Бібліотека

"ТВОЄ ЖИТТЯ – ТВІЙ ВИБІР" тренінгове заняття для учнів 8х-9х класів

Опис документу:
Мета: сформувати усвідомлення цінності здоров’я, відповідального до нього ставлення; напрацювати уміння та навички для реалізації здорового способу життя, протистояння спокусі та соціальному тиску. Завдання: навчити визначати життєві цінності, сформувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та власних вчинків; навчити оцінювати ситуації ризику, приймати відповідальнірішення та протистояти соціальному тиску.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ТВОЄ ЖИТТЯ – ТВІЙ ВИБІР

тренінгове заняття для учнів 8х-9х класів

Мета: сформувати усвідомлення цінності здоров’я, відповідального до нього ставлення; напрацювати уміння та навички для реалізації здорового способу життя, протистояння спокусі та соціальному тиску.

Завдання:

  • навчити визначати життєві цінності, сформувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та власних вчинків;

  • навчити оцінювати ситуації ризику, приймати відповідальнірішення та протистояти соціальному тиску.

  1. Вправа «Знайомство»

Учасники по черзі закінчують речення, розповідають, «Я Леся, цінністю для мене є….»

  1. Правила роботи в групі

Мета: створити правила роботи в групі, сприяти створенню робочої доброзичливої атмосфери під час тренінгу.

Сьогоднішня розмова вимагає уваги та зосередженості від кожного з вас. Тому хочу нагадати, що на занятті не може бути правильних і неправильних відповідей – існує думка кожного і саме вона є цінною. Для ефективної роботи нам необхідно виробити (повторити) правила спілкування.

Правила:

  • бути уважними;

  • бути активними;

  • уміти слухати, не перебивати;

  • бути толерантними;

  • дотримуватися регламенту;

  • правило піднятої руки.

  1. Мозковий штурм «Що таке здоров’я?»

Мета: актуалізувати для учасників зміст теми, надати визначення здоров’я.

Тренер. Що ж таке здоров’я?

На фліп-чарті тренер записує думки всіх учасників про те, що таке, на їхню думку, здоров’я, з чим воно асоціюється. Потім, обов’язково зауваживши різноманітність

і важливість всього сказаного учасниками, він пропонує на додаток визначення поняття здоров’я, сформульоване Всесвітньою організацією охорони здоров’я.

Здоров’я — це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороби або фізичних вад.

  1. Вправа «Що формує здоров’я?»

Мета: визначити особисту поведінку та спосіб життя як найважливіші фактори, що впливають на здоров’я людини.

Тренер пропонує учасникам подумати, які існують фактори впливу на здоров’я людини. Пропозиції учасників записуються на фліп-чарті. Після того, як всі пропозиції записано, тренер пропонує об’єднати схожі фактори, виділити найсуттєвіші, підводячи загальний список до наступного: спадковість, навколишнє середовище, медицина, спосіб життя людини (їх можна підкреслити або виписати новим узагальненим списком).

Після цього кожен учасник отримує 4 стікера (можна розрізати їх на вузенькі смужки) різного кольору. На кожному стікері написано одну з цифр від 1 до 4.

Тренер пропонує учасникам самостійно проранжувати визначені фактори, тобто визначити, який фактор, на їхню думку, є найбільш впливовим на здоров’я людини, який — менше, який — ще менше. Для цього кожен учасник приклеює свої папірці з тією чи іншою цифрою на фліп-чарті напроти виділених факторів. Наприклад, якщо учасник вважає, що спадковість є найбільш впливовим фактором на здоров’я, він приклеює стікер з цифрою 1 напроти запису «спадковість», а стікер з цифрою 2 — напроти того фактора, який він вважає менш впливовим, ніж спадковість. Відповідно, стікер з цифрою 4 — напроти того фактора, який учасник

вважає найменш впливовим. Цей етап роботи кожен учасник проходить самостійно,

без обговорення своїх думок з іншими.

Після того, як всі учасники розмістять стікери на плакаті, обговорюються результати. Важливо, щоб учасники мали можливість висловити і обґрунтувати своє бачення: чому вони вважають той чи інший фактор більш чи менш впливовим на

здоров’я людини.

Наприкінці тренер пропонує результати наукових досліджень щодо вагомості впливу тих чи інших факторів на здоров’я людини.

  • Спадковість — 20 %

  • Рівень медицини — 10 %

  • Екологія — 20 %

  • Спосіб життя — 50 %

Висновок, який важливо зробити наприкінці вправи: хоча існує декілька важливих факторів, що впливають на розвиток і збереження здоров’я, поведінка людини, її спосіб життя є вирішальними в збереженні здоров’я!

Обов’язковий висновок після вправи: дуже важливо зберегти те, що маємо, в нас закладено дуалістичне ставлення до свого здоров’я — і лише від нас залежить, що ми обрали — шлях до здоров’я чи, навпаки, шлях від здоров’я.

  1. Вправа «Шлях здорового способу життя»

Мета: сформувати активне розуміння учасниками того, що є здоровим способом життя, в яких діях і поведінці він проявляється.

На початку тренер подає визначення поняття «здоровий спосіб життя».

Здоровий спосіб життя— це така життєдіяльність людини, що сприяє збереженню і зміцненню її здоров’я.

Учасники тренінгу об’єднуються у три підгрупи, кожна з яких отримує завдання: на рулоні паперу (шпалерах) створити «Шлях здорового способу життя». Для цього з кольорового паперу треба вирізати «сліди», на яких написати дії та приклади поведінки, які, на думку учасників, сприяють здоровому способу життя, і приклеїти їх на шпалери. Кожна підгрупа презентує свій «шлях». Потім всі три «шляхи» об’єднують в один.

Можливі варіанти проведення: «сліди» приклеюються прямо на стіни, або учасникам пропонується зробити «шлях» з будь-яких «слідів» — символів певних дій та варіантів поведінки (це можуть бути, наприклад, дорожні знаки, квіти, сходи, ноти, будь-що — за бажанням учасників, таким чином і «Шляхи здорового способу життя» будуть різноманітними).

  1. Вправа-демонстрація «Наш суспільний дім» (10 хв)

Мета: продемонструвати взаємозв’язки у суспільстві, показати їх у символічній формі.

Тренер пропонує кожному з учасників загадати будь-яку соціальну роль і взяти іграшковий кубик з торбинки (її несе по колу тренер). Коли кубики розібрані, а ролі задумані, тренер пропонує побудувати з кубиків «Наш суспільний дім», ставлячи їх один за одним у будь-якому порядку і називаючи задуману соціальну роль. Коли споруда завершена, тренер зазначає, що вона досить міцна і виконує свою роль, поки елементи кубики щільно стоять один поряд з одним. Варто хоча б одному з них поводитися «не так» (тут треба змінити позиції деяких кубиків), як споруда змінює

свою конфігурацію або взагалі руйнується. Життя інших людей багато в чому залежить від наших дій і поведінки.

Провівши аналогію з тим, як змінюється поведінка людини, яка вживає небезпечні речовини(НР), можна вказати на соціальні наслідки цього явища.

Перша спроба НР — це вже великий ризик для здоров’я і життя людини!

Після інформаційного повідомлення тренер проводить обговорення з таких питань:

  • що втрачає людина, коли починає вживати НР?

  • чи вважаєте ви, що вживання НР — особиста справа кожної людини?

Важливе усвідомлення, висновок у цій вправі: майже в усіх ситуаціях, пов’язаних зі вживанням НР, є соціальний тиск. Для того, щоб мати можливість йому протистояти, потрібна впевненість в собі, у власних переконаннях.

  1. Дискусія «Яка моя особиста позиція?»

Мета: закріпити особисту позицію учасників стосовно вживання НР.

Тренер пропонує учасникам висловити й обговорити думки i почуття щодо запропонованих проблемних ситуацій:

1) ви зайшли у приміщення, а там хтось палить;

2) за святковим столом люди старшого віку запропонували вам спробувати алкоголь;

3) до класу принесли невідому речовину, порошок або таблетки.

До уваги тренера! Зверніть увагу учасників на те, що потрібно зосередитись на власних почуттях (що учасники в такій ситуації відчували б, якi б у них були бажання, що б вони вважали за доцільне сказати або зробити). Запропонуйте учасникам висловити свої думки не в формі відповідей: «Я би зробив так ...» або «Я зроблю так ...», а, наприклад: «У такій ситуації я відчував (ла) б...», «У такій ситуації мені хочеться...(сказати, вчинити...)».

