Що треба знати вчителю про дітей з порушеннями зору.

Опис документу:
В освітньому контексті дітей з вадами зору можна поділити на чотири кагорії: діти зі зниженою частотою зору; діти з поганим зором; практично сліпі і повністю сліпі. Зниження гостроти зору. Такий діагноз свідчить про те, що в дитини є певні проблеми із зором, унаслідок чого вона може потребувати допоміжних пристроїв і певних змін у навчальному процесі. У багатьох випадках учневі достатньо сидіти ближче до дошки і тримати книжку ближч

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Що треба знати вчителю про дітей з порушеннями зору.

В освітньому контексті дітей з вадами зору можна поділити на чотири

кагорії: діти зі зниженою частотою зору; діти з поганим зором; практично сліпі і повністю сліпі.

Зниження гостроти зору. Такий діагноз свідчить про те, що в дитини є певні проблеми із зором, унаслідок чого вона може потребувати допоміжних пристроїв і певних змін у навчальному процесі. У багатьох випадках учневі достатньо сидіти ближче до дошки і тримати книжку ближче до очей.

Поганий зір. Це означає, що проблеми із зором не можна виправити за

допомогою традиційних окулярів, медикаментозної терапії або хірургічних

методів. Можуть спостерігатися порушення гостроти зору і порушення поля зору. Це означає, що з використанням допоміжних пристроїв людина бачить на відстані 6,6 м так само, як здорова людина на відстані 20 м. Особи з такими проблемами часто використовують сильні лінзи, телескопічні системи й електронні збільшувальні пристрої. У деяких випадках вони не здатні читати звичайний текст і користуються книжками, написаним шрифтом Брайля для сліпих.

Практична сліпота. Якщо гострота зору людини гірша за 20/200° для кращого ока або поле зору менше за 20° для кращого ока, говорять про

практичну сліпоту. Це означає, що навіть при використанні допоміжних пристроїв особа бачить у 10 разів гірше за звичайних людей.

Повна сліпота. Людина не бачить нічого.

Сліпі діти не потрапляють до масових шкіл, вони навчаються у спеціальних школах для сліпих.

Захворювання очей призводить до складних порушень зорової функції- знижується гострота зору, звужується поле зору, порушується просторовий зір

Внаслідок неповного чи спотвореного сприйняття довкілля уявлення таких дітей певною мірою збіднені, фрагментальні, одержана інформація погано запам’ятовується. Діти відчувають труднощі під час читання, письма, практичних робіт; швидко стомлюються, що зумовлює зниження розумової та фізичної працездатності. Саме тому вони потребують дозованого зорового навантаження та охоронного режиму під час організації навчального процесу

З огляду на те, що упродовж навчання зір учнів може змінюватися (відповідно змінюватимуться офтальмологічні рекомендації), необхідна скоординована робота педагогів, шкільного лікаря, офтальмолога та батьків, які мають тримати під контролем допустимі фізичні та зорові навантаження учня.

Організовуючи навчальний процес для такого учня , педагог має враховувати офтальмологічні дані щодо ступеня зниження зору, характеру захворювання, особливостей його перебігу та прогнозу на майбутнє. З огляду на це вчитель має бути поінформованим з рекомендаціями офтальмолога стосовно використання звичайних і спеціальних засобів корекції (окуляри, контактні лінзи тощо) та додаткових засобів, що покращують зір ( збільшувані лінзи, проектори, тифлоприлади, аудіо записи, спеціальні комп’ютерні програми, що трансформують письмовий текст у звуковий та ін). Педагог має знати кому з учнів окуляри призначені для постійного використання, а кому для роботи лише на далекій чи близькій відстані та контролювати дотримання дітьми визначеного режиму.

Лікар має надати рекомендації щодо освітлення робочого місця учня (це не завжди перша парта чи місце біля вікна).

