Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Формування психологічної готовності працівників закладів освіти до конструктивної поведінки в умовах надзвичайних ситуацій
»
Взяти участь Всі події

Семінар «Світ творчості навколо мене».

Професійна освіта

Для кого: Дорослі

04.10.2020

317

1

0

Опис документу:
Представлення комплекса методичних прийомів та методів роботи з учнями на уроках , нових аспектів розвитку творчих здібностей, створення умов для зростання педагогічної майстерності вчителів початкових класів.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Учитель, будь сонцем,

що випромінює людське тепло”.

Ш.О.Амонашвілі

Майстер-клас

Робоча програма

1.Теоретична частина

«Щедро ділюсь досвідом».

2. Практична частина

Вправи – тренінги

«Розвиток творчої особистості»

3.Підведення підсумків семінару.

Працюючи з дітьми,

я намагаюсь допомогти

учням досягти "вершини

творчості". Для цього і

будую "творчі сходинки".

Мартьянова Т. В.

Майстер – клас

«Світ творчості навколо мене».

Тема. Створення сприятливих умов для

вільного розвитку творчої особистості .

Мета:представити комплекс методичних

прийомів та методів роботи з учнями

на уроках ; розглянути нові аспекти

розвитку творчих здібностей; створити

умови для зростання педагогічної

майстерності вчителів початкових класів;

активізації пізнавальної діяльності всіх

учасників роботи

майстер -класу.

Обладнання: таблиці, екран,

мультимедійний проектор і т.ін.

Загальноосвітня школа № 2

І – ІІІ ступенів

м. Зеленодольська

Майстер – клас

«Світ творчості навколо мене».

Тема. Створення сприятливих умов для

вільного розвитку творчої особистості .

Вчитель - методист

загальноосвітньої школи № 2

І – ІІІ ступенів

м. Зеленодольська

Мартьянова Тетяна Володимирівна

Частина І. Підготовчо-організаційний момент.

1.Привітання. Покажіть свій настрій. Метод «Смайлики»

2. Вправа «Знайомство».

- Назвіть своє ім’я і ознаку свого характеру, яка починається з цієї літери:

3. Вправа «Подорож на кругосвітньому лайнері»

4.Вправа «На що схожий ваш настрій?» (предмет, явище, ознаку)
5. Озвучення та прийом правил роботи на занятті:

  • Активність; - Позитив;

  • Доброзичливість; - Слухати і чути;

  • Тут і тепер; - Вимкнений телефон;

  • Діяти за правилом Я +Ти = Ми;

Частина ІІ. Настаново - мотиваційний стан

«Розкажи мені – і я забуду,

Покажи мені – і я запамятаю,

Зацікав мене – і я зрозумію і чогось навчусь»

Людина засвоює:

10% того, що чує,

50 % того, що баче,

70 % того, що сам відчуває,

90 % того, що сам виконує.

1. Вправа «День буває»

Мета: розширення емоційного поля особистості, формування вміння усвідомлювати пережиті почуття та користуватися ними.   

Отже:

День буває… Море буває…

Друг буває… Вітер буває…

Пара буває… Зима буває…

Людина буває… Дерево буває…

Мрія буває… Пісня буває…

Життя буває... Сон буває….

2. Покажи мімікою. зміст слів "сум", "мужність", "сонце", "свіже повітря"

3. Вправа «Витинанка».

а) Виготовлення витинанки.

б)Презентація витинанок

У цих витинанках розкривається творчість кожного вчителя. Ми – різні, ми – не схожі, ми всі – творчі вчителі.

4. Притча «В крамниці у Бога»

Одного разу жінці приснився сон, що за прилавком магазину стояв Господь Бог.

- Господи! Це Ти? - вигукнула вона з радістю.

- Так, це Я, - відповів Бог.

- А що у Тебе можна купити? - запитала жінка.

- У мене можна купити все, - прозвучала відповідь.

- У такому разі дай мені, будь ласка, здоров'я, розум, щастя, любов, успіх і багато грошей. Бог доброзичливо посміхнувся і пішов в підсобне приміщення за замовленим товаром. Через деякий час він повернувся з маленькою паперовою коробочкою.

- І це усе?! - вигукнула здивована і розчарована жінка. - Так, це усе, - відповів Бог. - Хіба ти не знала, що в моєму магазині продається тільки насіння?

 Частина ІІІ. Практична частина.

Дім починається з фундаменту, а кожна школа - з її початкової ланки, яка приймає дитину такою, як вона є, і допомагає їй ставати розвиненою, освіченою людиною.

         Професія першого вчителя унікальна, неповторна,  життєдайна. Саме він відкриває нову «шкільну епоху» дитинства, спрямовує невичерпну дитячу енергію через любов, розумну вимогливість, виховує повагу малюків до свого нового статусу, виписує школярську долю. Головне завдання вчителя, на мою думку, у розкритті індивідуальності кожної дитини, розвитку її творчих умінь, тому що від того, якими будуть перші шкільні роки вихованців, залежить усе їхнє подальше навчання і майбутній життєвий шлях.