Саме така спрямованість розмови дасть можливість учасникам усвідомити, що в більшості ситуацій, пов’язаних зі вживанням НР, люди відчувають певне напруження, соціальний тиск, необхідність приймати рішення, робити вибір.

  1. Вправа «Схема прийняття рішень»

Мета: ознайомити учасників із технологією прийняття відповідальних рішень.

За допомогою плаката, на якому зображено схему прийняття рішень тренер розкриває зміст етапів, подає приклади.

Кожен із нас знає, як важливо приймати правильні рішення. А чи вміємо ми це робити? Чи вчилися ми цьому де небудь? І взагалі, де цьому вчать? Найчастіше ми вчимося приймати рішення поволі, з плином життя, методом спроб і помилок. Але чи ефективно це? Виявляється, що приймати правильні саме для себе рішення можна навчитися, й існує декілька методів прийняття рішень, один із яких ми зараз і розглянемо.

Метод цей полягає у виконанні 5 кроків.

Крок 1: перед прийняттям рішення потрібно усвідомити, що від тебе вимагає цього ситуація. А ситуацій, які потребують вибору, безліч: чистити зуби саме зараз чи ні, почати підготовку до іспитів сьогодні, чи відкласти на потім, або — дружити з цим хлопцем (дівчиною) чи ні?..

Крок 2: збір якомога повнішої інформації про ситуацію. Це можуть бути спогади про те, як діяв (і що з того потім вийшло) хтось зі знайомих у таких чи схожих обставинах, що взагалі мені відомо про те, про що йдеться. Якщо це не термінове рішення, можна розпитати інших людей, десь знайти інформацію, а якщо термінове — покластися на всі знання, які є зараз, влаштувати внутрішній мозковий штурм, завдання якого — пригадати все, що відомо, що може бути корисним.

Крок 3: на основі усвідомленої інформації формулювання мінімум трьох варіантів рішень (чим більше — тим краще). Два варіанти — це тупик (згадайте Гамлета з його «Бути чи не бути?»). Пускайте в хід свою фантазію!

Крок 4: не лінуючись, розібратись, які наслідки того чи іншого варіанту рішення будуть позитивними, а які — негативними. І так для кожного з варіантів. Зважте на те, що кожен наслідок може мати ту чи іншу вагу для будь-кого, але нам важливо розраховувати саме на ту вагу, яку він має для нас особисто.

Тільки після цього ми зможемо зробити саме свій Крок 5 — прийняти рішення, зробити вибір.

До уваги тренера! Важливо нагадати учасникам, що складна на перший погляд процедура навчання прийняттю рішень виправдана, а крім того — вже сформована навичка приймати рішення надалі згортається, і ми отримуємо те, що маємо зараз із умінням писати (в першому-другому класі ми затрачали на це значно більше зусиль).

Для закріплення отриманої інформації можна провести наступну роботу: кожен учасник отримує невеличку стрічку (приблизно 20–25 см) для того, щоб скористатися «бабусиним прийомом». На більшій за розміром стрічці тренер демонструє, як можна допомогти собі запам’ятати всі етапи прийняття рішень. Для цього повторюється зміст кожного етапу, дії, які необхідно на ньому зробити, і при цьому зав’язується на стрічці «вузлик на пам’ять». І так — на кожному етапі. Перебираючи вузлики, важливо ще раз пригадати всі етапи. Стрічка з вузликами залишається в учасників — на пам’ять.

До уваги тренера! Виконуючи цю вправу, не варто поспішати. Зав’язуючи вузлики, учасники можуть уявляти свої приклади поведінки на тому чи іншому етапі, утворюючи міцніший зв’язок у пам’яті.

  1. Вправа «Валіза».

Інструментарій: самоклеючі стікери і картинка валізи на дошці.

Тренер. Ви зібралися в далеку дорогу, яка називається “життя”. Ось у нас валіза. Давайте її зберемо. Візьмемо з собою те, що необхідно для успішної подорожі. Потрібно написати це на картці і покласти у валізу.

  1. Завершальна вправа «Оплески по колу»

Мета: закріпити позитивний життєрадісний настрій всій групі.

Тренер. Ми добре попрацювали сьогодні, і мені хочеться запропонувати вам вправу, в ході якої оплески спочатку звучать тихенько, а потім стають все сильніше і сильніше.

- Зараз я починаю плескати тихенько в долоні, дивлячись і поступово підходячи до одного з учасників. Потім цей учасник, вибирає з групи наступного, кому вони аплодують удвох. Третій вибирає четвертого і т.д. останньому учаснику аплодує вже вся група.

- Бажаю вам бути завжди здоровими і в гарному настрої ! Успіхів ВАМ!!!

Додатки

Вживанням НР

ВПЛИВ ТЮТЮНУ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ

Головна мішень для тютюнового диму — верхні дихальні шляхи та легені. Подразнення слизових оболонок починається вже в ротовій порожнині. При палінні крізь шар тютюну всмоктується повітря, яке посилює горіння. При цьому тепло тютюнового диму руйнує емаль зубів, призводить до запалення слинних залоз. Це супроводжується підвищеним слиновиділенням. Слизові оболонки гортані, трахеї, бронхів також подразнюються тютюновим димом, що призводить до розвитку хронічних бронхітів і пневмоній.

Тютюн містить багато канцерогенних речовин, тому в курців дуже велика ймовірність захворювання на рак ротової порожнини, гортані або легень.

Впливає паління і на зовнішній вигляд. У курців жовтіють зуби і нігті, шкіра набуває нездорового відтінку.

Паління збільшує ймовірність розвитку серцево судинних захворювань. Випалювання навіть однієї цигарки призводить до посилення серцевого ритму й підвищення артеріального тиску, звуження судин. Результат — порушення дії серцевих м’язів, що може призвести до інфаркту міокарда. Унаслідок паління порушується кровообіг в кінцівках (частіше ногах), що може призвести до гангрени (а це, в свою чергу, до ампутації — відрізання кінцівок).

Нервова система, кров, органи травлення також зазнають шкоди від продуктів згоряння тютюну. Паління провокує розвиток виразки шлунку, ускладнює інші захворювання.

У жінок, які палять, порушується нормальна робота статевих органів, що призводить до безпліддя. Якщо палить вагітна жінка, в неї може народитися фізично слабка дитина (знижена вага, порушення нервової системи), і як наслідок, можливе відставання в психічному і фізичному розвитку, хворобливість. Усе це може проявитись одразу після народження або через деякий час.

Компоненти тютюнового диму руйнують вітаміни в організмі людини, послабляють його імунну (захисну) систему, внаслідок чого у курців легко з’являються різноманітні алергії, захворювання протікають довше, а виліковуються важче.

Тютюновий дим викликає дуже сильну залежність. Про це свідчать такі статистичні дані: 85% людей хочуть кинути палити, але вдається це лише 15% із них. Важливо також пам’ятати, що велику шкоду курці завдають не тільки собі, але й всім навколишнім (їх часто називають пасивними курцями). Вдихаючи тютюновий дим, пасивний курець зазнає такого ж впливу компонентів тютюнового диму, як і той, хто палить, із тими ж руйнівними наслідками для здоров’я.

ВПЛИВ АЛКОГОЛЮ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ

Алкоголь перш за все впливає на діяльність нервової системи людини: його легко всмоктує мозкова тканина, яка містить багато води. Це руйнує психіку — людина стає дратівливою, швидко стомлюється, в неї порушується сон. Ці симптоми можуть проявлятися не тільки при систематичному (тобто постійному), але й при ситуативному (тобто непостійному, раз у раз) вживанні алкогольних напоїв, оскільки при попаданні в організм алкоголь залишається в ньому до двох тижнів (!).

Циркулюючи системою кровообігу, алкоголь потрапляє до всіх органів тіла. За кілька хвилин він досягає головного мозку. Дія алкоголю має заспокійливий та депресивний характер. Він також уповільнює роботу головного мозку (гальмує як процес накопичення інформації, так і її відновлення у пам’яті). Алкоголь може стати

причиною галюцинацій та провалів у пам’яті, уповільнення інтелектуального розвитку, погіршення пам’яті, послаблення здібностей і навичок.

Алкоголь подразнює слизову шлунку, що призводить до запалення органів травлення, руйнує печінку, яка його розщеплює (відбувається переродження клітин, що спричиняє цироз печінки, а це практично невиліковне захворювання). У молодому організмі алкоголь руйнує печінку значно швидше, ніж у старших людей.

Дуже чутливі до алкоголю серце і судини: він порушує процеси обміну речовин в серцевих м’язах. Реагують на алкоголь і нирки, кровоносна та інші системи й органи.

Уживання алкоголю може призвести до погіршення зору і слуху, а також смаку, нюху та дотику. Оскільки усі м’язи знаходяться під контролем мозку, вживання навіть незначних доз алкоголю призводить до послаблення цього контролю, і людина втрачає координацію та швидкість реакції. Чим молодший організм, тим більша руйнівна дія алкоголю. Відомі випадки отруєння підлітків і молодих людей невеликими як для старших людей дозами.

Алкоголь викликає залежність. Спочатку це потреба в алкоголі для того, щоб уникнути неприємних переживань, розслабитися і почуватися впевненіше, проте згодом виникає потреба наявності алкоголю в крові — розвивається алкоголізм.

Алкоголізм — це захворювання, яке супроводжується глибокими змінами і навіть деградацією особистості. Воно потребує дуже складного і довгого лікування, а результати такого лікування, як свідчать фахівці, не завжди ефективні. Через деякі особливості юного організму в підлітків і молодих людей хронічний алкоголізм розвивається значно швидше, ніж у людей старшого віку.

ВПЛИВ НАРКОТИКІВ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ

При вживанні наркотиків розвивається наркоманія — захворювання, при якому психічний і фізичний стан людини, її самопочуття й настрій цілком залежать від наявності в організмі наркотику. За його відсутності розвивається синдром відміни (абстиненція) — дуже важкий стан, який супроводжується судомами, сильним болем у м’язах і внутрішніх органах.

Наркотики особливо небезпечні тим, що навіть одноразове їх вживання може призвести до наркотичної залежності. У зв’язку з фізіологічними особливостями організму в підлітків дуже швидко розвивається наркотична залежність (значно швидше, ніж у дорослих). Відомі випадки, коли перші експерименти з наркотиками закінчувалися смертю.

Люди, які вживають наркотики, значно більше, ніж інші, ризикують отримати ВІЛ інфекцію, оскільки вірус може передаватися через кров (при використанні одного шприца для ін’єкцій декількома людьми), а наркотики призводять до втрати контролю над поведінкою, адже вони сильно впливають на роботу головного мозку,

нервову систему, і разом з цим — на самоконтроль. Під дією наркотиків нервові клітини просто згорають. Різко знижується захисна реакція організму.

Багаторазове проколювання вен може призводити до утворення тромбів і рубців. Коли тромби відриваються й потрапляють до кровообігу, а відтак до серця і легенів, може настати смерть — тромб закриває доступ крові до життєво важливих органів. Бактерії, потрапляючи з нечистої голки до кровообігу, циркулюють по всьому організму й відкладаються на серцевих клапанах, призводячи до серйозного захворювання — «бактеріального ендокардиту», для якого характерні такі симптоми як жар, слабкість, серцева недостатність. Мікроби з нестерильної голки можуть призвести також до абсцесу мозку, симптомами якого є сильний жар і конвульсії. У всіх цих випадках можлива кома або смерть.

У жінок, котрі вживають наркотики під час вагітності, можуть народитися мертві діти або ж діти з дуже серйозними вадами: клишоногість, відсутність кінцівок, розщеплене піднебіння, «заяча губа», дефекти внутрішніх органів.

Вживання дурманних токсичних речовин (тобто летких речовин, які використовують у побутовій хімії, бензині тощо) може пригнічувати функції дихання (можлива навіть зупинка дихання), порушення серцевої діяльності, а часом — непритомність і навіть смерть.

При вживанні наркотиків різко погіршуються пам’ять, здатність до логічного мислення, засвоювання нової інформації, зосередження. Глибоко деформується особистість людини, розвиваються серйозні психічні захворювання. Процес деградації особистості дуже швидкий. У 30–40 років наркомани і виглядають, і почуваються, і поводять себе, як старі.

7

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.