Психологічний семінар-практикум "Профілактика професійної деформації педагогів засобами арт-терапії"

Опис документу:
Збереження психічного здоров'я – у наш час найактуальніша проблема. Професія вчителя в усі часи вважалася такою, яка має досить багато стресогенних факторів і ризиків втратити психічне здоров'я, розчаруватися в роботі, у собі, отримати психосоматичні захворювання. Для ефективної роботи, збереження психічного здоров'я вчителю важливо відновити свій психоенергетичний потенціал, позбутися страхів, розчарування, пом’якшити вплив стресових ситуацій. Даний тренінг розроблений спеціально для педагогічн

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Оберіть документ з архіву для перегляду:
Перегляд
матеріалу
Поділитися
Перегляд
матеріалу
Поділитися
Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
Опис презентації окремими слайдами:
Психологічний семінар-практикум Підготувала: ЗДНВР Хотєнкова О.М. Тривалість: 1,5- 2 год Грудень 2018р
Слайд № 1

Психологічний семінар-практикум Підготувала: ЗДНВР Хотєнкова О.М. Тривалість: 1,5- 2 год Грудень 2018р

Обери новорічну кульку об’єднання в групи за кольором обраної новорічної кульки
Слайд № 2

Обери новорічну кульку об’єднання в групи за кольором обраної новорічної кульки

Вправа «Привітання без слів» Завдання: Кожний учасник вітається з членами групи невербально, це може бути контактно чи безконтактно Тайминг: 2-3 хв...
Слайд № 3

Вправа «Привітання без слів» Завдання: Кожний учасник вітається з членами групи невербально, це може бути контактно чи безконтактно Тайминг: 2-3 хвилини

Тема: Профілактика професійної деформації педагогів засобами арт-терапії Мета: підвищення рівня компетентності вчителів з питань збереження та зміц...
Слайд № 4

Тема: Профілактика професійної деформації педагогів засобами арт-терапії Мета: підвищення рівня компетентності вчителів з питань збереження та зміцнення їхнього психоемоційного здоров’я, попередження професійних деформацій, підтримка у формуванні психологічного захисту від стресу, удосконалення навичок спілкування та взаємодії

Вправа « Новорічний чобіток» Завдання: Учасники приклеюють стікери у формі подарунків під чобітками , які мають назви: очікування від себе очікуван...
Слайд № 5

Вправа « Новорічний чобіток» Завдання: Учасники приклеюють стікери у формі подарунків під чобітками , які мають назви: очікування від себе очікування від групи очікування від тренінгу Тайминг: 3-5 хвилини

Спілкуватися за принципом «тут і тепер»; конфіденційність; мобільні на «вібро»; говорити від власного імені; активність; оцінювати факти, а не люди...
Слайд № 6

Спілкуватися за принципом «тут і тепер»; конфіденційність; мобільні на «вібро»; говорити від власного імені; активність; оцінювати факти, а не людину; щирість та чесність, відповідальність за свої слова та вчинки Орієнтовані правила роботи в групі:

Вправа «Рецепт гарного дня» Групи створюють рецепт гарного тренінгового дня. Рецепт повинен відповідати канонам рецепту блюд ( інгредієнти, вага, о...
Слайд № 7

Вправа «Рецепт гарного дня» Групи створюють рецепт гарного тренінгового дня. Рецепт повинен відповідати канонам рецепту блюд ( інгредієнти, вага, особливості обробки блюда тощо) Тайминг:3-5 хвилин

Теорія питання Вправа « Слухати – розуміти - взаємодіяти » ( активне слухання) Тайминг: 10-15 хвилини
Слайд № 8

Теорія питання Вправа « Слухати – розуміти - взаємодіяти » ( активне слухання) Тайминг: 10-15 хвилини

Арт - терапія - ( лат. ars мистецтво, грец. therapeia-лікування) являє собою методику лікування за допомогою художньої творчості. Арт - терапія сьо...
Слайд № 9

Арт - терапія - ( лат. ars мистецтво, грец. therapeia-лікування) являє собою методику лікування за допомогою художньої творчості. Арт - терапія сьогодні вважається одним з найбільш м'яких, але ефективних методів, що використовуються в роботі психологами і психотерапевтами. Художник Андріал Хіл, вперше використував поняття “арт-терапія” Форми арт-терапії Арт-терапія існує в індивідуальному і груповому варіанті.

Завдання арт-терапії: - виявлення психологічних проблем; можливість випустити, відпрацювати агресію і негативні емоції; посилення ефективності псих...
Слайд № 10

Завдання арт-терапії: - виявлення психологічних проблем; можливість випустити, відпрацювати агресію і негативні емоції; посилення ефективності психотерапевтичного лікування; - розвиток творчих здібностей; - підвищення самооцінки; - допомога у встановленні соціальних контактів; концентрація на власних почуттях і відчуттях - розвиток самоконтролю.

