Тренінгова програма на тему: «Психологічний клімат у колективі»

Психологія

Для кого: 10 Клас, 11 Клас, 12 Клас, Дорослі

15.05.2020

626

25

0

Опис документу:
Програма розрахована на створення сприятливого психологічного клімату в старших учнівських, педагогічних та інших колективах. В ході тренінгових занять, учасники зможуть налагодити позитивну атмосферу в групі, навчитись правильно будувати комунікацію та отримають навички конструктивного вирішення конфліктів.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тренінгова програма на тему:

«Психологічний клімат у колективі»

Тривалість рограми: 3 заняття;

Заняття

Зміст

Час

1

«Знайомимось по новому»

Знайомство учасників групи. Налагодження емоційних зв’язків, розкриття кожного учасника групи, розвиток вміння приймати інших людей

60хв

2

«Будуємо спілкування»

Розвиток навичок спілкування вербального та невербального, вміння налагоджувати комунікацію. Розвиток здатності до продуктивної взаємодії із колегами.

60хв

3

«Що таке правильний конфлікт»

Визначення поняття конфлікту, та його ролі у діяльності колективу. Розвиток умінь конструктивного вирішення конфліктів.

60хв

Заняття № 1

«Знайомимось по новому»

Вид роботи

Зміст роботи

Час

1.

Привітання

Вправа «Павутинка»

Учасники сидять у колі, ведучий бере клубок ниток і подає наступну інструкцію «В мене в руках є нитка знайомства, кожен до кого в руки потрапляє цей клубок повинен назвати своє ім’я та презентувати себе групі. Розповісти про себе, які у нього є риси характеру, його захоплення і можливо якісь цікаві факти про себе. Після цього притримуючи однією рукою кінець нитки і не відпускаючи його впродовж всієї гри, перекидає клубок іншому учаснику»

5хв

2.

Бесіда на тему «Соціально психологічний клімат»

15хв

3.

Вправа «Квадрат»

Побудуйте весь колектив у коло, і нехай учасники закриють очі. Тепер, не розплющуючи очей потрібно перебудуватися в квадрат. Зазвичай відразу починається балаган, всі кричать, пропонуючи свою стратегію. Через який час виявляється організатор процесу, який фактично будує людей. Після того, як квадрат буде побудований, не дозволяйте відкривати очі. Запитайте, чи всі впевнені, що вони стоять у квадраті? Зазвичай є кілька людей, які не впевнені. Квадрат дійсно повинен бути рівним. І тільки після того, як абсолютно всі погодяться, що стоять саме в квадраті, запропонуйте учасникам відкрити очі, порадіти за хороший результат і проаналізувати процес. Так само можна будуватися в інші фігури.
Під час вправ учасники переживають сильні емоції і роблять масу висновків, тому після кожного етапу можна влаштовувати невелике обговорення, де можна говорити побажання своїм колегам для поліпшення роботи. Найголовніше питання: яким чином завдання можна було зробити краще та швидше?

10хв

4.

Вправа «Колаж»

Група сідає за стіл, пропонується ватман, клей, кольорові картинки різної тематики, кольорові олівці, фарби з пензликами. Із запропонованих картинок кожен учасник групи вибирає картинки відповідають тому, як він бачить і відчуває себе в даній групі. Вибравши картинки, кожен в своєму розпорядженні і приклеює їх на ватмані так, як відчуває своє розташування в групі. Після виконаної роботи кожен учасник (за бажанням) доповнює свої картинки фоном за допомогою фарб та олівців

 

Питання для обговорення:

Чому ви вибрали ту чи іншу картинку?

Чи відповідає розташування ваших картинок так як вам би хотілося?

Чи відчуваєте ви себе так в групі?

Чи були складнощі при виконанні вправи?

25хв

5.

Завершення заняття.

Ритуал прощання.

Учасники знаходячись у колі беруться за руки. По черзі, повертаючись обличчям до свого сусіда з права у часники говорять «Дякую тобі за…» і висловлюють побажання на день.

5хв

Заняття № 2

«Будуємо спілкування»

1.

Вправа «Привітання»

Учасникам тренінгу пропонується продовжити фразу, звертаючись до кожного члена групи: «Привіт, (ім'я), сьогодні чудовий день, тому, що ...».

5хв

2.

Бесіда на тему: «Вплив спілкування на соціально психологічний клімат»

15хв

3.

Вправа «Карусель»

Члени групи сідають або встають за принципом « каруселі» , тобто обличчям один до одного , і утворюють два кола: внутрішній нерухомий (учасники розташовуються спиною до центру кола) і зовнішній рухливий (учасники розташовані обличчям до центру кола).

За сигналом ведучого всі учасники зовнішнього кола роблять одночасно один або два кроки праворуч ( або пересідають на стілець, що стоїть праворуч від них ) і виявляється перед новим партнером. Роль учасників задає ведучий.

Час на встановлення контакту , вітання і проведення бесіди 2 - 3 хвилини. Потім ведучий дає сигнал , учасники повинні протягом хвилини закінчити розпочату розмову , попрощатися і перейти до нового партнера .

Приклади ситуацій для « зустрічей» :

«Перед вами людина, яку ви добре знаєте , але давно не бачили. Ви раді випадковій зустрічі ... »

«Перед вами невідомий чоловік. Зустрітися з ним , дізнайтеся , як його звуть , де він навчається ( працює) ... »

«Перед вами зовсім маленька дитина , він чогось злякався і ось-ось розплачеться . Підійдіть до нього , почніть розмову , заспокойте його ».

«Вас сильно штовхнули в автобусі. Оглянувшись , ви побачили літньої людини ... »

«Після тривалої розлуки ви зустрічаєте вашого коханого ( кохану) і раді цій зустрічі . І ось нарешті він ( вона) поруч з вами ... »

20хв

4.

Вправа «Уміння вести розмову»

Робота в парах. Кожен з учасників потай від іншого отримує картку з темою розмови, наприклад, «про музичні пристрасті», «улюбленої телепередачі» і т.д. Завданням кожного є привернути учасника до розмови на потрібну йому тему.

5хв

5.

Вправа «Позиції»

Учасники на протязі певного часу намагаються вести діалог у різних позиціях:

1. один партнер сидить інший стоїть

2. партнери стоять спинами одне до одного

3. партнери спілкуються в очі на сидяче

Після закінчення учасники діляться своїми враженнями

Теми для спілкування:

1. Твої плани на майбутнє

2. Твої плани на сьогодні

3.Найяскравіший спогад твого дитинства

4. Що б тобі хотілося побажати своєму партнеру на ці вихідні

10хв

6.

Рефлексія проведеного заняття

Вправа "Закінчи пропозицію".

- Під час заняття я зрозумів, що ... 
- Найкориснішим для мене було ... 
- На занятті мені не сподобалося ... 
- Якби я ще раз потрапив на тренінгове заняття, то я хотів би ...

5хв

Заняття № 3

«Що таке правильний конфлікт»

1.

Вправа «Привітання»

Учасникам тренінгу пропонується продовжити фразу, звертаючись до кожного члена групи: «Привіт, (ім'я), сьогодні чудовий день, тому, що ...».

5хв

2.

Бесіда на тему «Що таке конфлікт»

15хв

3.

Гра «Паспорт проблеми»

Ми просимо членів групи зосередитися кожному на тій актуальною конфліктної ситуації, яку самі вони представляють на нинішній момент як проблему, що вимагає рішення. Щоб розібратися в міжособистісному конфлікті (саме цей тип конфлікту буде матеріалом для роботи) необхідно чітко уявити собі, з чим ми маємо справу. Склавши паспорт проблеми, ми зможемо розробити шляхи її вирішення. Крім того, відповіді на поставлені питання допоможуть визначити, який вид спрямованості переважає в нас. Психологи стверджують, що їх три: спрямованість на себе, на інших людей і на завдання (на процес або на результат).

Отже, кожен з учасників отримує бланк, на заповнення його дається 20-30 хвилин. Наприкінці вправи група може зібратися разом і озвучити проблеми емоційного, інтелектуального чи іншої властивості, які проявилися в ході роботи над завданням.

Бланк вправи «Паспорт проблеми»

1. Сформулюйте і запишіть, у чому, на ваш погляд, полягає суть конфлікта.________________

2. Розкладіть конфлікт на складові:

що відбувається (процес, дія, поведінка сторін) _______________

до чого це приводить (чиї і які потреби порушені) ______________

почуття з цього приводу (ваша емоційна реакція на загрозу потребам і на розвиток конфлікту) _________________

3. Визначте, що для вас важливіше:

захист власних потреб, принципів, відчуття особистого комфорту чи

збереження хороших відносин з другою стороною.

4. Який стиль поведінки в конфліктній ситуації ви віддаєте перевагу?

догляд

пристосування

примус

компроміс

співпраця

5. Якщо, використовуючи вибраний мною стиль поведінки, проблема буде вирішена, конфлікт знятий, то:

Я ______________

Інша сторона ____________

(Сформулюйте, які конкретні результати очікуються, яка буде емоційна домінанта у відчуттях обох сторін по завершенню конфлікту, як прогнозуються відносини між сторонами.)

6. Я зможу сказати, що проблема, конфлікт дозволені, коли (якщо) _________________

25хв

4.

Вправа «Аналіз конфлікту»

 Після пред'явлення кимось з учасників конфліктної ситуації (переважно реальної), група спільними зусиллями складає «матрицю фіналів» і визначає тип поведінкового контролю сторін конфліктної взаємодії.

Потім групі пропонується, використовуючи отримані результати, сформулювати рекомендації щодо розв'язання даного конфлікту.

10хв

5.

Рефлексія
проведених занять

Вправа "Закінчи пропозицію".

- Під час заняття я зрозумів, що ... 
- Найкориснішим для мене було ... 
- На занятті мені не сподобалося ... 
- Якби я ще раз потрапив на тренінгове заняття, то я хотів би ...

5хв

Бесіда на тему:

«Соціально психологічний клімат»

Психологічний клімат - емоційний настрій колективу, який відображає стосунки, що склалися між його членами.

Все наше свідоме життя так чи інакше проходить у стосунках з іншими людьми. Давно помічено, що людина у групі поводиться не так, як на самоті.

Група впливає на особу в більшості випадків позитивно. Відбувається це тому, що об'єднання людей не є простою сумою індивідуальностей, а психологія групи не є середньоарифметичним індивідуальних свідомостей людей.

В умовах групи підвищується витривалість до больових відчуттів, знижується чутливість до шумів приблизно на 30%. У групі виявляються такі соціально-психологічні явища, як наслідування, навіювання, "психологічне зараження", спільні групові емоції.

Соціально-психологічний клімат колективу може і повинен бути результатом цілеспрямованої роботи керівника і всього колективу.

Одним з напрямів, що допомагають створенню сприятливого психологічного клімату, є організація людей у виробничі колективи на основі їхньої психологічної сумісності, під якою розуміється психологічна близькість партнерів, взаємна симпатія, схожість їхніх характерів, спільність інтересів та нахилів.

Єдність інтересів, взаємодопомога в колективі відіграє величезну роль у ставленні людей один до одного, створюють "настрій " у взаєминах. Часто цій важливій обставині не надають серйозного значення.

Створення сприятливого соціально-психологічного клімату передбачає подолання тих бар'єрів психічної напруженості, які можуть виникнути в процесі спілкування між людьми.

Особливу роль серед усіх інших факторів формування соціально-психологічного клімату трудового колективу відіграють стосунки керівництва і підлеглих, весь комплекс функцій, що виконується керівником.

Стан соціально-психологічного клімату, ступінь його стимулюючого впливу на особистість може розглядатися як один із суттєвих показників ефективності діяльності керівника первинного колективу, сили його позитивного впливу на підлеглих.

Отже як ви вважаєте:

  1. Чи сприятливий у нашому колективі психологічний клімат?

  2. Чи варто працювати над його покращенням?

  3. Що кожен з нас може зробити для того аби покращувати цей клімат і підтримувати його у позитивному напрямку?

  4. Як ви думаєте яку роль відіграє міжособистісне спілкування у формуванні позитивної та сприятливої для роботи атмосфери?

Бесіда на тему:

«Вплив спілкування на соціально психологічний клімат»

Психологічна культура мовного спілкування - це єдність знань, що відображають закономірності психологічної діяльності співрозмовників і вміння застосовувати ці знання в конкретних ділових ситуаціях.

Психологічна природа спілкування занадто складна Людині важко бути щасливим, успішно працювати, самовдосконалюватися, самостверджуватися, що не контактуючи з іншими Спілкування, на думку вчених, є однією і з нагальних потреб людини, яка живе в суспільстві Воно потрібно їй для взаємодії з іншими людьми, для впорядкування взаємовідносин з ними, самоствердження в обществтві.

Враховуючи складність природи спілкування, важливо розібратися в його структурі Завдяки дослідженням учених виділені три взаємопов'язаних сторони спілкування:

- Комунікативна - обмін інформацією між індивідами та її уточнення, розвиток;

- Інтерактивна - організація взаємодії суб'єктів, які спілкуються, тобто обмін не тільки знаннями, думками, ідеями, а й діями, зокрема при побудові спільної стратегії взаємодії;

- Соціально-перцептивна - процес взаємного сприйняття і розуміння співрозмовників, пізнання ними одне одного У деяких дослідженнях структура спілкування розглядається, виходячи з трьох рівнів аналізу (макро-, мезо-, мік івні).

Культура спілкування має не тільки внутрішню (моральну, психологічну), а й зовнішню сторону - етикет, норми якого досить значущі в моральному плані Людина, спілкуючись відповідно до загальноприйнятих норм і правил, демонструє свою готовність враховувати ту спільність людей, серед яких він жилі.

Етикет - це сукупність правил поведінки, що регулюють зовнішні прояви людських стосунків (ставлення до інших людей, форми звертання, поведінку, манери тощо) Етикет містить вимоги, які набувають характеру ктер більш-менш регламентованого церемоніалу і для дотримання яких особливе значення має певну форму поведеніяі.

Етична природа спілкування полягає в:

- Умінні вести культурно, мати хорошу вимова;

- Умінні аналізувати вчинки інших людей, поважати їх;

- Таких правилах і нормах поведінки партнерів, які сприяють розвитку співробітництва;

- Бажанні бути культурним і приємним співрозмовником і ін На сучасному етапі фахівці в області психологічного спілкування

розробили кілька ефективних прийомів, які дозволяють швидко привернути до себе вашого партнера:

- Під час ділової розмови необхідно проявляти виняткову увагу до свого партнера (це найважливіший секрет успіху у вашій справі);

- Необхідно окремими фразами, ненав'язливо вселяти в партнера почуття його гідності або переконувати у важливості організації, в якій він працює Але робити це треба щиро, щоб це не виглядало як дешеві й комплімент;

- Підбирайте і складайте такі питання своєму партнерові, на які йому було б приємно відповідати Заохочуйте співрозмовника розповідати про себе і про свою організацію

- Оскільки всі люди люблять свої імена, а в діловому спілкуванні дуже важливо звертатися до людини по імені та по батькові, робіть це якомога невимушеніше, даючи зрозуміти, що ім'я співрозмовника для вас багато значить Для того, щоб легко запам'ятовувати імена і важливі для ділової розмови дати і факти, необхідно пам'ятати про основні закони: закон враження (необхідно отримати сильне і яскраве враження, що ви хочете запам'ятати), закон повторення (важливі не вимушені, а свідомі зауваження), закон асоціації (необхідно пов'язати подія з якимось іншим фактом );

- Проявляйте шанобливе ставлення до думки партнера, що не вказуйте йому, що він неправий (дайте йому зрозуміти це жестом, поглядом, інтонацією), якщо ви скажете йому це прямо в очі, то завдасте удару його в самолюбству

- Краще уникати прямого протистояння під час розмови, а також не відстоювати самовпевнено свою точку зору При наявності \ "гострих кутів \" у діловій розмові не слід застосовувати слова і вирази, виділено реслюють непохитність вашу думку, наприклад: \ "безумовно \", \ "тільки так і не інакше \" Краще замінити їх на вираження \ "мені так здається \", \ "я думаю \", \ "я думаю \" так здається "," я гадаю "," я думаю ";

- Необхідно ставати на бік партнера, а партнеру на вашу сторону, якщо ви стверджуєте, що ваш партнер абсолютно правий, а ви помиляєтеся, це пощадить його самолюбство, і він сам пом'якшить вашу провину;

- Не вживайте образливих слів Психологія суперечок підкоряється закону \ "емоційного дзеркала \": утримання одного породжує інше Щоб ваші слова подіяли, говоріть з партнером делікатно, не зневажаючи його в Пам'ятаєте слова Гіппократа: \ "Не допускайте злості, вона породжує хворобу \" породжує хворобу ";

- Щоб критика була сприйнята без образи, потрібно створити благодатний грунт для сприйняття зауважень Будь-яке зауваження сприймається значно легше, якщо воно йде після похвали;

- В неприємностях і конфліктах завжди винні обидві сторони Тому необхідно навчитися підтримувати нормальні ділові відносини, розділяти відповідальність і брати на себе певну частку провини за те, що ставилося.

Бесіда на тему:

«Що таке конфлікт»

Конфлікт - це протиріччя, що виникає між людьми, колективами в процесі їхньої спільної діяльності через непорозуміння або протилежності інтересів, відсутність згоди між двома та більше сторонами.

Конфлікт також можна визначити як відсутність згоди між двома або декількома сторонами, які можуть бути конкретними особами або групами. Кожна сторона робить усе, щоб була прийнята її точка зору або ціль, і заважає іншій стороні робити те ж саме.

Модель процесу конфлікту

Нижче подана модель конфлікту як процесу. З неї ми бачимо, що існування одного чи багатьох джерел конфлікту збільшують можливість виникнення конфліктної ситуації у процесі управління. Але при можливості виникнення конфлікту, сторони можуть захотіти реагувати так, щоб надалі не ускладнювати ситуацію. Іноді люди розуміють, що потенціальні вигоди участі у конфлікті не варті витрат, їх становлення до цієї ситуації визначаються у наступному: "На цей раз я дозволю йому зробити так, як він вважає за потрібне". Однак у більшості випадків людина буде реагувати так, щоб не дати іншому домогтися бажаної цілі. Дійсний конфлікт найчастіше виявляється при спробі умовити іншу сторону або нейтрального посередника.

Наступна стадія конфлікту як процесу - це управління ним. Залежно від того, наскільки ефективним буде управління конфліктом, його наслідки стануть функціональними абодисфункціональними, що у свою чергу, вплине на можливість наступних конфліктів: усуне причини конфліктів, що створюють їх.

Модель конфлікту як процесу

Таким чином, конфлікт може бути функціональним і вести до підвищення ефективності організації. Або він може бути дисфункціональним й приводити до зниження особистої задоволеності, групового співробітництва й ефективності організації.

Роль конфлікту, в основному, залежить від того, наскільки ефективно ним управляють. Щоб управляти конфліктом, необхідно зрозуміти причини виникнення конфліктної ситуації.

Функціональне призначення конфлікту

o сприяння утворенню соціальних груп

o виникнення засобів регулювання конфліктних стосунків (норм, інститутів, організацій)

o принесення у суспільство духу суперництва та конкуренції

o конфлікт як джерело змін та перетворень

o конфлікт як форма суспільного життя

o засіб прояву протилежних поглядів та підходів

o школа формування консенсусу й компромісу

Конфлікт функціональний є корисним для членів трудового колективу й організації в цілому, і веде до підвищення ефективності організації.

Дисфункціональний конфлікт призводить до зниження особистої задоволеності й ефективності організації, такий конфлікт знижує продуктивність праці, особисту задоволеність, що ліквідуєспівробітництво між членами колективу.

Розвиток конфлікту залежить від своєчасної та правильної оцінки його за такою схемою:

1. У якій сфері він виник - - у діловій, тобто в процесі вирішення службових питань, або в особистісній, у приватних стосунках співробітників. Першочергово вирішується діловий конфлікт, а особистий можна відкласти. Особистий конфлікт потребує значно більших емоційних та енергетичних витрат, для його вирішення необхідно більше часу

2. Якими причинами конфлікт породжений: об'єктивними чи суб'єктивними?

3. Яким він може бути за характером наслідків: конструктивним, що веде до прогресивних змін, чи деструктивним, руйнівним?

4. Що заважає нам об'єктивно оцінювати конфліктну ситуацію, яка виникла?

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.