Тайм-менеджмент сучасного педагогічного працівника

Опис документу:
Мета: навчити учасників раціонально використовувати власний час; покращити особисту ефективність, що дозволить підвищити результативність своєї роботи і досягати значимих цілей при менших витратах часу та енергії; сприяти попередженню виникнення професійного вигорання педагогів. Про те, як знайти час для кар'єри, сім'ї та реалізації своїх бажань, а також про те, що таке «пожирачі часу» і як з ними можна впоратися.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Бутмарчук С.В.

практичний психолог

КЗ КОР «Фастівський ліцей-інтернат»

«ТАЙМ-МЕНЕДЖМЕНТ СУЧАСНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ПРАЦІВНИКА»

тренінгове заняття для практичних психологів та педагогів

Час – найцінніший з наших активів,

і незважаючи на це, ми марнуємо його,

вбиваємо його і витрачаємо безглуздо.

Замість того, щоб витрачати з розумом.

  • Джим Рон

Мета: навчити учасників раціонально використовувати власний час; покращити особисту ефективність, що дозволить підвищити результативність своєї роботи і досягати значимих цілей при менших витратах часу та енергії; сприяти попередженню виникнення професійного вигорання педагогів.

  1. Вступне слово. (5 хвилин)

Час… Який він? Свій чи чужий? Трохи свій, частіше ми кажемо, що він наш … Він постійно кудись тікає, інколи збігає безслідно, але деколи тягнеться довго-предовго. Мабуть ніхто ніколи не чув стільки нарікань у свою сторону, як Час…

Час не може бути відстороненим від того, що вимірює. Мабуть тому, коли нам добре, коли весело, коли цікаво, Час також стає учасником нашої радості і починає, підстрибуючи, пришвидшувати крок… І напевне кожен помічав, що сумні та бездіяльні хвилини тягнуться нескінченно довго… Звичайно! Бо ніхто не хоче мати справу з понурістю, навіть Час проходить цей шлях неохоче…

Найчастіше Час біжить. Нам може здаватися, що він іде в небуття і пропадає... Але час готовий подати нам свою руку, щоб разом мандрувати до мети. Він дбайливий і турботливий товариш – уміє сповільнити крок і допомогти в дорозі. Він добре орієнтується на місцевості і ніколи не зіб’ється зі шляху. Не потрібно його підганяти – він уже не вперше виконує свою місію, до нього потрібно прислухатись і просто йти, бо його ритм враховує наші потреби і можливості. Він є даром для нас.

Уривок з книги Проповідника 3.1-8. «Усьому час-пора, і на все слушна хвилина під небом: час народитись і час померти, час садити і час посаджене виривати. Час убивати й час лікувати, час руйнувати й час будувати. Час плакати й час сміятись, час сумувати й час танцювати. Час розкидати каміння й час його збирати, час обіймати і час обіймів уникати. Час шукати і час губити, час зберігати і час розкидати. Час роздирати і час зшивати, час мовчати і час говорити. Час любити і час ненавидіти, час на війну і час на мир.» - Це пересічний погляд на життя, що огортає такі контрастні речі. І позитивні події, і негативні. Бо життя — воно таке, неоднорідне і багатогранне. Дехто коментує цей уривок песимістично: неможливо зупинити час і затриматись лише на гарному та приємному. Інші вбачають тут промінь надії, бо все ж таки половина названого вказує на щось добре. Мабуть, це залежить від того моменту, в який живемо. Так, у житті є не лише втішні миті; час від часу ми плачемо і сумуємо. Однак усе це, у свій час, має сенс…

Про те, як знайти час для кар'єри, сім'ї та реалізації своїх бажань, а також про те, що таке «пожирачі часу» і як з ними можна впоратися, ми і спробуємо сьогодні розібратися.

  1. Правила роботи в групі «Цитати = домовленості» (5 хвилин)

Мета: формулювання, обговорення та прийняття норм взаємодії в групі під час тренінгу.

Тренер. Колеги, для злагодженої спільної роботи групи пропоную ухвалити домовленості й дотримуватись їх. Об’єднайтеся у пари та виберіть наосліп одну цитату. Придумайте домовленість, яка б сприяла максимально комфортній та результативній роботі нашої групи (інвестиції свого часу в розвиток). Аргументуйте користь запропонованого. Список правил/домовленостей закріплюється на помітному місці, щоб можна було звертатися до нього за потреби.

Приклади домовленостей і цитат

  • Право на помилку.

Найбільша помилка, яку ви можете зробити в житті, ― це постійно боятися зробити помилку.

  • Елберт Хаббард

  • Тут і тепер.

Майбутнє тривожить, а минуле тримає. Ось чому теперішнє втікає від нас.

  • Гюстав Флобер

  • Мобільні телефони – беззвучний режим!

Телефон – зручно, два телефони – розкішно, жодного телефону – блаженство.

  • Дуг Ларсон

  • Толерантність.

У кожного своя правда.

  • Н. Бонапарт

  • Говори по суті.

Справжня мудрість небагатослівна.

  • Л. Толстой

  • Регламент.

Порядок вчить час зберігати.

  • Йоганн Вольфганг Гете

  • Позитивне налаштування.

Найкращий день – сьогодні.

  • Поль Брегг

  • Активність.

Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.

  • Народна мудрість

  • Будь собою.

Не будь занадто солодким – тебе можуть з'їсти; не будь занадто гірким, щоб тебе не виплюнули.

  • Східна мудрість

  1. Експрес-самооцінка навичок ефективного використання часу. (5 хвилин)

Мета: самооцінка навичок ефективного використання часу.

Ресурси: малюнок «Циферблат годинника», стікери-смайлики.

Завдання: відповідно до своїх уявлень «оцінити» власні навички ефективного використання часу (від 1 до 12 ефективність зростає) і розмістити на «Циферблаті годинника» себе (стікер-смайлик).

Обговорення

  • Легко чи важко було знайти своє місце на циферблаті?

  • Які асоціації, думки, почуття виникають, коли дивитеся на цей малюнок?

  • Який рівень ефективності характерний для більшості з нас

Коментар. Те, як ми «оцінили» власні навички ефективного використання часу, ще не вирок. Все це залежить від вас. Наприкінці тренінгу буде можливість проаналізувати свої навички.

  1. Вправа «Відчуття часу» (10 хвилин)

В нас усе чуже, лише час є наш...

  • Сенека

Мета: проаналізувати, як кожен з нас використовує свій час.

Інструкція. Напишіть продовження речення.

        • У мене достатньо часу для …

        • У мене замало часу для …

        • Я потребую більше часу для …

        • Час минає дуже повільно, коли …

        • Час летить дуже швидко, коли …

        • Я забуваю про час, коли …

        • Я дуже поспішаю, коли …

        • Я нудьгую, коли …

        • Я насолоджуюсь часом, коли …

        • Справи, які я відкладаю на потім, - це …

        • Справи, які я одразу вирішую, - це …

        • Коли я думаю про своє минуле, то …

        • Коли я думаю про своє майбутнє, то …

        • Коли я думаю про своє теперішнє, то …

        • Я планую свій час …

        • Час, який я марную, - це передусім …

        • Зараз саме час для …

Обговорення:

  • Що нового ви для себе відкрили?

  • У чому вам необхідний стимул?

  1. Вправа «Мій час» (15 хвилин)

Мета: аналіз часу, який витрачається на різні сфери життя, пошук ресурсів.

Учасникам пропонується заповнити кругову діаграму з такими секторами:

  1. Моя професійна діяльність.

  2. Саморозвиток.

  3. Побутові (домашні) справи.

  4. Особисте життя.

  5. Розваги, задоволення.

  6. Відпочинок.

  7. Сон.

Діаграма має відображати реальний розподіл часу людини. Далі пропонується заповнити таку саму діаграму, але вже не з реальним, а з бажаним розподілом часу.

Обговорення:

  • Чи є відмінності між першою та другою діаграмами?

  • Чи влаштовує вас такий розподіл реального часу?

  • Що треба зробити, аби задовольнити своє невдоволення?

  • Від кого/чого це залежить?

Коментар тренера. Свого часу Ніцше сказав: «Людину, яка не може витратити понад 16 годин на добу особисто на себе, слід назвати рабом». Отже, потрібно зробити так, щоб побутова робота стала розвагою, а професійна діяльність приносила задоволення. Хтось із відомих людей сказав: «Правдива свобода волі – коли людина радісно робить те, що повинна».

  1. Притча «Цінуй час» (5 хвилин)

Один чоловік заробив величезні статки, що сягали мільйони доларів. Він вирішив, що нарешті візьме собі рік відпочинку і проживатиме в розкоші, яку може собі дозволити, займаючись улюбленим захопленням. Але не встиг він прийняти це рішення, як перед ним з’явився Янгол Смерті.

Чоловік вирішив будь-яким чином умовити продати йому хоча б трохи часу:

Дай мені три дні життя, і можеш узяти третину моїх статків.

Янгол не погоджувався.

Гаразд, тоді дві треті! Дай мені всього один день, щоб я зміг насолодитися красою землі і відвідати сім’ю, яку через вічну зайнятість давно не бачив.

Але Янгол Смерті був невблаганним. Тоді чоловік став благати дати йому хоч би пару хвилин, щоб написати синові прощальну записку. Янгол Смерті погодився.

«Цінуй свій час, – написав він. – За всі свої мільйони я не зміг купити і однієї години. Правильно використовуй час, який тобі відведено для життя. Проаналізуй, чи все, що тебе оточує, насправді має цінність».

Коментар тренера. Усім відома крилата фраза «Час — це гроші», схоже, починає змінювати своє значення: час стає дорожчим за гроші. Адже час – сьогодні найнеобхідніший ресурс для досягнення життєвого успіху, який має особливу специфічну властивість: він є незворотним. Тобто якщо обладнання можна придбати чи виготовити, сировину і матеріали також не потрібно довго розшукувати, то згаяний час неможливо повернути, як неможливо повернути і втрачені можливості. При цьому специфічність часу полягає ще й у тому, що кожна людина наділена ним рівною мірою, а саме 24 години на добу – не більше і не менше. Проте комусь цього часу цілком вистачає для реалізації певних завдань чи задумів, а комусь – катастрофічно бракує. Зайвих хвилин у нас немає. Є тільки певна кількість, призначена саме нам. Тому ми повинні цінувати кожну хвилину у своєму житті.

Уявіть, що у вас є банківський рахунок, на який щоранку виплачують 1440 хвилин. Але цей баланс не переноситься на наступний день. Тобто, кожного вечора банк забирає з вашого ранку все те, що ви не змогли витратити за день. Що б ви робили? Використовували б кожен цент, правда?

Кожен з нас має такий банк. І це – ЧАС. Кожного ранку ви отримуєте 86 400 секунд. Перевищити баланс не можна, тож кожного ранку для вас відкривається новий рахунок. А кожної ночі все невикористане згоряє.

Живіть теперішнім і користуйтеся тим балансом, який маєте!

  1. Рисунковий експрес-тест «Годинник» (15 хвилин)

Мета: визначення рівня своєї життєвої енергії та задоволеністю життям.

Тренер. Наручні та настільні, настінні і кишенькові, камінні і «з зозулею», куранти і пісочні... Годинники роблять наше життя більш упорядкованим. У той же час, вони нагадують нам, що час не стоїть на місці, а значить потрібно поспішати, інакше все найцікавіше промайне, а ми і не помітимо. А ще за допомогою годинника можна визначити рівень нашої життєвої енергії. Це стверджують розробники графічного експрес-тесту, який так і називається «Годинник».

Перед вами схематично зображений будильник. Ваше завдання надати цьому будильнику завершеного вигляду. Ви можете намалювати тільки необхідні відсутні деталі, а можете також виділити фон, додати будь-які предмети інтер'єру... Робіть так, як вам до вподоби!

Інтерпретація малюнків

  • Стрілки

Отже, стрілки, невід'ємний атрибут будь-яких годинників... Якщо на вашому малюнку вони спрямовані вгору – немає ніяких приводів для занепокоєння: з вашою життєвою енергією все гаразд: ви бадьорі, повні сил і вас, безсумнівно, чекають великі звершення. Якщо ж стрілки «дивляться» вниз, ймовірно ваші сили закінчуються, а значить, є сенс подумати про «підзарядку». Справи йдуть зовсім погано, якщо ваш будильник показує половину шостої. Це говорить про серйозний енергетичний спад. І тут вже не до роздумів: як би не складалися зараз ваші життєві обставини, здоров'я – передусім. Тому тайм-аут взяти безперечно варто.

  • Цифри

Якщо ви зобразили, в першу чергу, цифри, зробили акцент саме на них, або - промалювали циферблат з особливою ретельністю, не забувши і про секундні ділення, значить, на сьогоднішній день ви ведете досить метушливе життя. Ймовірно, вам не вистачає розміреності і впорядкованості. Спробуйте, по можливості, навести порядок в повсякденних справах. Ставши для самого себе ефективним тайм-менеджером, ви з подивом виявите, що, розумно плануючи свій час, можна заощадити сили і встигнути набагато більше.

  • Кнопка дзвінка

Якщо ви заштрихували цей елемент, схоже, те, чим ви зараз професійно займаєтеся – аж ніяк не робота вашої мрії. Можливо, вам варто пошукати справу до душі. І тоді життя засяє новими фарбами, а ранковий дзвін будильника буде викликати не звичне роздратування, а радість від того, що починається новий, цікавий день.

  • Фон

Якщо ви приділили підвищену увагу фону, інтер'єру, що оточує годинник – намалювали стіл, «підклали» під будильник серветочку, «поставили» поруч з ним вазу з квітами, «розсипали» по стільниці олівці – ви, швидше за все, «підзаряджаєтеся», спілкуючись з іншими людьми. Світячись в суспільстві, ловлячи на собі захоплені погляди, привертаючи до себе підвищену увагу оточуючих – ви черпаєте енергію і життєві сили. До речі, як давно ви виходили «в люди» увостаннє? Можливо, це саме те, що вам зараз потрібно?