Метелик. Ось вони : маленькі, безтурботні, цікаві, допитливі, інколи: вредні, сердиті, не слухнянні, але частіше все ж таки: добрі, уважні, веселі, працьовиті і талановиті. Головне його помітити, розвивати. Проблему творчості розглядали багато психологів-науковців і педагогів. Вони давали різне визначення поняттю «творчість». Проте не -має тільки одного правильного визначення.
У вузькому сенсі творчість – людська діяльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має суспільно-історичну цінність.

А ще, на мою думку, творчість - «це здатність дивуватися й пізнавати, ввміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях, це налаштованість на ввідкриття нового і здатність до глибоко усвідомленого свого досвіду».

У наш час люди все більше усвідомлюють, що саме творчість є найважливішою складовою особистого щастя і професійного успіху. Творчі люди постійно йдуть уперед у роботі – відкривають підприємства, щось вигадують, будують, живуть повноцінним життям, зустрічаються з цікавими людьми, мандрують, стають лідерами в компаніях, бо знають, як вирішувати проблеми і як заряджати енергією інших.

Сучасна школа ставить перед собою завдання не лише навчити учнів грамотно писати, читати, рахувати, а й вчитись самостійно працювати з додатковою літературою, реалізувати свій творчий потенціал, комунікативні можливості.

Незважаючи на розуміння важливості навчання у новий спосіб, зміни у початковій школі відбуваються складно. Освітня реформа буде мати успіх, якщо кожен учитель буде реформатором власного щоденного досвіду.

Що ж підтримує вогонь творчості? Передусім – цікавість. В Сухомлинський писав, що кожна  нормальна дитина іде в школу з вогником в душі, а завдання педагога цей вогник підтримати, щоб він не погас.

  •         Як не погасити вогник цікавості дитини, а розпалити справжній факел?

  •         Як навчити дитину вчитися?

  •         Як уникнути пасивності учнів на уроках?

  •         Як «свій» урок зробити «їхнім» уроком?

  •         Як учительське «треба» перетворити на учнівське «хочу»?

   Відповіді на ці та інші запитання я знаходжу, впроваджуючи у практичну роботу інноваційні технології та ігрові прийоми, придумуючи щось своє, що дає можливість учням не відсиджувати, а проявляти себе - як особистість, партнер, команда. Під терміном «Веселкове суцвіття дитинства» я розумію  роботу по створенню комплексного, здоров'язберігаючого середовища, що надає психологічну, педагогічну, соціальну підтримку кожній дитині початкової школи. 

  1. « Бачення творчої особистості».

- Ви повинні до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчу дитину

Т – толерантний, терплячий, трудолюбивий…

В – винахідливий, впевнений, вольовий, відвертий, відповідальний…

Р – рішучий, розкутий, реактивний, романтичний, різний…

Ч – чутливий, чесний, чуйний, чарівний…

І – ініціативний, інтелігентний, інтелектуальний…

С – самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий…

Т – товариський, турботливий, тактовний…Ь .

Серед більшості фактів, які підтверджують сімейно-батьківські відносини, є такі: -Більше шансів проявити творчі можливості має, як правило старша або єдина дитина в родині. -Частіше творчі діти зявляються у родинах, де батько значно старший за матір. -Рання смерть батьків призводить до відсутності зразків поведінки, що дає змогу розвиватися креативності. - Родини де незначний зовнішній контроль за поведінкою дитини, де є творчі члени родини і стимулюється нестандартна поведінка, якщо дитина асоціює себе із «супер-героєм», а не з батьком (тому що по статистиці більшість батьків «середні», нетворчі люди), то шансів стати креативною дитиною - більше.

(Слова Екзюпері) (слайди: фото дітей)

Дитину можна порівняти з айсбергом, котрий тільки на 1/8 виступає над водою, а 7/8 якого захована під її товщею. Більшість кораблів розбиваються саме об підводну частину айсберга. Більшість невдач педагогів трапляється від того, що вони забувають про почуття, ємоції, бажання, прагнення учнів

Для того, щоб допомогти дитині, я визначила для себе основне правило «7»:

-Упевненість. Успішність. Дивовижність. Переконливість. Шанобливість. Врівноваженість. Усмішливість.

Сподіваюся, що веселка почуттів, освітивши душу, зігріє серце дитини, направить його на шлях пізнання себе.

Важливо, щоб кожен учень почав:

  • розкриватися;

  • не боятися висловлювати свою думку, відстоювати її;

  • бажати працювати в колективі;

  • намагатися зробити свій внесок у роботу класу;

  • уважніше слухати один одного;

  • ставити самостійно цікаві запитання;

  • вчитися узагальнювати матеріал і робити висновки.

Ранкові зустрічі.

Кожен ранок у класі ми розпочинаємо з «ранкових зустрічей», де діти в ігровій формі створюють позитивний настрій, ефективно спілкуються, піклуються про інших, вчаться знаходити спільну мову і поважати один одного, налаштовуються на успіх протягом дня, а все це створює ситуацію успіху кожного члена колективу. Свою радість вони висловлюють різноманітними формами привітання:

Розпочинати день можна словами Шалви Олександровича Амонашвілі: «Усміхайся власному Я! Усміхайся кожному! Усміхайся дітям, людям! Усміхайся Творцеві! «В усмішці сила і мудрість учителя».

