+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Хімія
  • Конспект заняття "Хімічні явища у побуті" для учнів 7-9 класів ( розробка для хімічних гуртків позашкільної освіти)
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Конспект заняття "Хімічні явища у побуті" для учнів 7-9 класів ( розробка для хімічних гуртків позашкільної освіти)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Конспект заняття гуртка «Хімічні явища у побуті» для учнів 7-9 класів

Тема: Хімічні явища у побуті

Мета: повторити знання про фізичні та хімічні явища, правила техніки безпеки під час практичних робіт, ознайомитися з хімічними явищами у побуті, розвивати уміння логічно мислити, спостерігати та робити власні висновки. Виховувати уміння самостійно проводити експерименти.

Обладнання: малюнки, реактиви та обладнання необхідне для практичної роботи.

Методи: словесні та практичні.

Тип заняття: комбіноване

План заняття:

І Організаційний етап заняття.

ІІ Мотивація навчального заняття.

  1. Що зображено на малюнку?

  2. Які бувають явища?

ІІІ Повідомлення теми, мети заняття.

ІV Вивчення нового матеріалу:

  1. Фізичні та хімічні явища

  • Що таке фізичне явище?

  • Що таке хімічне явище?

  • Гра «Обери правильну відповідь»

Правила гри. Серед малюнків потрібно вибрати фізичні та хімічні явища. Пояснити свій вибір.

Зображення на малюнках:

  • Ржавіння цвяху

  • Опадання листя

  • Відбілювання тканини

  • Дозрівання гарбуза

  • Скручування дротини

  • Замерзання води

  • Подрібнення таблетки ліків.

  1. Хімічні реакції, їх ознаки та умови перебігу

  • Яка реакція називається хімічною?

  • Які бувають ознаки хімічних реакцій?

Ознаки хімічних реакцій:

  • Виділення газу

  • Зміна забарвлення

  • Зникнення або утворення осаду

  • Поява запаху

  • Виділення світла

  • Виділення теплоти.

  • Які існують умови хімічних реакцій?

Умови хімічних реакцій:

  • Змішування речовин

  • Нагрівання речовин

  • Попереднє подрібнення речовин.

  1. Хімічні реакції у побуті

  • Наведіть приклади хімічних реакцій у побуті.

  • Обговорення хімічних реакцій :

  1. Горіння сірника ( ефект – виділення світла, тепла поява запаху, умова – нагрівання)

  2. Заварювання чаю ( ефект – зміна кольору, смаку і запаху, умова – змішування речовин)

  3. Гасіння соди оцтом ( ефект – виділення газу, умова - змішування речовин)

Практична робота «Хімічні явища»

  1. Проведення правил техніки безпеки.

  2. Дослід №1 Хімічний вулкан. Реактиви ( сода, оцет, барвники)

  3. Дослід №2 Біла змія. Реактиви (сухий спирт, глюконат кальцію)

  4. Дослід №3 Невидимі чорнила. Реактиви ( хлоридна кислота, цупкий шматок паперу)

  5. Дослід №4 Кольорові реакції на білок. Реактиви ( білок, нітратна кислота, купрум сульфат, натрій гідроксид)

  6. Дослід №5 Хімічний світлофор. Реактиви ( марганцівка, натрій гідроксид, цукор, вода)

  7. Дослід №6 Створення слайму. Реактиви ( канцелярський клей, тетраборат натрію, вода, гуаш)

  8. Висновок

V Закріплення матеріалу

  • Що таке хімічна реакція?

  • Які бувають ознаки хімічних реакцій?

  • Які існують умови хімічних реакцій?

  • Яке значення хімічних явищ для життя людини?

Підбиття підсумків заняття.

Заняття гуртка «Крок за кроком до здоровя »

Тема. Правила безпечної поведінки з тваринами. Поведінка людей в екстремальних ситуаціях криміногенного характеру

Мета: ознайомити з правилами поведінки з тваринами та правилами поведінки людей в екстремальних ситуаціях криміногенного характеру, виховувати уміння бути спостережливими, уважними. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоровя.

Обладнання: малюнки.

Методи: словесні.

Тип заняття: вивчення нового матеріалу.

План заняття:

І Організаційний етап заняття.

ІІ Перевірка матеріалу попереднього заняття.

  • Які існують правила безпеки в громадському наземному транспорті?

  • Які існують правила безпеки в літаку?

  • Які існують правила безпеки в потязі?

  • Які існують правила безпеки в метро?

ІІІ Мотивація навчального заняття.

  • Що зображено на малюнках?

ІV Повідомлення теми, мети заняття.

V Вивчення нового матеріалу:

  1. Правила безпечної поведінки з тваринами.

Спілкування з тваринами - заняття приємне, цікаве, необхідне і в той же час небезпечне. Тому потрібно знати деякі правила спілкування з деякими тваринами.

Правила безпечного спілкування з собакою.Собака - це дуже цікава, розумна тварина. Вона має вуха, очі, ніс, чотири лапи та хвіст. Є за що посмикати під час гри з нею. Але собака також має дуже гострі зуби, і може вкусити вас. З собакою можна гратися, але при цьому необхідно пам’ятати про правила:

- собака по своїй природі мисливець, тому ніколи не тікайте від нього, бо він може подумати, що вас треба ловити і побіжить за вами. Навіть якщо ви боїтесь собаки, не показуйте йому цього, бо собака не терпить боягузів і може вкусити вас;

- якщо ви хочете погладити чужого собаку, запитайте дозволу у її хазяїна. Гладьте собаку обережно і повільно, бо деяких з них дратують різкі рухи;

- не годуйте чужих собак і не зачіпайте їх під час їжі або сну - вони можуть розгніватись. Адже вам теж не подобається, коли вас будять або забирають улюблену цукерку;

- не наближайтеся до великих собак, їх часто вчать кидатися на людей, які близько підходять;

- ніколи не давайте собаці їжу з руки - він може ненароком вас вкусити за руку;

- не махайте на собаку рукою чи палицею - це може їй не сподобатися і вона вас вкусить;

- по вулицях бігає багато безпритульних собак. Пам’ятайте, що ці собаки часто бувають хворі. Не треба зачіпати таких тварин, вони можуть вас покусати, після чого ви можете тяжко захворіти;

- якщо вас вкусить собака, негайно зверніться до лікаря;

- після кожного спілкування з собакою обов’язково помийте руки з милом.

Якщо ви будете беззастережно виконувати ці правила, у вас є можливість Значно зменшити небезпеку потрапити в небезпечну ситуацію при спілкуванні з цією твариною.

Правила безпечного спілкування з котами та гризунами. Коти - маленькі, гарненькі, лагідні тварини. Але й вони можуть бути небезпечні, адже вони мають гострі пазурі та зуби. Тому, щоб не тримати подряпини рук та обличчя і більш тяжкі травми, запам'ятайте такі правила:

- не можна тягати кота за хвіст або спеціально наступати на нього;

- не можна тягати кота за вуса і вуха;

- не можна гладити кота проти хутра;

- не можна лякати кота;

- не можна брати кота у ліжко. На ньому можуть бути різні комахи, які можуть покусати вас;

- після спілкування з котами мийте руки з милом.

Крім собак та котів, вдома можуть жити і домашні гризуни - хом’ячки, миші. З ними теж треба поводитись дуже обережно. Вони, як і собаки, і коти мають дуже гострі зуби.

Тому:

- не годуйте гризунів з рук;

- тримайте гризунів подалі від дерев’яних речей.

  1. Поведінка людей в екстремальних ситуаціях криміногенного характеру.

Злочинність є складною соціальною проблемою сучасності. Кількість зареєстрованих злочинів у середньому зростає на 5% щороку, особливо швидко – частка тяжких (убивства, насильство тощо). В умовах економічної кризи, нерівномірного суспільного розвитку, різкого спаду рівня життя, значних прогалин у законодавстві та інших негативних чинників, які діють в Україні, збільшується кількість осіб, схильних до скоєння злочинів. З огляду на складну криміногенну ситуацію кожній людині варто вміти захистити себе від насильства. Для цього існують певні методи.

Найдешевшим і найдоступнішим засобом самозахисту є газовий балончик, для придбання якого не потрібно ніякого дозволу. Для придбання, зберігання і носіння газових пістолетів і револьверів, а також патронів до них необхідно мати спеціальний дозвіл органів внутрішніх справ.

Засобом самозахисту може стати і пневматична зброя, однак вона громіздка, а законодавчих актів, які регламентують її застосування як засобу самозахисту, не існує.

Для самозахисту можна використовувати автономні сигнальні пристрої: брелоки, сумки тощо, що видають дуже гучні й пронизливі звуки, привертаючи загальну увагу.

Також можна скористатися простими порадами щодо особистої безпеки:

  • – тримати при собі гроші та цінні речі;

  • – не залишати без нагляду портфелі, сумочки;

  • – не демонструвати гроші; не класти гаманець із грошима в зовнішню кишеню пальта, піджака чи сумки;

  • – носити сумку на ремені через плече, притискаючи її до себе;

  • – не носити разом гроші і документи;

  • – у громадських місцях перед тим, як повісити пальто на вішалку або спинку крісла, з кишень забирати гроші і документи;

  • – не відчиняти двері незнайомим людям (або тримати їх на ланцюжку); перевіряти службові посвідчення посадових осіб;

  • – повертаючись додому пізно ввечері, йти освітленою та людною вулицею; у вечірній час бути обережним у транспорті, під'їзді, ліфті;

  • – уникати ситуацій, які загрожують насильством (суперечка з п'яними);

  • – не сідати в машину до незнайомих людей.

У разі нападу треба кричати якомога голосніше або розбивати скло найближчого помешкання чи магазину.

Найсуворіші покарання Кримінальним кодексом України передбачено за вбивство та зґвалтування. Статеві злочини через важкі фізичні та психологічні наслідки для жертв належать до особливо тяжких. За деякі види зґвалтувань ст. 152 Кримінального кодексу України передбачає покарання у вигляді позбавлення волі терміном до 15 років. Однак потерпілі, як правило, в міліцію не заявляють, оскільки не хочуть громадського розголосу, переживання неприємної процедури слідства та суду. За результатами вибіркових досліджень, на кожне зґвалтування, за яким ведеться слідство, припадає 6–8 злочинів, які залишаються без покарання. Щоб знизити ризик зґвалтування, слід виконувати такі правила:

  • – не провокувати насилля своїм зовнішнім виглядом та поведінкою;

  • – уникати віддалених пляжів, місць для заміського відпочинку тощо, не ходити вечорами через двори, парки та сквери;

  • – обходити місця, де збираються підлітки, оскільки зґвалтування, скоєні в стані алкогольного або наркотичного сп'яніння неповнолітніми, особливо жорстокі;

  • – спробувати встановити контакт зі злочинцем, тобто змусити його думати про жінку як про людину, а не сексуальний об'єкт; за допомогою хитрощів спробувати заманити ґвалтівника у місце, де є потенційний захист;

  • – у разі нападу можна застосувати фізичний опір – завдати ударів по больових місцях (область паху, обличчя, очі). Бити коліном або ліктем;

  • – голосно кричати (краще кричати "пожежа", ніж "ґвалтують").

У разі спроби зґвалтування жертва може сказати злочинцю, що хвора на захворювання, яке передається статевим шляхом (СНІД, сифіліс, гонорея тощо).

Отже, уникнути екстремальних криміногенних ситуацій або звести їх ризик до мінімального рівня можна шляхом дотримання правил особистої безпеки.

Закріплення матеріалу

  • Які існують правила безпеки з тваринами?

  • Які існують правила безпеки в екстремальних ситуаціях криміногенного характеру.

  • Розвязування задач.

VІІ Підбиття підсумків заняття

VІІІ Домашнє завдання

Дізнатися про склад аптечки.

Заняття гуртка «Основи біохімії »

Тема. Вторинні та третинні структури білків. Глобулярні білки. Згортання білків.

Мета: ознайомити з структурами білку, його первинною, вторинною, та третинною і четвертинною структурою. Пояснити причини згортання білку. Розвивати логічне мислення, уміння робити висновки. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоровя.

Обладнання: малюнки.

Методи: словесні.

Тип заняття: вивчення нового матеріалу.

План заняття:

І Організаційний етап заняття.

ІІ Перевірка матеріалу попереднього заняття.

  • Що таке білки?

  • Із чого складається поліпептидний ланцюг?

  • Які біологічні функції білку?

ІІІ Мотивація навчального заняття.

  • Що зображено на малюнках?

ІV Повідомлення теми, мети заняття.

V Вивчення нового матеріалу:

  1. Структури білку.

Білки — це великі органічні молекули, біополімери. вони складаються з мономерів — амінокислот, які з’єднані у вигляді ланцюжка (мал. 4.1). Амінокислоти — це органічні молекули, до складу яких обов’язково входить дві групи атомів — аміногрупа (-NH2) і карбоксильна група (-СООН). Ці групи атомів приєднані до одного атома Карбону. в амінокислотах, які не входять до складу білків (а такі теж трапляються в природі), ці групи можуть приєднуватися і до різних атомів Карбону.

Крім цих двох груп до того самого атома Карбону приєднана ще одна група атомів — радикал. У кожної амінокислоти радикал свій. На схемах і малюнках його позначають літерою R (мал. 4.2).

У клітинах живих організмів міститься 20 різних амінокислот. відповідно, існує 20 різних амінокислотних радикалів. Їхні формули можна подивитися на форзаці підручника.

Структурні рівні організації білків

Білкові молекули дуже великі. Для того щоб вони могли нормально працювати, важливою є просторова будова молекули. І вона повинна не просто мати таку структуру, але й підтримувати її тривалий час. Для підтримання потрібної форми й розміру молекули існують спеціальні

механізми, які діють на неї на різних рівнях: від найменших ‘її ділянок до великих частин. За розмірами частин молекули, на яких діють певні механізми, виділяють чотири рівні структурної організації білкових молекул.

Первинна структура білків

Первинна структура білка забезпечує об’єднання амінокислот в один ланцюжок. Цей ланцюжок має лінійну структуру (тобто він має вигляд нитки). Зв’язок, який з’єднує молекули амінокислот, має назву пептидний. він виникає внаслідок хімічної реакції між аміногрупою (-NH2) однією амінокислоти й карбоксильною групою (-COOH) іншої амінокислоти (мал. 4.3). Під час утворення пептидного зв’язку виділяється одна молекула води. Цей зв’язок є найміцнішим у молекулі білка.

Вторинна структура білків

вторинна структура білка забезпечується складанням лінійної молекули в більш компактну структуру. Молекула може набувати двох різних просторових форм — спіральної або складчастої. вони мають відповідні назви: а-спіральна та ^-складчаста структури (мал. 4.4). в одній молекулі білка різні її ділянки можуть мати різний варіант вторинної структури. На одних ділянках вона може мати складчасту структуру, а на інших — спіральну (мал. 4.5, с. 18). Більш того, одну й ту саму молекулу білка інколи клітина може «скласти» різними способами. Слід зазначити,

що деякі ділянки можуть не утворювати вторинних структур. вони так і залишаються лінійними ділянками 

вторинна структура білка утворюється за допомогою водневих зв’язків, які виникають між амінокислотними залишками, що розташовані поряд. З курсу хімії ви вже знаєте, що водневі зв’язки виникають між атомами Оксигену й Гідрогену різних молекул.

Третинна й четвертинна структури білків

Третинна структура білка забезпечує розташування спіральних та складчастих ділянок молекули у просторі в певному порядку. Утворюється за допомогою зв’язків, що виникають між амінокислотними залишками, які розташовані на великій відстані.

Це досягається шляхом стабілізації молекули білка у просторі кількома способами: за допомогою водневого, йонного, дисульфідного зв’язків та гідрофобної взаємодії (мал. 4.6). Як і на другому рівні організації, у цьому процесі можуть брати участь водневі зв’язки, але їхня роль у цій структурі не така значна.

Більше значення має утворення дисульфідних зв’язків, або ди-сульфідних містків. вони утворюються внаслідок взаємодії атомів Сульфуру, які входять до складу деяких радикалів амінокислот.

Ще два способи стабілізації — виникнення йонних зв’язків між радикалами амінокислот і гідрофобні взаємодії між радикалами. Йонні зв’язки виникають у разі, коли деякі радикали амінокислот утрачають або захоплюють атоми інших речовин. Таким чином вони стають йонами й утворюють між собою класичні йонні зв’язки.