Коментар тренера. Експрес-тест «Годинник» є показником того наскільки Ви енергійні, активні та життєрадісні, а значить – щасливі та задоволені життям.

  1. Рухлива розминка «Поміняйтеся місцями ті, хто...» (5 хв.)

Мета: створення позитивної, комфортної атмосфери для спільної роботи.

Тренер. Зараз поміняйтеся місцями всі, хто володіє загальною ознакою. Наприклад, я скажу: «Поміняйтеся місцями ті, хто любить прийти на зустріч заздалегідь». Тоді всі, хто любить прийти на зустріч заздалегідь, міняються місцями. Ведучий повинен постаратися встигнути зайняти одне з місць, що звільнилися, а хто залишиться в центрі без місця, продовжує гру і задає іншу ознаку учасникам, за якою вони будуть пересідати. Після оголошення інструкції і одного пробного «пересаджування», всім учасникам пропонується придумати критерій, щоб в подальшому темп гри був швидким. Бажано, щоб вправа тривала, поки не назвуть 8-10 варіантів. Після закінчення вправи можна запропонувати учасникам не пересідати на ті місця, які вони займали перед його початком. Тоді у них буде можливість краще познайомитися зі своїми новими сусідами.

Поміняйтеся місцями ті …

  • хто часто запізнюється;

  • хто користується наручним годинником;

  • хто знайомий з «хронофагами»;

  • кому до вподоби функція «повтор» у будильнику;

  • хто встигають відпочити у вихідні;

  • хто використовує в роботі пісочний годинник;

  • кому до вподоби користуватися функцією «нагадування» у смартфоні;

  • хто терпіти не може будильники;

  • кому до вподоби неквапливі прогулянки;

  • хто знає, що таке прокрастинація?

  • хто терпіти не може очікувати;

  • хто планують свій день заздалегідь;

  • хто за біоритмами «сова»;

  • хто за біоритмами «жайворонок»;

  • хто прокидається без будильника;

  • хто відчуває брак часу;

  • хто не економить часу для того, щоб прийняти ванну (замість душу);

  • кому до вподоби балачки «про моду і погоду» з колегами;

  • хто щодня виділяє собі годинку часу для підтримування краси;

  • кому подобається ранкова кава;

  • хто любить прийти на зустріч заздалегідь;

  • кому до вподоби вечірній чай;

  • хто не шкодує часу для хорошого фільму;

  • хто не помічає, як швидко летить час;

  • кому до вподоби поєднувати хатні справи зі слуханням аудіокниги;

  • хто просто любить проводити час з близькими і дорогими людьми.

Обговорення:

  • Який критерій був несподіваним для вас?

  • Чи багато людей зі схожими ознаками?

  • Що ви відчували, коли вам не було з ким помінятися місцями?

  1. Вправа «Хронофаги – пожирачі/ поглиначі часу» (20 хвилин)

Звичайна людина думає про те,

як провести час.

Розумна людина думає про те,

як використовувати час.

Мета: виявлення поглиначів часу; продумати методи боротьби з поглиначами часу.

Тренер. Якщо у вас є потреба більше встигати на роботі, приділяти час рідним, та й себе в повсякденних справах не втратити, а здається, що часу стає все менше і менше, – варто проаналізувати свій розпорядок дня. Можливо, десь причаїлися хронофаги. Давайте розберемося, що це і як з ними боротися, та й чи потрібно.

Хронофаги - це «пожирачі часу», те, що відволікає від вирішення завдань. Ними можуть бути ваші повсякденні дії, які заважають досягати поставлених цілей, а часу на них іде чимало.

Можна виділити чимало факторів, що призводять до втрати часу. Частина з цих факторів є наслідком негармонійних дій самої людини, деякі не залежать від неї. Розглянемо ці групи факторів.

  • Контрольовані. До них відносяться ранкові збори на роботу, шкідливі звички (наприклад, часті перерви на каву або перегляд телевізора, соціальні мережі, бачки з колегами, веб-серфінг) і все інше, що залежить від самої людини. Як правило, більшу частину поглиначів часу складають саме контрольовані хронофаги. У цьому є як негативна так і позитивна сторона. Негативна полягає в тому, що ми самі є причиною втрати значної частини часу. Позитивна - ми можемо це виправити. Візьміть їх під контроль, і ви будете здивовані, скільки вільного часу у вас з'явиться!

  • Неконтрольовані. До них відносяться дорожні пробки, очікування в чергах, та інші затримки, незалежні від вас. Також дуже важливим є той факт, що неконтрольовані поглиначі часу в тайм-менеджменті ділять на: прогнозовані (наприклад, щоденні пробки по дорозі на роботу) та непрогнозовані (наприклад, несподівана поломка автомобіля, несправності з комп’ютером і доступом до Інтернету). Якщо брати в розрахунок незалежні від вас хронофаги, але які можна спрогнозувати, то ви зможете на цей час запланувати інші дії.

Робота в групах «Методи боротьби з хронофагами» або «Де ховається вільний час?»

Учасники об’єднуються у три групи, кожна з яких отримує таблицю для заповнення ідеями. Потрібно продумати методи боротьби з поглиначами часу. Далі групи презентують свої напрацювання.

Методи боротьби з поглиначами часу:

  • Хронометраж. Перше і головне – зрозуміти, куди йде час. Іншими словами, усвідомити які конкретно дії його забирають. Провести хронометраж можна як за допомогою наручного годинника і листка паперу, так і за допомогою спеціальних програм або мобільних додатків. Все, що потрібно – протягом деякого періоду заміряти час, який витрачається на різні дії. Але при цьому важливо фіксувати всі дії. Це буде не тільки наочна демонстрація того, як витрачаються дорогоцінні хвилини і години, а й спосіб тренування самодисципліни. А крім цього хронометраж ще й посприяє розвитку звички планувати.

  • Планування та пріоритети. Завдяки звичці планувати і виділяти пріоритети ви зможете домогтися оптимального розподілу ресурсів та зосередження на важливих справах. Не тримайте список в голові – запишіть. Не плануйте на день більше 2-3 важливих справ. Склали список – дійте відповідно йому. Надавайте перевагу справам важливим та терміновим, а не терміновими і не важливими. В цілому планування і підтримка допоможуть: конкретизувати мету, отримати чіткий план, почати діяти. Саме план, а не його відсутність, дає більшу свободу для маневрування – ви точно знаєте, що працює, а що ні, і при необхідності скоригувати.

  • Організованість. Тут мова йде не про педантичність, що межує з пунктуальністю, а саме про організованість, яка надзвичайно важлива для сучасної людини. Концентрація на поточній діяльності, правильно організоване робоче місце допоможуть боротися з хронофагами.

  • Раціональне використання «тимчасових ям». Як би детально не було продумано і сплановано, наскільки організованими ви б не були абсолютною захисту від пасток часу це не гарантує. Ви повинні бути готові до «тимчасових ям» – діркам у вашому розпорядку. Вони з’являються, коли ваш партнер запізнюється на зустріч, коли довше звичайного йде нарада, коли ваша робота залежить від інших. Їх слід враховувати і використовувати такі моменти з користю для себе. Стоїте в пробці? Зателефонуйте батькам/друзям або з’ясуйте деталі щодо майбутніх справ з колегами, послухайте аудіокнигу або лекцію в стилі TED. Одним словом, зробіть щось корисне.