Вчитель, який працює з дитиною з порушенням зору, повинен:

-знати ступінь порушення зору дитини, вивчати його індивідуальні

можливості та потреби;

-підтримувати тісний контакт з психологом, тифлопедагогом і батьками дитини;

  • проводити на всіх заняттях роботу по навчанню орієнтування у просторі;

  • використовувати всі збережені та порушені аналізатори;

-продумати, де посадити такого учня (слабозору дитину слід садити за

першу парту у середньому ряду; тотально сліпа дитина може працювати за любою партою);

-якщо робота з дитиною не дає позитивних результатів, треба ставити питання про доцільність навчання такої дитини у спеціальному навчальному закладі для дітей з порушенням зору;

- знати, що процес навчання слабозорої та сліпої дитини повинен носити
спрямований корекційний індивідуальний характер і відповідати вимогам адаптації наочного матеріалу і процедури проведення цієї роботи. .

Основні принципи адаптації наочного матеріалу для дітей з ушеннями зору:

-Зображення на малюнках повинні мати оптимальні просторові і

тимчасові характеристики (яскравість, контраст, колір, структура співвідношення елементів). Контрастність пропонованих об'єктів і зображень стосовно до фону повинна бути від 60% до 100%.

  • Краще сприймаються заповнені, силуетні фігури, ніж контурні.

-Дотримання в зображеннях пропорційності відносин за величиною, кольором та формою відповідно до реальних об'єктів.

  • Показ стимульного матеріалу повинен здійснюватись з відстані не більше ніж 30-35 см від ока дитини (сліпим - у залежності від гостроти залишкового зору ) під кутом від 5° до 45° щодо лінії погляду.

-Інформаційна єдність зображень і сюжетних ситуацій повинна бути обмежена з метою вилучення надмірності, що ускладнює упізнавання. Фон, на якому пред'являється об'єкт, повинен бути розвантажений від зайвих деталей.

-Хроматичні обєкти повинні мати насичені кольори. Бажано використовувати жовто-, червоно-, жовтогарячі та зелені тони (особливо для дошкільників)

Поради вчителеві:

  • Через кожні 10-15 хвилин учень має 1-2 хвилини перепочити, роблячи спеціальні вправи.

  • При навчанні слабозорих дітей використовуйте спеціальні підручники з крупним шрифтом, зошити зі спеціальною чіткою розліновкою.

  • Освітлення робочого місця учня має бути не менше 75-100кд/м2.

  • Приберіть усі перешкоди на шляху до робочого місця учня.

  • В унаочненнях доцільно збільшити шрифт, фон зробити не білим, а світло-жовтим чи світло-зеленим.

  • Пишучи на класній дошці, намагайтеся розташовувати матеріал так, щоб в учня він не зливався в суцільну лінію. Зясуйте, написи, яким кольором крейди учень бачить краще.

  • Давайте можливість учням підійти до дошки чи унаочнення, щоб краще роздивитися написане.

  • Озвучуйте все, що пишете.

  • Намагайтеся все, що пишете на дошці, продублювати роздатковим матеріалом.

  • Зверніть увагу на якість роздаткового матеріалу: має бути матовий, а не глянцевий папір, шрифт великим і контрасним.

  • Учневі з порушенням зору потрібно більше часу на виконання вправ, читання тексту. Не переобтяжуйте учня читанням великих текстів під час самостійного опрацювання матеріалу, краще поясніть ще раз усно, переконайтеся, що він все зрозумів. Тривалість зорової роботи не повинна перевищувати 15хв.

  • З таких предметів, як література, історія, географія тощо можна використовувати аудіо записи.

  • Частіше перевіряйте розуміння учнем матеріалу, який подається на уроці.

  • стежте за поставою учня, не обмежуйте його, коли він надто близько підносить текст до очей.

  • Дитина може погано бачити вираз вашого обличчя і не розуміти, що ви звертаєтеся саме до неї. Краще підійти до учня, і торкаючись його звернутися на імя.

  • Не робіть зайвих рухів і не затуляйте учневі джерело світла, не використовуйте невербальні засоби спілкування (кивання головою, рухи рук тощо).

  • 13.03.2020
  • Педагогіка
  • 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас, 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас, 12 Клас
  • Стаття
  • 447
  • 0
  • 8
  • Стежити
  • Поскаржитись

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!