Арт-терапія застосовується: при психологічних травмах; утратах; кризових станах; усередині колективу ій міжособистістних конфліктах; постстресових,...
Слайд № 11

Арт-терапія застосовується: при психологічних травмах; утратах; кризових станах; усередині колективу ій міжособистістних конфліктах; постстресових, невротичних та психосоматичних розладах; при вікових кризах; розвитку креативності; за розвитком цілісності особистості.

Види арт- терапії: Музикотерапія. Драмотерапія Ізотерапія Бібліотекотерапія Колаж. Пісочна терапія Робота з глиною Кінотерапія Фототерапія Ігротера...
Слайд № 12

Види арт- терапії: Музикотерапія. Драмотерапія Ізотерапія Бібліотекотерапія Колаж. Пісочна терапія Робота з глиною Кінотерапія Фототерапія Ігротерапія Мандала Орігамі

Музикотерапія Це система психоматичної корекції здоров'я за допомогою музично-акустичних впливів. Музика викликає різні терапевтичні ефекти. Її вик...
Слайд № 13

Музикотерапія Це система психоматичної корекції здоров'я за допомогою музично-акустичних впливів. Музика викликає різні терапевтичні ефекти. Її використовують для впливу на самопочуття людини. Розрізняють групову та індивідуальну музикотерапію. Сеанс проводиться як в положенні сидячи, так і лежачи.

Бібліотерапія Спеціальний корекційний вплив на людину за допомогою читання спеціально підібраної літератури з метою нормалізації або оптимізації йо...
Слайд № 14

Бібліотерапія Спеціальний корекційний вплив на людину за допомогою читання спеціально підібраної літератури з метою нормалізації або оптимізації його психічного стану. Бібліотерапія спрямована на формування особистості читача. Книги - потужний інструмент, яким можливо впливати на: мислення дітей, людей; на їх характер; формування їх поведінки; допомоги у вирішенні проблем

Ізотерапія Ізотерапія дає можливість: - вихід внутрішнім конфліктам; допомагає зрозуміти власні почуття й переживання; сприяє підвищенню самооцінки...
Слайд № 15

Ізотерапія Ізотерапія дає можливість: - вихід внутрішнім конфліктам; допомагає зрозуміти власні почуття й переживання; сприяє підвищенню самооцінки; допомагає в розвитку творчих здібностей.

Колаж Колаж(від фр.collage наклеювання) технічний прийом в образотворчому мистецтві, що полягає в наклеюванні на підкладку предметів і матеріалів, ...
Слайд № 16

Колаж Колаж(від фр.collage наклеювання) технічний прийом в образотворчому мистецтві, що полягає в наклеюванні на підкладку предметів і матеріалів, що відрізняються від основи за кольором і фактурою. Матеріалом для створення колажів є: газети, глянцеві журнали, природні матеріали, різні предмети. Колажування дає можливість розкрити потенційні можливості людини, передбачає велику ступінь свободи, є безболісним методом роботи з особистістю, спирається на позитивні емоційні переживання, пов'язані з процесом творчості.

Пісочна терапія - це спосіб спілкування зі світом і самим собою; спосіб зняття внутрішнього напруження, утілення його на несвідомо-символічному рів...
Слайд № 17

Пісочна терапія - це спосіб спілкування зі світом і самим собою; спосіб зняття внутрішнього напруження, утілення його на несвідомо-символічному рівні, що підвищує впевненість в собі й відкриває нові шляхи розвитку. В основу пісочної терапії лежать : створення вільного і захищеного простору, вуякому дитина або дорослий може виражати й досліджувати свій світ; картина на піску може бути зрозуміла як тривимірне зображення якого-небудь аспекту душевного стану . Пісочна терапія

Маскотерапія Маскотерапія - відомий метод психологічної роботи, заснований на перекладі глибинних комплексів і проблем людини в неживу матерію маск...
Слайд № 18

Маскотерапія Маскотерапія - відомий метод психологічної роботи, заснований на перекладі глибинних комплексів і проблем людини в неживу матерію маски. «Особа» - це проекція нашого психологічного стану та настрою. При більш детальному розгляді, це проекція всього нашого тіла, а так само нашого минулого і сьогодення. Щоб змінити своє життя, достатньо просто познайомитися зі своєю маскою! При цьому позбавлення від звичних, стереотипних ролей створить можливість звільнитися від непотрібного й змінити своє життя.