Коментар тренера. Неконтрольоване використання соціальних мереж -– також, хронофаги. Якщо робота безпосередньо не залежить від соціальних мереж, варто відвести для них певний час, наприклад, годину вранці і/або ввечері. Вирішувати вам, головне – контролювати час і якість свого перебування в Інтернеті.

Є ще такі неприємні пожирачі часу, як проблеми, що викликають прокрастинацію і відкладання справ на потім. До них можна віднести нечітку постановку цілей, невміння делегувати, спроби занадто багато зробити за один раз. Тут теж немає універсального вирішення питання. Якщо накопичилися невирішені робочі завдання, то виконуйте їх за пріоритетністю, складіть план і дійте згідно з ним.

Також варто навчитися говорити «ні» там, де це необхідно. Згадайте, скільки часу ви втратили через те, що боялися здатися неввічливим. Адже в добі тільки 24 години. І з них близько 8 годин – це ваш робочий час, 7-8 -– сон, і на всі інші сфери вашого життя залишається 8-9 годин. А встигнути і зробити хочеться і потрібно багато.

Цінуйте свій час і вчіться використовувати його з найбільшою користю для себе.

  1. Психологічне селфі. Коко-тест «Горнятко кави» (5 хвилин)

Тренер. Перш ніж інвентаризувати весь свій вільний час і виключати або оптимізувати частину постійно здійснюваних дій, варто розуміти, що те, що з одного боку можна прийняти за хронофаги, може бути джерелом вашого ресурсного стану, в якому вам легше досягати бажаного. Тож не поспішайте прибирати з життя приємні для вас дії. Також варто спокійно прийняти той факт, що в добі всього 24 години. І чарівного заклинання, щоб їх розтягнути, немає.

Ви працюєте натхненно і активно, але без відпочинку і саме тому заслуговуєте на невелику паузу. Вам хочеться відволіктися від справ і турбот. Чим ви себе побалуєте? Чашечкою міцної та запашної кави? А може вам до смаку гарячий шоколад чи зелений чай з лимоном? Хрусткою булочкою, смачним тістечком, шоколадною цукеркою чи іншим смаколиком? Не обмежуйте себе. Ви, цього варті.

  1. Сьогодні один із тих днів, коли ви вирішуєте присвятити трохи часу собі і вирушаєте до своєї улюбленої кав’ярні. Уявіть атмосферу і обстановку обраного вами закладу.

  2. Ви замовляєте каву. Що ви робите, очікуючи, доки вам принесуть замовлення?

  3. Офіціант ставить перед вами чашку кави, і ви робите перший ковток. Яка вона на смак? Гарячий ваш напій чи холодний?

Інтерпретація.

За вашими відповідями на питання цього тесту можна зробити висновок про те, як на вас діє стрес і як ви справляєтеся з ним там, де це стосується ваших взаємин з людьми.

  1. Описана вами атмосфера – це насправді ваша ідеальна робоча обстановка. Хтось відчуває себе комфортно в жвавій атмосфері, в оточенні багатьох однодумців. Інші цінують усамітнення і тишу. Є і такі, кому атмосфера як така абсолютно байдужа.

  2. Те, що ви робили під час очікування замовлення, вказує на головне джерело стресу або переживання у вашому житті.

  • Ви просто сиділи і спостерігали за відвідувачами кав’ярні? Це говорить про те, що Вас надто хвилює, що роблять, говорять або думають інші. Розслабтесь і просто приділіть час собі і своїм думкам.

  • Ви дістали журнал чи свій гаджет і заглибились в читання, а може почали вивчати меню? Це свідчить про те, що Вам варто хоча б іноді відриватися від книг і паперів. Приділяйте більше часу фізичній активності.

  • Ви просто сиділи і чекали склавши руки? Це знак того, що ваше життя недостатньо насичене і Вам варто знайти собі заняття до душі.

  • Вам сподобалась ваша кава? Чим більше вам сподобалась ваша кава, тим менше безладу ви вносите в своє життя. Якщо ви вирішили, що ваша кава була ненасичена, ледь тепла, занадто гірка або навпаки, обпікаючи гаряча, значить час від часу, Ви схильні створювати проблеми на пустому місті.

В мріях, звичайно ж, можна дозволити собі що завгодно, але й в реальному житті не відмовляйте собі в маленьких радощах – побалуйте себе горнятком запашної кави.

У своєму житті треба залишати місце і для свого життя. Ніби така проста істина, а можна вік прожити і не знати. А секунди летять. Отак можна вмерти й нічого не встигнути. Встигаєш тільки втомитися. Інколи мені здається, що я не живу, а одбуваю життя. У нас всі так живуть. Сьогодні абияк, в надії, що завтра буде краще. А воно завтра та й завтра, і все уже позавчора. А життя як не було, так і нема.

  • Ліна Костенко

«Записки українського самашедшого»

  1. Притча про двох лісорубів. (5 хвилин)

Щорічний міжнародний чемпіонат по вирубуванню лісу... Фіналістами стали канадець і норвежець. Завдання наступне: Кожному з них відводили певну ділянку лісу. Переможцем ставав той, хто зміг повалити більшу кількість дерев з 8 ранку до четвертої години дня.

О восьмій годині ранку пролунав свисток і два лісоруба зайняли свої позиції. Вони рубали дерево за деревом, поки канадець не почув, що норвежець зупинився. Зрозумівши, що це його шанс, канадець подвоїв свої зусилля. О дев’ятій годині канадець почув, що норвежець знову взявся до роботи. І знову вони працювали майже синхронно, як раптом за десять хвилин десята канадець почув, що норвежець знову зупинився. І знову канадець взявся за роботу, бажаючи скористатися слабкістю противника. О десятій годині норвежець знову включився в роботу. Поки без десяти одинадцять він знову не призупинився. З все зростаючим почуттям радості канадець продовжував роботу в тому ж ритмі, вже відчуваючи запах перемоги.

І так тривало цілий день. Щогодини норвежець зупинявся на десять хвилин, а канадець продовжував роботу.

Коли пролунав сигнал про закінчення змагання, рівно о четвертій годині пополудні, канадець був абсолютно впевнений, що приз у нього в кишені.

Ви можете собі уявити, як він здивувався, дізнавшись, що програв.

Як це сталося? – запитав він норвежця. – Щогодини я чув, як ти на десять хвилин припиняєш роботу. Як, хай тобі чорт, ти примудрився нарубати більше деревини, ніж я? Це неможливо

Насправді все дуже просто, – спокійно відповів норвежець. – Щогодини я зупинявся на десять хвилин. І в той час як ти продовжував рубати ліс, я гострив свою сокиру.

Коментар тренера. Ця притча прекрасно підходить, щоб змалювати типовий день людини, яку затягнула буденність, і вона вже не хоче ставати ефективнішою і кращою. Такій людині зручно рубати тупою сокирою – робити так, як вона звикла.

