Зараз в ефірі:
Семінар:
«
Досягнення та перспективи розвитку дошкільної освіти в Україні
»

Методична розробка семінару-практикуму на тему: "Безпечна поведінка".

Психологія

Для кого: Дорослі

09.03.2020

245

11

0

Опис документу:
Мета психологічного практикуму: підняти актуальність даної теми в освітньому середовищі, привнести новизну і дати можливість учасникам практикуму подивитись на питання по- новому, сприяти розвитку креативності, взаємодії, отриманню нового досвіду, рефлексії та власної активності педагогів.Автор: практичний психолог Насікан С.М.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Семінар-практикум

для педагогічних працівників ЗДО на тему:

Підготувала

практичний психолог НМЦППСР

Насікан С.М.

Хід семінару-практикуму.

1.Вітання учасників семінару.(5 хв.)

Озвучування теми: «Насильство в сімї – проблема сучасності».

2.Правила роботи учасників.

3.Вправа «Знайомство»:

Пропонуємо учасникам познайомитись. Вибрати кольоровий аркуш з фразою зі скриньки навмання. Назвати своє імя, посаду і продовжити фразу:

  1. Я відчуваю щастя коли…

  2. Я хочу…

  3. Коли я думаю про зелений колір, я…

  4. Я, як і всі ми…

  5. Сонце примушує мене…

  6. По дорозі на роботу…

  7. Щастя – це…

  8. Моя професія…

  9. Весна це…

  10. Добре коли…

  11. Моя улюблена домашня тварина…

  12. Мені приносить задоволення…

  13. Я горджуся своєю роботою, коли я…

  14. Коли я мрію, я думаю про…

  15. Найчудовіше на світі – це…

  16. Я люблю себе за…

-чи було складно швидко продовжити фразу?

-чому іноді важко висловлюватися у великій групі?

- що ви відчували під час проведення вправи?

Чи легко говорити людям які є жертвами насилля?

4.Завдання семінару-практикуму в притчі про мандрівників:

«Одного разу мандрівники влаштувалися на нічліг на усипаному галькою морському березі. Раптом з небес ударив стовп світла. Мандрівники зметикували, що почують божественне одкровення, і приготувалися чекати. Через деякий час з небес пролунав голос. Голос сказав:»Наберіть гальки і покладіть в сумки. На ранок відправляйтеся в дорогу. Йдіть весь день. Увечері ви будете і радіти, і сумувати одночасно». Після цього і світло і голос зникли.

Мандрівники були розчаровані. Вони чекали важливого одкровення, вселенської правди, яка зробила б їх багатими і знаменитими, а натомість одержали завдання, значення якого не розуміли. Проте, згадуючи про небесне сяйво, вони про всяк випадок з бурчанням покидали в сумки декілька дрібних камінчиків: Мандрівники провели в дорозі весь наступний день. Увечері, укладаючись спати, вони заглянули в свої сумки. Замість гальки в них лежали алмази. Спочатку мандрівників охопила радість: вони володарі алмазів! А через мить - смуток : алмазів було так мало!»

Епіграфом до сьогоднішньої зустрічі було вибрано вірш

«вільна розмова»:

-Поговорим?

-О чем?

-О разном и о прочем.

О том, что хорошо, и хорошо не очень.

Чего-то знаешь ты.

А что-то мне известно.

-Поговорим?

-Поговорим.

Вдруг будет интересно.

5.Вправа «Асоціації». (10 хв.)

У вас на столах лежать картинки, малюнки дітей. Виберіть , будь ласка, одну з них. У вас є час 1 хв. Запишіть , будь-ласка, 3 слова асоціації до цієї картинки, чи як ця картинка відноситься до вашого життя, які асоціації виникають у вас, коли ви дивитись на картинку?

Заслуховуються відповіді учасників.

Яких асоціацій прозвучало більше? Яке слово є ключовим в темі?

6.Вправа « Картки чорна та жовта».

Зараз я попрошу вас за допомогою карток двох кольорів відповісти на 2 запитання:

_Чи виступали ви коли-небудь ініціатором насильницьких дій? (чорна картка).

-Чи піддавалися ви коли-небудь насильству з боку оточуючих, родичів?(жовта карта).

Рефлексія: підрахувати кількість чорних і жовтих карток; зробити висновок.

7.Визначення поняття насильство –

проблема багатогранна. Якщо ми звернемося до словника, то зможемо знайти безліч тлумачень слова «насильство», ось декілька з них:

  • застосування фізичної сили або інших засобів, що дають фізичну перевагу (наприклад, зброї), з метою спричинення болю, нанесення травм, пошкоджень або смерті;

  • примусова дія на кого-небудь, порушення особистої недоторканності;

  • утиск, зловживання владою, беззаконне застосування сили.

Практично всі ми маємо певне відношення до насильства в тій або іншій формі. У центрі проблеми, яку ми досліджуватимемо на нашому семінарі, буде дитина,

яка є представником мало захищеної частини нашого суспільства. проблема,

над якою ми сьогодні працюватимемо – як ми можемо допомогти дітям, які піддалися насильницьким діям з боку дорослих.

(ведучий вивішує на мольберті в центрі картинку дитини

І навколо всі складові мети:

  • забезпечити учасників необхідними теоретичними знаннями про проблему насильства в сімї, про види насильства над дітьми;

  • ознайомити педагогів з ознаками, які вказують на те, що над дитиною було здійснене насильство;

  • виробити алгоритм дій педагога у разі виявлення явних ознак насильницького поводження з дитиною;

  • навчити педагогів виявляти дітей і сімї, які знаходяться в складних життєвих обставинах;

  • розглянути прийоми просвітницької роботи педагога по профілактиці насильства з дітьми і батьками.

8. Вправа «Мозковий штурм» (20 хв.) робота в групах – 4 групи.

Учасники об’єднуються в групи за кольорами вибраних аркушів із запитаннями.

Кожна група обговорює і записує можливі прояви насильства над дитиною в сімї:

  • фізичне насильство нанесення дитині батьками або особами, що їх замінюють, вихователями або іншими якими-небудь особами фізичних травм, різних тілесних пошкоджень, які заподіюють збиток здоров’ю дитини, порушують її розвиток і позбавляють життя.

  • Сексуальне насильство – використовування дитини для задоволення сексуальних проблем або отримання вигоди.

  • Економічне насильство – неувага до основних потреб дитини в їжі, одязі, медичному обслуговуванні, нагляді.

  • Психічне\емоційне – постійна або періодична словесна образа дитини, загрози з боку батьків, опікунів, вчителів, вихователів, приниження її людської гідності, звинувачення її в тому, в чому вона не винувата, демонстрація нелюбові, неприязні до дитини.

Фізичне насильство

Фізичне насильство

Зовнішні ознаки

Поведінка, що дозволяє запідозрити насильство

Сексуальне насильство

Сексуальне насильство

Зовнішні ознаки

Поведінка, що дозволяє запідозрити насильство

Економічне

насильство

Економічне

насильство

Зовнішні ознаки

Поведінка, що дозволяє запідозрити насильство

Психічне\емоційне

насильство

Психічне\емоційне

насильство

Зовнішні ознаки

Поведінка, що дозволяє запідозрити насильство

Групи зачитують свої відповіді.

9. Робота в парах. Алгоритм дії вихователя дошкільної освітньої установи у разі виявлення явних ознак насильницького поводження з дитиною в сімї.

Попрацюйте в парах . Прочитайте надруковані пропозиції дій педагогічного працівника у разі виявлення явних ознак насильницького поводження з дитиною та складіть алгоритм дій вихователя дошкільної установи, встановивши порядок виконання.

  1. У разі виявлення явних ознак насильницького поводження з дитиною вихователь повинен негайно повідомити керівника дошкільної освітньої установи про виявлений випадок.