Драматерапія Включає в себе театральні постановки на різну тематику сприятливо впливають на пам'ять, волю, уяву, почуття, увагу, мислення. Вони доп...
Слайд № 19

Драматерапія Включає в себе театральні постановки на різну тематику сприятливо впливають на пам'ять, волю, уяву, почуття, увагу, мислення. Вони допомагають розвинути логіку, володіти своїм тілом і не соромитись його, звільнитись від внутрішніх затисків, утілити через гру нездійснені ідеї і мрії. Мова йде не про підготовку до професійної акторської кар'єри, але про перевірку дій безліч міжособистісних взаємодій: я і товариші, я-інший, я і батьки, сильний і слабкий, ворог і друг

Педагогічна арт-терапія це різновид творчої діяльності, спрямованої на корекцію стереотипів поведінки дитини засобами художньої творчості. Одночасн...
Слайд № 20

Педагогічна арт-терапія це різновид творчої діяльності, спрямованої на корекцію стереотипів поведінки дитини засобами художньої творчості. Одночасне використання пасивної і активної арт-терапії

Умови підбору технік і прийомів створення зображень 1.Техніки й прийоми повинні п ідбиратися за принципом простоти й ефектності. Людина не повинна ...
Слайд № 21

Умови підбору технік і прийомів створення зображень 1.Техніки й прийоми повинні п ідбиратися за принципом простоти й ефектності. Людина не повинна відчувати труднощі при створенні зображення за допомогою пропонованої техніки. Її дії повинні бути цікавими, оригінальними, приємними 2. Цікавими й привабливими мають бути і процес створення зображення, і результат. Обидві складові в рівній мірі цінні для дитини, і це відповідає природі дитячої творчості є його особливістю. 3. Образотворчі техніки та способи повинні бути нетрадиційними

Висновки Арт – терапія є найбільш давньою та природною формою корекції емоційного стану, якою можна користуватися для зняття накопиченої психічної ...
Слайд № 22

Висновки Арт – терапія є найбільш давньою та природною формою корекції емоційного стану, якою можна користуватися для зняття накопиченої психічної напруги, для того, щоб заспокоїтися чи просто зосередитись . Творчість як дитини, так і дорослого, реалізована у процесі арт-терапії дає можливість висловити та відтворити внутрішні почуття, переживання, сумніви, конфлікти та сподівання, у символічній формі переживши ще раз важливі події, адже спонтанна образотворча діяльність здатна виражати неусвідомлюваний зміст психічного життя. Головна мета арт-терапії – допомогти особі саморозкритися

Кава-брейк
Слайд № 23

Кава-брейк

Практична робота Групова арт-терапія
Слайд № 24

Практична робота Групова арт-терапія

Групова арт-терапія. Локація «Бібліотерапія», модератор групи Чеботарьова Л.Б Локація «Ізотерапія», модератор групи Жукова К.П. Локація «Колаж», мо...
Слайд № 25

Групова арт-терапія. Локація «Бібліотерапія», модератор групи Чеботарьова Л.Б Локація «Ізотерапія», модератор групи Жукова К.П. Локація «Колаж», модератор групи Касумова О.В Локація «Пісочна терапія», модератор групи Хотєнкова О.М

Шерінг (вербальна рефлекся) Обговорення
Слайд № 26

Шерінг (вербальна рефлекся) Обговорення

Вправа "Кошик сміття" Завдання: Учасники мають можливість поміркувати, навіщо людині відро для сміття й чому його потрібно постійно звільняти. Я пр...
Слайд № 27

Вправа "Кошик сміття" Завдання: Учасники мають можливість поміркувати, навіщо людині відро для сміття й чому його потрібно постійно звільняти. Я пропоную всім викинути в сміттєве відро старі непотрібні образи, гнів, страх. Для цього на аркушах паперу напишіть ваші негативні почуття: "я ображаюся на ...", "я серджуся на ...", тощо “ . Залиште все негативне в цьому році, це не потрібно вам у майбутньому!!! Тайминг:5-7 хвилин

Вправа « Новорічний чобіток» Завдання: Учасники переносять стікери у формі подарунків у чобітки, якщо їх очікування виправдались очікування від себ...
Слайд № 28

Вправа « Новорічний чобіток» Завдання: Учасники переносять стікери у формі подарунків у чобітки, якщо їх очікування виправдались очікування від себе очікування від групи очікування від тренінгу Тайминг: 3-5 хвилини

Вправа «Ялинка» Завдання: Обери новорічну іграшку та дізнайся, що тебе чекає в новому році. Учасники знімають з ялинки вітальні листівки у вигляді ...
Слайд № 29

Вправа «Ялинка» Завдання: Обери новорічну іграшку та дізнайся, що тебе чекає в новому році. Учасники знімають з ялинки вітальні листівки у вигляді новорічних кульок Тайминг: 3-5 хвилини

Шановні колеги, від щирого серця вітаю вас зі святами! Сподіваюсь, що наступний рік «Свині» буде щедрим на мир, здоров'я, щастя та гроші, доброту й...
Слайд № 30

Шановні колеги, від щирого серця вітаю вас зі святами! Сподіваюсь, що наступний рік «Свині» буде щедрим на мир, здоров'я, щастя та гроші, доброту й стабільність, творчість та натхнення!