Імітуючи бурхливу діяльність, люди часто не помічають, як стомилися і виснажилися, а їх ефективність фактично на нулі. Замість того, щоб зробити паузу, озирнутися навколо та нагострити свою сокиру , тобто стати кращим і більш дієвим, проаналізувати результат своїх дій, луди продовжують орудувати давно непридатними інструментами.

А якою сокирою рубаєте ви? Перевірити це дуже просто. Проаналізуйте, якщо ви втомлюєтеся під час роботи і ваша робота перестала вас радувати і приносити вам задоволення, то вам саме час нагострити свою сокиру

!!! Не забувайте час від часу брати паузу в роботі і «гострити свою сокиру»: набиратися сил, знань, завзяття та натхнення для того, щоб продовжувати свою справу ефективно.

  1. Тест «Визначте ефективність планування» (5 хвилин)

Інструкція: відповідаючи на питання, оберіть цифру, яка, на Вашу думку, позначає положення, що найбільше відповідає дійсності.

ніколи

рідко

інколи

часто

завжди

Як часто Ви здійснюєте планування для того, щоб життєві обставини не виходили з-під Вашого контролю?

1

2

3

4

5

Чи фіксуєте, записуєте Ви свої щоденні плани?

1

2

3

4

5

Як часто Ви Використовуєте гнучкість під час виконання завдань свого плану?

1

2

3

4

5

Як часто у Вас виходить повністю виконати всі пункти свого плану на день?

1

2

3

4

5

Як часто Ви плануєте час для найбільш важливих для Вас справ?

1

2

3

4

5

Як часто руйнуються Ваші плани на день через раптово виниклі ситуації?

5

4

3

2

1

Підрахуйте загальну кількість балів.

Результати:

  • 6-10 балів – ефективність планування практично «на нулі». Вам слід подумати про використання нових методів та інструментів для підвищення ефективності планування.

  • 11-15 балів – ефективність планування нижча за середній рівень. Можливо, у Вас є власна система планування робочого та особистого часу, але Вам слід підвищити її ефективність, аби зменшити стрес та посилити контроль над ситуацією.

  • 16 – 20 балів – середній рівень. Ваша система планування часу працює, але може працювати ще краще. Вам слід звернути увагу на те, як Ви розставляєте власні пріоритети, справляєтеся з недоречними обставинами та ситуаціями, або на те, як саме Ви складаєте свій план на день.

  • 21-25 балів – рівень вищий від середнього. Ваша система з планування добре працює. Підтримуйте її роботу, періодично переглядаючи її для того, щоб упевнюватися, що Ви плануєте вирішення саме тих завдань, які найбільш важливі для Вас у житті.

  • 26-30 балів – чудовий «планувальник» … або людина на межі виснаження.

  1. Матриця Ейзенхауера. (25 хвилин)

Утримаєш в руках сьогоднішній день -

менше будеш залежати від завтрашнього.

  • Сенека

Коли цейтнот накриває з головою, коли ми витрачаємо купу часу і сил, енергії на виконання поточних завдань, а вони все одно накопичуються і не вирішуються, коли ми не знаємо за що хапатися, допомогти нам може тільки одне - грамотне планування!

Матриця Ейзенхауера використовується для короткотермінового планування. На один або кілька днів. Використання матриці допомагає не просто розібратися в справах, але і знизити емоційне навантаження. Суть цього методу полягає в розстановці пріоритетів за ступенем важливості і терміновості. Тобто всі завдання, які є на поточний період, поділяються за категоріями в залежності від їх важливості і терміновості виконання. Засвоївши принципи цієї концепції, можна навчитися легко і швидко визначати різницю між важливим, терміновим, другорядним і непотрібним.

Дуайт Девід Ейзенхауер відомий, перш за все, як 34-й президент США (1953-1961). До того, як стати президентом, він був генералом і командував союзними військами під час Другої світової війни. У 1950-му році Ейзенхауер став першим верховним головнокомандувачем об’єднаних збройних сил НАТО в Європі.

Специфічна професійна діяльність постійно змушувала Ейзенхауера приймати жорсткі рішення і щодня фокусуватися на різних завданнях. Щоб оптимізувати процес, він створив свій метод, який став широко відомий як матриця Ейзенхауера. Сьогодні нею можуть користуватися не лише генерали, а й звичайні люди — вона допомагає розставляти пріоритети в поточних завданнях і наводити порядок у справах.

Якщо представити матрицю Ейзенхауера графічно, то вона буде виглядати так:

Значення квадрантів у матриці

Завдання розподіляються по конкретним квадрантам, які, у свою чергу, визначають, коли і як довго ви можете виконувати завдання.

Квадрант I (А) — «Зробіть це негайно» (термінові і важливі). Сюди потрапляють пріоритетні завдання, що вимагають негайної уваги. Вони мають жорсткі терміни і повинні виконуватися перш за все і особисто.

Квадрант II (В) — «Вирішіть, коли ви це зробите» (важливі, але не термінові). Цей квадрант — стратегічна частина матриці, яка ідеально підходить для довгострокового розвитку. Елементи, які він включає, важливі, але не вимагають негайного втручання. При цьому завдання мають певний дедлайн і теж виконуються особисто.

Квадрант III (С) — «Делегуйте кому-небудь» (термінові, але не важливі). У цей квадрант потрапляють телефонні дзвінки, електронні листи, планування зустрічей і заходів. Ці типи завдань зазвичай не вимагають особистої уваги, тому що не мають на увазі вимірний результат. Квадрант III допомагає мінімізувати те, що відволікає від важливої роботи. Завдяки делегуванню ви можете зосередити увагу на більш серйозні речі.

Квадрант IV (D)— «Зробіть це пізніше» (не важливі, не термінові). Дії, що потрапляють у квадрант IV, — це супутні справи, які не приносять ніякої цінності. Простіше кажучи, це те, що завжди можна відкласти, не боячись будь-яких наслідків. Ці справи забирають час і заважають виконувати більш важливі завдання, які ви вносите в перші два квадранта.

Призначте кожному з квадрантів матриці колір і поєднайте його з рівнем пріоритету. Наприклад:

  • Червоний = терміново і важливо.

  • Жовтий = важливо, але не дуже терміново.

  • Зелений = терміново, але не важливо.

  • Сірий = не терміново, не важливо.

МАТРИЦЯ ЕЙЗЕНХАУЕРА

ТЕРМІНОВО

НЕ ТЕРМІНОВО

ВАЖЛИВО

  1. ВАЖЛИВО І ТЕРМІНОВО.

ОДРАЗУ САМОСТІЙНО ВИКОНАТИ

(Робите в першу чергу, своїми руками. Відкладати не можна.)

  1. ВАЖЛИВО, АЛЕ НЕ ТЕРМІНОВО.

ЗАПЛАНУВАТИ ЧАС ВИКОНАННЯ ЗАДАЧІ ТА ВИКОНАТИ ЇЇ ОСОБИСТО

(Робите спокійно, не поспішаючи)

НЕ ВАЖЛИВО

  1. НЕ ВАЖЛИВО, АЛЕ ТЕРМІНОВО.

