми чи ситуації розвивається дивернентне мислення дитини, що є основою, підгрунтям розвитку її креативних, творчих здібностей. Використання ї винахід нових умов та способів діяльності для розв’язання проблемних ситуацій допоможуть переносити набуті знання на різні види діяльності і на повсякденне життя, його збереження та поліпшення.

Для оптимального розвитку креативності дитини треба створити певні умови. Однак цим роль дорослих не обмежується. Вона полягає ще й у тому, щоб активно допомагати дитині в розвитку її творчих здібностей.

Креативність – життєво необхідна властивість, яка допомагає людині знаходити оптимальний вихід у нестандартних, подекуди небезпечних, ситуаціях.

Умови розвитку креативності

  • Фізичні, тобто наявність матеріалів для творчості та модливість за бажанням діяти з ними.

  • Соціальні, за яких дитина має відчуття зовнішньої безпеки, тобто знає, що її творчі прояви не дістануть негативної оцінки з боку дорослих.

  • Психологічні, суть яких полягає в тому, що в дитини формується відчуття внутрішньої безпеки дорослими, розкутості й свободи у разі підтримання її творчих починань.

ЯК РОЗВИВАТИ КРЕАТИВНІСТЬ?

Важливий показник креативності особистості – швидкість (легкість) думки – кількість ідей за одиницю часу, причому важлива не їхня якість, а саме кількість.

Наприклад, таке життєве завдання. Пішов дощ. Холодні калюжі. Якщо піти навпростець – промочиш ноги, і можеш захворіти.ю Як же перейти калюжу, не промочивши ніг? А як іще? Саме у пошуку варіантів діти й набувають дивергентного мислення, зокрема багатоваріантності ідей, причому ідеї ці часом бувають фантастичні і нереальні. Завдання дорослого – приймати їх усі. Потім разом проаналізувати, вибрати найдоречніші. Таке прийняття дитячих варіантів вивільняє думук, закладає основи творчості.

Ось які варіанти «подолання» калюжі запропонували п’ятирічні діти: накидати камінців, побудувати місток, взяти гумові чоботи, надіти целофанові пакети на взуття, скористатися ходулями, заморозити , вимокнути серветками (ганчірками), висушити феном, перелетіти на вертольоті, щоб хтось переніс на руках, перепливти човном, перелетіти на мотузці, як мавпочка, перестрибнути на пружинах-гойдалках,стати велетнем і переступити, переїхати велосипедом (машиною) тощо.

Розвинене дивергентне мислення допомагає самостійно доходити потрібного рішення. Ми вкладаємо в голову дитини життєво важливу програму: «Вихід завжди є, і не один. Шукай – і ти його знайдеш».

Крім того, маємо розвивати у дітей здатність переключатися з однієї ідеї на іншу, тобто гнучкість мислення, а також точність та сміливість у реалізації власних ідей.

На жаль, батьки і вихователі часто, коли дитина діє інакше, ніж її навчали, сприймають це за неслухняність і навіть карають малогор, тим самим позбавляючи його можливості самостійно знаходити вихід зіф складних життєвих ситуацій. Але ж ці вміння можуть не просто допомогти дитині розв’язати якусь проблему, а й врятувати її власне життя і життя тих, хто поряд. У разі небезпеки малюк не ховатиметься під ліжком чи у шафі, а самостійно шукатиме і знаходитиме вихід.

Здатність дитини до знаходження творчого розв’язання проблеми можна і діагностувати, і розвивати за допомогою тестів.

Тест-гра «Використання предметів»

Завдання: перелічити якнайбільше способів використання певного предмета, що відрізняються від звичайних.

Час виконання: 3 хвилини.

Наприклад. Газету читають для отримання інформації. Які інші способи її використання ти можеш придумати?

Результати оцінюють за двома показниками: швидкість відповідей (одна відповідь – 1 бал) та оригінальність (одна відповідь – 4 бали).

Ось як відповіли діти:зробити літачок, ракету, кораблик, віяло, пакети для насіння, протерти вікно, підпалити вогнище, вмитерти руки, загорнути щось, зробити кульки для гри, вирізати малюнки (букви),зробити ковдру для ляльки, прикрити рослини від сонці, прикритися від дощу, затулити квартирку від комах, позатикати шпарини у вікна тощо.

Можна запропонувати вихованцям будь-який предмет у тій чи іншій ситуації, поставивши ключов запитання: «А як вважаєш ти? А як іще можна використати цей предмет?»

Усі відповіді дітей, навіть фантастичні й нелогічні, дорослий має приймати позитивно, відзначаючи цікаві ідеї словами: «творчо», «оригінально», «цікаво».

Тест-гра «Прогнозування наслідків»

Завдання: назвати гіпотетичні наслідки ситуації.

Час виконання: 3 хвилини.

Наприклад. Уяви, що буде, якщо ... З’їсти невідомі ягоди? Гратися сірниками? Ходити по тонкій кризі? Переходити дорогу в недозволеному місці? Відчинити двері невідомим людям? Їсти багато солодощів? Не чистити зуби? Грати в комп’ютерні ігри цілими днями? Узяти до рота маленьку монетку? Потягти собаку (кота) за хвіст? Ходити взимку без шапки? Ходити під дахо з величезними бурульками? Бігати з ножицями в руках? Голосно гукнути щось на вухо другові? Тощо.

Оцінюють так само, як і в тесті №1.

Ця гра розвиває уяву, вчить дитину передбачати варіанти того, що може статися, а також запобігати небажаній поведінці.

Пам’ятаючи, що ігрова діяльність – провідна для дошкільнят, маємо максимально використовувати в роботі ігри: «Ми на дорозі», «Що ми знаємо про речі», «Вогонь – друг чи ворог?», «Наші дорослі друзі – пожежники (рятівники, міліціонери...)» та інші, а також різноманітні уявні проблемні ситуації, з яких діти мають самостійно знаходити вихід.

«Врятуйся сам, - казали древні, - і навколо тебе врятуються тисячі». У сучасному складному світі дітей підстерігає безліч небезпек, що їх не можна наперед передбачити. Тож маємо навчити малечу самим дбати про свою безпеку, не розгублюватися й не панікувати у разі загрози, а «ввімкнути» творчість і знайти правильне рішення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Здатність дитини до знаходження творчого розв’язання проблеми можна і діагностувати, і розвивати за допомогою тестів.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Сучасні проблеми адаптації та соціалізації особистості»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 години
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти