До ЗНО з ХІМІЇ залишилося:
0
6
міс.
3
0
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Модельні портрети (Збірник інтерактивних вправ)

Опис документу:
У пропонованому збірнику вміщено інтерактивні вправи з хімії, біології та екології, які несуть розвиваючий характер для учнів при вивченні природничих наук. Матеріал цього видання призначений для використання вчителями хімії, біології та екології, які прагнуть творчості у своїй роботі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

1

Торчинська селищна рада

Луцького району Волинської області

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня села Садів

Кондратюк В.М., Мелех В.О.

Модельні портрети

Збірник інтерактивних вправ

2019

Схвалено і затверджено методичною радою загальноосвітньої школи І - ІІІ ступеня села Садів Луцького району Волинської області. Протокол № 3 від 24.01.2019 року

У пропонованому збірнику вміщено інтерактивні вправи з хімії, біології та екології, які несуть розвиваючий характер для учнів при вивченні природничих наук.

Матеріал цього видання призначений для використання вчителями хімії, біології та екології, які прагнуть творчості у своїй роботі.

Кондратюк Валентина Миколаївна , вчитель хімії загальноосвітньої школи І - ІІІ ступеня села Садів Луцького району Волинської області

Мелех Віта Олександрівна, вчитель біології і екології загальноосвітньої школи І - ІІІ ступеня села Садів Луцького району Волинської області

Модельні портрети. Збірник інтерактивних вправ / В.М. Кондратюк, В.О. Мелех - Садів: 2019. – 29с.

З М І С Т

ВСТУП 4

  1. МОДЕЛЬНІ ПОРТРЕТИ У ВИГЛЯДІ СМАЙЛИКІВ 6

    1. Модельні «портрети» речовин і сумішей 6

    2. Модельні «портрети» речовин 8

    3. Модельні «портрети» хімічних елементів 9

    4. Модельні «портрети» неорганічних речовин 11

    5. Модельні «портрети» органічних речовин 13

    6. Модельні «портрети» водоростей 15

    7. Модельні «портрети» вищих спорових рослин 16

    8. Модельні «портрети» лишайників і грибів 17

    9. Модельні «портрети» тварин 18

    10. Модельні «портрети» грибів 19

    11. Модельні «портрети» голонасінних 20

    12. Модельні «портрети» покритонасінних 21

  2. ВПІЗНАЙ РЕЧОВИНУ 22

  3. ЧЕТВЕРТИЙ ЗАЙВИЙ 24

  4. ХТО ЗАЙВИЙ 26

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 29

В С Т У П

Для розвитку творчих здібностей учнів, їх поступового залучення до самостійної пізнавальної діяльності, забезпечення співпраці між учнями і вчителями традиційного уроку недостатньо, тому на допомогу вчителя приходять нові форми роботи. Вирішення завдань української системи освіти – створення умов для розвитку і саморозвитку кожної особистості як громадянина – потребує також серйозних психологічних інноваційних технологій, орієнтованих на особистість учня, які дають змогу створити умову творчого зростання вчителя і розвитку учня.

Актуальність роботи. У зв’язку зі збільшенням розумового навантаження на уроках практикуються методичні прийоми, що підтримують у школярів інтерес до навчання, бажання вивчати хімію, біологію і екологію, стимулюють їхню активність.

Спостереження підтверджують, що проведення нетрадиційних форм роботи на уроках вимагає нетрадиційної ерудиції, педагогічної майстерності. Вони сприяють узагальнювати програмовий матеріал.

Новизна роботи: розробка і використання завдань «Модельні портрети», «Впізнай речовину», «Четвертий зайвий», «Хто зайвий» проводиться в нашій школі вперше.

У збірнику розроблені навчальні завдання для розвитку дослідницьких умінь учнів з різних тем при вивченні природничих наук.

Навчальні завдання містять:

  • Відповідність завдань віку учнів і рівню їх компетентностей (мають бути у “ зоні найближчого розвитку ” ).

  • Зрозуміле формулювання завдання, усвідомлення учнями правил виконання дій .

  • Спрямованість не тільки на освоєння учнями запропонованого алгоритму, а й пошуку власного шляху розв'язання.

  • Актуальність та інтерес для учнів.

Навчальні завдання виконують такі функції: мотиваційну, розвивальну,інформаційну, контролюючо-оцінювальну і рефлексивну

Завдання спрямовані на формування базових умінь учнів:

  • Порівнювати

  • Аналізувати і коригувати твердження

  • Класифікувати (розподіляти об'єкти чи процеси за запропонованими чи власними критеріями)

  • Доводити і аргументувати

Як показує досвід, робота над такими завданнями тренує увагу і витримку, розвиває мислення, збагачує пам'ять, поглиблює знання. А використання інтерактивних завдань таких типів допомагає вчителю зробити уроки хімії, біології та екології різноманітними і цікавими.

1. МОДЕЛЬНІ ПОРТРЕТИ У ВИГЛЯДІ СМАЙЛИКІВ

1.1. Модельні «портрети» речовин і сумішей (7 клас)

А. Каблучка, папір, азот, вода, золото.

1. Виберіть з даного переліку речовини (запишіть у квадрат) і тіла (запишіть у круг)

2. Визначення агрегатного стану

3. Чи проводять електричний струм

Полотно 64

4. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якій з речовин чи тіл відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається належністю назв термінів до речовин чи тіл, форма рота – агрегатним станом, колір очей – здатністю проводити струм.

Полотно 94

Полотно 102

Полотно 118

Полотно 110

В. Сірка кисень, молоко, повітря, мінеральна вода, золото.

  1. Виберіть з даного переліку чисті речовини (запишіть у квадрат) і суміші (запишіть у круг)

2. Визначення агрегатного стану

3. Чи мають забарвлення

4. Чи проводять електричний струм

Полотно 76

5. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якій з речовин відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається належністю назв термінів до чистих речовин чи сумішей, форма рота – агрегатним станом, колір очей – наявністю забарвлення, форма брів – здатністю проводити струм.

Полотно 190

Полотно 191

Полотно 192

Полотно 193

  1. А портрет шостої речовини намалюйте самі.

1.2. Модельні «портрети» речовин ( 7 клас)

А. Сода, крейда, кухонна сіль, олія, цукор

1.Визначення розчинності у воді

2. Визначення кольору

3. Наявність скляного блиску

4. Визначення температури плавлення

5. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якій з речовин відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається розчинністю у воді, форма рота – забарвленням, колір очей – наявністю скляного блиску, форма брів – температурою плавлення

Полотно 262

Полотно 263

Полотно 264

Полотно 265

1.3. Модельні «портрети» хімічних елементів (8клас)

А. S H O Al Hg I

1. Визначення, які хімічні елементи належать до металічних , а які – до неметалічних

2. Визначення, з якої літери починаються назви елементів

3.Визначення кількості електронів у атомах даних елементів

4. Визначення відносної атомної маси елементів

5. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якому з елементів відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається властивостями , форма рота – першою літерою назви елемента, колір очей – кількістю електронів у атомі, форма брів – відносною атомною масою атома елемента

Полотно 332

Полотно 333

Полотно 334

6. А портрет шостого елемента намалюйте самі.

Б. N H O Fe Al C

1. Визначення будови простих речовин, утворених даними елементами

2. Визначення поширення елементів в природі

3.Визначення розташування елементів у періодах

4. Визначення розташування елементів у групах

5. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якому з елементів відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається будовою їх простих речовин , форма рота – поширенням у природі, колір очей – розташуванням у періоді, форма брів – розташуванням у групі.

Полотно 375

Полотно 377

Полотно 378

Полотно 390

  1. А портрет шостого елемента намалюйте самі.

1.4. Модельні «портрети» неорганічних речовин (9клас)

А. Магній гідрогенкарбонат, купрум гіроксид, натрій йодид,

магній хлорид, барій сульфат, калій гідроксид

1. Визначення електролітів і неелектролітів

2. Визначення основ і солей

3.Визначення кількості елементів у сполуках

4. Визначення ступеня окиснення металічного елемента

5. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якій з речовин відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається розподілом сполук на електроліти і неелектроліти, форма рота – класом неорганічних сполук, колір очей – кількістю елементів у сполуках, форма брів – ступенем окиснення металічного елемента.

Полотно 425

Полотно 426

Полотно 427

Полотно 428

  1. А портрет шостої речовини намалюйте самі.

Б. Ag3PO4 H2SiO3 HCl BaSO4 HNO3 MgCl2

1. Визначення кислот і солей

2. Визначення електролітів і неелектролітів:

3.Визначення кількісного складу сполук

4. Визначення ступеня окиснення металічного елемента

5.Створення модельних портретів.Тепер визначте, якій з речовин відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається групою речовин (солі/кислоти), форма рота – електроліт чи неелектроліт , колір очей – кількісним складом сполук, форма брів – ступенем окиснення металічного елемента.

Полотно 556

Полотно 561

Полотно 565

Полотно 566

6. А портрет шостого елемента намалюйте самі

1.5. Модельні «портрети» органічних речовин (10клас)

А. Етанол Гліцерол Етин Фенол Пропанова кислота Бензен

1. Визначення атомів Карбону у сполуках

2. Визначення наявності гідроксильної групи

3.Визначення розчинності у воді

4. Визначення агрегатного стану речовин

5.Визначення хімічних властивостей речовин

6. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якій з речовин відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається кількістю атомів Карбону, форма рота – наявністю гідроксильної групи, колір очей – розчинністю у воді, форма брів – агрегатним станом речовин,а колір носа – їх хімічними властивостями.

Полотно 21647

Полотно 21648

Полотно 21649

7.А портрет шостої речовини намалюйте самі

Б. С5Н12 С6Н10 С4Н8 С8Н18 С9Н20 С7Н14

1. Визначення насичених і ненасичених вуглеводнів:

2. Визначення кількості атомів Карбону:

3.Визначення кількості молекул води, що утвориться в результаті згоряння 1 моль даного вуглеводню

4. Визначення кількості ізомерів кожного вуглеводню

5. Створення модельних портретів.Тепер визначте, якому з вуглеводнів відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається класифікацією вуглеводнів, форма рота – кількістю атомів Карбону, колір очей – кількістю молекул води, що утвориться в результаті згоряння 1 моль даного вуглеводню, форма брів – кількістю ізомерів кожного вуглеводню

Полотно 21796

Полотно 21797

Полотно 21802

Полотно 21804

6. А портрет шостого вуглеводню намалюйте самі.

1.6. Модельні «портрети» водоростей (6клас)

Хламідомонада, спірогіра, плеврокок,

макроцистіс, церамій червоний

1. Визначення будови тіла організмів:

2. Визначення екологічної групи:

3.Визначення кількості видів

4. Визначення кількості поколінь, що чергуються у життєвому циклі

5. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якій з водоростей відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається будовою тіла, форма рота – екологічною групою, колір очей – кількістю видів, форма брів – життєвим циклом

Полотно 21884

Полотно 21885

Полотно 21886

Полотно 21887

    1. Модельні «портрети» вищих спорових рослин (6клас)

Зозулин льон, хвощ польовий, щитник чоловічий,

мох сфагнум, плавун булавовидний

1. Визначення переваги у життєвому циклі:

2. Визначення середовища життя:

3.Визначення наявності мертвих клітин в будові тіла

4. Визначення форми спорофіту

5. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якій з вищих спорових рослин відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається перевагою у життєвому циклі, форма рота – середовище життя, колір очей – наявністю мертвих клітин, форма брів – формою спорофіту

Полотно 21955

Полотно 21957

Полотно 21958

    1. Модельні «портрети» лишайників і грибів (6клас)

Центрарія ісландська, алекторія, паргелія,

опеньок липовий, ріжки

1. Визначення основного способу розмноження:

2. Визначення форми слані

3.Як їжу вживають :

4. Визначення типу живлення:

5. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якому з лишайників і грибів відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається способом розмноження, форма рота – формою слані, колір очей – типом живлення, форма брів – вживанням як їжу.

Полотно 22033

Полотно 22035

Полотно 22036

    1. Модельні «портрети» тварин у вигляді смайликів (7клас)

Євглена зелена, дельфін, ропуха, кальмар, заєць

1. Визначення середовища існування:

2. Визначення способу живлення:

3. Визначення способу розмноження:

4. Визначення типу покриву тіла:

5. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якій з тварин відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається середовищем існування , форма рота – способом живлення, колір очей – способом розмноження, форма брів – тип покриву тіла.

Полотно 22105

Полотно 22107

Полотно 22108

    1. Модельні «портрети» грибів (6клас)

Плазмодій, білий гриб, мукор, трюфель, мухомор

1. Визначення їстівних і неїстівних:

2. Визначення здатності до переміщення:

3.Визначення середовища існування:

4. Визначення способу життя (росту):

5. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якому з грибів відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури – їстівні чи неїстівні, форма рота – здатність до переміщення, колір очей – середовищем існування, форма брів – способом життя (росту)

Полотно 1212

Полотно 1214

Полотно 1215

    1. Модельні «портрети» голонасінних (6клас)

Ялина, модрина, яловець, тис, кедр

1. Визначення розташування голок у хвойних:

2. Дерево належить до

3.Визначення використання дерев:

4. Утворюють шишки чи шишкоягоди:

5. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якому з дерев відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури визначається розташуванням голок у хвойних, форма рота – однодомна чи дводомна, колір очей – використання, форма брів – утворення шишок чи шишкоягід.

Полотно 22201

Полотно 22202

    1. Модельні «портрети» покритонасінних (6клас)

Гірчиця, горобина, соя, блекота, персик, тютюн

1. Визначення трав'яних та деревних форм:

2. Визначення плоду за вмістом води:

3.Визначення кількості листкових пластин:

4. Визначення суцвіття:

5.Визначення вмісту отруйних чи поживних речовин

6. Створення модельних портретів. Тепер визначте, якій з покритонасінних рослин відповідає кожен зі смайликів. Форма фігури - трав'яні чи деревні рослини, форма рота – плодом, колір очей – кількістю листкових пластин, форма брів – суцвіттям ,а колір носа – наявністю отруйних чи поживних речовин.

Полотно 86

Полотно 22273

Полотно 22274

Полотно 22275

  1. А портрет шостої рослини намалюйте самі

2. ВПІЗНАЙ РЕЧОВИНУ (хімія, 9клас)

Визначте, якій речовині відповідає кожен зі смайликів.

А. Вода Хлоратна кислота Кальцій карбонат

Гідроген сульфід Натрій сульфат Гідроген бромід

1

2

3

4

5

6

Полотно 22412

Полотно 22413

Полотно 22414

Полотно 22415

Полотно 22416

Ознаки:

Позначки

Ознаки речовин

Забарвлення носа

Сильні електроліти

Сильні електроліти

Форма рота

Тверді за кімнатної температури

Рідини за кімнатної температури

Группа 22291

Газоподібні

Забарвлення очей

Полотно 22422

Оксигеновмісні

Полотно 22423

Не містять Оксигену

Форма

Бінарні сполуки

Брів

Не бінарні сполуки

Б. Магній нітрат Магній хлорид Магній сульфіт

Магній сульфат Магній карбонат Магній фторид

1

2

3

4

5

6

Полотно 22426

Полотно 22427

Полотно 22428

Полотно 22429

Полотно 22430

Ознаки:

Позначки

Ознаки речовин

Забарвлення носа

Розчинні у воді

Нерозчинні у воді

Форма рота

Бінарні сполуки

Не бінарні сполуки

Забарвлення очей

Полотно 22436

Безбарвні кристали

Полотно 22437

Білі порошки

Форма

Прямая соединительная линия 22304

Розкладаються при нагріванні

Брів

Не розкладаються при нагріванні

В. Натрій сульфат Амоній сульфат Аргентум сульфат

Барій сульфат Хром (ІІІ) сульфат Алюміній сульфат

1

2

3

4

5

6

Полотно 22440

Полотно 22441

Полотно 22442

Полотно 22443

Полотно 22444

Полотно 22445

Ознаки

Позначки

Ознаки речовин

Забарвлення носа

Розчинні у воді

Нерозчинні у воді

Форма рота

Використовуються в медицині

Використовуються для очищення води

Группа 22351

Інше використання

Забарвлення очей

Полотно 22450

Білого кольору

Полотно 22451

Не білого кольору

Форма

Ступінь окиснення Ме+1

Брів

Ме+2 або Ме+3

Г. Бісмут гідроксид Натрій гідроксид Барій гідроксид

Магній гідроксид Калій гідроксид Ферум (ІІІ) гідроксид

1

2

3

4

5

6

Полотно 22454

Полотно 22456

Полотно 22457

Полотно 22458

Полотно 22459

Ознаки

Позначки

Ознаки речовин

Забарвлення носа

Розчинні у воді

Нерозчинні у воді

Форма рота

Ступінь окиснення Ме+1

Ступінь окиснення Ме+2

Группа 22391

Ступінь окиснення Ме+3

Забарвлення очей

Полотно 22464

Амфотерні гідроксиди

Полотно 22465

Основи

Форма

Нетоксичні

брів

Токсичні

3. ЧЕТВЕРТИЙ - ЗАЙВИЙ (хімія, 8клас)

Визначте за яким з класифікаційних критеріїв кожен з хімічних елементів "випадає" із загального ряду:

Овал 22402Овал 22403Овал 22401Овал 22400 А. Хімічні елементи:

Класифікаційні критерії:

Блок-схема: альтернативный процесс 22405Скругленный прямоугольник 22404

Скругленный прямоугольник 22407Блок-схема: альтернативный процесс 22406

Скругленный прямоугольник 22408Блок-схема: альтернативный процесс 22409

Скругленный прямоугольник 22411Блок-схема: альтернативный процесс 22410

Б .Хімічні елементи: Алюміній Скандій Tитан Ванадій

Класифікаційні критерії:

  • d- елементи і s- елемент

  • Непарна кількість електронів і парна

  • Географічне походження назви елемента чи інше походження

  • Позначається однією літерою чи двома

В .Хімічні елементи: Фтор Фосфор Йод Хлор

Класифікаційні критерії:

  • Має ізотопи чи ні

  • Галоген чи ні

  • Утворює оксиди чи ні

  • Для простої речовини характерна сублімація чи ні

В .Хімічні елементи: Кальцій Ванадій Ферум Молібден

Класифікаційні критерії:

  • s- елементи чи р- елементи

  • Знаходиться в 4 періоді чи в 5 періоді

  • Розміщені в парній чи непарній групах

  • Входить до складу змішаного оксиду чи ні

Г.Хімічні елементи: Ве Na Mg Al

Класифікаційні критерії:

  • s- елементи чи р- елементи

  • Знаходиться в 2 періоді чи в іншому періоді

  • Має ізотопи чи ні

  • Активно реагує з водою чи ні

4. ХТО ЗАЙВИЙ (біологія, 6-7класи)

З кожним класифікаційним критерієм один об’єкт відпадає.

А.