Перегляд
матеріалу
Поділитися
Перегляд
матеріалу
Поділитися
Перегляд
матеріалу
Поділитися
Перегляд
матеріалу
Поділитися
Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Психологічний семінар-практикум

( Слайд 1)

Організаційні засади.

Тема: Профілактика професійної деформації педагогів засобами арт-терапії

Актуальність:Збереження психічного здоров'я – у наш час найактуальніша проблема. Професія вчителя в усі часи вважалася такою, яка має досить багато стресогенних факторів і ризиків втратити психічне здоров'я, розчаруватися в роботі, у собі, отримати психосоматичні захворювання. Для ефективної роботи, збереження психічного здоров'я вчителю важливо відновити свій психоенергетичний потенціал, позбутися страхів, розчарування, пом’якшити вплив стресових ситуацій. Даний тренінг розроблений спеціально для педагогічних працівників. Він допоможе зберегти психічне здоров'я вчителя та попередить несприятливі емоційні стани: стрес, депресію, тривожність. Тренінг направлений на попередження професійних деформацій, усвідомлення наявності проблемних зон в особистісній і професійній сферах. Мотивує педагогів до самовдосконалення, рефлексії, оволодіння методикою арт-терапії як засобу зняття емоційної напруги, зміцнення психоемоційного здоров’я педагогів.

Мета:підвищення рівня компетентності вчителів з питань збереження та зміцнення їхнього психоемоційного здоров’я, попередження професійних деформацій, підтримка у формуванні психологічного захисту від стресу, удосконалення навичок спілкування та взаємодії.

Сприяти:

  • психоемоційному зростанню педагогів;

  • розкриттю свого життєтворчого потенціалу;

  • розвитку творчої уяви та діяльності;

  • активізації знань з теоретичних основ питання;

  • визначенню нових цілей педагогічної діяльності задля підвищення професійного рівня;

  • стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень, впроваджувати інноваційні технології;

  • розвитку дружнього, творчого, працездатного колективу.

Основними завданнями семінару є

  • збереження та зміцнення психоемоційного здоров’я учасників семінару;

  • поглиблення знань про зміст і сутність поняття арт-терапія;

  • розглянути основні види арт-терапії;

  • опанування методики арт-терапії;

  • закріплення вміння працювати в групі;

  • розвиток навичок активного слухання, ефективної взаємодії;

  • зняти емоційну напругу.

Цільова аудиторія: учителі школи

Ресурсне забезпечення : проектор, комп'ютер, презентація, скотч, фарби, папір, пісок, малюнки, ножиці, клей.

Форма спілкування :білінгвальна

Тривалість:1,5- 2 год

Ведучийзаступник директора з навчально-виховної роботи Хотєнкова О.М.

Модератори груп:

Чеботарьова Л.Б – бібліотекар школи, локація «Бібліотерапія»

Жукова К.П. – учитель образотворчого мистецтва, локація «Ізотерапія»

Касумова О.В. – учитель зарубіжної літератури, курсу «Мистецтво», локація «Колаж»

Хотєнкова О.М. – заступник директора з навчально-виховної роботи, локація

«Пісочна терапія»

Перебіг семінару

Обери новорічну кульку (слайд 2, уривок з мультфільму «Маша й ведмідь»)

об’єднання в групи за кольором обраної новорічної кульки

(слайд 3)

І. Вправа «Привітання без слів» (уривок з фільму «Слуга народу 2»)

Мета:створення позитивного настрою, неформальне спілкування педагогів

Завдання:кожний учасник вітається з членами групи невербально, це може бути контактно чи безконтактно

Очікуваний результат:педагоги емоційно розслаблюються, стають більш розкутими

Тайминг: 2-3 хвилини

ІІ. Мотивування учасників семінару:

Ведучий: Шановні колеги, наближається улюблене свято - Новий рік. Це не тільки ялинка та святковий стіл, це зустріч у колі родини, з друзями, подарунки, це ще й відпочинок; так збігається в нашій професії, що це закінчення семестру, це втома після напруженої праці протягом семестру. Утома вчителя , перш за все, емоційна, яка здатна викликати стресові стани та привести до професійної деформації. Про проблеми професійного вигоряння ми говорили з вами у 2014 році, сьогодні ж продовжимо роботу над цією темою в іншому ракурсі. Таким чином, темою нашого семінару є: «Профілактика професійної деформації педагогів засобами арт-терапії»

( слайд 4 )

Тайминг: 3-5хвилин

ІІІ. Очікування

Вправа « Новорічний чобіток» ( слайд 5)

Мета:допомогти учасникам тренінгу усвідомити особисті очікування від заняття, виконавши самоаналіз рівня обізнаності з даного питання. Тренеру скоректувати план роботи, ураховуючи реальні потреби учасників.

