Семінар-практикум для педагогів «Вплив емоцій на психофізичне здоров’я»

Опис документу:
Емоції змушують нас думати, що ми невдоволені оточенням і мало не всім світом. Насправді ж ми невдоволені собою. Недарма давні релігії та філософії орієнтувалися на пізнання людиною самої себе. Семінар спрямований на ознайомлення педагогів з методами фізичного розслаблення та способами виявлення емоційного напруження й коригування емоційного стану.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Семінар-практикум «Вплив емоцій на психофізичне здоровя»

Клименко Ірина Миколаївна практичний психолог ДНЗ №21 Маріупольської міської ради Донецької області

Мета: ознайомити педагогів з поняттям «психосоматичні хвороби», методами фізичного розслаблення та способами виявлення емоційного напруження й коригування емоційного стану.

1.Виступ психолога.

Хвороба — це сигнал про порушен рівновагу та дисбаланс усередині себе та у ставленні до навколишнього світу. Це і підказка нашої підсвідомості, і ліки від згубних, руйнівних думок та емоцій.

Хвороба виникає саме тоді, коли людина зазнає впливу негативних стереотипів. Підсвідомість підказує, на яку сферу життєдіяльності слід звернути особливу увагу. Якщо ми вчасно реагуємо, то хвороба або не виникає, або має легку, стерту форму. Якщо ж людина не сприймає ці підказки підсвідомості, хвороби набувають важчих форм.

Уміння цінувати своє здоров'я, позитивні звички та дотримуватися здорового способу життя — запорука нашого самозбереження.

Як усе гарне, так і все погане є наслідком нашого способу мислення, яке впливає на те, що з нами відбувається. В усіх нас є багато думок-стереотипів, завдяки яким у житті з’являється все хороше, позитивне. Це нас тішить. А стереотипи негативного мислення призводять до неприємних, шкідливих результатів, тривожачи нас, наші стійкі стереотипи й формуючи нашу дійсність. Отже, змінюючи стереотипи, ми здатні змінити дійсність. Аби назавжди позбутися недуги, ми спершу маємо позбутися її психологічної причини.

1 . Щоби краще зрозуміти себе, дайте відповіді на такі запитання:

  • З якою емоцією ви пов’язуєте свою хворобу?

  • Унаслідок чого вона виникла та розвинулася?

  • Що спричинило цю ситуацію?

  • Як знайти вихід із неї?

  • Чого ви позбудетеся, якщо зникне ця хвороба?

Життя сучасної людини вирізняється інтенсивністю емоційних переживань, високим рівнем навантаження. Це спричиняють зміни в соціальному середовищі, активність темпу життя, руйнування традиційних сімейних структур, екологічні катаклізми тощо. На все людина реагує певними переживаннями, внаслідок чого втрачає контроль над своїм душевним станом, а отже, можливість розуміти й керувати своїми емоціями. Це негативно впливає на фізичне, психічне здоров’я: з’являються психосоматичні захворювання, простежуються тривожно-депре- сивні розлади, емоційні зриви, конфліктність, незадоволеність собою.

Отже, емоції мають важливе значення, бо є засобом мобілізації організму, що допомагає зорієнтуватися в життєвих ситуаціях.

Психосоматичні захворювання - це хвороби, зумовлені, насамперед, психологічними чинниками.

Психосоматика — напрям у медицині (психосоматична медицина) та психології, що вивчає вплив психологічних чинників на появу й перебіг соматичних (тілесних) захворювань.

Поштовхом до розвитку психосоматичних захворювань є складні життєві ситуації, що спричиняють негативні емоції, які людина відчуває протягом тривалого часу.

Емоції(як позитивні, так і негативні) розмовляють мовою тіла. Навіть якщо людина спробує їх приховати, її міміка, тон голосу, погляд, блідість або почервоніння, постава й навіть хода розкажуть про її переживання більше, ніж вона сама. І немає в організмі такої тканини, органу або системи, які були б непідвладні емоціям.

  1. Мозговий штурм.

- Які емоції та почуття відносяться до позитивних, а які до негативних?

- Як ві думаєте який вплив роблять на наш організм позитивні або негативні емоції?