  2. Про виявлений факт жорстокого поводження з дитиною повідомляють інспектора по охороні дитинства, службу у справах неповнолітніх;

  3. Сумісно з інспектором по охороні дитинства, вихователь відвідує сімю.

  4. Дитину і сімю ставлять на облік в дошкільній установі, як сімю, яка знаходиться в складних життєвих обставинах.

  5. Після з’ясування всіх подробиць того, що трапилось, вихователь з інспектором по охороні дитинства, залучаючи психолога, складають індивідуальний план роботи з дитиною і сім’єю, що перебуває в складних життєвих обставинах.

  • Про виявлений факт жорстокого поводження з дитиною повідомляють інспектора по охороні дитинства, службу у справах неповнолітніх;

  • Дитину і сімю ставлять на облік в дошкільній установі, як сімю, яка знаходиться в складній життєвій ситуації.

  • Після з’ясування всіх подробиць того, що трапилось, вихователь з інспектором по охороні дитинства, залучаючи психолога, складають індивідуальний план роботи з дитиною і сім’єю, що перебуває в складних життєвих обставинах.

  • У разі виявлення явних ознак насильницького поводження з дитиною вихователь повинен негайно повідомити керівника дошкільної освітньої установи про виявлений випадок.

  • Сумісно з інспектором по охороні дитинства, вихователь відвідує сімю.

Чого не слід робити:

Не слід намагатися самостійно розв’язати проблему. Це може привести до порушення законодавства і бути небезпечним для вас. Наприклад, не варто самостійно ухвалювати рішення щодо відвідин сім’ї, де за вашою підозрою жорстоко поводяться з дитиною. Ваші головні дії повідомлення адміністрації дошкільної установи.

10. «Діти і сім’ї, які знаходяться в складних життєвих ситуаціях» (15 хв.)

Сім’я,яка знаходиться в складних життєвих обставинах, -це сім’я, яка втратила свої виховні можливості через виникнення таких умов, які порушують нормальну життєдіяльність одного або декількох членів сім’ї, результати яких вони не можуть подолати самостійно.

Такі сімї розподіляють на три групи:

  • Сім’ї, в яких виникли проблеми через матеріальні труднощі, а саме: в результаті безробіття, відсутності житла, необхідності лікування членів сім’ї. Особливо гостро ця проблема виявляється у багатодітних сім’ях. Самотніх матерів (батьків), в сім’ях, де один з батьків втратив працездатність через хворобу, випускників інтернатів, малозабезпечених сім’ях;

  • Сім’ї, в яких виникли складнощі через юридичні проблеми, а саме: через необізнаність щодо своїх прав і обов’язків, брак коштів на відновлення документів (прописки, свідоцтва про народження, оформлення аліментів) і тому подібне;

  • Сімї, в яких виникли психологічні проблеми. Наприклад, з приводу труднощів перехідного віку дитини, при повторному шлюбі матері чи батька, у разі гіперконтролю з боку батьків, незадоволення потреби дитини в спілкуванні, насильство з боку одного з членів сім’ї, бездоглядності дитини.

11.Вправа «Мозковий штурм».

На мольберті записуємо ознаки, які вказують. Що дитина знаходиться в складних життєвих обставинах.

12. Практичне завдання. «Просвітницько-профілактична робота з дітьми і батьками». (15 хв.)

Учасники об’єднуються в дві групи за датами народження весна-літо – 1 група і осінь-зима -2 група.

Завдання:

1 група: «Яку просвітницьку роботу слід проводити з дітьми в дошкільній установі по профілактиці насильства?»

Завдання.

2 група: «Яка робота повинна проводитися з батьками і особами, які їх замінюють у напрямку недопущення насильства в сімї?»

13. Створення спільного колажу «Світ без насильства».

Хід семінару-практикуму.

1.Вітання учасників семінару.(5 хв.)