Це перший крок до створення успіху.

  • - «Я всміхаюсь сонечку – здрастуй золоте, квіточці…. Дощику…

  • - привітання ліктем, пальчиком, носиками;

  • - «віночок дружби»;

  • - похвала самого себе,

  • - похвалити друга,

  • - назвати ім'я з порівнянням,

  • - висловити комплімент,

  • - показати настрій «смайликом», у подорож з «пухнастиком»,

  • - «передача» тепла свого серця,

  • - повітряний поцілунок, а потім показати свій настрій та очікування від уроку або від робочого дня.

Діти висловлюють свою думку на що схожий настрій, дають мудрі поради спочатку в ролі Тітоньки Сови, потім в ролі мудреців – філософів. Мотивація навчання

Метою цього етапу є сфокусувати увагу учнів на проблемі й викликати інтерес до теми уроку. Мотивація є своєрідною психологічною паузою, яка дає змогу дітям насамперед усвідомити, що зараз почнеться інший урок, що перед ними стоять інші завдання. Використовуються прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають в учнів зацікавленість, здивування, інтерес до змісту та процесу, а також налаштовують учнів на розв'язання певних проблем. Іншими словами – нетрадиційний початок традиційного уроку Гра у навчанні

В.Сухомлинський писав: «У грі немає людей серйозніших, ніж малі діти». Гра супроводжує людину протягом всього життя. Навіть стаючи дорослими, опиняючись у певних життєвих ситуаціях, ми приміряємо на себе ту чи іншу роль. А для малої дитини гра – це основний вид діяльності, засіб пізнання навколишнього світу. «У дитячому віці гра - це норма, і дитина повинна завжди гратися, навіть коли робить серйозну справу», - зазначав А.С. Макаренко. Я проводжу гру не заради гри, а щоб у процесі її в дітей виховувались і розвивались необхідні риси особистості:

життєва активність;

відповідальність;

колективна дисципліна;

наполегливість і цілеспрямованість.

 Вправа - тренінг «Бар’єри креативності» Кожен предмет має своє пряме призначення. Наприклад, молотом – забивати цвяхи. Але часто ми використовуємо предмети не за призначенням. Завдання: назвати нестандартний спосіб використання даного предмета. Предмети: кулькова ручка, чашка, указка, газета, ложка, книжка.

Завдання, в основі яких лежить використання прийому емпатії

  1. Гра «Якби я був ...».

Учням пропонується закінчити речення, яке починається зі слів, наприклад, «Якби я був Гномиком, то …»

  1. Гра «Фантастичні гіпотези».

Ця гра виражена у формі запитання: «Що було б, якби ...?». Наприклад: «Що було б, якби до нас у клас прийшов Дід Мороз?».

  1. Гра «Якби я потрапив у ...».

Учневі пропонується уявити, що він є одним із героїв твору.

  1. Гра «Перевтілення».

Дитині пропонується перевтілитися в інший образ і описати у 3-4-х реченнях. «Я – обписана парта».

  1. Гра «Я –Бджілка» «Я – Ромашка»

Вчитель пропонує дітям уявити себе певною тваринкою чи рослинкою, тобто ввійти в образ і за допомогою тексту-опори скласти твір:

  1. Складання творів-мініатюр за опорними словами та словосполученнями

  2. Складання звязного тексту у якому кожне слово на одну і ту ж літеру. У Гномика Гриші гарні грибочки грузді.

  3. Складання творів-описів на основі узагальнення особистих вражень:

Скласти кілька речень про квіточку. Не забути, що вона, мріє, дихає, радіє, сумує, сподівається.

  1. Придумування казок

10 .Визначте, до якої казки підходять ці прислів’я: Легкого хліба ніде нема. («Легкий хліб».) Терпіння і труд все перетруть. («Сорочаче гніздо».) Де гурт — там і сила. («Бременські музиканти».)

11. Прорекламуй книгу так, щоб її захотіли купити.

12. Стратегія «Кубування»

Цей метод допомагає дитині визначити, яка інформація йому знайома, і що він пізнав нове. Це найголовніше, бо учень може сказати собі: «Це я знаю, але хочу дізнатися більше».

13. Стратегія «Есе»

(Етап рефлексії, актуалізації) Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту в довільному стилі.

14. «Дискусія», «Суд» «Байдужий пеньок»

Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є різні види дискусій, дебатів.

Дискусії і дебати дозволяють ефективно розв’язувати проблеми через

самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички.

15. Стратегія «Кероване читання з передбаченням»

Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст .

16. Стратегія «Метод прес» (На будь якому етапі уроку)

Етапи методу прес:

Висловлюю свою думку: «Я вважаю…»

Пояснюю причину такої точки зору: «Тому що…»

Узагальнюємо, формуємо висновки: «Отже…», «Таким чином…»

17 .Стратегія «Порушена послідовність» (робота в групах)

Учням пропонується кілька речень з тексту, записаних у порушеній

послідовності. (Учні не знають тексту, але план упорядковують)

18. Стратегія «Лист в малюнках»

Говорячи про цю стратегію ми ще раз переконуємось, що малювання для дітей до10 років є тим інструментом, який дозволяє їм у доступній формі виразити гаму подій або почуттів, що відбувалися у їхньому житті або в процесі читання. Сам же вчитель тільки активізує їх діяльність.

19.«Казка - навиворіт». Цей метод цінний не тільки для розвитку

пародіювання, але ще за його допомогою можна визначити вихідну точку для вільної розповіді, яка самостійно розгортається в будь-якому іншому напрямку.

20. «Створення «Салату казок». Суть цього методу полягає в тому, що події з різних казок переплітаються й розгалужуються за новим сюжетом. Цей метод принесе задоволення дитині від фантазування засобами слова. За таким принципами казкам «Червона шапочка»,«Снігова королева», «Три ведмеді» надаються інші назви.

«Червоні ведмеді» «Сніжна шапочка» «Три королеви»

І дітям пропонується скласти нову казку.

- Розповісти казку «Колобок» без літери «л».

21. «Незвичайна декламація» віршів. Бо декламувати їх треба у стані: -коли сильно змерзли;

-коли придавили ногу;

-коли дуже хочеться спати;

- коли до дзвоника з уроку залишилось 30 секунд та інше.

Діти легко вживаються в образи, включають індивідуальний досвід та фантазію, бо від природи вони актори, і перевтілюватися в персонажі для них природно. Вони майстерно передають інтонацію голосів героїв творів. В цьому їм допомагають заняття у гуртку «Горобчик»

Слід згадати про застосування ще одного методу,який я інколи застосовую у 4 класі

23. Вправа «Прання» відпочинок

24. Пантоміма «Улюблена тваринка»

25. Стимулюю творчу фантазію

- Якби у тебе виросли крила, куди б ти полетів?

-Збільшення – зменшення

(Гуллівер. Дюймовочка, ліліпути, гноми, Хлопчик-мізинчик і т. д.)

- У тебе є чарівна паличка, щоб ти хотів збільшити, зменшити?)

- Які органи чуттів ви хотіли б, щоб були у людини? ( коли підстерігає небезпека, коли робиш помилку в зошиті, щоб відчувати забруднення)

- Придумай нове свято, транспорт, квітку, школу і т. д.

26. Як мені пощастило…

- Соняшник – я схожий на сонце, картопля – я годую людей…

27. Малюнок, який ожив.

- Щоб ви намалювали? Великих людей, тварин, щось нове?

28. Метод Л. М. Толстого

Ранкова гімнастика для розуму. Описати будь-який предмет від імені людини , яка бачить його вперше. Описати годинник, подушку, книжку, газету для австралійського аборігена.

Усі завдання розраховані на пошукову діяльність учнів, неординарний, нетрадиційний підхід та творче застосування набутих на уроках знань і вмінь. І врешті-решт, систематичне використання запропонованих завдань допоможе вчителю розвинути в кожного учня гнучкість мислення, навчити кожну дитину логічно розмірковувати, нестандартно підходити до розв’язання проблем, не зубрити, а думати, самостійно робити висновки, знаходити оригінальні рішення.

Рефлексія у навчанні

Функції цього етапу уроку:

  • пояснити зміст опрацьованого;

  • порівняти реальні результати з очікуванням;

  • проаналізувати, чому сталося так чи інакше;

  • зробити висновки;

  • скласти план подальших дій.

Вправа №2. Незакінчене речення.

Застосовую заздалегідь підготовлені схеми- опори:

Схема№1

Я знав…

Я дізнався ….

Я був здивований …

Це мені знадобиться…

Схема №2

  • Чим займалися на уроці?

  • Що дізналися нового?

  • Що сподобалося?

  • Своє враження від уроку позначте на дошці.

Схема №3

  • Сьогоднішній урок навчив мене …

  • На уроці для мене найбільш важливим було …

Вправа №3. Абетковий суп.

Розрізати азбуку, вилучивши з неї букви ь, и. й.

Кожен учень витягує з кошика по літері та придумує підсумкове речення, яке починається з цієї літери.

Робота над ПРОЕКТАМИ

Говорячи про активізацію творчих можливостей учнів, не можливо не зупинитися на так званому методі проектів. Саме метод проектів,

орієнтований на виявлення нових колективних форм навчальної діяльності і націлений на активацію творчих можливостей учнів.

Кожен проект для учнів значущий, адже в результаті діяльності, творчого пошуку, вони бачать результат власної праці, який можуть використовувати практично. Завдяки цьому виникає ситуація успіху і, відповідно, підвищується творча активність школярів.

Щоб діяльність була вдалою, тема проекту повинна бути цікавою для учнів. В першому класі відбувається підготовка до здійснення проектної діяльності. Відбувається накопичення знань, закріплення позитивної мотивації під час роботи по даній технології. Перший проект в нашому класі - «Абетка 1-Б класу». Діти пишуть повідомлення про себе, про свої захоплення, мрії, а потім презентують перед класом.

В другому класі діти учаться самостійно складати загальний план дії по виконанню проекту. Досвід показує, другокласники краще працюють в мікрогрупах. Це вдалий вік для розвитку творчого мислення. Цікаві проекти другокласників «Прийшла весна з радістю», «Книга рекордів 2- Б класу». «Калейдоскоп словникових слів».

В третьому і четвертому класах відбувається робота по удосконаленню навиків проектної діяльності. Діти учаться самостійно організовувати свою діяльність, займаються пошуком необхідної літератури, учаться презентувати продукт своєї праці. Проекти «Українському Кобзарю -200», Таємниці таблички множення», довготривалий проект « Світ починається з мене».

Ситуація успіху

Вважаю за необхідне виражати подив і захоплення всім тим, що добре роблять і говорять діти під час виконання завдань. Не дозволяю собі критикувати особистість учня в присутності інших. Оцінюючи результати діяльності учнів, намагаюсь знайти щось позитивне. . Коротко кажучи ,здатність дивуватися + віра у власні сили + бажання творити помножене на наполегливу працю, і

буде моделлю творчого учня.

«Роби як ми, роби краще нас» — ось девіз уроків з використанням технології критичного мислення. «Я сьогодні кращий, ніж учора»

* Подяки в зошитах та щоденниках;

* Поченсна обкладинка на робочому зошиті;

* Книга рекордів класу, книга пошани;

* Дошка пошани «Наша гордість»

Найпрекраснішим у світі є вигляд дитини, що впевнено йде по життєвій дорозі після того, як ми показали йому шлях…

Це тільки незначний перелік різних інтерактивних технологій,які я застосовую для розвитку творчих здібностей учня.

А результат? – спитаєте Ви.

Він, звичайно, є.

Мої учні беруть активну участь у міжнародному конкурсі «Кенгуру»,

Всеукраїнській українознавчій грі «Соняшник», Міжнародному інтерактивному природничому конкурсі «Колосок». В минулому році 4-Б клас отримали посвідчення «Найактивніший клас» Учні класу беруть учать у мовознавчому конкурсі ім.. П. Яцика. У проектах «Україна

очима дітей», «Захисти первоцвіт», «Збережи ялинку» та інших. Редакція журналу «Початкова школа» надіслала вдячність учням 4 класу за статтю «До праці завзятті» та помістила фото на титульній сторінці видання.

Отже, використання інтерактивних методів і форм, впровадження на практиці елементів передового педагогічного досвіду В.Сухомлинського, Ш.О.Амоношвілі , С.Н.Лисенкової та інших педагогів надає мені можливості для організації ділової співпраці з метою вирішення поставленої у класі навчальної проблеми.

Мудро звучить китайське висловлювання «Вчитися, все одно, що плити проти течії: зупинився, і тебе віднесло назад». Тому намагаюсь постійно рухатись вперед, а це приносить позитивний результат.

1.     Люби дитину! Любов до дітей - серцевина педагогічної моральності, основа культури вчителя.

2.     Вір у дитину! Без віри в дитину, без довіри до неї вся педагогічна мудрість, усі методи і прийоми навчання і виховання руйнуються, як будиночки з піску.

3.     Знай дитину! Без знання дитини немає навчання, немає виховання, немає справжнього педагога і педагогічного колективу. Якомога глибше знати духовний світ кожної дитини - перше і найважливіше завдання педагога.

4.     Поважай дитину! Не вважай себе спроможним вирішувати ті питання, які належить вирішити юній особистості.

5. Розумій дитину! Вмій поставити себе на її місце, побачити світ її очима, зрозуміти, чим дитина живе, до чого прагне.  

Вправа «Так»  і  «Ні».

     Вихователям  пропонується  набір  карток,  на  яких  написано  думки 

щодо  прав  дитини  на творчість  та  неприпустимі  дії  педагогів  у  роботііз  творчими,здібними  учнями.  Групі треба  ці  карточки  приклеїти  у  

відповідне  місце  на  ватмані  «Творча  дитина».

Картка 1  - право  дитини  на  активність.

Картка 2 – жорстке  управління  дитячою  діяльністю.

Картка 3 – право  дитини  на  самостійність.

Картка 4 – право  дитини  на  ініціативу  у  виборі  діяльності, способів  дій,  інструментарію,  партнерів.

Картка 5 – безальтернативне  управління  творчою  діяльністю.

Картка 6 – нав’язування  регламентованих  норм,  зразків, шаблонів  та  власного  бачення.

Картка 7 – право  дитини  на  особисту  точку  зору.

Картка 8 – гіперопіка   дитини.

Ключ  для  перевірки: «Так» - 1,3,4,7.  «Ні»  -  2,5,6,8.

Робота з батьками

Виховні методи минулого були зосереджені на тому, щоб привчити дітей підкорятись. Я ж у своїй роботі прагну створити упевнених у собі лідерів, здатних творити свою долю самостійно, а не просто слідувати по стопах тих, хто йде попереду. Упевнені в собі діти виразно усвідомлюють хто вони є і чого вони хочуть досягти.

Проект «Здібностям - зелене світло» покликаний реалізувати завдання комплексної програми «Обдаровані діти» .

Я переконана: кожна дитина має певні здібності, необхідно тільки допомогти їй проявити себе.

Принципи такого позитивного виховання:

* відрізнятися від інших – НОРМАЛЬНО

* припускатися помилок – НОРМАЛЬНО

* виявляти негативні емоції - НОРМАЛЬНО

* хотіти більшого – НОРМАЛЬНО

* виражати свою незгоду –НОРМАЛЬНО

 але ПАМ΄ЯТАЙ: батьки – головні!

На дверях класу гасло «Заходь! У нас усе можна!»

Якщо правильно втілювати принципи в життя, дитина розвине в собі якості, необхідні для досягнення успіху: уміння прощати інших і себе, уміння ділитися, уміння чекати здійснення своїх бажань, відчуття власної гідності, терпіння, завзятість, повага до оточуючих і до себе, дух співпраці, чуйність, упевненість в своїх силах, здатність бути щасливим. Та ми з вами знаємо, що школа виховання розпочинається з сім΄ї. Родина – це природній осередок найглибших людських почуттів.

Становлення людської особистості починається з сім’ї. Із сім’ї протоптується стежка до школи. А вже тоді на життєву дорогу ведуть дітей два розуми, два досвіди, здобуті у сім’ї та школі.

Шукаю нові форми роботи, щоб стати з батьками справжніми партнерами у плеканні особистості дитини – першокласника. Адже це дає користь всім!

Для батьків це: розуміння свого впливу на освіту власних дітей;

Для вчителів це:

  • задоволення батьків роботою вчителя;

  • більше задоволення вчителя від своєї роботи;

Для школи це: підвищення ефективності роботи школи;

  • збагачення і зміцнення відносин між школою і сім’єю;

Для дітей це:

  • щастя від того, що її люблять;

  • створюють умови для розвитку і зростання;

  • допомагають рости повноцінною, щасливою, гармонійною особистістю.

Робота нашої „Батьківської світлиці” спрямовується на

  • формування педагогічної культури батьків;

  • соціально–психологічну допомогу;

  • інформаційно–аналітичну підтримку.

  • Однак і при проведенні давно випробуваних форм співпраці з батьками використовую елементи новизни – інтерактивні методи.

Традиційним у класі є родине свято «Будьмо знайомі». Саме під час цього свята, яке проводиться наприкінці вересня у першому класі, батьки й розповідають про своїх дітей, їхні здібності,нахили,потреби.

На батьківських зборах-тренінгу проводимо вправу „Знайомство”, згодом рольову гру „Діти-учні-батьки”, „Дерево очікувань”, „Наш сад”, „Подивіться на світ очима дитини”. Вправу „Квітка бажань”, квіткову галявину «Мої очікування».

Виправдовують себе такі форми роботи як спільні корисні справи (СКС) батьків і дітей та їх презентація в класі, що виливається у виставки, альбоми, газети. Вони надзвичайно могутня сила в об’єднанні батьків навколо своєї дитини, які прагнуть допомогти, навчити, виявити її творчі здібності.

СКС „ ТВОРИМО РАЗОМ ”

  1. Виготовлення герба сім’ї, класу, міста.

  2. Презентація «Дерева РОДУ»

  3. Презентація „Це моя новенька книжечка”.

  4. Фото–проекти „Мої домашні улюбленці”, „Дерева мого краю”.

  5. Малюнкові проекти „Квіти мого краю”, „Мої права”.

  6. Конкурс колядок, щедрівок, веснянок.

  7. Конкурс малюнків „Малюємо разом зиму”, „Писанка”.

  8. Екскурсії в природу, музеї, подорожі.

Добре зарекомендували себе Дні добрих справ (ДДС). Які проходять під гаслом „Важко навернути до добра повчанням, легко – прикладом”. Сенека.

Це:Акція „Милосердя” – допомога дітям, людям похилого віку, ветеранам.

Акція „Доброти” – допомога птахам взимку, виготовлення годівничок, підгодівля птахів.

Акція „Краси” – озеленення, висаджування дерев, квітів у дворі школи

Акція „Радості” – вітання з днем іменинника, народження братика чи сестрички, подарунки до свята Букварика, св. Миколая

Педагог Ігор Павлович Волкова висунув і практично здійснив важливу ідею раннього виявлення і розвитку нахилів, здібностей учнів. Для кожного учня було заведено "Творчу книжку учня" - невеликий, віддрукований типографським способом зошит, у якому вівся облік творчих робіт учнів.

Демонстрація учнівських ПОРТФОЛІО.

Частина ІY. Контрольно-рефлексивний етап

    1. Релаксація ( Музична з елементами аромотерапії)

    2. Вправа «Пробудження внутрішніх ресурсів»

Мета. Підвищити внутрішні ресурси учасників, зняти внутрішні бар’єри.

«Сядьте зручніше. Заплющіть очі!  Зробіть вдих і глибокий видих. Уявіть себе в казковій країні. Перед вами двері. Це ваші двері. Уявіть собі їх колір, форму, фактуру. Усе це – якості ваших дверей. За ними багато цікавих, захоплюючих речей, про існування яких ви не здогадуєтесь. Одна з них – це сила, якою ви ще не користувалися. Тут ви знайшли і нові вміння, про існування яких у собі ви не здогадувалися. Не поспішаючи відчиняйте двері. І в якій би формі не були вміння, дозвольте їм сформуватися, нехай вони прийдуть до вас. Ці вміння можуть здаватися вам дивними, незвичними. Уявіть, що вони у вас уже є. Спробуйте усвідомити, що це ваша невід’ємна частина. Нехай творча сила міцніє, навички покращуються. Ви можете користуватися цими уміннями в разі необхідності. А зараз залиште їх, тихенько зачиніть двері. Ви почуваєтеся добре, збережіть у собі відчуття вміння і творчої сили. Відкрийте очі!

Обговорення: Що відчули? Чи змінився настрій! Чи впливає музика на емоційний стан людини?

3.Вправа «Творче життя»

Мета: Узагальнити уявлення учасників про свої творчі можливості.

Сформулювати перелік рекомендацій, які дозволять «зробити більш творчим особисте життя» і записати їх. Рекомендації повинні бути реальними. Регулярно виконувати фіз.. вправи; оволодіти технікою медитації та релаксації і т. д.

4.Хвилинка відпочинку. " Перекус "

Візьміть, будь ласка, з тарілки печиво та цукерку. Вивчіть їхню фактуру, форму, смак. Складіть список з 8-10 прикметників, які описують

запропонований перекус. Виберіть зі списку слово, як найбільше описує ваше враження від побаченого і почутого.

5. " Скринька емоцій "

6. Відео « Притча про УЧИТЕЛЯ»

Якщо запитати першокласника, чи вміє він малювати, він з упевненістю вам відповість: «Так!» Більшість з дорослих скаже, що не вміє малювати. Тому хочу закінчити словами Поля Сезанна «Я малюю так, як бачу, як відчуваю… а відчуваю я дуже сильно. Інші теж відчувають і бачать, але не зважуються це втілити. Я ж одважуюсь. Мені стає сміливості висловлювати свої погляди».

7. Побажання Наостанок хочу вам побажати:

* Будьте метеорологами, які передбачають погоду в школі;

* Нехай вітер у ваших класах буде ласкавим і свіжим;

* Нехай завжди в школі буде багато сонячного світла;

* Отримуйте задоволення від веселки відкриттів;

* Нехай ніколи не падає град «одиниць» та «двійок», а «дванадцятки» течуть річкою;

* Нехай змінний характер носить методика викладання вашого предмета, але незмінними залишаються ваш професіоналізм, відданість дітям і справі;

* Нехай ваша школа буде теплицею – теплицею любові, доброти поваги і порядності. В такій теплиці виростуть дружні, зрілі, сильні початки. І це буде – неперевершений парниковий ефект!!!

III Афішування, презентація представленої роботи (рефлексія)

Мудро звучить китайське висловлювання «Вчитися, все одно, що плити проти течії: зупинився, і тебе віднесло назад». Тому намагаюсь постійно рухатись вперед, а це приносить позитивний результат.

ІV  Підсумок тренінгу

  1. Вправа «Аплодисменти»

Ми з вами добре попрацювали. На завершення нашої роботи я пропоную уявити на одній долоні посмішку, на іншій – радість. А щоб вони не втекли від нас, їх треба міцно-преміцно поєднати в аплодисменти.



СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Бабаева, Ю.Д. Психологический тренинг для выявления одаренности. М., 1997.

  2. Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей. М.: Академия, 2002.

  3. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте.

  4. Основные направления деятельности педагога-психолога: учеб.-метод. Пособие / авт.-сост.: Е.А. Осипова, Е.В. Чуменко; ГУО АПО – Минск, 2006.

  5. Петельчук Є.І., Радичев в.П., Петреченко С.В. Підвищення якості освіти шляхом розвитку творчих здібностей та обдарованості учнів//Управління школою. – 2003. - №45. – с.6.

  6. Програма роботи з обдарованими дітьми загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №39 Жовтневого району м. Харкова на 2001-2005 рр. //Управління школою. – 2003. - №45. – с.10.

  7. Учу творчески мыслить / под ред. Н.Д. Алексеева. – Минск, 1999.

  8. Пєхота О.М. Освітні технології: навч.-метод. Посіб./

  1. О.М.Пєхота,А.З.Кіктенко,О.М.Любарська.—К.:А.С.К.—2009.—с.109-127.

  1. Скворчевська О.В. Ігрові методи навчання з учнями 1-4 класів/

  1. Інтерактивні технології навчання у початкових класах /Авт.-упор.

Дівакова.—Тернопіль:Мандрівець,2008.

Як же розпізнати творчу людину? Можна абсолютно точно виконувати мелодії на арфі чи на гітарі і в той же час бути нетворчою людиною. Але якщо хтось винайшов новий спосіб зав’язування шнурків чи заварювання чаю, немає сумнівів у творчих задатках

  • Дитина - наче паросток тендітний

  • Свої долоньки сонцю простягає.

  • І тягнеться увись росточок плідний

  • Йому потрібні догляд і душа.

  • Учителі! На вас стоять держави,

  • І вам майбутнє на Землі вершить.

  • Відтак, плекайте сад, бо він не дасть врожаю,

  • Як добре не подбає садівник. 

Учитель, будь сонцем, що випромінює людське тепло”.

Ш.О.Амонашвілі

Школа – духовна колиска народу”.

В.О.Сухомлинський

Мудра любов до дітей – вершина нашої

педагогічної культури, думок і почуттів”.

В.О.Сухомлинський

Історія для роздумів «Притча для двох мандрівників»
Двох мандрівників мучила спрага, і нарешті, діставшись до поселення, вони отримали по півсклянки води.
Один із подорожніх сприйняв, що склянка наполовину повна, подякував і залишився задоволений.
Інший же сприйняв, що склянка наполовину порожня, й образився, що йому не налили повну склянку.
Дивилися двоє в одне вікно:
Один угледів саме зло,
А інший – листя дощем умите,
Блакитне небо і перші квіти.
Побачив другий – весна давно!
Дивилися двоє в одне вікно.

  1. МАТРИЦЯ ДЛЯ ВИЯВЛЕННЯ ОЗНАК ОБДАРОВАНОСТІ УЧНІВ

Позитивні характеристики

Позитивні прояви поведінки

Негативні характеристики

Коментарі викладача, майстра в/н

Здатність до народження нових нестандартних ідей та пошук оригінальних рішень для розв’язання проблеми.

Гнучкість поведінки, плавність, виваженість, здатність до переосмислення власних ідей.

Панування над оточуючими, проблеми при завершенні розпочатої справи.

Високий рівень терпимості стосовно розходжень у думках.

Гнучкість різноманітних ідей.

Нетерпимість у ставленні до деталей та певних обмежень.

Здатність формулювати ідеї у незвичний спосіб.

Оригінальність у висловлюваннях.

Може мати вигляд «дивного» у звичному оточенні.

Здатність додавати несподівані деталі.

Ретельність застосування наочності.

Непоступливість, відмова підпорядковуватися старшим.

Посилений інтерес до широкого кола явищ.

Загострена інтуїція, вразливість, схильність до великої кількості запитань.

Надмірна деталізація і наочність.

Використання фантазій для наукового пізнання.

Використання уяви для задоволення і вирішення задач.

Втручання у процес навчання або повне його ігнорування задля власного задоволення

Знання, занадто глибокі як на певний вік

Широке коло поінформованості, високий рівень осмислення дійсності.

Може скласти враження «непродуктивного» або «дивакуватого»

Прискорений розвиток рівня знань, умінь та навичок.

Швидко обробляє інформацію, добре орієнтується в інформаційних отоках.

Нетерпимість до оточуючих, небажання ділитися отриманою інформацією.

Позитивне ставлення до ровесників

Увага до проблеми оточуючих людей

Панування над оточуючими через особливі здібності

Наполегливість, самостійність, здатність зосереджуватися на поставленій меті, на вирішенні проблеми.

Відданість справі, зосередженість.

Проблеми із завершенням розпочатої справи.

  1. Додаток 4

  2. Пошук та диференціація обдарованих дітей

Успіхи у навчанні не завжди дають змогу встановити рівень обдарованості та прогнозувати її розвиток. Ось список хиб, яких можна припуститися, ототожнюючи обдарованих і відмінників.

Відмінник

Обдарований учень

Знає відповіді.

Ставить запитання.

Цікавиться.

Допитливий.

Хороші думки та ідеї.

Дикі думки та ідеї.

Наполегливо працює.

Відволікається, але отримує високі бали, особливо з творчих завдань.

Відповідає.

Дискутує, додає подробиці.

Слухає з цікавістю.

Виявляє гаряче сприймання, чутливість.

Легко вчиться.

Вже знає. І коли тільки він це вчив.

Розуміє ідеї.

Конструює абстракції.

Проводить час з однолітками.

Більше до вподоби компанія дорослих.

Розуміє значення.

Прагне скласти умовивід.

Виконує домашні завдання.

Створює проекти.

Копіює.

Творить нове.

Сприймає.

Інтенсивно досягає бажаного, підсилюючи самого себе.

Запамятовує інформацію.

Перетворює інформацію.

Має хорошу пам'ять.

Добре працює розум.

Любить послідовність.

Любить складність.

Готовий до дії, реагування, відповіді.

Уважно приглядається до життя і все помічає. Якщо гостро реагує, то перебільшує.

Задоволений своїми успіхами у навчанні.

Критично ставиться до себе й інших і оголошує це.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Нещодавно завантажили