Завдання:Учасники приклеюють стікери у формі подарунків під чобітками , які мають назви:

очікування від себе

очікування від групи

очікування від тренінгу

Учасники висловлюються про свої почуття, мотивацію, очікування від тренінгу.

Очікуваний результат: учасники усвідомлюють особисті очікування

Тайминг: 3-5хвилини

Ведучий нагадує про правила роботи в групі: (слайд 6)

Орієнтовні правила роботи в групі :

  • спілкуватися за принципом «тут і тепер»;

  • конфіденційність;

  • мобільні на «вібро»;

  • говорити від власного імені;

  • активність;

  • оцінювати факти, а не людину;

  • щирість та чесність, відповідальність за свої слова та вчинки.

ІV. Вправа «Рецепт гарного дня» ( слайд 7, уривок з фільму «Іронія долі»)

Мета:налаштування на продуктивну працю, оригінальність мислення, створення атмосфери відвертості та співпраці, зняття напруження, спонукання до спілкування учасників

Завдання: Групи створюють рецепт гарного тренінгового дня. Рецепт повинен відповідати правилам складання рецепта страви ( інгредієнти, вага, особливості обробки продуктів тощо). Колеги, не забуваємо про свято, отже починаємо працювати.

Очікуваний результат:учасники готові до роботи та спілкування

Тайминг:7- 10 хвилин

V. Теорія питання

Вправа « Слухати – розуміти - взаємодіяти » ( активне слухання) ( слайд 8)

Мета:сприяти активізації знань учасників з теоретичних основ питання, поглибити знання про зміст і сутність поняття інновація; розглянути основні освітні інновації, їх класифікацію; ознайомитися з нормативними документами розвитку інноваційної діяльності в школі; розглянути інноваційні технології в педагогіці та психології, їх сутність та різновиди; розвиток навичок активного слухання, ефективного спілкування;

Завдання: сприймати інформацію, робити нотатки, фіксувати питання для

обговорення

Очікуваний результат:поглиблення знань про зміст і сутність поняття арт-терапія, розглянути основні види арт-терапії, опанування методики арт-терапії,

інноваційні технології, збереження та зміцнення психоемоційного здоров’я учасників семінару.

Тайминг:10-12 хвилин

Ведучий Хотєнкова О.М.

1. Історія розвитку та особливості використання арт-терапії.

Не все в нашому світі можливо висловити вербально. І навіть коли слова бувають доречні, не завжди у людини є здатність описати той чи інший предмет, подію, почуття красиво ... ( слайд 9)

Перші паростки арт-терапії – лікування людської душі засобами мистецтва (образотворчого, музичного, хореографічного чи сценічного) – можна знайти ще за часів існування первісної людини.

Проте цілеспрямоване лікування за допомогою мистецтва – феномен відносно новий.

Уперше термін арт-терапіяrt-thеrару дослівно означає «терапія мистецтвом») був застосований британським художником Андріаном Хілом у 1938 році під час опису своєї роботи з туберкульозними хворими (тоді група художників і психіатрів США та Великобританії якраз зацікавилась можливістю використання мистецтва з терапевтичною метою). Невдовзі, під час Другої світової війни, перебуваючи у санаторії, А. Хіл від нудьги почав малювати – і виявилося, що на папір можна було перенести всі ті страхи та почуття, які переповнювали його з перших днів перебування на фронті. Це спонукало інших хворих теж взятися за пензлі, і незабаром словосполучення «арт-терапія» стало вживатися стосовно будь-яких видів занять мистецтвом, що проводилися в лікарнях і центрах психічного здоров'я.

Завдання арт-терапії (слайд 10)

  • виявлення психологічних проблем;

  • можливість випустити, відпрацювати агресію і негативні емоції;

  • посилення ефективності психотерапевтичного лікування;

  • розвиток творчих здібностей;

  • підвищення самооцінки;

  • допомога у встановленні соціальних контактів;

  • концентрація на власних почуттях і відчуттях;

  • розвиток самоконтролю.

Арт-терапія застосовується: (слайд 11)

  • при психологічних травмах; утратах;

  • кризових станах;

  • усередині колективу й міжособистістних конфліктах;

  • постстресових, невротичних та психосоматичних розладах;

  • при вікових кризах;

  • для розвитку креативності;

  • для розвитку цілісності особистості.

Майже кожна людина (незалежно від свого віку, культурного досвіду чи соціального статусу) може брати участь в арт-терапевтичній роботі. Арт-терапія не вимагає особливих здібностей до мистецької діяльності або спеціальних художніх навичок. Кожен, будучи дитиною, малював, ліпив і грав, тож арт-терапевтичні техніки практично не мають обмежень у використанні. Немає підстав і для протипоказань щодо участі певних груп людей чи дітей в арт-терапевтичному процесі.

Арт-терапія існує в індивідуальному й груповому варіанті

2.Види арт-терапії (слайд 12)

Перед тим як перейти безпосередньо до опису арт-терапевтичних технік, що з успіхом можуть використовуватися в навчально-виховному процесі сучасного закладу освіти, підсумуємо, що, на відміну від занять образотворчим мистецтвом (спеціально організованої діяльності з навчання малювання чи рукоділля), арт-терапевтичні заняття мають спонтанний характер, а наявність художніх талантів чи спеціальної підготовки не відіграє значущої ролі.

(слайд 13)

Музикотерапія - це система психоматичної корекції здоров'я за допомогою музично-акустичних впливів. Музика викликає різні терапевтичні ефекти. Її використовують для впливу на самопочуття людини. Розрізняють групову та індивідуальну музикотерапію. Сеанс проводиться як в положенні сидячи, так і лежачи.

(слайд 14)

Бібліотерапія Спеціальний корекційний вплив на людину за допомогою читання спеціально підібраної літератури з метою нормалізації або оптимізації його психічного стану. Бібліотерапія спрямована на формування особистості читача. Книги - потужний інструмент, яким можливо впливати на мислення людей; на їх характер; формування їх поведінки; допомоги у вирішенні проблем.

(слайд 15)

Ізотерапія дає можливість

  • знайти вихід внутрішнім конфліктам;

  • допомагає зрозуміти власні почуття й переживання;

  • сприяє підвищенню самооцінки;

  • допомагає в розвитку творчих здібностей.

(слайд 16)

Колаж (від фр.collage наклеювання) технічний прийом в образотворчому мистецтві, що полягає в наклеюванні на основу предметів і матеріалів, що відрізняються від самої основи за кольором і фактурою. Матеріалом для створення колажів є газети, глянцеві журнали, природні матеріали, різні предмети. Колажування дає можливість розкрити потенційні можливості людини, передбачає велику ступінь свободи, є безболісним методом роботи з особистістю, спирається на позитивні емоційні переживання, пов'язані з процесом творчості.

(слайд 17)

Пісочна терапія - це спосіб спілкування зі світом і самим собою; спосіб зняття внутрішнього напруження, утілення його на несвідомо-символічному рівні, що підвищує впевненість в собі й відкриває нові шляхи розвитку.

В основі пісочної терапії - створення вільного й захищеного простору, у якому дитина або дорослий може виражати й досліджувати свій світ; картина на піску може бути зрозуміла як тривимірне зображення якого-небудь аспекту душевного стану .

(слайд 18)

Маскотерапія - відомий метод психологічної роботи, заснований на відтворенні глибинних комплексів і проблем людини в неживій матерії маски. «Особа» - це проекція нашого психологічного стану та настрою. При більш детальному розгляді це проекція всього нашого тіла, а так само нашого минулого й сьогодення. Щоб змінити своє життя, достатньо просто познайомитися зі своєю маскою! При цьому позбавлення від звичних, стереотипних ролей створить можливість звільнитися від непотрібного й змінити своє життя.

(слайд 19)

Драматерапія .

Включає театральні постановки на різну тематику, які сприятливо впливають на пам'ять, волю, уяву, почуття, увагу, мислення. Вони допомагають розвинути логіку, володіти своїм тілом і не соромитись його, звільнитись від внутрішніх затисків, утілити через гру нездійснені ідеї і мрії. Мова йде не про підготовку до професійної акторської кар'єри, але про перевірку дій безлічі міжособистісних взаємодій: я і товариші, я-інший, я і батьки, сильний і слабкий, ворог і друг

Кінотерапія- один з напрямків арт-терапії. Фільм -це метафора, де можна побачити відображення певної життєвої ситуації. Щоб допомогти людині, сюжет фільму має бути схожим із життєвою ситуацією, у яку потрапила людина, і запропонувати вихід з неї.

Орігамі- створення фігур з паперу.

(слайд 20)

3. Педагогічна арт-терапія Арт-терапія в останні роки набула педагогічне спрямування. У школі вона виконує наступні функції: виховну, корекційну, психотерапевтичну, діагностичну та розвиваючу.

  • Пасивна арт-терапія: використання вже існуючих творів мистецтва шляхом їх аналізу та інтерпретації школярем. У навчально-виховному процесі можна використовувати картини відомих художників на різних предметах, а саме: на читанні при переказі оповідань, на уроках української мови для написання творів і переказів. Унаслідок роботи з картинами відбувається активізація уяви і мислення дітей, збагачення їхньої емоційної сфери, поглиблення світогляду учнів тощо.

