і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

Майстер-клас "Фараонові змії"

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Майстер клас «Фараонові змії»

Мета конкурсу: розширити кругозор учнів, підвищити їхній інтерес до хімічної науки за допомогою розповіді та хімічного експерименту, залучити їх до дослідницької роботи, популяризація науки простим, зрозумілим і практичним способом за допомогою демонстрації цікавих експериментів широкому загалу.Показати необхідність вивчення хімії для пояснення явищ, які спостерігаються в житті; виявити значення хімічної науки; показати її зв'язок з іншими природничими науками.

Метод проведення: майстер-клас

Учасники: учні груп №27

Місце проведення: лабораторія ХБА

Комплексно-методичне забезпечення: мультимедійний проектор, екран, ноутбук, мультимедійна презентація, лабораторне устаткування, сірники, сухий спирт, фарфорові чашки, металева підставка, склянка з водою,  хімічні стакани, кристалізатор, суха тирса, колби; реактиви: йодид калію, ацетат свинцю, калій перманганат, сульфатна кислота, розчин оцтової кислоти (40 %-вий), амоній дихромат, силікатний клей, борна кислота, етиловий спирт

Хід заходу

Викладач . Дорогі гості! Сьогодні в нашій лабораторії зібралися учні 1-3 курсу за професію лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу. Ми приготували цікаві досліди - ми покажємо вам "дива", а от таємниці цих див розкривалися перед Вами на уроках хімії. Ви побачите, що хімія цікава наука і її потрібно вивчати. Ви навчитеся пояснювати хімічні явища, вивчати речовини, хімічні реакції, експериментувати. Нехай сьогоднішня зустріч покаже, що хімія – цікава наука, яка приносить у наше життя казку. Звичайно , навас чекають не тільки відкриття , а й багато труднощів. Але складне та цікаве- це те , що потрібно людині, щоб наш розум не лінувався, а постійно працював.

Перший учень. Щоб казка не закінчилася сумно, нам необхідно згадати   деякі правила охорони праці і безпеки життєдіяльності.

-               Правила поведінки в лабораторії;

-               Правила користування скляним посудом;

-               Правила роботи з їдкими речовинами;

-               Правила користування нагрівальними приладами.

Другий учень розповідає безпеку праці.

Учень 3 Фараоновими зміями називають цілу низку реакцій, які супроводжуються утворенням пористого продукту з невеликого обсягу реагуючих речовин. Ці реакції супроводжуються бурхливим виділенням газу. У підсумку виглядає реакція так, ніби з суміші реагентів виповзає велика змія і повзе по столу, як справжня.

Учень 4 А чому "фараонові змії"? Змії - зрозуміло, але чому фараонові? У літературі можна знайти таке пояснення: "В одному з біблійних переказів говориться, як пророк Мойсей, вичерпавши всі інші аргументи в суперечці з фараоном, здійснив чудо, перетворивши жезл в звиваючу змію ... Фараон був осоромлений і наляканий, Мойсей отримав дозвіл покинути Єгипет , а світ отримав чергову загадку ". Звучить вичерпно, але тільки є заковика: згідно Біблії, пророк Мойсей переконав фараона відпустити з рабства євреїв, використавши куди потужні аргументи; їх назвали "Десять страт єгипетських". Це були різні біди, які Господь насилав на Єгипет після чергової відмови фараона відпустити єврейський народ. Жодна з них, до слова, ніяк не була пов'язана зі зміями. Частина з цих жахливих чудес дійсно супроводжувалися помахами знаменитим жезлом. А знаменитий він тим, що йому дійсно доводилося побути змією, але створили це диво зовсім не Мойсей, а сам Господь, коли покладав на нього велику місію, а Мойсей став проявляти слабкодухість.

Таким чином, залишається незрозумілим, чому хімічних змій назвали "фараоновими". Можливо, лише тому, що така назва звучить солідно - під стать ефектності цього типу реакцій.

Учень 5

Для проведення цього досліду в столову тарілку насипають 3-4 ложки сухого просіяного річкового піску і роблять з нього гірку з поглибленням в вершині. Потім готують суміш, що складається з 1 чайної ложки цукрової пудри і 1/4 чайної ложки гідрокарбонату натрію NaHCO3 (питна сода). Пісок просочують 96-98% -м розчином етанолу C2H5OH і насипають в поглиблення гірки приготовлену реакційну суміш. Потім підпалюють гірку.

Спирт загоряється. Через 3-4 хвилини на поверхні суміші з'являються чорні кульки, а біля основи гірки - чорна рідина. Коли майже весь спирт згорить, суміш чорніє, і з піску повільно виповзає звивається товста чорна «гадюка». У основи вона оточена «коміром» догораючого спирту.

Учень 6

При нагріванні роданіда ртуті утворюються чорна сіль - сульфід ртуті, нітрид вуглецю жовтого кольору і дисульфід вуглецю CS2. Останній на повітрі запалюється і згорає, утворюючи діоксид вуглецю CO2 і діоксид сірки SO2.

Нітрид вуглецю спучується утворюються газами, при русі він захоплює чорний сульфід ртуті (II), і виходить жовто-чорна пориста маса.

В результаті з шматочка роданида ртуті вилазить велика "змія" чорно-жовтого кольору, схожа на вужа, а то й не одна. Блакитне полум'я, з якого виповзає "змія" - це полум'я палаючого сірковуглецю CS2. З 1 г тиоцианата амонію і 2,5 г нітрату ртуті в умілих руках може вийти змія довжиною 20-30 см. (зараз ми подивимось це явище на відео) ВІДЕО

Учень 7

Замість гідрокарбонату натрію можна використовувати нітрат амонію NH4NO3. В столову тарілку насипають 3-4 ложки просіяного річкового піску, роблять з нього гірку з поглибленням в вершині і готують реакційну суміш, що складається з 1/2 чайної ложки нітрату амонію і 1/2 чайної ложки цукрової пудри, ретельно перетертих у ступці. Потім у поглиблення гірки наливають 1/2 столової ложки етилового спирту і насипають 1 чайну ложку приготованої нітратно-цукрової суміші. Тепер, якщо підпалити спирт, на поверхні суміші відразу ж з'являються чорні кульки обвуглене цукрового піску, і слідом за ними виростає чорний блискучий і товстий "черв'як". Якщо нітратно-цукрової суміші було взято не більше 1 чайної ложки, то довжина черв'яка не перевищить 3-4 см. А його товщина залежить від діаметра поглиблення гірки.

Поява черв'яка викликано взаємодією нітрату амонію з цукром, яке виражається наступним рівнянням:

2NH4NO3 + C12H22O11 = 11C + 2N2 + CO2 + 15H2O.

"Черв'яка" приводять в рух гази: азот N2, діоксид вуглецю CO2 і пари води.

Учень 8

Розкладання глюконату кальцію призводить до утворення оксиду кальцію, вуглецю, вуглекислого газу і води (як ми бачимо с формули)

Світлий відтінок «змії» надає оксид кальцію.

Недоліком утвореної «змії» є її крихкість - вона досить легко розсипається.

Учень 9

Дуже простий спосіб отримання «фараонових змій» - це окисне розкладання сульфаніламідних лікарських препаратів (до них відносяться, наприклад, стрептоцид, сульгін, сульфадиметоксин, етазол, сульфадимезин, фталазол, бісептол). У ході окислення сульфаніламідних препаратів виділяється багато газоподібних продуктів реакції (як ми бачимо с формули), які спучують масу і формують пористу «змію».

На таблетку сухого пального поміщають 1 таблетку лікарського препарату і підпалюють пальне. При цьому відбувається виділення блискучої «фараонової змії» сірого кольору.

За своєю структурою «змія» нагадує кукурудзяні палички. Якщо виділяється «змію» акуратно підчепити пінцетом і обережно витягати, то можна отримати досить довгий «екземпляр».

Учень 10

Для досліду знадобиться уротропін (гексаметилентетрамін - (CH2) 6N4). Щоб зробити "змію", потрібно провести наступні дії. Одну таблетку уротропіну покладіть на блюдце і 3-4 рази просочіть концентрованим водним розчином нітрату амонію NH4NO3, капаючи його з піпетки, а потім висушуючи. Щоразу треба наносити по 5-10 крапель (0,5 мл розчину).

Просочену і висушену таблетку на блюдце слід підпалити з одного боку. І тут почнуться чудеса: з'являться чорні кульки киплячої рідини, які зливаються разом і утворюють подобу росте "хвоста". Він згинається, а за ним з вогню виростає товсте тіло "змії". "Змія" зростає, впирається хвостом в блюдце, починає згинатися.

Учень 11

Для досліду знадобляться: фарфоровий тигель, трикутник, штатив, пальник, скляна паличка, шпатель. Потрібно дотримуватися правил роботи з концентрованої сірчаної кислотою. При виконанні досліду не нахилятися над тиглем. Досвід виконується під тягою.

Для проведення цього досліду необхідно змішати у фарфоровому тиглі органічну речовину білого кольору - нітроацетанілід і сірчану кислоту. Нагріти суміш. Через кілька секунд з тигля вистрілить маса чорного кольору. Виділенні гази роблять масу дуже пористої і пухкої.

Чорний колір масі надає вуглець, утворенний у великих кількостях. У ще більших кількостях в ході реакції утворюються гази SO2, NO2 і CO2, які вспенівають вуглець.

Учень 12

Цей досвід є вражаюче видовище. Цукрову пудру в кількості 75 г поміщають у високий скляний стакан, змочують її 5-7 мл води і перемішують довгою скляною паличкою. Потім до вологого цукру доливають по цій паличці 30-40 мл концентрованої сірчаної кислоти H2SO4. Потім суміш швидко перемішують скляною паличкою і залишають у склянці.

Через 1-2 хвилини вміст склянки починає чорніти, спучуватися і у вигляді об'ємистої, пухкої маси підніматися, тягнучи вгору скляну паличку. Суміш в стакані сильно розігрівається, навіть трохи димить, - і повільно виповзає зі склянки.

Сірчана кислота віднімає від цукру воду, руйнуючи його молекулярну структуру, і окисляє його, перетворюючись при цьому в діоксид сірки SO2. При окислюванні цукру виходить діоксид вуглецю CO2. Ці гази спучують утворюється вугілля і виштовхують його зі склянки разом з паличкою.

Рівняння, що передає ці хімічні перетворення, виглядає так (бачимо на екрані)

C12H22O11 + 2H2SO4 = 11C + 2SO2 + CO2 + 13H2O.

Діоксиди вуглецю й сірки разом з парами води збільшують об'єм реакційної маси і змушують її підніматися вгору у вузькому стакані.

Викладач. Сподіваюсь на те, що Вам сподобався захід і Ви дізналися багато цікавого, іншими очима поглянули на звичайні речі. Дякую за увагу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Розробка позаурочного заходу. Мета заходу: розширити кругозор учнів, підвищити їхній інтерес до хімічної науки за допомогою розповіді та хімічного експерименту, залучити їх до дослідницької роботи, популяризація науки простим, зрозумілим і практичним способом за допомогою демонстрації цікавих експериментів широкому загалу.Показати необхідність вивчення хімії для пояснення явищ, які спостерігаються в житті; виявити значення хімічної науки; показати її зв'язок з іншими природничими науками.
  • Додано
    23.02.2018
  • Розділ
    Хімія
  • Клас
    11 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    7376
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер материала
    BX084840
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання