Тренінгове заняття для учнів «Крокуємо до успіху».

Психологія

12.04.2019

1287

0

69

Для кого: 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас
Опис документу:
Мета: привернути увагу учнів до питання важливості вибору професії, вчити бачити свої реальні перспективи і можливості, нести особисту відповідальність за своє майбутнє, розвивати вміння планувати і досягати професійних цілей.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тренінгове заняття для учнів «Крокуємо до успіху».

Мета: привернути увагу учнів до питання важливості вибору професії, вчити бачити свої реальні перспективи і можливості, нести особисту відповідальність за своє майбутнє, розвивати вміння планувати і досягати професійних цілей.

Приміщення, в якому проходить заняття, готують заздалегідь. Столи розташовані таким чином, щоб утворилось три команди. Учні самостійно обирають місце за будь-яким столом.

Тренер: Доброго дня! Рада вітати всіх вас на нашому занятті «Крок до успіху».

Все менше часу залишається до здійснення вашої головної мрії – закінчити школу і поринути у самостійне, доросле життя. Чим менше часу залишається – тим більше тривог викликає думка про вибір своєї сфери професійної діяльності. Саме від правильного вибору професії залежить усе подальше життя людини.

Вибір професії – одне з найбільш відповідальних рішень, які приймає людина у житті. Звичайно можна перервати навчання, якщо на третьому курсі інституту ти зрозумієш, що це справа не твоя, а можна через декілька років залишити роботу, яка не подобається. Однак час буде втрачено, та й розчарування неминуче… Вибір професії, як і будь-який вибір – це прийняття рішення при великій кількості альтернативних варіантів та необхідності враховувати різноманітні фактори. Є такий вираз: «Щастя - це коли ранком хочеться йти на роботу, а після роботи –додому».

  1. Вправа-вітання"Я мрію стати..."

Мета: дати змогу учням продемонструвати і проаналізувати найпопулярніші професії сьогодення, актуалізувати проблему професійного самовизначення.

Кожен з учасників гри має сказати "Я мрію стати..." і обґрунтувати свою відповідь.

Тренер: То ж ми починаємо. Для початку скажіть, як ви думаєте, чому вас об’єднали у команди. Для чого це потрібно? (для того, щоб ви вчилися прислухатись до думки інших людей, які працюють з вами над однією справою, вміли пробачати недоліки і прорахунки оточуючих, вміли налагоджувати контакти з людьми, які можливо вам неприємні. Кожна команда це міні-колектив, від участі кожного залежить позитивний результат усієї команди).

  1. Вправа «Презентуй назву»

Відкрийте конверти та прочитайте назву своєї команди. («Радість і задоволення» «Ринок праці» «Індивідуальні особливості»).

Мета: акцентувати увагу учнів на основних складових вибору професії. Розвивати вміння висловлювати свою точку зору.

Кожна команда, порадившись між собою, продовжує речення: «Моя команда називається так... тому, що при виборі професії важливо... »

Перед тим, як перейти до обговорення теми нашого заняття ми хочемо впевнитися в тому, що ви добре обізнані у світі професій, адже скоро від розмов вам необхідно буде перейти до справи і обрати одну найзаповітнішу із тисячі.

  1. Вправа «Ми знаємо професії»

Кожній команді протягом хвилини необхідно записати якомога більше назв професій. Команди по черзі називають одну професію (повторювати названі професії не можна). Команда, яка не змогла назвати професію, вибуває з гри.

  1. Вправа «Чоловічі та жіночі професії» (10 хв.)

Давайте об’єднаємося у три команди. Кожна отримує ватман та маркери.

  • Завдання для першої команди: «Запишіть професії, які ви вважаєте «чоловічими».

  • Завдання для другої команди: «Запишіть професії, які ви вважаєте «жіночими»

  • Завдання для третьої команди: «Запишіть професії, які ви вважаєте «універсальними»

  1. Вправа «Гра в лотерею або «Рука долі» (10 хв).

Мета: показати учасникам наслідки випадкового вибору професії; дати зрозуміти необхідність активних дій щодо вибору професії.

Обладнання: картки, авторучки.

Інструкція учасникам: Вам потрібно на маленьких аркушах паперу записати професію, або вид діяльності, якими ви хотіли б займатися протягом життя. Запишіть від 1 до 3. Потім ми перемішуємо всі картки і кожен витягує випадково одну (як лотерейний квиток). Потім обговорюємо результати.

Кожен учасник витягує із скриньки випадково одну картку з назвою професії.

Тренер просить піднятися тих учасників групи, хто витягнув картки з професією, яку ж сам і обирав (записав на картці). Як правило, таких учасників небагато (1-2 людини), а можливо, що взагалі таких людей не буде.

Тренер просить групу підрахувати відсоток тих, кому пощастило, кому доля подарувала щасливий випадок.

Рефлексія:

  • Що ви відчули, коли витягнули те, що записували?

  • Що відчули, коли витягли те, що вам не до вподоби.

Коментар тренера: В даному випадку ми можемо зробити лише один висновок: «на долю надійся, але й сам не сиди». Потрібно більш свідомо підходити до вибору професії. Правильний вибір професії дозволить повністю реалізувати потенціал людини, уникнути розчарувань і невпевненості в собі та в своєму майбутньому. Вибір вважається правильним коли:

  • майбутня робота буде приносити радість, а не розчарування;

  • людина володіє певними якостями, які необхідні для цієї роботи – інтелектуальними, фізичними, психологічними;

  • професія користується попитом на ринку праці.

Ці умови можна уявити у вигляді трьох концентрів – «хочу», «можу», «потрібно».

  1. Бажання, можливості самої людини і запити ринку праці далекі один від одного. В даному випадку людина не стане професіоналом, а його праця на буде користуватися попитом.

  2. Бажання. Можливості і запити ринку праці перетинаються, хоча і не співпадають. Можна прогнозувати більшу професійну успішність, ніж в першому випадку.

  3. Всі фактори співпадають. Можна впевнено говорити про те, що людина буде отримувати задоволення від своєї роботи, буде робити її краще, ніж інші і завжди буде користуватися попитом.

Все починається саме з «ХОЧУ». Бажання породжує мрію. Але основним є перетворення мрії в ціль.

  1. Вправа «Постановка цілей» (30 хв).

Мета: вчити самостійно визначати цілі та складати план їх досягнення.

Учні працюють групами. Складають план досягнення цілей для уявної людини. Домашнім завданням буде скласти свій особистий план.

Тренер: Перш, ніж виконувати вправу слід чітко розмежувати ціль і мрію. Між мрією і ціллю лежить певний інтелектуальний процес, який забезпечує перетворення мрії в ціль.

Цей процес нараховує сім кроків і кінцева його мета – досягнення цілі.

Мрія ____________________________________ Ціль

1_2_3_4_5_6_7_

Кроки:

  1. Визначаємо критерії досягнення цілі (як я дізнаюся, що моя ціль досягнута?).

  2. Погоджуємося з ціною питання (чим і скільки я готовий заплатити за це?)

  3. Визначаємо точну дату досягнення цілі (коли я досягну того, чого хочу?).

  4. Проводимо аналіз труднощів (зовнішні організаційні труднощі і внутрішні – психологічні).

  5. Шукаємо нагороду (який пам’ятник я побудую своїй перемозі?).

  6. Укладаємо письмовий договір з самим собою.

  7. Щоденно читаємо договір вголос.

А тепер розберемо кожен крок більш детально. Отже зараз вам потрібно записати свою мрію, що стосується професійної сфери.

Крок 1. Як я дізнаюся, що моя ціль досягнута? (3 хв).

Запишіть, будь ласка, під номером 1 критерії, за якими ви зрозумієте, що ціль досягнута. (Тренер може навести приклад).

Крок 2. Чим і скільки я готовий заплатити за це? (3 хв).

Ми розуміємо, що в житті ніщо не дається безкоштовно. А чим, як правило, ми платимо за досягнення наших цілей? Спробуймо їх перерахувати. Яка «валюта» є самою найдешевшою з названих? По можливості слід розраховуватися грошима і економити інші ресурси, оскільки є ДЕЩО, що за гроші купити неможливо. Тренер просить записати плату за досягнення цілі за номером 2.

Історія для порівняння:

У однієї жінки була мрія – мати у вітальні білий великий килим. Коли вона вийшла заміж – купила килим, але постійно хвилювалася через те, що домашні його бруднили. Одного разу, вона в сльозах прибігла до сусідки і розказала їй про своє горе.

«Уявляєш, – відповіла їй та. – що в твоїй вітальні лежить великий білий килим і він абсолютно чистий». Що це значить?

Крок 3. Визначення точної дати досягнення цілі. (3 хв).

Тренер просить учасників не тільки записати точну дату, а й прослідкувати, як реагувало на це їх тіло. Можна попросити бажаючих розказати про свої тілесні відчуття в той момент, коли вони ручкою виводили свої цифри.

Крок 4. Аналіз перешкод на шляху. (3 хв).

Зрозуміло, що на шляху будуть зустрічатися перешкоди, які умовно можна розділити на 2 категорії: зовнішні і внутрішні. Як правило, внутрішні перешкоди це алібі, які ми самі використовуємо для того, щоб не працювати над ціллю (внутрішній захисний механізм).

Історія для порівняння:

Як можна дістатися на верхівку дуба?

  • на гелікоптері;

  • на парашуті, по драбині;

  • зрізати і сісти;

  • ризикнути і залізти по гілкам;

  • не ризикувати – потренуватися, підстрахуватися і поступово з гілки, на гілку;

  • сісти на жолудь і ПОЧЕКАТИ, поки дуб виросте сам.

Крок 5. Підбір нагороди. (3 хв).

Чим ви себе нагородите, коли ваша мета буде досягнута? Це може бути конкретна річ, або ритуальна дія (похід до ресторану, подорож).

Крок 6. Договір з самим собою. (3 хв).

Якщо уважно придивитись до кроків перетворення мрії на ціль, то ми зможемо знайти схожість із трудовим договором. А саме:

  1. Містить пункти про предмет договору (критерії досягнення цілі);

  2. В тексті договору завжди є домовленість про оплату (Розмір винагороди);

  3. Є вказівки щодо строків (дата виконання);

  4. В багатьох договорах можна зустріти опис не передбачуваних ситуацій чи форс-мажорних обставин;

  5. 3а успішне виконання передбачені премії (бонуси);

  6. І, нарешті, договір укладається в письмовому вигляді...

Цей 6 крок досить простий. Потрібно переписати на чистий папір результати попередніх кроків. Можна вважати, що чернетка договору у нас вже є, тому можемо поставити підпис.

Крок 7. Щоденне читання договору вголос для себе. (3 хв).

Як ви гадаєте, для чого потрібний цей крок?

Відповіді:

  • програмуємо себе;

  • нагадуємо собі про ціль;

  • заряджаємо себе впевненістю.

Коментар тренера: Цей крок має два шляхи: або людина починає щось робити. Або заспокоюється і відмовляється (тимчасово чи назавжди) від своєї цілі. Суть 7 кроку – постійно підтримувати себе в тонусі і забезпечувати ЩОДЕННЕ просування (хоча й маленькими кроками) до поставленої цілі.

Рефлексія: (5 хв).

Учасники висловлюються з приводу:

І. Як себе почувають в кінці вправи?

2. Що було найважчим в даній вправі?

3. Що було найлегшим?

  1. Вправа «Вдалий і невдалий вибір професії» (10 хв.)

Зараз ми об’єднаємося у дві групи. Перша група має дати відповідь на питання : «Які є наслідки вдалого вибору професії?»

Друга група має вказати наслідки невдалого для вас вибору професії.

Приклади відповідей

Вдалий вибір професії

Невдалий вибір професії

  • Інтерес і зацікавленість у роботі;

  • Моральне задоволення професійною діяльністю;

  • Фізичне та психологічне здоров’я;

  • Удосконалення професійних знань;

  • Кар’єрне зростання;

  • Висока заробітна плата;

  • Авторитет.

  • Втрачає інтерес;

  • Незадоволеність професійною діяльністю;

  • Перенапруження;

  • Пасивна адаптація в колективі;

  • Безробіття;

  • Витрати коштів на здобуття нової професії;

  • Стрес;

  • Неможливість реалізації на ринку праці.

Рекомендації по виборі професії

Коментар тренера: Вибір майбутньої професії нерідко викликає суперечки батьків і дітей. Адже батьки впевнені, що вони краще знають життя, а діти хочуть обирати самостійно, оскільки це їхнє майбутнє.

Поради випускникам шкіл

  1. Краще визначитися з вибором професії заздалегідь, а не перед дверима приймальної комісії. Тим паче, варто дізнатися якомога більше про майбутню професію. Не полінуйтеся та попросіть знайомих чи родичів, які працюють за фахом, про який ви мрієте, розповісти або показати, що саме і як вони роблять. Відвідайте дні відкритих дверей навчальних закладів.

  2. При виборі майбутньої професії не орієнтуйтеся лише на її престижність. Юристи, банкіри економісти, фінансисти дійсно залишаються лідерами серед престижних професій, але ринок праці ними вже давно переповнений. Тож, з позиції перспективи, ви можете залишитись з гарним дипломом, але без роботи.

  3. Не думайте, що ті люди, які отримали престижну професію, але нині сидять без роботи, просто невдахи, а з вами буде по іншому. З кожним роком роботодавці стають все більш вибагливими і на ринку праці виживе лише той, хто крім звичайного вузівського диплому має ще безліч умінь і знань.

  4. Не відвертайтеся від «непрестижних» професій, дотримуючись стереотипу про них, як про «чорну» і низькооплачувану роботу. Представники робітничих професій сьогодні на вагу золота. Відповідно й заробітна плата у гарних фахівців у цій сфері іноді навіть вища, ніж у деяких «престижних» спеціалістів.

  5. Продивляйтеся оголошення роботодавців та зверніться за рекомендаціями до спеціалістів центрів зайнятості. Вам допоможуть зрозуміти, чи потрібна на ринку праці професія, яку ви обрали.

  6. Якщо ви взагалі не уявляєте, яку професію обрати, зверніться до фахівців центру зайнятості, які допоможуть вам визначитися з вибором, враховуючи ваші потреби і здібності.

  7. Візьміть участь у профорієнтаційних заходах, що проводить служба зайнятості для учнівської молоді (ярмарок професій, марафон робітничих професій, ярмарок кар'єри тощо).

  1. Рефлексія.

Вам потрібно продовжити речення:

  • Мені було цікаво….

  • Сьогодні я зрозумів, що….

  • Тепер я зможу….

«Радість і задоволення»

«Ринок праці»

«Індивідуальні особливості»

  • Краще визначитися з вибором професії заздалегідь, а не перед дверима приймальної комісії. Тим паче, варто дізнатися якомога більше про майбутню професію. Не полінуйтеся та попросіть знайомих чи родичів, які працюють за фахом, про який ви мрієте, розповісти або показати, що саме і як вони роблять. Відвідайте дні відкритих дверей навчальних закладів.

  • При виборі майбутньої професії не орієнтуйтеся лише на її престижність. Юристи, банкіри економісти, фінансисти дійсно залишаються лідерами серед престижних професій, але ринок праці ними вже давно переповнений. Тож, з позиції перспективи, ви можете залишитись з гарним дипломом, але без роботи.

  • Не думайте, що ті люди, які отримали престижну професію, але нині сидять без роботи, просто невдахи, а з вами буде по іншому. З кожним роком роботодавці стають все більш вибагливими і на ринку праці виживе лише той, хто крім звичайного вузівського диплому має ще безліч умінь і знань.

  • Не відвертайтеся від «непрестижних» професій, дотримуючись стереотипу про них, як про «чорну» і низькооплачувану роботу. Представники робітничих професій сьогодні на вагу золота. Відповідно й заробітна плата у гарних фахівців у цій сфері іноді навіть вища, ніж у деяких «престижних» спеціалістів.

  • Продивляйтеся оголошення роботодавців та зверніться за рекомендаціями до спеціалістів центрів зайнятості. Вам допоможуть зрозуміти, чи потрібна на ринку праці професія, яку ви обрали.

  • Якщо ви взагалі не уявляєте, яку професію обрати, зверніться до фахівців центру зайнятості, які допоможуть вам визначитися з вибором, враховуючи ваші потреби і здібності.

  • Візьміть участь у профорієнтаційних заходах, що проводить служба зайнятості для учнівської молоді (ярмарок професій, марафон робітничих професій, ярмарок кар'єри тощо).

8

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Психологія

12.04.2019

1287

0

69

Для кого: 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас