Психологічна діагностика: "Шість капелюхів"

Опис документу:
 В основі – ідея паралельного мислення: конструктивного мислення, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують. Метод шести капелюхів – це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору. Метод “шести капелюхів” можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячого садка до ради директорів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Засновник методу – британський психолог, доктор медичних наук Едвард де Боно. 

  •    В основі – ідея паралельного мислення: конструктивного мислення, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.
    Метод шести капелюхів – це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору. 
        Ми можемо навчитися оперувати різними аспектами нашого мислення по черзі. Потім зібрати ці аспекти разом і дістати “повнокольорове мислення”.

  • Метод шести капелюхів мислення

Використання цього прийому дозволяє скоротити час розв`язання проблем на більше, ніж на 40% і підвищити ефективність результатів діяльності.

 забезпечує навички та інструменти, які можуть бути негайно застосовані для вирішення проблем та прийняття рішень. Це проста і ефективна система, що значно збільшує продуктивність праці. І тим більше, чим більше людині доводиться думати і спілкуватися з іншими людьми.

Переваги методу «шести капелюхів»:

  1. Зазвичай розумову працю уявляють нудною та абстрактною. “Шість капелюхів” дозволяють зробити її яскравим і захопливим засобом керування своїм мисленням.

2. Кольорові капелюхи – це метафора, яка добре запам’ятовується, яку легко застосувати.

3. Метод “шести капелюхів” можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячого садка до ради директорів.

4. Завдяки конструюванню роботи та відміні безплідних дискусій мислення стає більш сфокусованим, конструктивним і продуктивним.

5. Метафора капелюхів є свого роду рольовою мовою, якою легко обговорювати і переключати мислення, відволікаючись від особистісних переваг і нікого не ображаючи.

6. Метод дозволяє уникнути плутанинив груповій роботі, оскільки вся група використовує тільки один тип мислення в певний проміжок часу.

7. Метод визначає значимість усіх компонентів роботи над завданням (проектом) – емоцій, фактів, критики, нових ідей – і включає їх у роботу в потрібний момент, уникаючи деструктивних факторів.

  • Білий капелюх наводить на думку про папір. Білий капелюх зв'язаний із інформацією. Одягаюч білий капелюх, ми запитуємо: "Яка інформація у нас є?"; "Яка інформація нам потрібна?"; "Якої інформації нам не вистачає?"; "Як нам одержати відсутню інформацію?"; "Які питання ми повинні задати?" Білий капелюх використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну чи відсутню інформацію.

  • Жовтий капелюх: Жовтий колір наводить на думку про сонце й оптимізм. Під жовтим капелюхом ми робимо пряме зусилля знайти переваги пропозиції: "Що в цьому гарного?" Навіть якщо ідея нам не подобається, жовтий капелюх просить нас знайти в ній гарні сторони. "Які переваги?"; "Кому це вигідно?"; "Відкіля з'являться переваги?"; "Які цінності?"

Чорний капелюх: Це, можливо, найкорисніший капелюх. І він, безсумніву, найчастіше викорисовується. Чорний колір нагадує про мантію судді. Чорний означає обережність. Чорний капелюх не дає нам зробити що-небудь небезпечне. Чорний капелюх вказує на ризик і говорить, чому щось може не вийти. Однак чорним капелюхом не можна зловживати, тому що зловживання небезпечне саме по собі.

Червоний капелюх: Червоний наводить на думку про вогонь і тепло. Червоний капелюх зв'язаний з почуттями, інтуїцією й емоціями. Ви можете не усвідомлювати, чому вам щось подобається, чи чому не подобається. Коли використовується червоний капелюх, у вас з'являється можливість описати свої почуття й інтуїцію, без будь-яких пояснень. Ваші почуття існують, і червоний капелюх дає можливість їх викласти.

Зелений капелюх: Зелений нагадує про рослини, ріст, енергію, життя Зелений капелюх - капелюх енергії, творчості. Під зеленим капелюхом ми вносимо пропозиції й обговорюємо нові ідеї й альтернативи. Під зеленим капелюхом ми говоримо про модифікації й варіації існуючих ідей. Зелений капелюх дозволяє думати про можливості. Коли використовується зелений капелюх, кожний прикладає творчі зусилля.

  • Синій капелюх: використовується для розгляду самого процесу мислення: "Що нам робити далі?"; "Чого ми досягли на даний момент?". Синій капелюх використовується або на початку обговорень, щоб вирішити, чого ми хочемо досягти в його результаті мислення, або його можна використовувати, щоб упорядкувати послідовність застосовуваних капелюхів і підсумувати досягнуте.

Чому капелюхи?

По-перше, кожному капелюху відповідає його особистий, індивідуальний колір, який вирізняє його з поміж інших і наділяє його характерними, притаманними тільки йому одному рисами і якостями – кольорова різниця робить кожний капелюх особливим, неповторним. Кожний кольоровий капелюх вказує на роль, на визначений тип мислення і діяльності.

По-друге, капелюх дуже легко одіти і зняти. Це важливо завжди, у всіх ситуаціях, коли людина має вміти застосовувати всі ресурси свого мислення, вміти міняти тип мислення і діяльності в залежності від поставленого завдання. Одягання «думкопереварюючого» капелюха покликане допомогти людині отримати потрібний стан свідомості, зосередитися на виконанні певних операцій.

По- третє, «Капелюхи мислення» дають структуру для використання паралельного мислення і виходу із суперечок, в більшості випадків поглиначів часу без усілякої користі. Як правило, кожна людина має свій погляд на предмети, явища, і чим вищі інтелектуальні задатки людини, тим сильніше вона буде захищати свою позицію, своє уявлення про предмет. Використання капелюхів відкриває можливість домовитись із співрозмовником, прийти до згоди. Прив*язана до капелюхів символіка зручна для того, щоб попросити «розгорнути» кого-небудь потік своїх думок в потрібному напрямку. Можна попросити людину одягнути чорний капелюх і подумати про мінуси, які є в його баченні даної ситуації, або під полями жовтого капелюха подумати про плюси, які приховані в ній .

Ну і на самкінецьнайголовніше досягнення методу в тому, що він дає можливість визначати правила гри. Люди добре розпізнають по яким правилам ведеться та чи інша гра. Вивчення правил є одною із самих перспективних форм накопичення знань в дитячі роки. При допомозі шести капелюхів встановлюються певні правила гри: «людина, яка в цю мить думає і поступає саме так».

Притча про старого майстра

(Т. Д. Зинкевич-Евстигнеева, Т. М. Грабенко Игры в сказкотерапии. – СПб., Речь, 2006 – с. 48)

Колись давно, а може, й недавно, жив на світі старий мудрий майстер. З усіх земних багатств був у нього лише кольоровий фетр. Але майстер мав золоті руки й прекрасну мудру душу. Він дарував людям щось більше, ніж головні убори ― капелюхи, кепки, панами й чепчики. Забравши своє замовлення, люди виходили з майстерні старого Капелюшника одухотвореними, рішучими і натхненними. Чи ж варто говорити, як славився своїм умінням Майстер, які вдячні були йому люди за капелюхи, які несли Великий секрет Великого Майстра?..

Минали роки. Настав час, коли Майстер покинув цей світ, залишивши своїм шістьом синам свою славу, майстерню, обрізки кольорового фетру й... шість різнокольорових капелюхів ― білий, чорний, жовтий, червоний, зелений і синій. Капелюхи були настільки вишукані, що, певно, мали б належати дуже багатій і успішній людині.

― Мабуть, основна батьківська спадщина ― це ті гроші, які нам заплатить замовник капелюхів, ― вирішили сини майстра. Безумовно, вони коштують дуже дорого і ми станемо багаті! Ми поділимо гроші порівну й помандруємо світом, щоб знайти свою долю, ― планували сини.

Але спливав час, а багатий замовник так і не з'явився.

― Дивно, ― міркували сини, ― останнє замовлення майстра мало бути найдорожчим. Але якщо ніхто за ним не приходить, може, ми залишимо ці капелюхи собі?