Гідрофобна взаємодія виникає між радикалами амінокислот. Такі радикали часто скупчуються разом, коли білкова молекула міститься у водному розчині.

Четвертинна структура білків виникає в разі, коли кілька білкових молекул сполучаються між собою (мал. 4.7). Таким чином вони утворюють єдиний білковий комплекс, який виконує певні функції.

 

Денатурація та ренатурація білків

Просторова структура білків може порушуватися під впливом зміни температури, хімічного середовища, фізичних факторів. У цьому випадку спочатку руйнуються четвертинна, третинна, вторинна і, наостанок, первинна структури білка. Цей процес називається денатурацією. А у випадку руйнації і первинної структури говорять про деструкцію білка. Інколи після денатурації білок може самостійно відновити свою структуру. Таке відновлення структури білка називають ренатурацією.

Білки — це біополімери, які складаються з амінокислот. виділяють чотири рівні структурної організації білка. Перший рівень є ланцюжком амінокислот, які з’єднані пептидними зв’язками в певній послідовності. На другому рівні молекула має вигляд спіральної або складчастої структури, яка стабілізована у просторі за допомогою водневих зв’язків. На третьому рівні ці структури певним чином розміщуються у просторі та стабілізуються за допомогою кількох різних способів. На четвертому рівні кілька білкових молекул об’єднуються в єдину структуру.

  1. Згортання білків.

Згортання поліпептидного ланцюга в нативну конформацію йде найбільш успішно в фізіологічних умовах. Втрата нативной конформації, денатурація, настає при екстремальних значеннях рН, високій температурі або під дією органічних розчинників, детергентів та інших денатуруючих речовин.

До факторів, стабілізуючим конформацию білка, відносяться водневі зв’язки, дисульфідні містки, електростатичне взаємодія та комплексоутворення з іонами металів Іншим дуже важливим стабілізуючим фактором є «гідрофобний ефект». Як зазначалося на , в суміші неполярних вещест з Ведою відбувається поділ фаз («ефект масляних крапель»), т. Е. Йде мимовільний процес, при якому поверхня контакту між фазами прагне бути мінімальною. За аналогією з цим процесом поліпептидний ланцюг згортається у водному середовищі таким чином, щоб якомога більше неполярних бічних груп амінокислотних залишків були б заховані усередині глобули, тоді як полярні групи контактують з водою (1). Такий механізм дозволяє пояснити розподіл відповідних угруповань і в молекулі інсуліну
В даний час не існує повного опису енергетики процесу згортання поліпептидного ланцюга (2). У цьому розділі обговорюється лише гранично проста модель. У заданих умовах конформація поліпептидного ланцюга буде стійкою лише в тому випадку, якщо вона має мінімумом вільної енергії (зміна вільної енергії згортання ΔGСВ має знак мінус) Разом з тим згортання поліпептидного ланцюга підвищує ступінь впорядкованості білкової молекули. А як вказувалося на с. 26, зростання впорядкованості означає зменшення ентропії системи (ΔSКОНФ – величина негативна), а отже зростання ентропійного члена в рівнянні Гіббса-Гельмгольца (-Т · ΔSКОНФ має знак плюс) (фіолетова стрілка). На процес згортання також надають стабілізуючий вплив ковалентні та інші типи зв’язків, що утворюються в білкової глобуле. Тому зміна ентальпії згортання ΔHСВ – величина негативна (червона стрілка). Іншим фактором, що впливає на хід процесу, є зміна ентропії навколишнього середовища (води) за рахунок гідрофобного ефекту. При згортання поліпептидного ланцюга знижується ступінь впорядкованості води і утворюється максимально можливе число водневих зв’язків. При цьому зростає ентропія водного середовища, т. Е. ΔSВОД -Величина позитивна, а отже, ентропійний член рівняння -T · ΔSВОД має знак мінус (синя стрілка). Таким чином, зменшення ентропії поліпептидного ланцюга перекривається зростанням ентропії навколишнього середовища і ентропія системи в цілому зростає. Отже, поліпептидний ланцюг мимовільно приймає нативну конформацію, що характеризується мінімумом вільної енергії сумарною системи (ΔGСВ – величина негативна) (зелена стрілка).
Б. Згортання білків: приклади

При порівнянні найбільш великих глобулярних білків стає очевидним, що існує певна схема згортання поліпептидного ланцюга, яка відтворюється з незначними варіаціями. Розглянемо ряд прикладів (α-спіралі виділені червоним кольором, площини складчастого листа – зеленим), глобулярні білки, побудовані з α-спіралей, як наприклад, міоглобін (, гем виділений жовтим кольором), зустрічаються рідко. Зазвичай спостерігаються поєднання складчастих листів і спіраль ділянок, як, наприклад, під флаводоксіне, невеликому флавопротеїнів (FMN виділений жовтим кольором), де 5 розташованих віялом складчастих листів з п’яти паралельних тяжів формують ядро ​​молекули; 4 α-спіральних ділянки оточують ядро ​​зовні. Імуноглобулін побудований з декількох схожих доменів (незалежних, компактно згорнутих фрагментів поліпептидного ланцюга), в яких два антипаралельних складчастих листа з трьох або чотирьох тяжів утворюють бочкообразную структуру Наведений на схемі СН2- домен несе олісахарід (жовтий), який в більш наочній формі .

Закріплення матеріалу

  • Які існують структури білку?

  • Що впливає на згортання білків?

  • Які існують кольорові реакції на білки?

VІІ Підбиття підсумків заняття

VІІІ Домашнє завдання

Дізнатися про методи виділення та аналізу білків.

