Бібліотека

"Конфлікти в нашому житті" тренінгове заняття для учнів

Опис документу:
Мета: надати інформацію про суть конфлікту і причини його виникнення; допомогти учням виробити правильну лінію поведінки для запобігання конфлікту та виходу з нього, якщо він стався. Завдання: розвивати комунікативні навички, терпимість, толерантність у ставленні до людей; розширювати загальний кругозір учнів; впроваджувати елементи естетичного виховання, культури мовлення і культури спілкування.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тренінгове заняття для учнів "Конфлікти в нашому житті"

Мета. Надати інформацію про суть конфлікту і причини його виникнення; допомогти учням виробити правильну лінію поведінки для запобігання конфлікту та виходу з нього, якщо він стався.

Завдання:

  • Розвивати комунікативні навички, терпимість, толерантність у ставленні до людей.

  • Розширювати загальний кругозір учнів.

  • Впроваджувати елементи естетичного виховання, культури мовлення і культури спілкування.

  1. Представлення тренінгу та його змісту.

Мета: ознайомити учасників із завданнями та структурою тренінгу.

Психолог. Чи доводилося вам коли-небудь люто грюкнути дверима, виходячи з кімнати? Або бути дуже ображеним чиїмось грубим зауваженням? Були у вас коли-небудь сварки з мамою чи однокласниками? Якщо ви відповіли на будь-яке з цих питань ствердно – ви знайомі з тим, що називається «конфлікт».

Виникнення конфліктів є об’єктивним і неминучим явищем. Адже життя – це постійний процес виникнення проблем та їх наступного вирішення. Спілкування людей досить складний і тонкий процес. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо у ситуації, які визначаємо як конфліктні. Яку роль відіграють конфлікти у нашому житті? Як їх розпізнати, попередити, розв’язати? Про все це ми поговоримо зараз. Конфлікт – це проблема досить серйозна. Існує навіть така наука, як конфліктологія.

Конфлікти формують відповідальність і небайдужість, стимулюють оновлення і поліпшення стосунків між людьми. Тому проблема, здебільшого, полягає не в наявності самого факту конфлікту, а в тому, який характер він носить і яким чином розв’язується.

  1. Правила тренінгу.

Мета: повторити правила роботи в групі, сприяти створенню робочої та доброзичливої атмосфери під час тренінгу.

  • Говори від свого імені і про те, що хвилює саме тебе і саме зараз!

  • Не перебивай, будь толерантним!

  • Критикуй дії і висловлювання, а не людину!

  • Дотримуйся регламенту!

  • Налаштуйся на успіх! Сміливо застосовуй в житті все, чого навчився на тренінгу!

  1. Очікування.

Мета: визначити очікування учасників щодо проблематики тренінгу.

Тренер просить усіх учасників на папірцях написати свої очікування від тренінгу. Потім всі по черзі виголошують їх і зберігають при собі до кінця тренінгу.

  1. Вправа «Галерея асоціацій»

Мета: показати важливість розуміння суті конфлікту, його основних ознак, структури, динаміки, функції.

Психолог. Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. Підберіть слова, які у вас асоціюються з цим поняттям і починаються на літери, що складають саме слово «конфлікт» (слова записуються на дошці або на плакаті)

К – крики, кпини, карання.

О – обурення, образа, обмова, огида.

Н – неспокій, недовіра, невдоволення

Ф – фальш, фиркання, фальсифікація.

Л – лайка, лихослів’я, лемент, лихо.

І – ігнорування, інтрига, інцидент.

К – катастрофа, кепкування.

Т – тиск, терор, травма.

Що ж таке конфлікт? Конфлікт – це сутичка різних, а часом і протилежних цілей, інтересів, поглядів, прагнень окремих людей чи груп. Для виникнення конфлікту необхідна конфліктна ситуація.

Конфліктна ситуація – наявність суперечливих позицій, розбіжностей сторін з якого-небудь приводу. Конфліктна ситуація – це сигнал про те, що виникла проблема.

Хоча не кожна конфліктна ситуація веде до конфлікту. Повинен бути інцидент – збіг обставин, який є приводом для початку безпосередньої сутички сторін.

Всі люди різні і в житті між ними виникає багато суперечностей (неузгоджень) з приводу певних думок, поглядів. Кожен обстоює свою думку. Словесне змагання, коли кожен відстоює свою думку називають суперечкою.

Питання для обговорення:

  • Що спільного мають ваші асоціації з поняттям «конфлікт»?

  • Чому слово «конфлікт» набуває переважно негативного значення?

  • Чому ви асоціюєте конфлікт з позитивним поняттям?

  1. Види конфліктів:

  • конструктивний – спрямовані на розвиток взаємин, здійснення діяльності;

  • деструктивний – спрямовані на задоволення особистих амбіцій, домагань, самоствердження за рахунок інших, наклеп, заздрість, ухиляння від виконання обов’язків тощо;

  • внутрішньо особистісний – незадоволеність людини якими-небудь обставинами свого життя, пов’язане з наявністю інтересів, прагнень і потреб, що суперечать одне одному;

  • міжособистісний – невміння ладнати один з одним через відмінності у характерах, поглядах, манері поведінки;

  • конфлікт між індивідом і групою – відступ від прийнятих у групі норм поведінки у спілкуванні (наприклад, конфлікт між групою і керівником);

  • між груповий конфлікт – організація складається з безлічі формальних і неформальних груп, між якими можуть виникати конфлікти.

  1. Рухавка «Газета»

  1. Вправа «Айсберг».

Уявіть, що ви пливете на крижині у Льодовитому океані. І раптом бачите попереду величезний айсберг, який насувається на вас.

  • Як ви почуваєтеся? (На лівому боці дошки записуються висловлені почуття).

  • А тепер скажіть, як ви почуваєтеся, коли знаходитесь у конфлікті? (На правому боці дошки записуються висловлені почуття).

  • Чи можна щось змінити у цих двох ситуаціях: на крижині в океані і в конфлікті?

  • Чи були ви коли-небудь учасниками якогось конфлікту?

  • Коли і де найчастіше у вас виникали конфлікти?

  • Хто більше винен у конфлікті?

  • Час минув. Конфлікт вичерпався. Що ви відчуваєте, коли згадуєте про якийсь конфлікт?

Конфлікти – це необхідне явище нашого життя. Якщо вони є, значить виконують якість важливі функції у житті людини і суспільства. Причому ці функції можуть бути як позитивними, так і негативними.

  1. Вправа-демонстрація «Вплив слова на людину»

Візьмемо склянку води. Уявімо, що це людська душа – чиста, проста, наївна, здатна вбирати у себе все хороше і все погане. Вкинемо у цю склянку трохи солі, трохи перцю, докинемо до цього ще грудку землі.

Сіль – грубі, солоні слова; перець – пекучі, образливі слова; грудка землі – неуважність, байдужість, ігнорування.

Добре змішаємо усе це і отримаємо стан людини. Скільки мине часу, доки все осяде, забудеться? Та варто лише легенько збовтати – і все підніметься на поверхню. А це – стреси, неврози і т. д.

Коли ми з кимось сваримося і кажемо щось неприємне, то залишаємо в душі людини ось такі сліди. І не має значення, скільки разів ми потім попросимо вибачення. Словесні рани наносять такий же біль, як і фізичні.

Притча. Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами і загадав забивати їх по одному в паркан щоразу, як він втратить терпець і посвариться з кимось. Першого ж дня юнак забив 37 цвяхів. Згодом він навчився опановувати себе, і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася. Хлопець зрозумів, що легше навчитися стримувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.

Нарешті настав день, коли не було забито жодного цвяха. Тоді батько наказав синові витягати по одному цвяхові у ті дні, коли він жодного разу не втратить над собою контролю і ні з ким не посвариться. Минали дні, і згодом син сказав батькові, що у паркані не лишилося жодного цвяха. Тоді батько підвів сина до огорожі і сказав: Ти добре поводишся, синку, але подивися, скільки тут залишилося дірок… Огорожа вже ніколи не буде такою, як колись…»

Коментар. Коли ви з кимось сваритеся, або ображаєте когось, то залишаєте по собі рани, схожі на дірки від цвяхів. Вони залишаються незалежно від того, скільки разів ви потім попросите вибачення. Слова іноді завдають сильнішого болю, ніж фізичне насильство. Тож слід бути толерантними, вчитися розуміти один одного.

  1. Вправа «Я» - висловлювання і «Ти» - висловлювання».

Уявіть, що ви дуже посварилися зі своїм другом. Послухайте два наступні висловлювання і вирішіть яке з них допоможе полегшити спілкування:

  1. «Ти мене ніколи не слухаєш, ти зовсім поганий друг».

  2. «Мене засмучує, що ти мене не слухаєш, тому мені здається, що ти погано до мене ставишся».

Зверніть увагу на те, що перше речення може змусити вашого друга відчути себе так, ніби на нього нападають і він повинен захищатися. Це може порушити спілкування. У другому висловлюванні ви берете на себе відповідальність за власні емоції. Це і є «Я»-висловлювання, за допомогою якого ми показуємо, що володіємо власними думками і почуттями. Ми виражаємо своє невдоволення таким чином, щоб співрозмовникові не здалося, ніби його ображають чи звинувачують у чомусь. Як використовувати «Я»-висловлювання? Треба просто сказати, що ви відчуваєте і пояснити чому. Типова конструкція «Я»-висловлювання виглядає так: «Мені (емоція), коли ти (робиш щось), тому що (причина)».

Переформулювати «Ти»-висловлювання на «Я»-висловлювання:

  • Ти не хочеш мені допомогти!

  • Ти завжди без дозволу береш мої зошити!

  • Ти нікого не бачиш навколо, окрім себе!

  • Ти винен, що я запізнився на урок!

  1. Практична робота «Самооцінка поводження у конфліктній ситуації»

  1. Вправа «Підсумки»

Мета: допомогти учням сформулювати свої враження від роботи в групі; сприяти формуванню умінь використовувати отриману на тренінгу інформацію в подальшому повсякденному житті.

Рефлексія:

  • Чи досягли ви очікуваного?

  • Чи допоможе вам отримана інформація почуватися більш впевнено та ефективно діяти в конфліктних ситуаціях?

  1. Притча «Тягар образ»

Якось учень попросив учителя:

Ти такий мудрий. У тебе завжди хороший настрій, ти ніколи не сердишся. Допоможи мені бути таким.

Учитель погодився і попросив учня принести картоплі і прозору торбинку.

Якщо ти на когось розсердишся і затамуєш образу, – сказав учитель, – то візьми картоплину, напиши на ній ім’я людини, з якою виник конфлікт, і поклади цю картоплину в торбинку.

І це все? – здивовано запитав учень.

Ні, – відповів учитель. – Ти повинен завжди цю торбинку носити з собою. І щоразу, коли на когось образишся, додавай у неї картоплину.

Учень погодився. Пройшов якийсь час. Торбинка учня наповнилася картоплею і стала доволі важкою. Її дуже незручно було завжди носити з собою. До того ж картопля, яку він поклав першою, почала псуватися. На ній з’явився слизький гидкий наліт, деяка проросла, деяка покрилася цвіллю і мала різкий неприємний запах.

Учень прийшов до вчителя і сказав:

Це вже неможливо носити з собою. По-перше, торбина дуже важка, а по-друге, картопля зіпсувалася. Запропонуй щось інше.

Але вчитель відповів:

Те ж саме відбувається у твоїй душі. Просто ти цього зразу не помічаєш. Вчинки перетворюються на звички, а звички – на характер, який породжує зловонні пороки. Я дав тобі можливість поспостерігати увесь цей процес збоку. Щоразу, коли ти вирішиш образитись або, навпаки, образити когось, подумай, чи потрібен тобі цей тягар.

  1. Етюд «Посмішка по колу».

Всі беруться за руки і «передають» посмішку по колу: кожен повертається до свого сусіда праворуч чи ліворуч і, побажавши щось хороше та приємне, посміхається йому. При цьому можна образно «взяти посмішку» в долоні і обережно передавати її по колу, з рук в руки

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.