  • Активна арт-терапія:спонукання учнів до самостійної творчості

  • Одночасне використання пасивної і активної арт-терапії Наприклад, під час розгляду картини відомого художника вчитель може запропонувати школярам домалювати те, що знаходиться за межами картини.

Акцентування ролі самого вчителя в процесі залучення дитини до творчості.

Дуже важливими є взаємостосунки вчителя класу, який виконує роль психотерапевта, і школяра. Вчитель навчає своїх вихованців обмірковувати, порівнювати й оцінювати твори мистецтва, допомагає зрозуміти й знайти себе.

Структура арт-терапевтичного заняття повинна складатися з наступних етапів:

  1. Налаштування на роботу («розігрів»).

  2. Активізація різних чуттєвих сфер (зорової, слухової, смакової, нюхової, тактильної, кінетичної) та актуалізація візуальних, аудіальних і кінестетичних образів (як варіант — застосування елементів медитації у поєднанні із музичним супроводом).

  3. Індивідуальна творча робота.

  4. Етап вербалізації.

  5. Заключний етап – рефлексивний аналіз.

У процесі групової арт-терапевтичної роботи для педагога є важливою не лише взаємодія учасників групи, але й їхня індивідуальна творчість, що впливає на динаміку загального процесу; тут поєднується прагнення вихованців до злиття з групою і збереження групової ідентичності з потребою в незалежності та зміцненні індивідуальності.

(слайд 21)

Умови підбору технік і прийомів створення зображень

1.Техніки й прийоми повинні підбиратися за принципом простоти й ефектності. Людина не повинна відчувати труднощі при створенні зображення за допомогою пропонованої техніки. Її дії повинні бути цікавими, оригінальними, приємними

2. Цікавими й привабливими мають бути і процес створення зображення, і результат. Обидві складові в рівній мірі цінні для дитини, і це відповідає природі дитячої творчосі, є його особливістю.

3. Образотворчі техніки та способи повинні бути нетрадиційними.

Висновок: (слайд 22)

Ми навчаємо дітей, намагаємося їх зрозуміти, але забуваємо про себе. Ми надаємо перевагу розробкам нових методик, упровадженню їх у практику, але при цьому забуваємо, що самі створюємо ідеологію часу й методи виховання молоді. Ми скаржимося, що нове покоління втрачає духовність і виникає генерація молодих людей, байдужа до почуттів інших. Еталоном нової людини стає людина з холодним інтелектом, комунікативно розкута й емоційно толерантна. Спокій, глузд і емоційна стриманість допомагають людині вижити, ствердитися в цьому світі й навіть знайти радість від існування. Доброта, чутливість набувають іншого значення – слабкості, невпевненості особистості у своїх силах. Сьогодні ми маємо людину, яка живе в напіввіртуальній свідомості. Технічний прогрес продовжує змінювати наше життя, але нам ще повністю невідомо, які побічні ефекти він несе. Люди у великих містах менше спілкуються, стають більш самотніми, непотрібними один одному. Змінюється наше ставлення до світу й до інших народів, відбувається інтеграція культур, знищення духовності. Серед сучасних можливостей подальшого удосконалення виховних, терапевтичних, реабілітаційних технологій належна увага надається арт-терапії. Нетрадиційні напрями образотворчої діяльності сприяють психокорекції пізнавальних процесів, мотивації, підвищенню соціальної адаптації людини. Крім того, вони є найбільш давньою та природною формою корекції емоційного стану, якою можна користуватися для зняття накопиченої психічної напруги, для того, щоб заспокоїтися чи просто зосередитись . Творчість як дитини, так і дорослого, реалізована у процесі арт-терапії, дає можливість висловити та відтворити внутрішні почуття, переживання, сумніви, конфлікти та сподівання, у символічній формі переживши ще раз важливі події, адже спонтанна образотворча діяльність здатна виражати неусвідомлюваний зміст психічного життя. Вона звільняє себе від страхів і бар'єрів, від негативних емоцій, замкнутості й нестриманості.

Головна мета арт-терапії – допомогти особі саморозкритися.

VІ . Кава-брейк. (слайд 23)

Ведучий Хотєнкова О.М: Шановні колеги, щоб наша робота була продуктивною, зробимо перерву, вип’ємо кави, зігріємось, обміняємось думками. Колеги, усі ми «родом» з дитинства. Новий рік для дитини - це солодощі та мультики. Кінотерапія, мультерапія - один із кращих засобів підняти свій настрій, покращити психоемоційний фон!

VІІ. Практична робота.Групова арт-терапія. (слайд 24)

VІІ.1 Групова арт-терапія. (слайд 25)

Локації:

Локація «Бібліотерапія», модератор групи Чеботарьова Л.Б

Локація«Ізотерапія», модератор групи Жукова К.П.

