Розвиток критичного мислення молодших школярів.

Опис документу:
Розвиток критичного мислення — це дуже важливий аспект не лише у навчанні, а і в повсякденному житті, де герої є реальними, а їхні вчинки — це дії твої і твоїх дітей. Навчити дітей мислити критично — означає правильно поставити запитання, направити увагу в правильне русло, вчити роботи висновки та знаходити рішення, Для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, необхідне розумне керівництво з боку вчителя.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Розвиток критичного мислення — це дуже важливий аспект не лише у навчанні, а і в повсякденному житті, де герої є реальними, а їхні вчинки — це дії твої і твоїх дітей. Навчити дітей мислити критично — означає правильно поставити запитання, направити увагу в правильне русло, вчити роботи висновки та знаходити рішення, Для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, необхідне розумне керівництво з боку вчителя.

 Мета учителя — створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцеві відчути радість досягнення, усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили; допомогти дитині зрости в умовах успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, допомогти зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, скрізь треба докласти зусиль. І тоді успіх супроводжується відчуттям радості та задоволення від діяльності, виникає почуття компетентності.

^ Наведу деякі прийоми створення «ситуації успіху»:

  1. «Радість класу» — емоційний відгук навколишніх на успіх учня класу, констатація будь-якого, навіть незначного позитивного результату діяльності, навіювання у дитини віри в себе.


  2. «Лінія горизонту» — перший успіх дитини одразу підхоплюється вчителем, пропонується повторити завдання на більш складному рівні, наче «відсуваючи» лінію горизонту.


3. «Авансування» — вчитель в індивідуальній роботі виконує з учнем завдання, пояснюючи йому складні місця, а потім у класі дає подібне завдання, що самостійно виконується учнем, і він відчуває успіх.

«Роби як ми, роби краще нас» — ось девіз уроків з використанням технології критичного мислення. Створення ситуації успіху, віра в дитину та вираховування її індивідуального стилю діяльності найбільш продуктивно впливає на мотивацію навчальної діяльності учнів, які згодом діють за сценарієм «переможця». А саме: «Я сьогодні кращий, ніж учора!» Тільки таким чином можна забезпечити умови для повноцінного розвитку особистості, формування в неї творчого критичного мислення.

Критичне мислення — мислення самостійне. Учні повинні мати достатньо свободи, щоб мислити і самостійно вирішувати найскладніші питання. Мислити критично можна в будь-якому віці. Навіть у першокласників накопичено для цього достатньо життєвого досвіду та знань. Навіть малюки здатні думати критично і самостійно. Саме завдяки критичному мисленню традиційний процес пізнання знаходить індивідуальність і стає свідомим, безперервним та продуктивним.

Критичне мислення є досить складним процесом творчої переробки інформації, пов’язаної з її усвідомленням, переосмисленням такої діяльності.

Урок критичного мислення має певну структуру та складається з 5 основних етапів.

Основні етапи уроку критичного мислення:

  1. Розминка (створення сприятливого психологічного клімату на уроці).

  2. Обґрунтування навчання (постановка мети уроку, розвиток внутрішньої мотивації до вивчення теми та предмета в цілому).

  3. Актуалізація (зацікавленість, спрямованість на навчання, відтворення знань, потрібних для наступних етапів уроку).

  4. Усвідомлення змісту (знайомство з новою інформацією, аналіз інформації, особисте розуміння).

  5. Рефлексія (критичний момент уроку).

  • учні переробляють нові знання на власні;

  • запам’ятовують матеріал, так як розуміють його;

  • активно обмінюються думками;

  • удосконалюють і поповнюють словниковий запас;

  • складається різноманітність міркувань;

  • вибір правильного варіанту.

Методи та форми роботи з технології «Критичне мислення»

  1. Стратегія «Асоціативний кущ»

актуалізації і рефлексії)

Правила складання асоціативного куща:

  • Записати на дошці в центрі ключове слово чи фразу;

  • Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку;

  • Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;

  • Записувати всі ідеї, які з’являються чи скільки дозволяє час.

Приклад. Асоціативний кущ, складений на першому уроці в 1 класі:

Стратегія «Сенкан» (п’ятиряддя).

(Етап рефлексії).

Сенкан – це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з 5 рядків.

Алгоритм складання сенкану:

  1. Тема (іменник)

  2. Опис (прикметник)

  3. Дія (дієслово)

  4. Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного.

  5. Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).

Приклад сенкану:

  1. Рушник.

  2. Гарний, полотняний, різнокольоровий.

  3. Зацікавлює, дивує, зворушує, приваблює.

  4. Бережімо, пишаємося, даруємо.

  5. Оберіг, зв'язок з минулим.

  1. Стратегія «Кубування»

(Цей метод навчання полегшує розгляд різних сторін теми).

Ця стратегія, де використовується куб, на гранях якого даються вказівки для учнів. Учитель пропонує в процесі роботи викласти власні думки з пропонованої теми.

Лексичне значення слова

До істоків слова

Речення, тексти, фразеологізми, прислів’я, приказки

Сполучення слів

Спільнокореневі
слова

Синоніми, антоніми,

омоніми

Цей метод допомагає дитині визначити, яка інформація йому знайома, і що він узнав нового. Це найголовніше, бо учень може сказати собі: «Це я знаю, але хочу узнати більше».

Приклад «Кубування»

(Робота в групах).

  1. Лексичне значення слова.

Ведмідь – дика кошлата тварина, що живе у лісі, зимує у барлозі, любить мед.

  1. До істоків слова

Ведмідь – означає «поїдавший мед», медоїд.

  1. Спільнокореневі слова.

Ведмідь, ведмежа, ведмедик, ведмежатник, ведмежий.

  1. Сполучення слів:

Великий, крупний, клишоногий, вайлуватий, старий, голодний, чорний, бурий, гімалайський, білий.

  • Побачити, зустріти, вислідити (ведмедя).

  • Реве, ричить, смокче (лапу), спить.

  1. Синоніми

Ведмідь клишоногий, топтигін, ведмежа.

  1. Фразеологізм:

  • Ведмідь на вухо наступив (немає музичного слуху).

  • Ведмежа послуга.

  • Дивитися ведмедем.

Прислів’я: - Два ведмеді в одному барлозі не живуть;

  • Для ведмедя зима – одна ніч.

Загадка: Клишоногий, вайлуватий,

Смокче у барлозу лапу,

Вміє голосно ревіть,

Називається … (ведмідь).

  1. Стратегія «Есе»

(Етап рефлексії, актуалізації)

Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту в довільному стилі.

Алгоритм «Есе»:

  • Збирання інформації за проблемою.

  • Аналіз інформації.

  • Виявлення власної точки зору.

  • Викладання власної точки зору.

Есе може бути абсолютно вільним чи аргументованим (від 5 до 20 хвилин).

  1. Стратегія «Дискусія»

Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є різні види дискусій, дебатів.

Дискусії і дебати дозволяють ефективно розв’язувати проблеми через самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички.

Хід дискусії:

  1. Оголошується проблемне питання дискусії.

  2. У групі одна пара обирає позицію «ЗА», інша – «ПРОТИ».

  3. Кожна пара обговорює свою позицію, добирає аргументи на її підтримку.

  4. Через деякий час утворюються нові пари, які складаються з учасників, що займали одну і ту ж саму позицію, але з інших груп.

  5. Учасники в нових парах порівнюють свої аргументи, додають за необхідності нові.

  6. Учасники повертаються до своїх початкових пар, маючи «удосконалений список» аргументів.

  7. Проводиться дискусія у своїй групі серед двох пар.

  8. Кожний учасник дискусії викладає власну позицію, скориговану під час дискусії, у вигляді есе.

  1. Стратегія «Кероване читання з передбаченням»

Алгоритм

  • Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст (робота в парах чи групах).

  • Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть частинами. Зупинки треба роботи на найбільш цікавих місцях, створити інтригуючу ситуацію очікування.

  • Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується.

  1. Стратегія «Метод прес»

(На будь якому етапі уроку)

Етапи методу прес:

  • Висловлюю свою думку: «Я вважаю…»

  • Пояснюю причину такої точки зору: «Тому що…»

  • Наводимо приклад додаткових аргументів на підтримку своєї позиції: «… Наприклад…»

  • Узагальнюємо, формуємо висновки: «Отже…», «Таким чином…»

Приклад методу прес:

Вивчення казки Б. Грімм «Пані Метелиця».

  • Я вважаю, що посеребриця отримала свою нагороду заслужено.

  • Тому що була роботящою, старанною та терплячою.

  • Наприклад, про це свідчать її вчинки, описані у казці …

  • Отже, наполеглива праця привела її до заслуженої нагороди.

  1. Стратегія «Порушена послідовність»

(робота в групах)

  • Учням пропонується кілька речень з тексту, записаних у порушеній послідовності.

  • Учнів об’єднують у групи. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень. Результат фіксується у зошитах.

  • Читання тексту і перевірка результатів.

  • Обговорення.

  1. Стратегія «Взаємні запитання»

  • Текст або матеріал для вивчення поділить на логічно завершені частини.

  • Учні вголос читають за цілими частинами, ставлять самі запитання:

  • Одне одному в групі;

  • Одне одному в парах;

  • Одна пара (група) інший.

  1. Стратегія «Джигсоу-1» (Мозаїка)

  • Учні класу об’єднуються у постійні групи (кількість учнів – це кілька частин у тексті). Кожен учень має певний номер.

  • Текст поділяється учителем на логічно завершені частини.

  • Кожна частина вивчається певною експертною групою, яка формується за однаковими номерами, за кольоровими картками.

  • Робота експертних груп. Учні вивчають свою частину, готуються донести її зміст до своїх товаришів у постійній групі.

Отже, кожна дитина вивчає свою частину тексту, але за допомогою товаришів (експертів з іншої частини) повинна сприйняти весть текст в цілому.

  • Повернення експертів до постійної групи і взаємонавчання.

  • Перевірка засвоєння змісту і цілому всіма учнями.

  1. Стратегія «Письмо в малюнках»

Алгоритм роботи:

  • Намагайся намалювати те, що хотів сказати при роботі над матеріалом.

  • Власні враження, відношення до подій перенести на аркуш паперу.

Приклад «Письмо в малюнках»

Серце моє.

Серце у мене дуже велике. Воно різнокольорове. Шматочок жовтого, тому що я добрий. Шматочок сірого, тому що інколи буваю сумним. А ще воно у мене яскраве, тому що я дуже люблю життя та своїх близьких.

  1. Стратегія «Доповідач-респондент»

  • Прочитати текст, запам’ятати його.

  • Два учні виходять до дошки.

  • Один переказує зміст прочитаного. Другий уважно слухає. Потім все, що було пропущено, показує за допомогою рухів, жестів, міміки.

  • Перший учень намагається доповнити розповідь тим, про що ще не було сказано.

Керуючись цими стратегіями на уроці, ми зможемо забезпечити умови для повноцінногорозвитку особистості, формування в неї творчого критичного мислення.

 

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стрес і стрес-менеджмент учасників освітнього процесу»
Левченко Вікторія Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.