Озвучування теми: «Насильство в сімї – проблема сучасності».

2.Правила роботи учасників.

3.Вправа «Знайомство»:

весна-літо

Завдання:

1 група: «Яку просвітницьку роботу слід проводити з дітьми в дошкільній установі по профілактиці насильства?»

осінь-зима

Завдання.

2 група: «Яка робота повинна проводитися з батьками і особами, які їх замінюють у напрямку недопущення насильства в сімї?»

три групи:

  • Сім’ї, в яких виникли проблеми через матеріальні труднощі;

  • Сім’ї, в яких виникли складнощі через юридичні проблеми

  • Сімї, в яких виникли психологічні проблеми

Робота в парах. Алгоритм дії вихователя дошкільної освітньої установи у разі виявлення явних ознак насильницького поводження з дитиною в сімї.

Завдання. Попрацюйте в парах . Прочитайте надруковані пропозиції дій педагогічного працівника у разі виявлення явних ознак насильницького поводження з дитиною та складіть алгоритм дій вихователя дошкільної установи, встановивши порядок їх виконання.

  • Про виявлений факт жорстокого поводження з дитиною повідомляють інспектора по охороні дитинства, службу у справах неповнолітніх;

  • Дитину і сімю ставлять на облік в дошкільній установі, як сімю, яка знаходиться в складній життєвій ситуації.

  • Після з’ясування всіх подробиць того, що трапилось, вихователь з інспектором по охороні дитинства, залучаючи психолога, складають індивідуальний план роботи з дитиною і сім’єю, що перебуває в складних життєвих обставинах.

  • У разі виявлення явних ознак насильницького поводження з дитиною вихователь повинен негайно повідомити керівника дошкільної освітньої установи про виявлений випадок.

  • Сумісно з інспектором по охороні дитинства, вихователь відвідує сімю.

Чого не слід робити:

Не слід намагатися самостійно розв’язати проблему. Це може привести до порушення законодавства і бути небезпечним для вас. Наприклад, не варто самостійно ухвалювати рішення щодо відвідин сім’ї, де за вашою підозрою жорстоко поводяться з дитиною. Ваші головні дії повідомлення адміністрації дошкільної установи.

Фізичне насильство

Фізичне насильство

Зовнішні ознаки

Поведінка, що дозволяє запідозрити насильство

Сексуальне насильство

Сексуальне насильство

Зовнішні ознаки

Поведінка, що дозволяє запідозрити насильство

Економічне

насильство

Економічне

насильство

Зовнішні ознаки

Поведінка, що дозволяє запідозрити насильство

Психічне\емоційне

насильство

Психічне\емоційне

насильство

Зовнішні ознаки

Поведінка, що дозволяє запідозрити насильство

  • види насильства над дітьми;

  • ознаки насильства;

  • алгоритм дій педагога у разі виявлення насильства

  • діти і сімї, які знаходяться в СЖО

  • прийоми просвітни-

цької роботи

з дітьми і батьками.

насильство –застосування фізичної сили або інших засобів, що дають фізичну перевагу (наприклад, зброї), з метою спричинення болю, нанесення травм, пошкоджень або смерті;

  • примусова дія на кого-небудь, порушення особистої недоторканності;

  • утиск, зловживання владою, беззаконне застосування сили.

  1. Я відчуваю щастя коли…

  2. Я хочу…

  3. Коли я думаю про зелений колір, я…

  4. Я, як і всі ми…

  5. Сонце примушує мене…

  6. По дорозі на роботу…

  7. Щастя – це…

  8. Моя професія…

  9. Весна це…

  10. Добре коли…

  11. Моя улюблена домашня тварина…

  12. Мені приносить задоволення…

  13. Я горджуся своєю роботою, коли я…

  14. Коли я мрію, я думаю про…

  15. Найчудовіше на світі – це…

  16. Я люблю себе за…

Семінар-практикум

для педагогічних працівників ДНЗ:

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.