І сини вирішили поділити між собою батьківську спадщину.

― Я беру собі капелюх білого кольору, ― заявив перший син. ― Він такий витончений і чудовий, що я зможу красуватися на балах і прийомах. Я вже не буду почувати себе усього-на-всього сином простого капелюшника.

― А я візьму чорний капелюх, ― сказав другий син. ― Чорний пасуватиме до будь-якого костюма. У цьому капелюсі я буду строгий, елегантний і непомітний у будь-якій ситуації. Упевнений, він принесе мені щастя!

― А я, мабуть, виберу жовтий, ― сказав третій син. ― У наших краях так мало сонячних днів, я так сумую за ними. Жовтий капелюх, хоч і вимагає особливого костюма, подарує мені радість і посмішку! А той, хто посміхається, завжди щасливий.

― Нехай моїм капелюхом стане червоний, ― вигукнув четвертий син. ― Я завжди мріяв виділятися з натовпу, мені завжди подобалося, коли на мене звертають увагу. У червоному капелюсі мене помітять усі! Мене любитимуть жінки!

― Зелений капелюх такий оригінальний! ― зауважив п'ятий син. ― Мені здається, зелений капелюх зробить мене еталоном нової моди. Мені подобаються несподівані рішення, я беру зелений капелюх!

― Ви розібрали всі капелюхи, ― мовив шостий син. ― Мені залишається тільки взяти синій. Дивно, але ви звільнили мене від проблеми вибору. Я поклався на випадок й одержав те, що вибрав би й сам! Проблема вибору... ― задумався шостий син, ― треба, мабуть, над цим поміркувати.

Спадщину старого майстра було розділено між його синами. Вони дбайливо зібрали обрізки кольорового фетру, замкнули майстерню і на світанку вирушили кожний у своєму напрямку.

Минуло чимало часу, перш ніж сини старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні. Сидячи біля вогню, кожний із них розповів свою історію, і всі були вражені тим, як спадщина Майстра вплинула на його долю.

Син, який узяв собі Білий капелюх, став поважною людиною, посів високий пост радника в одній могутній країні, став чітким, послідовним і незворушним. Розповідаючи історію свого життя, він перелічував факти й події, опускаючи свої переживання. Брати дивувалися таким змінам, але слухали з великою повагою.

Володар Чорного капелюха став дотепним і в'їдливим. Розповідаючи про людей, з якими його звела доля, він влучно описував їхні слабкі сторони й недоліки, створюючи гротескові портрети. Здавалося, він живе в країні дріб'язкових і тупуватих людей, хоча було відомо, що мешканці міста, у якому оселився другий син майстра, були гідними громадянами. Отже, і цей син Капелюшника зробив непогану кар'єру, тому що вмів заздалегідь попереджувати місцевого бургомістра про помилкові рішення.

Жовтий капелюх зробив третього сина оптимістом. Виявилося, що він живе в найкращому місті, жителі якого ― чудові люди. Він радіє сонцю, вирощує квіти й займається благодійництвом.

Поки брати розповідали свої історії, один із них час від часу нетерпляче підхоплювався, то радісно аплодуючи, то в розпачі заламуючи руки, то роздратовано кидаючи свій Червоний капелюх. Брати спостерігали за ним із цікавістю, адже не кожен так емоційно реагує на життєві пригоди. Виявилося, що четвертий син Капелюшника став актором, сценічне ім'я якого всім п'ятьом було добре відоме! Хазяїн Червоного капелюха був актором без амплуа! Завдяки його емоційності й чутливості він геніально грав і драматичні, і комічні, й трагічні ролі. Як і хотів, він став дуже знаменитим. Але ― от лихо! ― у звичайному житті йому так і не вдалося навчитися стримувати свої почуття...

Коли черга розповідати дійшла до п'ятого сина Старого Майстра, той розклав на столі фотографії. Брати побачили його в товаристві знаменитих людей. Ось йому потискує руку президент найсильнішої держави, ось дає інтерв'ю знаменитому журналістові, а тут бере участь у відкритті своєї виставки…Хазяїн Зеленого капелюха був знаменитий, але скромний. Він прекрасно малював, складав вірші й писав музику. До всього, за що б не брався, він підходив по-своєму, нетрадиційно. Він мав чимало винаходів у різних галузях. Найбільші фірми запрошували його консультантом, його ідеї принесли успіх багатьом людям.

Останній із синів Капелюшника зняв свій Синій капелюх, і всі брати побачили, скільки мудрості й любові випромінюють його очі. Він став Учителем, багато хто звертався до нього за порадою, а король довірив йому виховувати спадкоємця...

Сини старого Майстра зрозуміли, яку дивовижну спадщину залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх, адже він вже багато чого навчив, і приміряти капелюхи іншого кольору. Так брати розвинули в собі нові якості, що дозволило їм стати щасливими.

З тих пір минуло багато, а може, і небагато часу, але різнокольорові капелюхи живуть серед людей і дозволяють себе одягати тим, хто прагне навчитися чогось нового...

Отже:

  • Білий капелюх: інформація.

  • Жовтий капелюх: логічний позитив.

  • Чорний капелюх: критика.

  • Червоний капелюх: почуття та інтуїція.

  • Зелений капелюх: креативність.

  • Синій капелюх: організація процесу.

КОРИСНА ПРИМІРКА
Схема роботи з капелюхами

    Психолог може використовувати притчу для розгляду конфліктної ситуації, для вивчення проявів афективних станів підлітків. Якщо попросити учасника послідовно приміряти всі капелюхи, то він зможе подивитись на проблему, що виникла з різних боків. Звичайно, примірка капелюхів підійде і до інших гострих ситуації. Вона корисна в груповій роботі, коли потрібно знайти спільне рішення вислухавши різні точки зору. Так у дітей формується вміння обєктивно сприймати оточуючий світ, моделювати ситуації і прогнозувати їх розвиток.

    Білий капелюх

    Психолог просить учасника одягнути білий капелюх і викласти тільки факти, послідовність подій в конфліктній ситуації. Причому підлітка потрібно зупинити, якщо він почне давати оцінку події, описувати свої відчуття: «Зараз на тобі білий капелюх, ти зможеш дати оцінку, коли одягнеш червоний!»

Інформацію, отриману при допомозі білого капелюха, потрібно записати або подати у вигляді наступної схеми подій.

Спочатку....Потім ….Після цього....І тоді….І на кінець....

Коли вихованець підтвердить, що з його слів перебіг подій записаний (переказаний) правильно, можна знімати білий капелюх і одягати чорний.

    Чорний капелюх

«Тепер на тобі - чорний капелюх. Будь-ласка, розкажи, що для тебе найнеприємніше в цій ситуації. Спробуй подивитись в майбутнє і сказати, які негативні наслідки тебе можуть після цього очікувати. Що найстрашніше може відбутися?

Приблизно такі запитання можна задавати вихованцю поки на ньому чорний капелюх.

    Уважно вислуховуючи психолог складає список негативних наслідків, після чого підсумовує: « Отже, завдяки чорному капелюху, ми дізнались, що найнеприємніше для тебе в цій ситуації – це…. Крім цього через те, що це сталося може трапитись то-то …. Це дуже важлива інформація. Будемо мати її на увазі. Тепер можна зняти чорний капелюх і одягнути червоний.

    Червоний капелюх

    Дорослий продовжує розмову «В червоному капелюсі говорять тільки про почуття. Що ти відчував, коли все відбувалося?» (Потрібно зауважити, що не всі діти зможуть зразу сформулювати свої відчуття. Їм потрібна допомога дорослого. В цьому випадку допоможе схема, отримана при допомозі білого капелюха.)

Юнак розглядає схему, а дорослий розпитує його про почуття, які він відчував в мікро подіях, а потім в ситуації в цілому.

При цьому, якщо вихованцю не вистачає словникового запасу для опису своїх відчуттів, необхідно йому допомогти в формулюванні, а також потрібно назвати, почуття, що обговорюються, загальноприйнятими термінами. Наприклад: « Те, про що ти говориш розповідаєш, схоже на почуття цікавості ( чи образи, страху, сорому, задоволення). Зазвичай, коли люди відчувають цікавість, роблять те-то, те-то, домагаються того …» Таким чином, червоний капелюх допомагає не тільки проговорити почуття, але і розшити розуміння вихованцем емоцій і почуттів.

Робота з червоним капелюхом завершується після відповіді юнака на запитання психолога: «Коли все закінчилося, що ти відчув?»

    Жовтий капелюх

    Психолог звертається до виховання:«Ти розповів про те, що відбулося при допомозі білого капелюха. Ти згадав про найнеприємніше речі і передбачив негативні наслідки з допомогою чорного капелюха. Червоний капелюх допоміг тобі усвідомити свої відчуття. Але у будь-якої події завжди є позитивні сторони. Тепер на тобі жовтий капелюх, він допоможе тобі подивитись на цю ситуацію з позитивного боку. Отже, що хорошого в тому, що відбулося?»

    Коли вихованець знаходиться в стані конфлікту, йому дуже складно одягти жовтий капелюх. Але правила гри є правила гри. Тут завдання психолога допомогти вихованцю знайти позитивне в ситуації, що склалася.

    Звершується робота з жовтим капелюхом підсумком психолога: «Виходить, що не буває ситуацій тільки поганих і тільки хороших. Навіть, коли довкола темно, потрібно згадати про жовтий капелюх і швидко його одягнути. І тоді ти побачиш, що в будь – якій ситуації є щось хороше. Вміння бачити це – дуже хороша якість. Це означає, що ми одягаємо так звані «рожеві окуляри». Ми одягаємо жовтий капелюх і вчимо свій розум і душу бачити хороше».

    Зелений капелюх

    Тепер корисно одягнути зелений капелюх творчості. В цьому випадку психолог може запропонувати вихованцю намалювати ситуацію, придумати про неї частівку чи невеликий вірш, тобто творчо відобразити ситуацію.

Психолог підсумовує: «Подивись, тільки ти одягнув зелений капелюх, так у тебе зявились творчі здібності. Навіть неприємність може викликати натхнення. Головне не втрачати почуття гумору і не забувати про зелений капелюх.»

    Синій капелюх

    Останній капелюх – синій. “Ми з тобою приміряли майже всі капелюхи. Поки ми це робили і твій, і мій стан змінилися. Ми розглянули ситуацію з різних боків, побачили в ній і погані, і хороші миті. Чи знаєш ти, що мудрі люди називають складні ситуації життєвими уроками? Так-так, кожна ситуація нас чомусь навчає. Тепер ти одягнеш синій капелюх і він допоможе тобі дізнатися який життєвий урок подала тобі ця ситуація і чому для твого життя буде важливий цей досвід.»

Завдання психолога допомогти вихованцю виділити суть життєвого досвіду. Наприклад, є ситуації, які навчають терпінню, співчуттю, вчать нас не зневірятися, вчать дисципліні, відповідальності, вміти за себе постояти. Визначивши в чому життєвий урок, важливо проговорити з вихованцем в яких життєвих ситуаціях йому буде необхідний цей досвід.

«Отже, ми використали подарунок старого Капелюшника. Погодься, це було не просто. Але тепер ми з тобою знаємо, що будь-яку подію потрібно розглядати з різних боків. І тільки тоді можна взяти з неї користь, життєвий урок. Так розумні люди пізнають життя. А тепер скажи будь-ласка, якщо б ми не приміряли капелюхи, то до чого б зараз прийшли?»

    Послідовність примірки

    В першу чергу ми завжди одягаємо білий.

    Останнім має бути – синій.

    Після чорного завжди має бути жовтий.

    А в іншому послідовність примірки капелюхів диктує сама ситуація.

Після ознайомлення з методом роботи психологи отримують різні ситуації із шкільного життя учнів i пророблюють їх за допомогою методу 6 капелюхів.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток особистості на всіх вікових етапах життя»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.