Заняття гуртка «Крок за кроком до здоровя »

Тема. Використання звичайних речей у надзвичайних ситуаціях. Склад аптечки

Мета: ознайомити з використанням звичайних речей у надзвичайних ситуаціях. Розповісти про склад аптечки. Розвивати логічне мислення, уважність. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоровя.

Обладнання: малюнки.

Методи: словесні.

Тип заняття: вивчення нового матеріалу.

План заняття:

І Організаційний етап заняття.

ІІ Перевірка матеріалу попереднього заняття.

  • Які існують правила безпеки з тваринами?

  • Які існують правила безпеки в екстремальних ситуаціях криміногенного характеру.

  • Розвязування задач.

ІІІ Мотивація навчального заняття.

  • Що зображено на малюнках?

ІV Повідомлення теми, мети заняття.

V Вивчення нового матеріалу:

  1. Використання звичайних речей у надзвичайних ситуаціях.

  2. Склад аптечки

Закріплення матеріалу

  • Які речі можна використати у надзвичайних ситуаціях?

  • Який склад аптечки?

  • Розвязування задач.

VІІ Підбиття підсумків заняття

VІІІ Домашнє завдання

Дізнатися про види переламів та долікарську допомогу під час переломів.

Заняття гуртка «Основи біохімії »

Тема. Методи виділення та аналізу білків

Мета: ознайомити з методами виділення білка із організму рослин та тварин, пояснити методи аналізу білків. Розвивати логічне мислення, між предметні зв’язки. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоровя.

Обладнання: малюнки.

Методи: словесні.

Тип заняття: вивчення нового матеріалу.

План заняття:

І Організаційний етап заняття.

ІІ Перевірка матеріалу попереднього заняття.

  • Що таке білки?

  • Із чого складається поліпептидний ланцюг?

  • Які біологічні функції білку?

  • Які існують структури білку?

  • Що впливає на згортання білків?

  • Які існують кольорові реакції на білки?

ІІІ Мотивація навчального заняття.

  • Що зображено на малюнках?

ІV Повідомлення теми, мети заняття.

V Вивчення нового матеріалу:

  1. Методи виділення білків.

  2. Методи аналізу білків.

Закріплення матеріалу

  • Які існують методи виділення білків?

  • Які існують методи аналізу білків?

VІІ Підбиття підсумків заняття

VІІІ Домашнє завдання

Повторити про білки та їх якісні реакції.

Безпека користування громадським транспортом:

  1. Виходьте з транспорту попереду дитини, адже маленька дитина може впасти або  вибігти з-за нерухомого транспорту на проїжджу частину.

  2. Підходьте для посадки до дверей транспортного засобу лише після повної його зупинки. Дитина, як і доросла людина, може оступитися і потрапити під колеса.

  3. Не сідайте в громадський транспорт (тролейбус, автобус) в останній момент при його відправленні - може притиснути дверима. Особливу небезпеку становлять передні двері, тому що можна потрапити під колеса транспортного засобу.

  4. Навчіть дитину бути уважною в зоні зупинки – це небезпечне місце: автобус, що стоїть, скорочує огляд дороги в цій зоні, крім того, пішоходи тут часто поспішають і можуть випадково виштовхнути дитину на проїжджу частину.

  5. При очікуванні громадського транспорту стійте разом з дітьми тільки на посадкових майданчиках, а при їх відсутності – на тротуарі або узбіччі.

  6. Привчайте дітей міцно триматися за поручні, щоб при гальмуванні дитина не отримала травму від удару.

  7. Поясніть дитині, що входити в будь-який вид транспорту і виходити з нього можна тільки тоді, коли він стоїть.

Щоб політ залишив приємні спогади

1. БУДЬТЕ УВАЖНІ ТА ОБЕРЕЖНІ ПІД ЧАС ВХОДУ, ВИХОДУ ТА ПРИ ПЕРЕМІЩЕННЯХ У ЛІТАКУ.

2. НЕ БЕРІТЬ ДО ЛІТАКА НЕБЕЗПЕЧНІ ПРЕДМЕТИ.
В інтересах Вашої безпеки не рекомендується брати з собою до літака такі речовини і предмети:

  • вибухонебезпечні;

  • легкозаймисті;

  • агресивні (кислоти, ртуть);

  • холодна та вогнепальна зброя, газові пістолети та набої до них, балончики, що містять речовини подразнюючої дії, а також іграшки, що імітують зброю.

Вогнепальна та холодна зброя, набої перевозяться на літаках у місцях, недоступних пасажирам та екіпажу протягом польоту.

3. ДОТРИМУЙТЕСЬ ПРАВИЛ ПЕРЕВЕЗЕННЯ РУЧНОЇ ПОКЛАЖІ ТА БАГАЖУ. 
Чим менша вага та об’єм ручної поклажі, тим комфортнішим та безпечнішим буде політ для Вас і Ваших сусідів, але в будь-якому випадку вага ручної поклажі не повинна перевищувати 5кг. Норма безкоштовного перевезення багажу залежить від маршруту польоту, класу обслуговування і повідомляється пасажирові під час придбання авіаквитка (вказана у ньому). Розміри ручної поклажі, що перевозиться, не повинні перевищувати 55x40x20 см. Понад встановленої норми Ви можете безкоштовно перевозити такі предмети, якщо вони не вкладені до багажу і знаходяться на руках:

  • дамську сумочку або папку для паперів;

  • друковані видання для читання у польоті;

  • їжу для дитини та дитячу дорожню колиску (дитяча колиска, інвалідний візок і милиці за бажанням пасажира можуть перевозитись у багажному відсіку літака);

  • парасольку або тростину;

  • пальто або плащ;

  • складальний інвалідний візок і/або милиці (якщо ці предмети необхідні пасажирові під час польоту).

  • Крім того, ми рекомендуємо Вам не здавати до багажу, а взяти з собою цінні речі, папери та документи.

Обмеження за вагою та габаритами обумовлені не правилами авіакомпанії, а технічними можливостями літака та необхідністю забезпечення Вашої безпеки за надзвичайних обставин (забезпечення вільного доступу до аварійних виходів та збереження заданого центрування літака).

З інформацією стосовно порядку перевезення тварин і птахів Ви можете ознайомитися у розділі " Правила перевезень пасажирів і багажу".

4. ЧОМУ НЕОБХІДНО ПРИСТІБАТИ РЕМЕНІ БЕЗПЕКИ І ЧИ НЕОБХІДНО ТРИМАТИ ЇХ ЗАСТЕБНУТИМИ?

Ремені  призначені для забезпечення Вашої безпеки під час зльоту, посадки і протягом всього польоту в умовах повітряної турбулентності, яка може привести до виникнення перевантажень та травмування.

Неможливо заздалегідь виявити зони з підвищеною турбулентністю і після цього рекомендувати пристебнути ремені. Тому безпечніше бути пристебнутим протягом максимального часу у польоті. Проте, якщо це Вас втомлює, то після зльоту, коли погасне табло, Ви можете розстебнути  ремені, але команда на табло "Пристебнути ремені" повинна бути виконана обов’язково та негайно.

5. СЛУХАЙТЕ ТА ВИКОНУЙТЕ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЕКІПАЖУ.

Багато пасажирів часто не звертають уваги на інформацію про політ. Проте не слід ставитись до рятувальних засобів, як до чогось несерйозного. На різних типах літаків засоби рятування можуть відрізнятись. Різниться їх розміщення на борту. За уважного ставлення до рекомендацій екіпажу, Ваші дії у небезпечних ситуаціях будуть усвідомленими. Це дозволить Вам запобігти паніки та не бути травмованими.

У членів екіпажу Ви можете одержати будь-яку інформацію про політ, яка Вас цікавить.

6. ПРОСИМО ВАС НЕ ПАЛИТИ ПРОТЯГОМ ВСЬОГО ПОЛІТУ!

Якщо в Вас є сила волі і Ви у змозі утриматись від паління в польоті, пасажири та екіпаж гідно оцінять Вашу шляхетність та поважне ставлення до них. У противному випадку, авіаційний транспорт не для Вас.

8. ВЖИВАННЯ АЛКОГОЛЬНИХ НАПОЇВ НА БОРТУ ЛІТАКА.

Помірне вживання спиртного під час польоту не викликає додаткових проблем для оточуючих пасажирів та екіпажу.

В той же час посадка на борт літака у стані алкогольного сп’яніння заборонена. Заборонено також вживання алкогольних напоїв, що принесені з собою. Збережіть їх, щоб відсвяткувати із друзями вдале завершення подорожі після її закінчення.

Будь-яке порушення порядку та правил поведінки пасажира на борту літака може призвести до настання відповідальності згідно із діючими правовими нормами. Дії екіпажу, що спрямовані на припинення можливого інциденту, будуть наполегливими та рішучими, аж до виконання вимушеної посадки для передачі порушника правоохоронним органам.

Памятка населенню: Правила поведінки в поїзді

Подорожуючи залізничним транспортом, варто пам’ятати, що на залізниці трапляються аварії і при цьому можливість порятунку, багато в чому, залежить від правильної поведінки пасажирів у критичний момент.

ПРАКТИЧНІ  ПОРАДИ  ПАСАЖИРУ

                              I.При купівлі квитка та при посадці у потяг:

  • купуючи квиток передбачте, щоб посадочні місця, по можливості, були в центральних вагонах потягу. Тому що, як правило, при аварії страждають, в першу чергу, головні вагони. Місця вибирайте в третьому або шостому купе – там розташовані аварійні виходи, бажано на нижній полиці і спиною до руху потягу. Тоді при різкому гальмуванні ви не впадете і не травмуєтесь.

Заходячи до вагону зверніть увагу на розміщення аварійних виходів та вогнегасників. При потребі запитайте про це у провідника.                                               II.    Під час поїздки пасажиру слід дотримуватись таких правил:

  • старанно скласти багаж на верхніх полицях;

  • не брати з собою легкозаймистих та вибухонебезпечних речовин;

  • не відкривати двері під час руху потягу;

  • не стояти на підніжках;

  • не висовуватись із вікон;

  • не зривати стоп-кран без необхідності;

  • курити тільки у визначених місцях;

  • у випадку пожежі не зупиняти потяг в тунелях та на мостах;

  • при відчутному запаху горіння негайно повідомте провідника.

              ІІІ. Під час аварії потяга:

У випадку аварії не допускайте паніки, дійте швидко і розсудливо в залежності від ситуації:

  • тримайтесь за поручні вагона, впирайтеся ногами, спиною в стінку, доки не мине небезпека;

  • після того як потяг зупинився, беріть саме необхідне – одяг та документи;

  • слухайте оголошення і команду провідника та дійте за його вказівкою;

  • проходьте швидко і не створюйте затори на шляху евакуації пасажирів.

При використанні запасних виходів потрібно:

  • зірвати пломби на аварійних важелях та повернути ручку на себе до упору, потім натиснути на себе ручку-засувку вікна. Після чого віконна рама опуститься;

  • вибратися з вагона можна також розбивши вікно свого купе.

