Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Порядок передавання документів на зберігання до архіву закладу освіти
»
Взяти участь Всі події

Психолого-педагогічний семінар "Сучасні студенти - старі проблеми"

Психологія

Для кого: Дорослі

11.01.2020

307

3

0

Опис документу:
Семінар допоможе підвищити рівень поінформованості викладачів про різні види залежностей, можливі причини виникнення; особливості профілактичної та корекційної роботи негативної поведінки студентів; сформувати життєві навички, сприятливі для збереження здоров’я.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Психолого-педагогічний семінар

«Сучасні студенти – старі проблеми»

листопад 2019 рік

Мета:

  • підвищити рівень поінформованості викладачів про різні види залежностей, можливі причини виникнення, особливості профілактичної та корекційної роботи негативної поведінки студентів;

  • формувати життєві навички, сприятливі для здоров’я;

  • сприяти усвідомленню учасниками тренінгу необхідності самовдосконалення і прагнення до особистісного і професійного зростання, як умови життєвого благополуччя та професійного здоров’я.

Обладнання: папір А4, олівці, фломастери, демонстраційний та роздатковий матеріал, яблука.

Епіграф:

«Самий цінний плід здоров’я - можливість отримувати задоволення».

М. Монтень

Хід

Вступне слово «Привітання»

Для всіх нас важливим є те, щоб ми та наші рідні, близькі були здоровими, отримували задоволення від життя, були майстрами своєї справи, жили в гармонії із собою та світом. Шлях до здоров’я та благополуччя – це ніби підйом нагору з повними відрами води. Як зберегти відра повними, піднімаючись нагору? Як зберегти радість життя, оптимізм, яскравість почуттів, багатство емоцій.

Вправа «Яблука»

На початку семінару Ви пригощалися ароматними яблуками. Як Ви гадаєте, як яблуко пов’язано з темою семінару? Які асоціації у Вас Виникли?

Як Ви гадаєте скільки коштує кілограм яблук?

Скільки коштує Ваше здоров’я?

Що може стати на заваді для збереження Вашого здоров’я?

Айсбрейкер групи «Гаманець»

Ми зрозуміли, що дар природи – здоров’я безцінне, проте є і фінансові переваги від його збереження та примноження. Тож зараз я пропоную Вам пограти в гру - айсбрекер «Гаманець». Всі ми знаємо, що є така прикмета, щоб гроші водилися в гаманці їх потрібно постійно рахувати, перекладати, струшувати, тобто гроші повинні бути в постійному русі. Уявіть собі, що Ви грошові купюри: гривні, долари, євро, злоті, фунти, леви, ліри. Які грошові одиниці назвав ведучий, ті учасники піднімаються та швидко міняються місцями.

Після того, як учасники семінару помінялися місцями декілька разів, їх об’єднують у мікрогрупи для подальшої роботи.

Вправа «Залежність»

Учасникам мікрогруп пропонується назвати, обговорити та записати на папері свої асоціації до слова «залежність», а потім презентувати свій результат групі. Листки з асоціаціями закріплюються на дошці або фліпчарті.

Резюме психолога

Всі люди в тій чи іншій мірі є залежними. Але більшість з нас на це не заважають, а дещо навіть може подобатись. Філіжанка кави вранці, без якої ранок і не ранок, і багато інших дрібничок, які не заважають нам жити і навіть емоційно збагачують наше життя.

Проте існує залежність, яка знищує волю людини, робить її рабом вчинків, речей, хімічних речовин. Така залежність знищує людину з середини, підпорядковую собі, травмує психіку, блокує свободу, не дає бути щасливим.

Існують чотири рівні залежності: фізичний, психологічний, соціальний, духовний.

Фізичний рівень: це найбільш складні форми залежності від алкоголю, наркотиків і інших хімічних речовин, відсутність яких не дає людському організму нормально функціонувати.

Психологічний рівень: спектр залежностей може коливатися від того таки алкоголізму та тютюну, а також залежність від азартних ігор, солодощів, стосунків та іншого. Що в такому разі відбувається? Якщо немає «дійсно» фізичної залежності, то наш організм може справлятися з відсутністю чогось, але психологічно це приносить нам дискомфорт (часто ми самі не розуміємо чи наша залежність є фізичною чи психологічною). Механізм дуже простий: ми чогось не доотримуємо в житті і підсвідомо починаємо робити такі заміщення. Так, всім відомий приклад, «заїдати проблему» або не можливість розслабитись без тютюну, алкоголю, шопінгу і т.д. Нібито все зрозуміло, але на практиці не все так просто. Виявити такі закономірності і виправити їх – є підсумком роботи психолога і клієнта.

Соціальна залежність: людина є соціально залежною. Так завжди було, є, буде і тут немає нічого поганого. Діти народжуються без соціальних знань і саме дорослі (батьки, школа, суспільство взагалі) показують як існувати в тому чи іншому суспільстві для того, щоб тебе зрозуміли, прийняли. Культурні відмінності існують у різних народів. Те, що є прийнятним у одних, зовсім не сприймається іншими. Очікування повинні співпадати з поведінкою. Наприклад, у нас з вами є певні очікування яким повинен бути вчитель, лікар, як поводитися в якійсь конкретній ситуації. Ці ролі підсвідомо в нас закладені і допомагають нам зберігати енергію, успішно взаємодіяти, реалізовуватися. Це стереотипи, які несуть в собі заряд зі знаком плюс.

Але є і інші моменти. Часто негативні приклади стають для дитини нормою і переходять в ряд залежностей зі знаком мінус. Наприклад, в нашій країні на сьогодні існує проблема вживання алкоголю. Це закріплено на рівні традиції, адже свято не може бути без алкоголю.  Як бачимо, соціальна залежність є складним явищем від якого не так легко відійти. Адже прийдеться певний час «протистояти» суспільству (друзям, колегам) або бути в ізоляції.

Духовна залежність: це інший, високий рівень нашої психіки. Людина не може жити без віри, яка складає світогляд особистості. Ми самі собі пояснюємо, як влаштований цей світ, що буде далі і яка наша місія. Часто такий світогляд пов’язаний з традиційними релігіями, або з нетрадиційними, це навіть може бути ідеологія. Це те, що ми робимо, або не робимо, залишаючись на одинці, наші справжні мотиви, відношення до інших, до себе. Такий рівень багатообразний, він існує лише в нашій свідомості і може навіть не проявлятися. Звичайно, якщо виникають проблеми саме на духовному рівні, роботи з психологом може бути замало. Краще тоді звернутися до Бога, Церкви, Вчителя.

Вправа «Типові життєві ситуації»

Ведучий пропонує обговорити та потім презентувати причини, які можуть спонукати підлітка або юнака вживати психоактивні речовини (ПАР).

Найбільш типові життєві ситуації, вирішуючи які підліток стає залежним:

  • Цікавість

  • Тиск групи, відсутність навичок відмови.

  • Спроба вирішити родинні або навчальні проблеми.

  • Спроба встановити дружні взаємини з ровесниками.

  • Сенсація, можливість притягнути увагу.

  • Нудьга, невміння цікаво проводити вільний час.

Кейс - вправа «Ризик»

Учасникам пропонується проаранжувати від 1 до 6 наступні ситуації та обговорити в мікрогрупах, а потім представити на загал своє рішення. 1 – найменш ризикована ситуація, 6 – найбільш ризикована ситуація.

  1. Іван кожен день ходить з колегами в кафе, де випиває по дві склянки пива. Вечір він проводить перед екранам телевізора із склянкою пива. Він полюбляє вітчизняні бренди.

  2. Маша випалює 20 цигарок у день. Вона палить, щоб розслабитися. Вона знає, про ризик для свого здоров’я, проте вважає, що всі ми помремо від чогось.

  3. Родина зі Львова, їздить на відпочинок на море на автомобілі, намагаючись подолати цю відстань за добу. Це не зовсім зручно, проте вживаючи по дорозі багато кави, батько може керувати машиною всю ніч.

  4. Віра склала дуже сесію і цю подію відсвяткувала з перевіреними подругами. Свято тривало всю ніч, було дуже весело та багато алкоголю. Вона не дуже добре пам’ятає, як опинилася дома.

  5. Сергій палить марихуану. Іноді він купляє певну кількість, проте не перепродає.

  6. Михайло – сором’язливий. На вечірках він не може розслабитися. Проте в минулий раз він вжив таблетку екстазі, та все стало набагато простішим.

Вправа «Риф»

Обговоріть у мікрогрупах, як захистити свій корабель «Здоров’я» від рифів залежностей. Презентуйте ідеї на загал.

Вправа «Дитина в майбутньому»

Учасникам пропонується намалювати малюнок дитини та зліва написати відповіді на наступні питання:

  • Як вона/він будуть виглядати?

  • Ким буде за фахом?

  • Де буде працювати?

  • Яка в неї/нього буде родина?

  • Яке буде хобі?

  • Яке буде житло, машина?

Справа напишіть як цього досягти, що треба робити?

Рефлексія

Наприкінці семінару, після виконання вправи «Дитина в майбутньому» рекомендується зробити рефлексію:

  • Після вправи я зрозумів…

  • Після семінару….

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.