Позитивні емоції

  • Позитивні емоції сприяють внутрішній психологічній гармонії (врівноваженості як приємному для суб'єкта стану);

  • Сприяють довголіттю;

  • Знижують ризик серцево-судинних захворювань.

Негативні емоції

Приносять людині не менше (якщо навіть не більше) користі, чим позитивні. Позитивна роль негативних емоцій заключається в наступному:

-Негативні емоції є сигналом тривоги і попереджають нас про наявність небезпеки;

-Завдяки негативним емоціям ми дізнаємося про неудачі;

-Негативні емоції сприяють особистісному і духовному росту людини.

Виступ психолога. Емоції і здоров’я

Давайте подивимося який вплив на наш організм надають негативні емоції?

- Агресія приводить до порушення роботи шлунково-кишкового тракту, головних болів, проблем із зубами, розвитку гіпертонії.

- Страх - серцеві захворювання, збій в роботі дихальної системи, хвороби нирок, погіршення зору і слуху.

- Ревнощі - проблеми з травленням, головні болі, порушення сну.

- Неспокій - проблеми з серцево-судинною системою, порушення кровообігу.

- Ненависть - захворюючи печінці, шлунку, розвиток раки.

5 емоцій,що негативно впливають на здоров’я.

Австрійський вчений, фахівець у галузі психології та психосоматики, Вольфганг Грубер провів дослідження, в ході якого він спостерігав за добровольцями у кількості двох тисяч протягом п‘яти років. Підбивши підсумки, було виділено 5  найшкідливіших для здоров’я почуттів

  • Заздрість.Було з‘ясовано, що у заздрісників вищеризик виникнення інфаркту у 2,5 рази, ніж у людей, які раді успіхам. Вчений назвав заздрість отрутою для людського серця.

  • Ревнощі. Дослідження показало, що ревнощі ведуть до порушення гормонального статус організму.

  • Почуття провини до себе. Як було показано, почуття провини до себе підвищує ймовірність розвитку онкологічних процесів. Люди, що займаються самобичуванням, частіше хворіють на простудні захворювання, більше схильні до інфекцій і сприймають це як належне. А вчені стверджують, що здоров'я на 80% залежить від психологічного стану людини

  • Жалість до себе. Жалість до себе веде до виникнення проблем з печінкою, збільшується вироблення ацетилхоліну — гормону слабкості, знижується вміст цукру в крові, виникають проблеми з прийомом їжі.

  • Жадібність. У жадібних людей часто виникають проблеми з травленням, може виникнути булімія або анорексія. Почуття жадібності часто межує з недоречним марнотратством.

Якщо людина не намагається розв’язати нагальну проблему, хоче все забути, нічого не відчувати, уникнути негараздів, то виникає специфічна реакція організму: щонайменше — головний біль, щонайбільше — оніміння відповідної частини тіла. В таких випадках порушується робота нервових закінчень у певній зоні тіла, що може призвести до атрофії.

Якщо проблема тривалий час залишається актуальною та нерозв’язаною, а відповідна зона тіла довго перебуває у напруженні, у м’язах з’являється спазм, людина втрачає здатність розслаблятися. Кров не може нормально циркулювати через тканину, щоб нормально її живити. Частина тканини перероджується, утворюючи точки заклинювання, що спричиняє сильний біль. Бувають блукаючі зони напруження, коли напруження переходить із місця на місце. Такі зони напруження можуть бути як у дорослих, так і в дітей.

Юрій Хван, автор науково-популярної книги «Еліксир здоров’я» стверджує, що під впливом негативних думок на клітинному рівні в певній частині тіла виникає згусток негативної енергії, який поступово збільшується. Через деякий час наявність у клітині негативної енергії передається як контрольний сигнал у мозок у вигляді депресії або больових відчуттів. Унаслідок цього в людини з’являютьсясимптоми. Здорова, на перший погляд, людина починає більше втомлюватися, в неї погіршується настрій, вона стає апатичною, дратівливою. Так формується підгрунтя для хвороби. Після цього хвороба може легки здолати ослаблений організм.

Травматичний інцидент може мати й фізичні наслідки, відчутні невдовзі після критичної події, але здатні впливати на фізичний стан людини в майбутньому.

Емоції змушують нас думати, що ми невдоволені оточенням і мало не всім світом. Насправді ж ми невдоволені собою. Недарма давні релігії та філософії орієнтувалися на пізнання людиною самої себе

3. Практична частина

3.1. Вправи на розслаблення (тілесно орієнтована психотехніка)

а) Вправи на розслаблення

Ці вправи допоможуть виявити точки заклинювання або згусток негативної енергії. Під час їх виконання ви можете відчути біль. Зафіксуйте подумки цей біль. Спробуйте зрозуміти, коли вперше ви його відчули та з яким відчуттям він асоціюється. Стежте за емоційним станом. Фіксуйте, які емоції супроводжують виконання цих вправ.

б) Вправа «Напруження — розслаблення»

У положенні стоячи або сидячи зосередити свою увагу на правій руці, напружити її якомога сильніше. Через кілька секунд розслабитися. Аналогічну процедуру виконуємо з лівою рукою, правою та лівою ногою, шиєю, спиною.

(Запитання про емоційний стан.)

в) Вправа «Перекочування напруження»

Напружити праву руку якомога сильніше. Поступово розслаблюючи руку, повністю перевести напруження на ліву руку. Переносимо напруження на ноги, тулуб.

г) Вправа «Затиски по колу»

Усі стають колом. Тримаючись за руки, напружуємо спершу праву руку якомога сильніше... Все робимо, як у вправі «Напруження — розслаблення». Потім ведучий напружує руку, переводячи напруження на руку сусіда, який стоїть ліворуч. Так напруження передається по колу.

(Обговорення емоційного стану всього колективу.)

3.2. Вправи з елементами арттерапії

а) Вправа «Малюємо каракулі поглядом»

У розслабленому стані із заплющеними очима намалювати каракулі. Тобто уявляєте собі аркуш паперу великого розміру, замість олівця — ваші очі. Малюйте.

б) Вправа «Малюємо каракулі олівцем»

У розслабленому стані намагаєтеся повторити каракулі, але вже замість олівця не очі, а ваша рука. Знову перед вами великий аркуш паперу, олівець — ваша рука. Малюйте.

(Запитання про емоційний стан.)

в) Вправа «Складаємо розповідь»

Каракулі намагайтеся зобразити на аркуші паперу. Складіть розповідь про те, що ви бачите. За допомогою вправ можна відкоригу- вати емоційний стан шляхом впливу на точки заклинювання й позбутися негативних емоцій.

Учені довели: якщо людина хвора, то очима вона не може відтворити точно лінію каракуль. Намагаючись це зробити якомога точніше, ви лікуєте хворобу, самостійно впливаючи на формування в себе позитивного емоційного стану.

Зверніть увагу на лінії каракуль. Якщо більшість із них дугоподібні, то це свідчить про те, що ви — неагресивна людина. Можливо, зараз ви почуваєтеся нормально. Якщо у ваших каракулях багато кутів — це свідчить про наявність емоційного та фізичного напруження. Якщо враховувати колір каракуль, то він може доповнити інформацію про ваш емоційний стан.

За допомогою каракуль людина позбувається напруження, тому можна стверджувати, що каракулі виконують і діагностичну, і корекційну функції.

За допомогою розповіді про те, що ви бачите, можна визначити, що вас найбільше турбує, адже кожен бачить лише те, що притаманне йому. Це обговорення можна провести у класному колективі, але потрібна додаткова попередня робота з розвитку взаємодовіри.

3.3. Вправа «Досягнення стану спокою» з відеопрезентаціей.

Мета: Понизити емоційну напругу.

Інструкція.Сядьте в зручну для вас позу і зосередьтесь на розгляді лампи, що горить, протягом деякого часу. Постарайтеся досягти відчуття повного спокою, коли немає ні думок, ні відчуттів - тільки споглядання.

4. Заключна частина

Це треба знати:

  • При моральних перенавантаженнях потрібні сильні фізичні навантаження;

  • При напруженні, страху – фізичне розслаблення м’язів тіла.

Правила збереження емоційного здоров`я:

  • Контролюйте свій настрій

  • Уникайте сварок

  • Не замикайтесь в собі

  • Намагайтесь частіше усміхатися

  • Не будьте надміру чутливими до

образливих слів

  • Припеняйте безпідставні хвилювання

  • Створюйте собі гарний настрій

ПРИРОДНІ СПОСОБИ РЕГУЛЯЦІЇ ОРГАНІЗМУ

Головний секрет - усмішка, сміх, гумор!! Почніть свій день із сміху і усмішки. Прокинувшись, покривляйтеся і похихотіть перед дзеркалом. Посміхніться своєму віддзеркаленню, близьким і новому дню. Навчитеся жити з гумором "Гумор - сіль життя, -говорив К.Чапек, - хто краще просолений, довше живе".

Дійте! Наведіть лад будинку або на робочому місці (Створіть з хаосу порядок. Організовуйте Ваш будинок і робоче місце так, щоб Ви завжди могли знайти речі, які шукайте. Помістите їх туди, де вони повинні бути, і не треба буде розшукувати в паніці потрібну Вам річ і піддаватися стресу);

Влаштуйте прогулянку по місту пішки

Пройдіть по магазинах

Побийте м'яч або подушку.

Відволікайтеся! Багато користі приносить прогулянка на природі, на свіжому повітрі. Частіше спілкуйтеся з природою, з тваринами.

Зробіть що-небудь краще для вашого зовнішнього вигляду. Якщо Ви виглядатимете краще, це змусить Вас і відчувати краще. Модна зачіска, новий костюм можуть додати Вам життєвого тонусу, якого Ви потребуєте.

Йдучи з роботи, залиште і думки про неї на завтра,

Не забувайте, що масаж, банячи, сауна - прекрасні засоби для розслаблення і відпочинку

Творите! Будь-яка творча діяльність може зціляти від переживань: Малюйте, Співайте, Шийте, Ліпіть, Конструюйте, Готуйте нові блюда і так далі

Рух, танці, музика - це ЖИТТЯ!

До природних способів регуляції організму відноситься також смачна і корисна їжа, фрукти і фруктові соки.

Всім відомо, що у дітей розвинена інтуїтивна здатність уловлювати емоційний стан дорослій. Кожна дитина дуже вразлива і досвід взаємодії отримує також від дорослих. Діти дуже легко заражаються негативними емоціями, тому педагогові необхідно влаштовувати собі психологічний душ, який вам допоможе знімати зайву емоційну напругу.

Існує багато форм і методів в рамках цих технологій, направлених на зміцнення психологічного здоров'я.

І.Нетрадиционньїе техніка і прийоми малювання благотворно впливають на стан дітей, а також розвивають їх творчість. Використання незвичайного і нестандартного матеріалу дозволяє відчути незабутні емоції, розвиваються творчі здібності, загальний психічний і особистісний настрій.

2.Метод саморегуляції - направлений на організацію всіх видів психічної активності людини: відчуттів, емоцій, вчинків.

З.Когда ми говоримо про гнучкість мислення, потрібно згадати і такий термін, як ригідність - це інертність мислення, яка приводить до тільки, — чітко позначеній логіці і заважає деяким людям і вільно і чітко перемикатися до нових умов середовища. Розвивати гнучкість мислення в педагогічній сфері допомагає такий метод роботи, як мозковий штурм.

  1. Розвантаження - метод направлений на розвиток здатності наший ЦНС знімати нервову і м'язову напругу.

  2. Рефлекция - один з методів. Який пов'язаний з роботою нашої свідомості. Це здатність аналізувати свою діяльність.

  3. Психологічні мовні настройки.

  4. Існує ще одна унікальна методика, яка дозволяє виявити приховані здібності і розширити межі можливостей мозку.

Кинезіология це методика збереження і підтримки здоров'я шляхом дії на м'язи тіла, тобто шляхом фізичної активності.

Кинезіологічни вправи - комплекс рухів, що дозволяє активізувати межполушарное взаємодію, розвивати комісури (нервові волокна, що здійснюють взаємодію між півкулями). Кинезиологічни методи впливають не тільки на розвиток розумових здібностей і фізичного здоров'я, вони дозволяють активізувати різні відділи кори великих півкуль, що сприяє розвитку здібностей людини і корекції проблем в різних областях психіки. Застосування даного методу дозволяє поліпшити у дитини пам"ять, увагу, мову, просторові уявлення, дрібну і крупну моторику, знижує стомлюваність, підвищує здібність до довільного контролю.

В ході систематичного застосування кинезиологічних вправ розвиваються межполушарни зв'язки, поліпшується пам'ять і концентрація уваги, здібності до управління своїми емоціями.

У разі, коли чекає інтенсивне розумове навантаження, рекомендується перед подібною роботою застосовувати кинезиологічний комплекс вправ.

Цікаво відзначити, що людина може мислити, сидячи нерухомо. Проте для закріплення думки необхідний рух. І.П. Павлов вважав, що будь-яка думка закінчується рухом. Саме тому багатьом людям легко мислити при фізичних діях, що повторюються, наприклад ходьбі, похитуванні ногою, постукуванні олівцем по столу. На руховій активності побудовані всі нейропсихологические коректувальний - розвиваючі і формуючі програми! От чому слід пам'ятати, що нерухома дитина не навчається!

Вправи з кинезіологиї

«Колечко»

По черзі і якнайшвидше перебираємо пальці рук, з'єднуючи в кільце з більшим

пальцем від вказівного до мізинця й у зворотному порядку. Більш складний варіант – пальці однієї руки по черзі з'єднуємо з більшим від вказівного до мізинця, одночасно пальці іншої руки від мізинця до вказівного.

«Кулак – ребро - долоня»

При положенні на площині стола руки послідовно поміняють один одного: стисла в кулака – долоня, ребром на площині стола, пряма долоня.

Виконуємо спочатку правою рукою, потім – лівої, потім двома руками разом.

Повторюємо 8-10 раз, поступово збільшуючи темп.

При утрудненнях допомагаємо командами («кулак – ребро – долоня»), виголошуючи їх уголос або про себе

«Лезгинка»

Ліву руку скласти в кулак, великий палець відставити убік, кулак розвертаємо

пальцями до себе, прямою долонею правої руки доторкаємося до мізинця лівої.

Одночасно міняємо положення правої й лівої рук. Повторюємо 6-8 раз, домагаючись

високої швидкості зміни.

«Вухо - ніс»

Лівою рукою беремося за кінчик носа, а правої за протилежне вухо.

Відпускаємо одночасне вухо й ніс, ляскаємо в ладоши, міняємо положення рук з точністю « до навпаки».

Психологічні мовні настройки.

Додаток№1

Мета мовних настройок - створення в групі позитивного емоційного фону, атмосфери доброзичливості і захищеності.

Основне призначення мовних настройок - установки на гарний настрій. Вони можуть проводитися вранці, після зарядки, діти і вихователь стають в круг, узявшись за руки. При вимовленні мовних настройок голос вихователя повністю повинен відповідати тому, про що він говорить, тобто голосом і мімікою повинні передаватися доброзичливість, радість зустрічі і так далі Вам пропонуються зразкові схеми мовних настройок, які по вашому бажанню можуть варіюватися, але суть повинна залишитися тій же: вони повинні показати дітям, що їм раді, настроювати на доброзичливі відносини з дорослими і іншими дітьми. Проявіть фантазію, дайте вихід вашому творчому потенціалу:

- сьогодні я рада бачити всіх вас в дитячому саду, в наший групі! Цей день, як завжди, ми проведемо всі разом. Хай цей день принесе вам радість. Давайте постараємося радувати один одного.

- я рада бачити всіх діток наший групи здоровими, веселими, у хорошому настрої. Мені дуже хочеться, щоб такий настрій у нас у всіх зберігся до самого вечора.

Література.

  1. Блум Ф., Лейзерсон А., Хофстедтер JI. Мозг, разум и поведение. — М., 1966.

  2. Поль С. Брэгг. Нервная сила. Лечение без лекарств. — М., 1976.

  3. Рогов Е. И. Эмоции и воля. — М., 1989.

  4. Селье Г. Страх без дистресса. — М., 1997.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
1
міс.
1
7
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!