Сенсомоторні вправи для підвищення розумової діяльності у дітей з ООП.
Практичний кейс
Сенсомоторні вправи — це спеціальні фізичні завдання, що поєднують рухову активність і сенсорні відчуття. Вони сприяють розвитку нервової системи, стимулюють координацію, увагу, пам'ять та загальну розумову діяльність, що особливо важливо для дітей з обмеженими можливостями здоров'я (ООП). Для таких дітей сенсомоторні вправи можуть бути корисними для покращення когнітивних функцій, комунікативних навичок та емоційного стану.
Практичний кейс: Сенсомоторні вправи для розвитку розумової діяльності у дітей з ООП
Мета:
Підвищення концентрації уваги, розвитку пам'яті, логічного мислення та моторних навичок у дітей з ООП через сенсомоторні вправи.
Опис групи:
Діти віком 6-8 років з діагнозом ДЦП (дитячий церебральний параліч), легкими порушеннями в розвитку або сенсорними порушеннями. Кількість дітей — 5 осіб. Можуть бути варіації в моторній активності кожної дитини, тому вправи адаптуються під фізичні можливості.
Вправа 1: "Перехід через лінію"
Мета: Розвиток координації рухів, уваги та логічного мислення.
Матеріали: Стрічки або мотузки для розмітки лінії, картки із зображеннями.
Інструкція:
Результат: Розвивається моторна координація, покращується концентрація уваги на завданні, удосконалюються асоціативні зв'язки.
Розмістіть на підлозі кілька ліній, через які діти повинні переходити.
Кожна лінія позначена карткою з різним зображенням (наприклад, картинки тварин, транспортних засобів).
Дитина повинна пройти через лінію, згадуючи, що на ній зображено, і виконати певну дію (наприклад, зробити крок, стрибок, повернутися навколо).
Можна ускладнити завдання, даючи інструкцію: "Перейди через лінію, де зображено дерево, і скажи, яке дерево ти бачиш."
Вправа 2: "Мозаїка з тілом"
Мета: Розвиток пам'яті, уваги та моторної координації.
Матеріали: Яскраві фігурки або картки з різними формами та кольорами.
Інструкція:
Результат: Покращується візуальна пам'ять, координація рухів і увага.
Підготуйте картки з геометричними фігурами різного кольору та форми.
Дитина повинна розкласти картки в певній послідовності (наприклад, спочатку червоний квадрат, потім синій круг).
Після того, як дитина запам'ятає послідовність, вона повинна відтворити її рухами. Наприклад, рухатися на місці як квадрат, потім робити обертання як круг.
Картки можна також використовувати для розвитку пам'яті — дати дитині завдання запам'ятати кілька карток, а потім назвати їх у правильному порядку.
Вправа 3: "Логічне пересування"
Мета: Розвиток логічного мислення та моторної активності.
Матеріали: Картки з різними логічними задачами (запитання або малюнки з завданнями).
Інструкція:
Результат: Розвивається логічне мислення, здатність до аналізу і виконання рухів, які відповідають на певні інтелектуальні запити.
Розмістіть картки на підлозі або стіні на різних відстанях.
Дитина повинна рухатися в напрямку картки, яка відповідає на логічне завдання (наприклад, "Що більше: 3 чи 5?" або картка з малюнком птахів — "Які звуки роблять птахи?").
Після того як дитина вибрала правильну картку, вона повинна виконати дію (стрибок, поворот, крок назад).
Можна додати до завдання варіанти відповідей для тренування вибору.
Вправа 4: "Музична гімнастика"
Мета: Покращення слухової уваги, ритмічних рухів та розвитку загальної моторики.
Матеріали: Музика, різні ритмічні інструменти (бубни, маракаси).
Інструкція:
Результат: Покращується увага, сприймання слухового ритму та координація рухів.
Включіть музику з простим ритмом.
Діти повинні виконувати рухи відповідно до музичного супроводу (наприклад, тупати ногами, плескати в долоні або качати головою).
Використовуйте інструменти для відтворення ритму або задайте певний рух, що супроводжується звуками.
Висновок:
Сенсомоторні вправи є потужним інструментом для розвитку розумових та фізичних здібностей дітей з ООП. Вони стимулюють когнітивну діяльність, сприяють покращенню моторики, знижують рівень стресу і підтримують емоційний баланс. Важливо адаптувати вправи в залежності від індивідуальних особливостей дітей, щоб вони могли досягти максимального ефекту.