Плоскостопість у дітей дошкільного та шкільного віку, її корекція засобами лікувальної фізкультури

Опис документу:
Плоскостопість у дітей дошкільного та шкільного віку та її корекція засобами лікувальної фізкультури.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Плоскостопість у дітей дошкільного та шкільного віку, її корекція засобами лікувальної фізкультури

Анатомо-фізіологічні особливості стопи

Стопа є складним багатосуглобовим апа­ратом, функціонально пов'язаним із усією системою опорно-рухового апарату.

Склад­ність й індивідуальні відмінності будови сто­пи залежать від великої кількості кісток стопи й утворених ними зчленувань, а також від ар­хітектоніки зв'язкового апарату, який забезпе­чує у сполученні з м'язами надійну стійкість і витривалість стопи до ваги всього тіла й на­вантажень, які припадають на нього.

Стопа людини складається з 26 міцно з'єднаних між собою кісток, які утворюють малорухливі суглоби. Весь скелет стопи по­діляють на три частини: задню, або проксимальну, - заплесно; середню — плесно; передню, або дистальну, — фаланги пальців..

Пальці стопи складаються з 14 фаланг: перший палець - з двох, інші - з трьох. Пальці з'єднуються з передніми кінцями плеснових кіс­ток своїми основними фалангами.

Зчленовуються кістки стопи між со­бою попарно або групами, внаслідок чого утворюється ряд суглобів,які частково ізольовані, а частково сполу­чаються між собою

.Рухи стопи та її відділів здійсню­ються групою м'язів, які переходять із гомілки на стопу, і численними м'язами в самій стопі.

Головною особливістю стопи людини є її дугова конструкція (склепінність), визначена формою та взаєморозташуванням кісток заплесна.

Нормальною стопою вважають та­ку, при якій площина опори займає 35-54 % загальної площини стопи. Ця форма має два добре виражених склепіння - зовнішнє і внутрішнє.

Зовнішнє склепіння несе на собі основну масу тіла, внутрішнє виконує роль амортизатора Склепіння діє як пружина, пом'якшує поштовхи тіла під час ходіння.

Під плоскою стопою звичайно розуміють сплющення поздовжньо-то склепіння стопи.

Прояви плоскостопості різні й залежать від ступеня та характеру її розвитку (швидкий чи повільний), віку, професії тощо. Тяжкі форми плоскостопості потребують тривалого лікування.

Розрізняють вроджену й набуту плоскостопість.

Вроджена спостерігається рідко. Виникає від ембріонального розвитку, іноді поєднується з іншими дефектами. Набута плоскостопість може мати одну із трьох форм: травматич­ну, паралітичну і статичну.

Паралітична плоска стопа розвивається внаслідок паралічу м'я­зів, які підтримують склепіння стопи: зв'язково-сумковий і кістковий апарати не витримують постійного навантаження тіла, що призводить до сплющення склепінь стопи.

З усіх видів набутої плоскостопості статична привертає найбіль­шу увагу, тому що вона найчастіше спричиняє болісні відчуття, а іноді призводить до зниження працездатності.

Основною причиною цього виду плоскостопості є хронічне перевантаження стоп, поєднання з неспроможністю м'язового апарату.

Певний вплив на форму стопи має її положення під час ходьби. Тому потрібно привчати дітей під час ходіння ставити ноги нешироко, із більш паралельним положен­ням стопи. Під час стояння треба рівномірно розподіляти масу тіла на ліву і праву ногу.

Клінічно розрізняють три ступені плоскостопості.

  • І ступеня= сплющення внутрішнього поздовжнього склепіння помітне тільки при навантаженні: воно швидко зникає в сидячому або лежачому положенні.

  • II ступеня=біль більш постійний, він по­силюються під час ходіння і стояння, особливо наприкінці дня; після відпочинку - стихає.

  • Ш ступінь відрізняється різко виявленою деформацією стопи і фіксацією її в шкідливому положенні. Площа опор­ної поверхні стопи значно більша, ніж у здорових людей. Стопа разом із п'ятою повернута назовні. Поперечне склепіння різко сплющене.

Профілактика

Профілактику плоскостопості треба починати з перших років жит­тя дитини. Вона має полягати у ви­робленні правильної ходи, тренуван­ні витривалості до довгого ходіння, у гігієні рухів взагалі.

У режим дня ді­тей для запобігання плоскостопості обов'язково треба включити заняття ранковою гігієнічною гімнасти­кою.

Виконуючи комплекс фізичних вправ, дитина зміцнює різні м'язові групи кінцівок, у тому числі м'язи, які беруть активну участь у підтри­манні нормальної висоти склепіння стопи. Для зміцнення склепіння стопи й утримання його в трохи піднятому положенні дитина мусить згинати пальці стопи, повертати її всередину, а також наближати носок однієї ноги до другої. Щоб діти молодшого віку краще виконували гімнастичні вправи, ос­таннім потрібно виконувати наступні вправи приведення стіп - «підгрібати пісок ногами», ходіння на зовнішньо­му краю стопи - «клишоногий ведме­дик», підтягування килимка пальцями ніг - «гусінь» і т. ін.

Одну або дві із згаданих вправ ди­тина мусить виконувати 2-3 рази на день, повторюючи 10-12 разів. Коли намічається плос­костопість, дітям рекомен­дуються для зміцнення і поглиблення склепіння сто­пи такі вправи, як лазіння по канату й жердині, ходін­ня по колоді.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ХІМІЇ залишилося:
0
4
міс.
1
7
дн.
1
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!