 

Дії пасажира при виникненні пожежі:

При сильному нагріванні облицювальний матеріал вагонів виділяє токсичний газ, який дуже небезпечний, бо може викликати у постраждалих отруєння і навіть смерть. Тому при виході із вагона, який горить, слід виконувати наступні заходи безпеки:

  • одягнути верхній одяг та головний убір;

  • носовою хустинкою чи кашне (попередньо змоченими водою) прикрити дихальні шляхи;

  • вибравшись з вагона не зупинятись на колії, а скоріше покинути місце аварії.

Крім того, треба не забувати про правила поведінки в метро. Ці правила такі самі, як і в наземному транспорті, проте є й кілька специфічних правил, що стосуються тільки цього виду транспорту: - спокійно і обережно входити на ескалатор, намагатися не підштовхувати людей попереду та не робити непотрібних рухів у бік оточуючих; - якщо біля вас виявилася літня людина, необхідно допомогти їй при вході на ескалатор або у вагон (і при виході з нього); - не бігти по ескалатору; - не кидати сміття, монети або інші дрібні предмети, перебуваючи на ескалаторі або у вестибюлі метро, і стежити, щоб цього не робили діти; - не притискатися до поручнів ескалатора і до дверей вагонів електричок; - на ескалаторі слід стояти з правого боку; - входячи у вестибюль метро і виходячи з нього, притримувати двері. Небезпечна ситуація може виникнути і на платформі - не підходь близько до її краю, щоб не підсковзнутися або щоб хтось не штовхнув тебе. А якщо впустиш щось на рейки, то будь розумним пасажиром - не стрибай вниз, знай, що у чергового по станції є спеціальні кліщі для діставання предметів; - сидіти на східцях теж не рекомендується, навіть якщо ти дуже стомився; - твій одяг може застрягнути між сходинками; - без потреби не йди ескалатором, який не працює. Відомі випадки, коли під вагою крокуючих пасажирів ескалатор починає рухатися, а потім некеровано розганяється; - якщо в тебе чи в когось із пасажирів щось упало, не намагайся плутатися між чужими ногами - все одно не збереш розсипані речі. Чергові мають спинити ескалатор, щоб ти міг спокійно їх зібрати. Якщо при аварії чи технічних неполадках поїзд зупиниться в тунелі - не панікуй і виконуй всі команди працівників метрополітену. ПАМ’ЯТАЙ! Не стій близько до стін, колон, скляних вітрин, країв платформ. Колії у метро знаходяться під високою напругою, що у разі падіння на них призводить до миттєвої смерті людини. Не користуйся метро, підземними переходами, якщо бачиш велику скупченість людей у цих місцях.

Визначення та функції білків. Значення білків в харчуванні людини.

Білки або протеїни – високомолекулярні азотовмісні сполуки, молекули яких побудовані із залишків α-амінокислот.

Термін "протеїн", введений Берцеліусом в 1838 р. в перекладі з грецької означає "первинний", що відображає головуючу роль білків в природі.

У природі існує 1010...1012 різних білків, що становлять основу 1,2∙1012 видів живих організмів, починаючи від вірусів і закінчуючи людиною. Вони кількісно переважають над іншими макромолекулами, є присутніми в живій клітині і складають приблизно 20% маси людського тіла, більше 50% сухої маси клітини.

Величезна різноманітність білків зумовлена здатністю двадцяти протеїногенних α-амінокислот взаємодіяти одна з одною з утворенням полімерних молекул.

Виняткова властивість білків – самоорганізація структур, тобто здатність до самодовільного створення визначеної, властивої тільки даному білку просторової структури.

За хімічною будовою білки – це біополімери, які складаються із залишків амінокислот, з’єднаних пептидними зв’язками. Для хімічного складу білків характерний постійний середній вміст нітрогену – приблизно 16%.

Білки належать до незамінних, ессенціальних речовин, без яких неможливе життя, ріст та розвиток організму. Це зумовлено фізіолого-гігієнічними функціями, які виконують білки харчового раціону в організмі людини.

БІОЛОГІЧНІ ФУНКЦІЇ БІЛКІВ

1) каталітична полягає в тому, що білки (ферменти) прискорюють біохімічні реакції в процесі обміну речовин;

2) структурна – білки у тварин утворюють рогові покриви, є основою сполучення між клітинами (на структурний білок сполучної тканини колаген припадає третина всіх білків організму за масою);

3) рухова, яку виконують скорочувальні білки, які у всіх живих організмів побудовані і функціонують за спільним принципом, наприклад, актин і міозин у м’язовому волокні; 

4) транспортна – перенесення по крові гормонів, газів (гемоглобін і міоглобін), заліза, залишків жирних кислот (альбумін крові), та ін.; активний транспорт багатьох речовин через клітинну мембрану;

5) регуляторна – регулювання швидкості біохімічних процесів (гормони гіпофізу, підшлункової залози, які є білками або похідними амінокислот); нейроолігопептиди забезпечують в головному мозку складні психічні і фізіологічні явища (пептид страху, пам’яті тощо); білки є регуляторами зчитування спадкової інформації з ДНК; рецепторами мембран, які забезпечують трансформацію і передачу в клітину інформації (гормонального сигналу);

6) захисна функція білків полягає у синтезі антитіл у відповідь на появу чужорідних молекул (антитіла зв’язують і знешкоджують їх); одним із білків, що виконує таку функцію є білок інтерферон, що знешкоджує чужорідну нуклеїнову кислоту; токсини (наприклад ботулізму); 

7) енергетична – білки можуть бути джерелом енергії для людини, так в результаті повного окиснення 1 г білка виділяється біля 17 кДж енергії, проте білки не відкладаються про запас – надмірна кількість білків, що надійшла до організму, витрачається для отримання енергії; крім того, під час розщеплення білків вивільняється токсичний продукт – аміак, на детоксикацію якого витрачається енергія. Половина з амінокислот, які утворюють білки, в організмі людини не синтезується і повинна надходити з їжею, тому використання білків як джерела енергії є для організму вимушеним, пов’язаним із незбалансованим вмістом в їжі амінокислот, необхідних для побудови білків;

8) інформаційна функція білків полягає в тому, що через білки відбувається передача генетичної інформації з покоління в покоління.

