Тренінг для профілактики професійного вигорання педагогів

Опис документу:
Через декілька років роботи у школі багато вчителів відчувають своєрідне психологічне явище — емоційне вигорання. Емоційне вигорання відчувають вчителі у всьому світі. Емоційне виснаження виникає від втоми при надмірних навантаженнях. Тому тренінг покликаний здійснити діагностику рівня емоційного виснаження учасників тренінгу; зняти психологічну втому; сприяти глибшому самопізнанню, особистісному зростанню та духовному добробуту.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ТРЕНІНГ ДЛЯ ПРОФІЛАКТИКИ ЕМОЦІЙНОГО ВИСНАЖЕННЯ ПЕДАГОГІВ

СВІТЯЧИ ІНШИМ -НЕ ЗГОРИ САМ

Мета:

• здійснити діагностику рівня емоційного виснаження учасників тренінгу;

• зняти психологічну втому;

• активізувати мотиваційний компонент у щоденній роботі та потребу у професійному вдосконаленні;

• сприяти глибшому самопізнанню, особистісному зростанню та духовному добробуту.

Матеріали: папір формату А4, скотч, паперовий піщаний годинник, кошик для сміття, стікери, тестування «Професійне вигорання»

І. Актуалізація уваги учасників.

Сповідь учителя

Я щоранку заходжу у клас,

На дитячих обличчях – усміх.

Чого варта я, діти, без вас?

Ви – натхнення моє, мій успіх!

За плечима – минулі роки,

Але й досвід прийшов із літами.

Що я варта без вас, малюки?

Я безмежно люблю вас, я з вами!

Щоб любові вогонь не згас,

Щоб віддать дітям серце і душу,

Я щоранку заходжу у клас:

Я – учитель, я вчити мушу!

Всі ми вчителі і прийшли до школи за покликанням серця, щоб віддати свою любов дітям.

Знайомство.

Мета: налаштування на доброзичливу атмосферу.

Вправа «Мене на роботі цінують за…»

Мозковий штурм «Правила роботи у групі» - Для чого в нашому житті необхідні різноманітні правила?

Правила вкрай необхідні для створення такої обстановки, щоб кожен учасник:

-міг відверто висловлюватись і виражати свої почуття й погляди;

-не боявся стати об’єктом глузувань та критики тощо.

ІІ. Повідомлення теми і мети тренінгу.

Мета нашого заняття: сформувати впевненість у правильному виборі професії, вчитися діяти та спілкуватися в колективі, підвищувати свій професійний рівень, знаходити вихід із будь-якої ситуації.

Вправа «Очікування» Роздаються невеликі аркуші липкого паперу.

-Напишіть, чого саме ви очікуєте від тренінгу.

Кожен презентує свої записи та прикріплює на плакаті із зображенням піщаного годинника.

ІІІ. Основна частина.

Інформаційне повідомлення про «Емоційне вигорання»

Через декілька років роботи у школі багато вчителів відчувають своєрідне психологічне явище — емоційне вигорання. Емоційне вигорання відчувають вчителі у всьому світі. Емоційне виснаження виникає від втоми при надмірних навантаженнях. Оскільки емоційне вигорання — це синдром, що розвивається під дією безперервного виливу на людину стресових ситуацій і призводить до інтелектуальної, душевної і фізичної перевтоми та виснаження. Можна сказати, що це захисна реакція організму на постійну дію стресу.

Не є таємницею, що професія вчителя відноситься до категорії стресогенних. Педагогічна діяльність насичена різними напруженими ситуаціями. До таких ситуацій у педагогічній діяльності відносять:

1. Ситуації взаємодії вчителя з учнем на уроці (порушення дисципліни і правил поведінки, непередбачувані конфліктні ситуації, ігнорування вимог вчителя і т.д.);

2. Ситуації, що виникають у стосунках з колегами по роботі та адміністрацією (різкі розходження в думках, конфліктні ситуації, перенавантаження дорученнями, надмірний контроль, тощо);

3. Ситуації взаємодії вчителя з батьками учнів (відмінність в оцінці учня батьками і вчителем, відсутність уваги з боку батьків до процесу виховання дітей, тощо).

В окремих випадках емоційне напруження стає критичним і педагог втрачає самовладання. Це проявляється и пасивно-захисній (сльози), або в агресивній формі (крик, нервове ходіння по класу, різкий стук по столу тощо). Подібні емоційні реакції роблять педагогів практично профнепридатними. Але і зовнішнє стримування емоцій, в той час як всередині відбувається сильний емоційний процес, не сприяє заспокоєнню, а лише навпаки підвищує емоційне напруження і негативно позначається на здоров’ї. Вчителі, як професійна група, відзначаються надзвичайно низькими показниками фізичного і психічного здоров’я. За даними багатьох досліджень, основними і постійними хворобами, що супроводжують вчителів є: захворювання серцево-судинної системи, виразки, захворювання невротичного характеру.

Для синдрому емоційного виснаження характерні:

  • невдоволення собою, небажання працювати;

  • посилення соматичних хвороб; безсоння або поганий сон:

  • цинізм, песимізм; відсутність задоволення від роботи; відсутність нових ідей;

  • дистанціювання від учнів, втрата здатності співчувати;

Вправа « Я –– вдома, я –– на роботі».

Мета: допомогти учасникам подивитись на власні стосунки з професією з боку, визначити своє відношення до ситуації, що склалася.

Розділити аркуш навпіл. Скласти два списки визначень (якомога більше) «Я — вдома», «Я — на роботі».

Методика «Професійне вигорання».

Мета даного дослідження полягає в тому, щоб визначити, як люди Вашої професії розглядають свою роботу та людей, з якими вони тісно співпрацюють. Вам пропонується 22 твердження про почуття та переживання , що пов’язані з  роботою. Будь ласка, уважно прочитайте кожне твердження та  вирішіть, чи  почуваєте Ви себе таким же чином відносно вашої роботи. Якщо у Вас не було такого почуття, у відповіді відмітьте  позицію  0 –  «ніколи».  Якщо  у  Вас  було таке почуття вкажіть, як часто  Ви  його відчували.  Для  цього оберіть бал,  що  відповідає  частоті  переживань того чи іншого почуття.

  1. Я почуваю себе емоційно спустошеним.

  2. До кінця робочогодня я почуваю себе як вичавлений лимон.

  3. Я почуваю себе втомленим, коли прокидаюсь зранку і повинен йти на роботу.

4.Я  добре  розумію,  що  почувають  мої  клієнти  та  співробітники, і використовую це в інтересах справи.

5.Я  відчуваю,  що  спілкуюсь  з  деякими   клієнтами  як  з

предметами ( без щирості та прихильності до них );

6. Я почуваю себе енергійним та емоційно піднесеним;

7.Я вмію знаходити вірне вирішення конфліктних ситуацій.

8. Я почуваю пригніченість та апатію.

9. Я можу позитивно впливати на моїх клієнтів та співробітників.

10. В останній час я стаю більш байдужим у ставленні до тих, з ким працюю.

11. Як правило, ті, з ким мені доводиться працювати, малоцікаві люди,  швидше стомлюють мене, ніж викликають радість.

11. У мене чимало планів на майбутнє, і я переконаний у їх здійсненні.

12. В мене все частіше розчарування у житті.

13. Я відчуваю байдужість та втрату інтересу до того, що викликало радість та захоплення раніше.

14. Буває так, що мені дійсно байдуже до того, що відбувається з деякими моїми клієнтами та співробітниками.

15. Мені хочеться усамітнення та відпочити від всього та усіх.

16.Я з легкістю можу створити атмосферу доброзичливості та співробітництва в колективі.

18. Я легко знаходжу спільну мову  та спілкуюсь з  людьми незалежно від їх статусу та характеру.

19. Я багато встигаю зробити.

20. Я почуваю себе на межі можливостей.

21.Я багато чого зможу ще досягти в житті

22.  Буває, що клієнти та співробітники перекладають на мене свої проблеми та обов’язки.

ЛИСТ ДЛЯ ВІДПОВІДЕЙ

 

Номер тверд-

ження

0

ніколи

1

дуже  рідко

2

рід-ко

3

інколи

4

час-то

5

ду-же

часто

6

завжди

Ключ

Субшкала 1: 1,2,3,6,8,13,14,16,20

Субшкала 2: 5,10,11,15,22

Субшкала 3: 4,7,9,12,17,18,19,21

Нижче дана таблиця – дешифратор до тексту. Учасникам пояснюють, що кожна з трьох субшкал відповідає одному із запропонованих аспектів вигорання. Визначаються їх максимально можливі результати.

Емоційне виснаження – 54 (максим.)

Деперсоналізація – 30 (максим.)

Редукція особистісних та професійних досягнень ( чим більше, тим краще).

Низький рівень Середній рівень Високий рівень

1. 0-16 17-26 27і більше

2. 0 -6 7-12 13 і більше

3. 39 і більше 38-32 31-0

Мозковий штурм «Урок»

На аркуші А – 1 вертикально записуємо слово «урок».

Шляхом вільного висловлювання запишіть слова, які асоціюються з уроком, що починаються з літер «у», «р», «о», «к». Це можуть бути іменники, прикметники, дієслова.

Вправа "Кошик сміття"

Мета: звільнення від негативних почуттів та емоцій.

На аркушах паперу напишіть ваші негативні почуття: "я ображаюся на ...", "я серджуся на ...", тощо ".

Після цього педагоги рвуть свої папірці на дрібні шматочки і викидають їх у кошик, де вони всі перемішуються і забираються.

Вправа «Мій самий важкий підліток»

Мета вправи: обмін між вчителями досвідом спілкування з важким підлітком, пошук ефективних способів взаємодії з учнем, що порушує дисципліну в класі.

Вправа «Мух краще ловити на мед» (10 хв.)

Тренер пропонує учасникам об’єднатися в пари, стати обличчям один до одного , одному члену пари затиснути руку в кулак і тримати кулак перед напарником.

Завдання для одного з кожної пари – якомога швидше розтулити кулак партнера, через 20 -30 секунд учасники міняються ролями. Через 30 секунд тренер зупиняє вправу і формуються висновки.

Вправа «Рюкзак, м’ясорубка, корзина»

Повернімося до наших очікувань. Я пропоную аркушики із записами ваших очікувань покласти в рюкзак, якщо ви взяли на цьому семінарі для себе щось нове, у м’ясорубку – якщо вам потрібно щось обміркувати, і викинути в корзину, якщо вважаєте, якщо нічого корисного ви не отримали.

Вправа «Рука дружби»

Обведіть на своєму аркуші праву руку, підпишіть своє прізвище і передайте по колу своєму сусідові, де кожен напише свої побажання. Вправа продовжується до тих пір поки «своя» рука не повернеться до свого власника.

ІV. Підсумки.

Метод прес.

Сьогодні мене вразило… Мені запам’яталося ….

Мене порадувало…. Мене дратувало….

Спілкування було….

Нехай життя дарує щастя й долю,

Душевну щедрість, доброту й любов.

Терпіння, працьовитість, силу й волю,

Поступливість і злагоду в усьому.

Дякую за увагу !

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн
395 грн