Локація «Колаж», модератор групи Касумова О.В.

Локація «Пісочна терапія», модератор групи Хотєнкова О.М

Мета:дослідження особистісних особливостей, цінностей та уподобань учасників арт-терапевтичного процесу; організація творчої міжособистісної взаємодії, спрямованої на подальше згуртування колективу.

Завдання:в межах запропонованих технік арт-терапії учасники груп виконують завдання:

Локація «Бібліотерапія»

  • Вибрати книгу (з запропонованих), яка найбільше подобається.

  • Написати, які риси характеру подобаються в головних героях книги.

  • За книгою і рисами характеру героїв визначається характеристика учасника.

Локація «Ізотерапія»

Створіть малюнок на тему будь-якого свята.

  • Символи свят.

  • Колективний малюнок групи на тему свята.

  • Малювання святкової вітальної листівки.

  • Виготовлення прикрас для свята.

  • Створення святкових плакатів.

  • Зображення святкових подарунків

Локація«Колаж»

Створіть колаж на тему «Світ моїх захоплень»

Локація«Пісочна терапія»

Створити малюнки на піску на тему «Здоровий спосіб життя вчителя» з подальшим створенням слайд-шоу.

Очікуваний результат:опанування методики арт-терапії, закріплення вміння працювати в групі; розвиток навичок ефективної взаємодії; зняття емоційної напруги.

Тайминг :20- 25 хвилин

Загальна музикотерапія

З метою створення приємної атмосфери в процес роботи додається музичний супровід ( музичні релаксаційні твори І. Штрауса).

VІІ.2 Шерінг ( вербальна рефлексія)( слайд 26)

Заключний етап - обговорення. У процесі колективної рефлексії кожен учасник вербалізує власні враження, наприклад, відповідаючи на питання:
  1. Що ти відчував, коли працював один, з групою, що відчуваєш зараз?
  2. Як працювала група? Кому належить ідея сюжету, назви?
  3. Як можна допомогти собі та іншим в стані емоційного напруження ?
  4. Якого кольору твої почуття зараз?

  

VІІІ. Вправа "Кошик сміття" ( слайд 27)

Мета: звільнення від негативних почуттів та емоцій.

Завдання:Посеред кімнати ведучий ставить символічний кошик  для сміття. Учасники мають можливість поміркувати, навіщо людині кошик для сміття і чому його потрібно постійно звільняти.

Ведучий: "Уявіть собі життя без такого кошика: коли сміття поступово заповнює кімнату, стає неможливо дихати, рухатися, люди починають хворіти. Те ж відбувається і з почуттями - у кожного з нас накопичуються не завжди потрібні, деструктивні почуття, наприклад, образа, страх.

Я пропоную всім викинути в сміттєвий кошик старі образи, гнів, страх. Для цього на аркушах паперу напишіть ваші негативні почуття: "я ображаюся на ...", "я серджуся на ...", тощо ". Залиште все негативне у цьому році, це не потрібно вам у майбутньому!!! Пригадайте звичаї деяких народів викидати все старе саме під Новий рік - збережемо традиції!

Після цього педагоги рвуть свої папірці на дрібні шматочки й викидають їх у кошик, де вони всі перемішуються, а потім викидаються (або спалюються).

Очікуваний результат:психоемоційне зростання педагогів, учасники звільняються від негативних емоцій.

ІХ. Рефлексія

Вправа « Новорічний чобіток» ( слайд 28)

Мета: забезпечити зворотній зв'язок щодо висловлених очікувань учасників.

Завдання: Якщо ваші очікування виправдались, то прошу перенести цукерки в чобітки, якщо не справдились, залиште їх під чобітками.

Очікуваний результат: учасники усвідомлюють особисті очікування.

Вправа « Ялинка» ( слайд 29)

Мета:розвиток позитивного мислення, позитивних взаємовідносин, розвиток позитивної Я-концепції, зняття емоційного напруження.

Завдання: Шановні колеги, зима радує нас великою кількістю свят, а свята – це подарунки, тому я хочу , щоб кожний з вас отримав подарунок та побажання на Новий рік. Прошу вас підійти до нашої ялинки, обрати новорічну кульку та отримати побажання. Я створювала ці вітальні листівки для вас власноруч, укладала позитивні емоції в ці вітання.

Очікуваний результат: зняття емоційного напруження, позитивний настрій.

Заключне слово. ( слайд 30)

Ведучий Хотєнкова О.М:

Дякую вам за увагу та співпрацю, сподіваюся, що наш семінар був для вас не тільки цікавим, але й корисним. Шановні колеги, від щирого серця вітаю вас зі святами! Упевнена: наступний рік буде щедрим на мир, здоров'я, щастя та гроші, доброту й стабільність, творчість та натхнення!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
3
міс.
1
4
дн.
0
5
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!