ДЕЛЕГУВАТИ ЗАДАЧУ КОМПЕТЕНТНІЙ ОСОБІ

(Делегуйте, якщо, звичайно, є кому. Інакше – теж своїми руками, але тільки після пункту А.)

  1. НЕ ВАЖЛИВО І НЕ ТЕРМІНОВО.

НЕ РОБИТИ, ВІДКИНУТИ

(А ви все ще впевнені, що це взагалі потрібно робити?)

У кожен квадрант можна додавати багато дій і завдань, проте краще, щоб максимальна кількість не перевищувала вісім елементів. Інакше ви будете віддалятися від головної мети — завершення завдання.

Створюйте окремі матриці для професійного та особистого життя.

Тільки ви можете визначити рівень пріоритету елементів у своєму списку. Щоранку починайте з реєстру справ із матриці, і вже до кінця тижня ви побачите результат/

Алгоритм роботи за матрицею Ейзенхауера

  1. Написати список всіх завдань на день

  2. Об'єднати ці завдання в чотири групи на ступенем важливості і терміновості, A, B, C, D.

  3. Записати ці завдання в бланк, розділений на 4 квадранти (A, B, C, D)

  4. Тримати бланк постійно в полі зору і звірятися з ним протягом дня

У процесі використання матриці для професійних цілей ви побачите, що більшість завдань потрапляють у квадранти А і С. Найбільш значимий результат приносять дії з квадранта В, тому що це бізнес-цілі, які впливають на довгостроковий успіх ваших справ, але при цьому вони рідко класифікуються як термінові.

Найскладніше зрозуміти те, що відволікає вас від запланованого курсу. Але якщо ви впораєтеся з цією фундаментальною проблемою управління часом, то позбудетеся думок про даремно втрачені години. Задайте собі два питання, щоб визначитися з довгостроковими стратегіями в прийнятті рішень:

  1. Коли ви будете займатися важливими, але не терміновими завданнями?

  2. Коли ви зможете витратити час на вирішення важливих завдань, перш ніж вони раптово стануть терміновими?

Варто пам’ятати про те, що іноді завдання з одного квадранта несподівано потрапляють в інший. Якщо виникне надзвичайна ситуація, ваші пріоритети зміняться.

  1. Загадка. (5хв.)

Хто я?

Я – твій постійний супутник. Я – твій найкращий помічник і найважчий тягар. Я штовхатиму тебе вперед або, навпаки, стримуватиму, щоб у тебе нічого не вийшло. Я цілковито в твоєму розпорядженні. Ти можеш запросто доручити мені половину того, що робиш, і я все виконаю швидко і точно.

Мною легко керувати – просто треба поводитись зі мною твердо. Покажи мені точно, як ти хочеш щось робити, і вже за кілька разів я робитиму це на автоматі. Я слуга всіх великих людей; але на жаль, також і всіх невдах. Це завдяки мені великі люди стали великими. Це через мене невдахи стали невдахами.

Я не машина, але працюю з машинною точністю – і з людською тямущістю. Можеш налаштувати мене на щось творче, можеш на щось руйнівне. Мені однаково.

Прибереш мене до рук, навчиш мене, поводитимешся зі мною твердо – покладу тобі до ніг весь світ. Даватимеш мені волю – я тебе знищу.

То хто ж я?

(Твоя звичка)

  1. Вправа «Сила звички» (10 хвилин)

Спочатку ми формуємо звички,

потім звички формують нас.

  • Джон Драйден

Мета: демонстрація сили звички.

Тренер. П’ятсот років тому німецький гуманіст Еразм сказав «Ми сіємо наші думки і пожинаємо наші вчинки; ми сіємо вчинки і пожинаємо характер; ми сіємо характер і пожинаємо долю». Ви можете обирати свою подальшу долю, коли обираєте, які звички в собі виховувати, а з якими боротися. Деякі люди можуть бути зв’язані фатальними звичками. Знаходячи виправдання своїм згубним звичкам, а не борячись з ними, вони самі обирають своє майбутнє.

  • Я прошу вийти одного охочого з групи і стати перед учасниками, склавши руки по швах.

Тренер обв’язує його однією ниткою (десь на рівні ліктів), зав’язує вузлик і просить його розірвати нитку, просто розвівши руки в сторони. Це учасник зробить досить легко.

  • Дослідження показали, що більшість звичок можна з легкістю прищепити протягом трьох тижнів. Якщо ви будете робити одне й те саме 21 день підряд, то у вас з’явиться досить сильна звичка.

Для того щоб проілюструвати сказане тренер обв’язує учасника ниткою 21 раз (так щоб утворилася міцна мотузка) та просить його розірвати мотузку (навіть якщо йому це вдасться, то доведеться дуже постаратися, аби вивільнитися).

  • Існують звички, які можуть завдати нам багато шкоди за короткий проміжок часу. Ці шкідливі звички більше схожі на ланцюг, ніж на нитку (піднімає в гору міцний ланцюг).

  • Я прошу вас обрати одну позитивну звичку, яку ви хотіли б виховати в собі за наступні 21 день; звичку, що допоможе вам досягти вашої мрії/мети.

  • Які саме зміни ви можете зробити в своєму розкладі протягом наступних 21 днів, щоб прищепити собі цю хорошу звичку?

  • Пам’ятайте, що хороших звичок, так само важко позбутися! Успішні люди так само прив’язані до хороших звичок, як неуспішні до поганих, тільки результат у них різний. Хороші звички – нам допомагають, а погані – лише шкодять.

  • Засоби досягнення повинні відповідати меті! Від тих рішень, які ми приймаємо, залежить наше майбутнє !!! Рішення повинні бути обдуманими і усвідомленими !!!

Тренер. Формування звичок можна порівняти з роботою в саду або на городі. Існують три закони отримання врожаю:

  1. Що людина сіє, те й пожинає.

(Якщо ви посіяли моркву, то й збирати будете моркву).

  1. Врожай отримують не одразу, а через деякий час.

(Врожаю не буде на наступний день, не через декілька днів після того, як посіємо – потрібно почекати).

  1. Пожинають більше, ніж сіють.

(З декількох насінин отримують кілограми врожаю).

Обговорення:

  • Поясніть, як ви розумієте кожен із цих законів.

  • Чи реально такі ж правила застосувати і до наших звичок?

  • Якщо ви хочете, щоб часу на все вистачало, які звички мусимо розвивати в собі?

  • Як в майбутньому нам можуть нашкодити погані звички?

  • Як в майбутньому нам стануть у пригоді корисні звички?

  1. Бібліотерапія та кінотерапія про час (10 хв.)

Мета: формувати позитивну світоглядну позицію.

Тренер. Пропоную вам, при нагоді прочитати книгу та переглянути наступні фільми, вони мені здаються одними з тих, що можна назвати ресурсними:

  • «Казка про втрачений час» Євгенія Шварца – одна з тих історій, які запам’ятовуються дуже надовго, адже вона по-справжньому добра, із закрученим сюжетом, і є її гарна екранізація.. Розповідь про дітей, які часто втрачали час даремно, погано вчилися і вважали, що вони все встигнуть, які ставилися до свого часу зневажливо, і майже втратили його – варто читати учням обов’язково. Це добра казка зі щасливим завершенням, хоча і з більш ніж серйозними піднятими темами. Прочитавши її, є над чим подумати; вона як ніколи актуальна (кіно, соціальні мережі, комп’ютерні ігри …), незважаючи на те, що написана в минулому тисячолітті (Шварц написав п’єсу ще в 1940 році).

«Казка про втрачений час» – це дитячий підручник по тайм-менеджменту і прокрастинації. Адже сьогодні чимало дітей втрачає час дарма, а потім і в дорослому житті страждають через це. Після її прочитання приходить усвідомлення цінності дружньої підтримки, віра в те, що навіть в останню секунду можна все виправити, якщо захотіти … Дуже багато людей, не тільки діти, навіть не уявляють, наскільки легко згаяти даремно час, що складається в дні, тижні, роки … У книзі є хороша фраза: «людина, яка даремно втрачає час, сама не помічає, як старіє…». Головний сенс «Казки про втрачений час» полягає в тому, що приходить усвідомлення – в реальному житті втрачений час повернути неможливо і треба правильно розпоряджатися своїм часом. Казка вчить цінувати кожну мить життя, щоб потім не довелося шкодувати про втрачений час.

  • Шон Кові – американський письменник, всесвітньовідомий мотиваційний тренер. Його книга «7 звичок високоефективних підлітків» стала для мільйонів підлітків школою самоповаги та успіху. Я впевнена у тому, що його поради варто взяти до уваги не тільки підліткам, а й дорослим. У книзі є поради від Шона Кові про те, як навчитися розпоряджатися власним часом та розставляти пріоритети. Це покроковий путівник для підлітків, який допоможе їм дійти із того місця, де вони є зараз, туди, де хочуть опинитися в майбутньому. Їхні цілі, мрії, плани – усе це здійсненне й досяжне. Просто потрібно знати, що допоможе правильно рухатися обраним шляхом. І ця книга Шона Кові стала для мільйонів підлітків школою самоповаги та успіху.

  • «Клік: З пультом по життю» - 2006 р.

Жанр: комедія/фантастика/драма

Режисер: Френк Корачі

У головних ролях: Адам Сендлер, Кейт Бекінсейл, Крістофер Вокен, Девід Хассельхофф

Тривалість: 107 хв.

Країна: США

Короткий опис: Головний герой стрічки - успішний архітектор, кар'єра якого на першому місці і не залишає часу для його коханої дружини і двох дітей. Коли він здобуває універсальний пульт, що дозволяє йому «швидко вперед» прокручувати неприємні або безпосередньо нудні деталі свого життя, він незабаром дізнається, що ці, здавалося б, погані моменти насправді є надзвичайно важливими частинами уроків життя.

  • «Час» - 2011 р.

Жанр: фантастика/трилер/кримінал.

Країна: США.

Режисер: Ендрю Ніккол.

Тривалість: 115 хв.

У головних ролях: Джастін Тімберлейк, Аманда Сейфрід, Кілліан Мерфі, Олівія Уайлд...

Короткий опис: В недалекому майбутньому буде світ, в якому ген старіння переможено, а заради профілактики перенаселенння час життя став валютою і платою за розкіш і задоволення своїх потреб. Багачі можуть жити вічно, а біднякам доводиться боротися за безсмертя.

  1. Планування часу за системою Франкліна. (15 хвилин)

Ви любите життя?

Тоді не витрачайте марно часу,

бо це матеріал, із якого зроблене життя.

  • Бенджамін Франклін

Тренер. Піраміда Франкліна (її іще називають пірамідою ефективності) — це більше, ніж управління часом. Це комплексна система постановки і досягнення цілей, яка розрахована на все життя. Відмінність піраміди Франкліна від інших методик в тому, що вона планує не тільки час, але і зайнятість, шляхи досягнення глобальної мети.

Ця техніка «спрямована в майбутнє» – визначає те, що повинно бути зроблено, а не концентрується на перегляді поточної діяльності, щоб організувати її ефективніше. Придумав її Бенджамін Франклін — впливовий американський політик, дипломат, вчений, винахідник, журналіст, бізнесмен, один з засновників США та авторів Конституції. Його вважають національним героєм США. Портрет Франкліна бачив кожен, хто хоч раз тримав у руках 100-доларову купюру. Саме він став автором крилатої фрази: «Час — це гроші».

Франклін ще в юності склав план досягнень і намагався його виконувати. Суть полягала в наступному: глобальне завдання розбивалося на більш дрібні, а ті, в свою чергу, на підзадачі. Це — основна ідея піраміди Франкліна.

  1. Життєві цінності – це той фундамент, на якому кожен будує своє життя. Будьте щирі з собою. Забезпеченість і гроші – нормальна цінність; якщо це принесе вам задоволення, то чому б не присвятити цьому своє життя? Заради цього, можливо, доведеться пожертвувати, іншими цінностями, так що важливо бути впевненим у своєму виборі. І це стосується не тільки наведеного прикладу, але й інших сенсів життя – бажання приносити людям користь, мати владу, бути знаменитим, присвятити себе сім’ї. Можна вибрати кілька областей, головне – це має бути те, чим ви реально хочете займатися і чому готові присвятити життя, те, що зробить вас щасливим і допоможе реалізуватися.

  2. Глобальна мета – це наступний блок піраміди Франкліна. Він тримається на основі визначених раніше життєвих цінностей і являє собою максимально бажаний результат, мету усього життя. Якщо перша сходинка – це сенс, який проявляється у відповіді на питання: заради чого я живу? – то глобальна мета повинна давати розуміння того, коли цей сенс буде досягнутий. (Для футболіста-початківця — це, наприклад, виграти Лігу Чемпіонів.)

  3. Генеральний план – покрокова інструкція, план того, як буде досягнута глобальна мета. На даній сходинці піраміди Франкліна він великий і узагальнений. (У випадку з футболістом, щоб потрапити в сильну команду і бути викликаним до збірної, йому потрібно досягти успіху спочатку у складі молодіжної збірної. Наприклад, виграти трофей у другій лізі, пройти кваліфікаційний раунд і т. д. )

  4. Довгостроковий план – план на 3-5 наступних років для досягнення конкретних цілей. Він повинен відповідати одному з пунктів генерального плану, наближаючи таким чином глобальну мету. (Для футболіста довгостроковий план може полягати у переході в команду більш відомого тренера з метою прогресу під його керівництвом і перемоги в молодіжних змаганнях, з подальшим підписанням контракту з професійним клубом.)

  5. Короткостроковий план план на кілька тижнів або місяців. Він досить конкретний. (Молодому футболісту, охочому перейти на навчання до досвідченішого тренера, потрібно попрацювати над витривалістю і реалізацією моментів.)

  6. План на день (тиждень) – це найменша одиниця в досягненні глобальної мети, яка на крок наближає до неї. (У контексті обраних прикладів це може бути тренування ударів з обох ніг, з різних дистанцій і різних ділянок поля для футболіста.)

Кілька рекомендацій по плануванню часу за системою Франкліна:

  • Короткострокові плани варто переглядати і коригувати кожні 1-2 тижні.

  • Довгострокові плани перевіряються і, при необхідності, коригуються не рідше одного разу в 4-6 місяців.

  • Генеральний план переглядається один раз на рік. Тоді ж можна критично подивитися і на глобальну ціль і навіть спробувати переосмислити життєві цінності.

  • Важливо зрозуміти значимість кожного з етапу планування і застосовувати систему на практиці. Головне призначення цього всього, щоб Ви досягали своїх цілей і наповнили своє життя гармонією та радістю.

  1. Метод «П'ять пальців» (10 хвилин)

Набувайте позитивного досвіду з усього, 
що відбувається навколо.

Тренер. Одна з найважливіших якостей успішної і щасливої людини – це вміння бути в контакті з собою, слухати і чути себе. Сьогодні хочу поділитися з вами одним цікавим і дуже корисним методом «П'ять пальців». Він розвиває уважність, а також здатність слухати і чути себе. А ще цей метод збільшує мотивацію й допомагає зрозуміти, що саме не працює і як отримати інші результати. Чим більше ви з собою в контакті, тим кращі отримуєте результати!

Метод «П'ять пальців» дуже простий. Його суть полягає в тому, щоб поставити собі певні питання щовечора, закриваючи прожитий день. Дуже важливо самому собі відповідати щиро і чесно. Адже це ваше життя. Це забере всього 10-15 хвилин вечора, але така звичка здатна збільшити вашу результативність в рази!

Правильні питання – дуже ефективний інструмент. Наш розум постійно працює в форматі запитання/відповідь. Ось тільки які питання ми собі задаємо? ...

Чому метод називається «П'ять пальців»? Відповідь проста. Ми прив'язуємо питання до п’яти пальців однієї руки. Дивіться на свої пальці – п'ять пальців, п'ять питань.

  • ВЕЛИКИЙ ПАЛЕЦЬ – ВДЯЧНІСТЬ. За що ви вдячні долі сьогодні/взагалі? Хто вам сьогодні допоміг? Перерахуйте подумки, кому і чому ви можете бути вдячні. Це можуть бути люди, перешкоди, різні ситуації. Подякуйте Вищим силам (Всесвіт, Всевишній, Бог). Називайте, як бажаєте, головне дякувати це від серця. Ну і, обов’язково, подякуйте собі.

  • ВКАЗІВНИЙ ПАЛЕЦЬ – ВТІХА І ВІДРАДА. Згадайте, від чого ви отримували задоволення і радість сьогодні? Це можуть бути абсолютно різні події. І маленькі. І великі. Наприклад, почули музику, яка наповнила натхненням. Спробували нову страву. Порадували себе якоюсь дрібничкою. Зробили подарунок близькій людині. Або заробили більше, ніж планували. Важливо фіксувати такі моменти. Адже з них і складається щастя ...

  • СЕРЕДНІЙ ПАЛЕЦЬ – САМОПОЧУТТЯ. Яке було самопочуття? Чому так? Що я сьогодні зробила для свого тіла? Найчастіше ми згадуємо про своє тіло, коли воно починає хворіти і «кричати». Адже наше тіло – це колосальне джерело енергії. Спробуйте щось зробити путнє без енергії. Навряд чи вийде. Які тілесні реакції спостерігали? Що зробили сьогодні для підтримки власного здоров’я (психічного і фізичного)? Всі ми знаємо, що потрібно для нашого тіла. Але «залишаємо» це на потім. Поки не припекло ... Все просто. Ніхто не зробить зарядку за вас. Ми повинні розуміти, що найкраще лікування – це профілактика. Робіть висновки.

  • БЕЗІМЕННИЙ – БЛИЗЬКІ ЛЮДИ. Що я сьогодні зробила доброго для своїх рідних і близьких? Мова йде не про кількість, а якість. Не для «галочки», а від душі, щиро. Це стосується важливих і значимих для вас людей... Ми весь час кудись біжимо та поспішаємо і залишаємо на потім справи для близьких. А потім з подивом помічаємо, що діти вже якось непомітно виросли, батьки постаріли, час пролетів ...

  • МІЗИНЕЦЬ – МІЙ ДОСВІД, МОЇ ДУМКИ. Що було зроблено добре? Чого я сьогодні навчився? Зосереджуємося на своїх успіхах та досягненнях. Навіть невеликих. Це важливо для нашої самооцінки і впевненості. Хваліть себе щиро. Що можна було зробити краще? Які висновки я зробила? (Замість фокусу на помилках, ми фокусуємося на пошуку рішення. Всі роблять помилки. Питання в тому, як їх сприймати і що потім робити.) Що корисного сьогодні дізналися? Який досвід придбали? Які нові ідеї виникли у вас, що цікавого почули від інших? У чому зросла ваша майстерність? Як плануєте застосувати отриману інформацію та досвід?

Коментар тренера. Ось і весь метод. Є ще нюанс. Коли відповісте на всі ці питання, подивіться на свою долоню. І задайте собі ще одне головне питання: Яка одна найголовніша думка, теза дня? або Яка кардинальна (вагома) подія сьогоднішнього дня?

За день може статися багато важливого. Але вибрати треба тільки одне. І подією дня для вас може бути абсолютно непомітне або неважливе для інших людей явище. Встали вранці на годину раніше. Дочитали книгу. Щось усвідомили. Допомогли людині. Нагодували бездомне кошеня. Вам і тільки вам вирішувати, що важливого сталося сьогодні для вас!

В ідеалі ця відповідь щодня записується в щоденник. В кінці року ви можете погортати щоденник і побачити, яке цікаве, наповнене і дивовижне життя було у вас!

Спробуйте практикувати цей метод всього 21 день (не пропускаючи жодного). А потім зробите висновки ...

Поглиблюйте контакт з собою. Досліджуйте себе. Будьте в гармонії з собою. Подружіться з собою! Вчіться вчитися у самого життя. Всі відповіді на найважливіші питання – всередині нас! А наша зовнішня результативність – це всього лише віддзеркалення знайдених відповідей ...

  1. Рефлексія «Тут і тепер» (5 хвилин)

Мета: надання учасниками зворотного зв’язку наприкінці тренінгу, підведення підсумків участі у тренінгу.

Тренер пропонує учасникам пригадати все, що вони робили впродовж тренінгу, у зворотній хронології, починаючи з цього моменту. Намагайтеся пригадати якомога детальніше все, що відбувалося. Висловіть свої переживання, почуття, думки, що виникали у процесі групової роботи.

Орієнтовні запитання:

  • Які загальні враження про тренінг? Що запам’яталося найбільше?

  • Що було корисним/цікавим для вас на тренінгу?

  • Що давалося легко/важко?

  • Що нового для себе дізналися під час тренінгу?

  • Що нового довідалися про інших?

  • Які інструменти, техніки, прийоми «берете з собою»?

  • Що хотіли б змінити в собі за підсумками роботи в групі? Яким чином?

  • Як будете застосовувати отриманий на тренінгу досвід у життєвому просторі?

  • Наскільки ефективно використано тренінговий час?

19

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»