фітофтора кладонія евернія ягель лобарія

  1. Є лишайниками

________ _________ _________ _________ _________

  1. Мають найвищий етап розвитку слані

________ ___________ ________ _________

  1. Є цінним кормом для тварин

________ _________ _________

  1. Джерело отримання спирту

__________ _________

Б.

Малина тимофіївка цибуля конвалія пирій

  1. Належать до однодольних

_______ __________ __________ _________ __________

  1. Не містять фітонцидів

__________________ _________ __________

  1. Використовують як корм для тварин

_________ _________ __________

  1. Злісний бур´ян

_________ __________

В.

картопля томат паслін баклажан череда

  1. Належать до родини Пасльонові

_________ _________ _________ __________ __________

  1. Не мають плодів різного кольору

_________ _________ _________ __________

  1. Є сільськогосподарською культурою

_________ _________ __________

  1. У народі називають «другий хліб»

_________ __________

Г.

ромашка персик айва баобаб модрина

  1. Є деревною формою

________ _________ ________ ________ _________

  1. Входить до відділу покритонасінних

________ _________ ________ _________

  1. Сільськогосподарська культура

________ _________ _________

  1. Плід кістянка

________ _________

Д.

дельфін сова гепард кішка олень

  1. Середовище існування – наземно - повітряне

________ ________ ________ _______ _________

  1. Роги не є органом захисту

________ ________ ________ _________

  1. Покрив тіла - шерсть

________ ________ _________

  1. Тварина – рекордсмен

________ _________

Е.

лисичка липа ластівка лев лосось

  1. Усі організми є гетеротрофами

_______ ________ _________ _________ _________

  1. Їх об´єднують у царство Тварини

_______ ________ _________ _________

  1. Для них характерне наземно-повітряне середовище

_______ ________ _________

  1. У нас живе тільки у теплу пору

________ _________

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Березан О. Органічна хімія / Ольга Березан. – К. : Абрис, 2000. – 304 с.

  2. Березан О.В. Хімія: тести для школярів та вступників у ВНЗ. –

Тернопіль.: Підручники і посібники, 2009. – 367.

  1. Біологія: Навч. посібник / А.О.Слюсарєв, О.В.Самсонов, В.М. Мухін та ін.; За ред. та пер. з рос. В.О.Мотузного. – 2-е вид., випр. – К.: Вища шк., 1995.

  2. Боєчко Ф.Ф. Органічна хімія / [Боєчко Ф. Ф., Найдан В. М.,

Захарчик Ю.М., Захарченко Н. М.]—К. :1999. — 320 с.

  1. Конопля Н.І., Петренко С.В., Дрель В.Ф., Лесняк Л.І. “Ботаніка: анатомія і морфологія рослин” / за ред. Коноплі Н.І. – Харків: “Шлях”, 1998.

  2. Нечитайло В.А., Кучерява Л.Ф. “Ботаніка. Вищі рослини.” – Київ: “Фітосоціоцентр”, 2000

  3. Швиденко А.Й., Данілова О.М. “Дерева і чагарники України”/ навчальний посібник. – Чернівці: “Рута”, 1994.

  4. Використання інтернет – ресурсів:

  1. https://docs.google.com/presentation/d/1M4u3a0fUH4XIkK92PUVfKUUu9ruSoQxTtuf4CgJkOGI/edit

  2. https://sites.google.com/site/distancijnevivcennahimiie/home/%D1%85%D0% %D1%82%D1%8C.jpg?attredirects=0

  3. https://sites.google.com/site/distancijnevivcennahimiie/home/articles_1481451973__original.jpg?attredirects=0

У пропонованому збірнику вміщено інтерактивні вправи з хімії, біології та екології, які несуть розвиваючий характер для учнів при вивченні природничих наук.

Матеріал цього видання призначений для використання вчителями хімії, біології та екології, які прагнуть творчості у своїй роботі.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Професійний розвиток педагогічних працівників. Як навчати дорослих ефективно? »
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн
590 грн