ЗНАЧЕННЯ БІЛКІВ В ХАРЧУВАННІ ЛЮДИНИ

Білки неможливо замінити іншими речовинами, їх роль в організмі людини є надзвичайно важливою і необхідність білків для організму людини пояснюється наступним:

– білок потрібний для росту і розвитку, так як він є основним будівельним матеріалом для утворення нових клітин;

– білок управляє обмін речовин (метаболізмом): за фізичного навантаження в м’язовій тканині спочатку відбувається процес розпаду речовин – катаболізм (дисиміляція), під час якого вивільняється енергія, а потім – зворотний процес – анаболізм (асиміляція), за якого енергія запасається;

– білки справляють сильну динамічну дію на метаболізм: після їди швидкість метаболізму зростає, так наприклад, якщо їжа багата вуглеводами, метаболізм  прискорюється на 4%, якщо білками – на 30%;

– білки регулюють водний баланс в організмі (завдяки своїй гідрофільності – здатності притягувати воду): у здорових людей білки у поєднанні з деякими мінеральними речовинами регулюють вміст води в різних ділянках тіла; нестача білків в їжі позначається на його вмісті в крові – вона збіднюється білками, в результаті чого вода із крові переходить в міжклітинний простір і в такому випадку вода не видаляється нирками, що призводить до виникнення набряків;

– білки підсилюють імунну систему, синтезуючи антитіла, які борються з інфекцією, ліквідовуючи загрозу захворювання.

«Хімічні явища у побуті»

Тема: Хімічні явища у побуті

Мета: повторити знання про фізичні та хімічні явища, правила техніки безпеки під час практичних робіт, ознайомитися з хімічними явищами у побуті, розвивати уміння логічно мислити, спостерігати та робити власні висновки. Виховувати уміння самостійно проводити експерименти.

Обладнання: малюнки, реактиви та обладнання необхідне для практичної роботи.

Методи: словесні та практичні.

Тип заняття: комбіноване

План заняття:

І Організаційний етап заняття.

ІІ Мотивація навчального заняття.

  1. Що зображено на малюнку?

  2. Які бувають явища?

ІІІ Повідомлення теми, мети заняття.

ІV Вивчення нового матеріалу:

  1. Фізичні та хімічні явища

  • Що таке фізичне явище?

  • Що таке хімічне явище?

  • Гра «Обери правильну відповідь»

Правила гри. Серед малюнків потрібно вибрати фізичні та хімічні явища. Пояснити свій вибір.

Зображення на малюнках:

  • Ржавіння цвяху

  • Опадання листя

  • Відбілювання тканини

  • Дозрівання гарбуза

  • Скручування дротини

  • Замерзання води

  • Подрібнення таблетки ліків.

  1. Хімічні реакції, їх ознаки та умови перебігу

  • Яка реакція називається хімічною?

  • Які бувають ознаки хімічних реакцій?

Ознаки хімічних реакцій:

  • Виділення газу

  • Зміна забарвлення

  • Зникнення або утворення осаду

  • Поява запаху

  • Виділення світла

  • Виділення теплоти.

  • Які існують умови хімічних реакцій?

Умови хімічних реакцій:

  • Змішування речовин

  • Нагрівання речовин

  • Попереднє подрібнення речовин.

  1. Хімічні реакції у побуті

  • Наведіть приклади хімічних реакцій у побуті.

  • Обговорення хімічних реакцій :

  1. Горіння сірника ( ефект – виділення світла, тепла поява запаху, умова – нагрівання)

  2. Заварювання чаю ( ефект – зміна кольору, смаку і запаху, умова – змішування речовин)

  3. Гасіння соди оцтом ( ефект – виділення газу, умова - змішування речовин)

Практична робота «Хімічні явища»

  1. Проведення правил техніки безпеки.

  2. Дослід №1 Хімічний вулкан. Реактиви ( сода, оцет, барвники)

  3. Дослід №2 Дія йоду на крохмаль. Реактиви (картопля , йод)

  4. Дослід №3 Зміна кольору індикатора. Реактиви (мило, кампот, вода, смужки індикаторного папірцю)

  5. Дослід №6 Створення слайму. Реактиви ( канцелярський клей, тетраборат натрію, вода, гуаш)

  6. Дослід №2 Біла змія. Реактиви (сухий спирт, глюконат кальцію)

Висновок

V Закріплення матеріалу

  • Що таке хімічна реакція?

  • Які бувають ознаки хімічних реакцій?

  • Які існують умови хімічних реакцій?

  • Яке значення хімічних явищ для життя людини?

Підбиття підсумків занять

Опис документу:
Конспект заняття гуртка "Хімічні явища у побуті" для хімічних гуртків позашкільної освіти. Мета заняття:повторити знання про фізичні та хімічні явища, правила техніки безпеки під час практичних робіт, ознайомитися з хімічними явищами у побуті, розвивати уміння логічно мислити, спостерігати та робити власні висновки. Виховувати уміння самостійно проводити експерименти.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності практичного психолога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн
590 грн
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись