Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Підготовка та складання ЗНО. Як подолати стрес?

Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
700 грн
190 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №NB489485
За публікацію цієї методичної розробки Гетьман Ю. О. отримав(ла) свідоцтво №NB489485
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Гетьман Юрій Олексійович

соціальний педагог

Охтирська гімназія Охтирської міської ради Сумської області

Тема «Підготовка та складання ЗНО. Як подолати стрес?»

Мета:

  • ознайомити учнів із механізмом виникнення та перебігу стресу;

  • допомогти випускникам виробити уміння послабити стресові переживання;

  • формувати навички подолання негативних емоційних станів;

  • виховувати самоконтроль.

Цільова група: учні 11 класу.

Форма проведення: виховна година з елементами тренінгу.

Хід виховної години

І. Організаційний момент

ІІ. Вступне слово соціального педагога

Зміни ставлення до речей, що хвилюють тебе —

і ти убезпечиш себе від них.

Марк Аврелій

Незважаючи на те, що тестування проходить не перший раз, ви всі ознайомлені з порядком його проходження і завданнями попередніх років але під впливом стресу починаєте хвилюватися й розгублюватися, забуваючи вивчений матеріал, допускають більше помилок. Тому важливо навчитися володіти собою у складній і стресовій ситуації, ефективно протидіяти стресорам, напередодні та під час складання тестів ЗНО.

Сьогодні ми з вами зібралися, щоб розглянути питання «Що ж таке стрес, як ми його переживаємо, і як його подолати».

Очікування «Вхідний квиток»(5хв.)

Учні отримують кольоровий стікер — вхідний квиток, на якому записують свої очікування від заняття.

Що ви знаєте про стрес?

Стрес— це сукупність захисних фізіологічних реакцій, що виникають в організмі людини у відповідь на вплив різних несприятливих факторів

(стресорів). Наймогутнішим джерелом стресу є негативні емоції і почуття.

Стресорами, тобто факторами, які викликають стрес, можуть бути

різноманітні життєві ситуації: виступ перед незнайомою аудиторією, відвідування стоматолога, участь у конкурсі тощо. Для більшості випускників школи стресором завжди були випускні іспити, а в останні роки — зовнішнє незалежне оцінювання.

Під час стресу виділяються гормони, змінюється режим роботи багатьох органів і систем організму (ритм серця, частота пульсу тощо). Стресова реакція має різний прояв у різних людей: активна - зростає ефективність діяльності, пасивна - ефективність діяльності різко зменшується. Пропоную вам прослухати притчу «Про каву».

« Приходить до батька молода дівчина і говорить — Батько, я втомилася, у мене таке важке життя, такі труднощі і проблеми, я увесь час пливу проти течії, у мене немає більше сил… Що мені робити?

Батько замість відповіді поставив на вогонь 3 однакових каструлі з водою, в одну кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву і яйце і налив в чашку кави з каструлі.

Що змінилося? — запитав він свою дочку.

Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді — відповіла вона.

Ні, доню, це лише поверхневий погляд на речі. Подивися — тверда морква, побувавши в окропі, стала м’якою і податливою. Крихке і рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однакових несприятливих обставин — окропу. Так і люди — сильні зовні можуть розклеїтися і стати слабаками там, де крихкі і ніжні лише затвердіють і зміцніють…

А кава? — запитала дочка

О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому середовищі і змінили його — перетворили окріп на прекрасний ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставини, — вони змінюють самі обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання із стресової ситуації…»

Які висновки ви зробили?

Підготовка й здача ЗНО – це значний стрес для випускника. Вам необхідно вміти швидко мобілізувати зусилля і боротися зі стресами. Способи підвищення стресостійкості людського організму умовно можна розділити на три групи:

  • Перша група - включає способи, що використовують фізичні фактори впливу - це фізичні вправи для підвищення тонусу організму.

  • Друга група - аутогенне тренування.

  • Третя група способів підвищення загальної стійкості організму зв'язана із вживанням біологічно активних речовин та медичних препаратів, але слід спочатку проконсультуватися з лікарем.

Тож пропоную вам сьогодні на нашому занятті зробити прості, але ефективні вправи для того, щоб навчитись контролювати свій емоційний стан у стресовій ситуації, зняти емоційну розгубленість, використовувати ефективні способи подолання стресів.

Вправа «Ритмічне дихання»

Помітивши, що ви починаєте хвилюватися, напружуватися, тривожитися, починайте дихати за таким принципом: вдихаючи, рахуйте до трьох, видихаючи, також рахуйте до трьох. Потім спробуйте зробити видих іще тривалішим:  видихаючи, рахуйте до п’яти, до семи тощо.

Вправа  «Рахунок»

 Цю вправу можна робити в будь-якому місці. Потрібно сісти зручніше, скласти руки на колінах, поставити ноги на землю й знайти очима предмет, на якому можна зосередити свою увагу.

  1. Почніть рахувати від 10 до 1, на кожному рахунку роблячи вдих і повільний видих. (Видих має бути помітно довше вдиху.)

  2. Заплющіть очі. Знову порахуйте від 10 до 1, затримуючи подих на кожному рахунку. Повільно видихайте, уявляючи, як з кожним видихом зменшується й нарешті зникає напруження.

  3. Не розплющуючи очі, рахуйте від 10 до 1. Цього разу уявіть, що видихуване вами повітря пофарбоване в теплі пастельні тони. З кожним видихом кольоровий туман стає густішим, перетворюється на хмари.

Вправа  «Імпульс»

Стисніть сильно кулаки, потім розслабте кисті і потрусіть ними, скинувши при цьому усю напругу, яка заважає вам.

Другий спосіб подолання стресів це аутогенні тренування.

Вправа "Місце спокою".

Мета: розслаблення, відновлення емоційної рівноваги.

Інструкція: сядьте зручно, заплющіть очі. Спокійно вдихніть і видихніть. Уявіть собі, що ви пливете на човні морем далеко від дому. Усі проблеми і турботи залишилися вдома, ви почуваєтеся вільно, на вас не тисне тягар відповідальності. Ваш човен вільно пливе на хвилях. Ви насолоджуєтеся відчуттям спокою. Ви то підіймаєтеся на хвилі, то опускаєтеся. Ви відчуваєте приємне тепло сонячних хвиль. Ви спокійні і розслаблені. Ви відчуваєте своє дихання: вдих, видих... Теплий, м'який спокій розливається по всьому тілу. Ви дедалі спокійніші, вільніші... Ваш погляд зупиняється на маленькому острові. Вас тягне туди, ви гам шукаєте спокою, захисту, задоволення. Ваш човен наближається до острова. Уже можна розрізнити рослинність, дерева, пісок. І ось ви виходите на берег. Ви лягаєте, вам тепло, розслабляєтеся... На губах у вас морська сіль... Ви дивитеся на хмаринки й відчуваєте тепло сонця. Тут ваша гавань. Насолоджуйтеся почуттям спокою, впевненості, тепла. Сюди ви зможете повернутися будь-коли. Це місце дасть вам упевненість, силу, безпечність. Попрощайтеся з цим місцем, настав час повертатися н реальність. Повільно розплющуйте очі.

Якщо для зняття стресу ви використовуєте пігулки чи розчини, варто пам’ятати, що вживати препарати можна лише порадившись із лікарем. Уважно прочитайте інструкцію, зверніть увагу на спосіб застосування та дози, побічні ефекти, протипоказання. Не варто зловживати медичними препаратами для зняття стресів, особливо у день проходження ЗНО.

Рефлексія

1. Чи відповідають виявлені результати вашим уявленням про свій

актуальний стан відносно стресостійкості?

2. Що нового для себе ви дізналися сьогодні?

І на останок я пропоную вам виконати вправу «Валіза». Перед вами на дошці зображені валіза, пральна машина та кошик. Кожному учаснику пропонується розподілити «знання і навички, що вони отримали під час заняття», за принципом:

  • якщо учасник не отримав ніякої цінної для себе інформації або йому

було нецікаво – стікер « відправляють» до корзини для сміття;

  • якщо є нові знання, але їх треба ще раз «прокрутити» - до пральної машини;

- якщо отримані знання нові та корисні – до валізи, щоб забрати з собою та втілювати в життя.

Підведення підсумків .Дослідник стресу Ганс Сельє вважає, що «Стрес — це не те, що з вами трапилося, а те, як ви на це реагуєте», тому стрес додає нам життєвого тонусу і відточує навички боротьби з неприємностями. Уникнути стресів у житті неможливо, але вміння мобілізувати зусилля, зняти емоційну розгубленість допоможе вам виходити переможцем у будь-якій стресовій ситуації і насамперед ефективно підготуватися і скласти ЗНО.

Не буває прийомів, які були б ефективними абсолютно для всіх. Комусь легше нормалізувати свій психологічний стан шляхом розслаблення м’язів, декому – шляхом рухової активності. Хтось ліпше використовує можливості уяви, а хтось – абстрактно-логічного мислення. Тому спробувавши методи психологічної саморегуляції, потрібно обрати для себе найефективніший.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. http://medicine.co.ua/porad-vid-likariv/5687-vpravy-dla-znata-stresy.html

  2. http://ru.osvita.ua/vnz/reports/psychology/28184

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Методична розробка розкриває проблему переживання стресу випускниками шкіл, напередодні та під час складання тестів ЗНО. Надмірне хвилювання та емоційної напруга призводять до того, що учні забувають навіть той матеріал, з навчальних предметів, що й знали, тож їм потрібно навчитись контролювати свій емоційний стан в стресовій ситуації, зняти емоційну розгубленість, використовувати ефективні способи подолання стресів.
  • Додано
    26.02.2018
  • Розділ
    Зовнішнє незалежне оцінювання
  • Клас
    11 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    1074
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    2
  • Номер матеріала
    NB489485
  • Вподобань
    0
Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
2700 грн
390 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №NB489485
За публікацію цієї методичної розробки Гетьман Ю. О. отримав(ла) свідоцтво №NB489485
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти