• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • НУШ
  • «КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ЯК ОСНОВА РЕФОРМУВАННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У СВІТЛІ КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ»

«КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ЯК ОСНОВА РЕФОРМУВАННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У СВІТЛІ КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ»

Опис документу:
розкривається КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ЯК ОСНОВА РЕФОРМУВАННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У СВІТЛІ КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ. Що ми виконуємо з першим класом. У чому суть полягає. Як ми повинні навчатися через гру, досліджувати.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Стремигородський НВК

Підготувала:

вчителька

початкових класів

Стретович Олена

Леонідівна

Стремигород – 2020

Компетентнісний підхід як основа реформування освітнього процесу у світлі концепції Нової української школи

Наразі в освіті України почався новий етап розвитку, пов'язаний зі зміною менталітету суспільства та особистості, ціннісних орієнтацій молодого покоління, швидкому розвитку технологій. Сучасна освіта потребує навчально-виховних програм, спрямованих на вивчення людини, її морального та духовного світу, її самовдосконалення та саморозвитку, на вміння орієнтуватися в соціокультурному середовищі.

Якою має бути сучасна школа? Це важливе питання турбує і педагогів, і батьків. І відповідь виникає однозначною: не такою, як раніше. Наші діти, коли виростуть зіткнуться з проблемами, які потрібно буде вирішувати не тільки з допомогою здобутого у школі багажу знань, а і вміння застосовувати їх на практиці. Допоможе гнучкість мислення, що дозволить знайти вихід з буд- якої ситуації; вміння критично мислити та оцінювати будь-яку ситуацію. Тому зміст початкової освіти базується на компетентнісному підході: тобто, важливо не те, що ти знаєш, а як ти цим вмієш користуватися. Саме такою школою, школою компетентностей, на мою думку, має стати сучасна школа.

Сучасному суспільству потрібні люди, які мають такі якості як емоційний інтелект, здатність працювати в команді, здатність критично мислити, здатність робити складні рішення, здатність аналізувати. Адже найбільш успішними на ринку праці в найближчій перспективі будуть фахівці, які вміють навчатися впродовж життя, ставити цілі та досягати їх, спілкуватися в багатокультурному середовищі.

Цього року мені пощастило залучитися до апробації нового Державного стандарту. Я не пошкодувала про це ні на мить, бо побачила величезний потенціал змін Нової української школи, що дає можливість мені, як учителю, обирати шляхи досягнення кращих результатів, тобто розробляти свої навчальні програми та курси на основі інтеграції предметів.

Учителю надається величезний простір для творчості, створення своїх, власних, методів навчання. Хоча під час пілотування Нового державного стандарту стикалася зі скептичними твердженнями про те, що нічого змінювати в освіті не потрібно, не варто копіювати закордонні системи освіти.

Так, не варто, але що нам заважає, взяти те найкраще, що є у них, і з інтегрувати, тобто поєднати з нашими напрацюваннями? Головне, - бажання творити, розвивати здібності і таланти кожної дитини, рухатися вперед і вірити в те, що кожна дитина - неповторна особистість.

З великим задоволенням взялась випробовувати нові підходи, заручившись підтримкою батьків. У ході роботи поставила для себе декілька основних запитань, які намагаюсь вирішувати: 1. Як забезпечити ефективність навчання при збереженні постійного інтересу та ентузіазму дітей? 2. Що забезпечує інтеграція предметів? 3. Доцільність формування самооцінювання та створення ситуації успіху? 4. Які важливі чинники педагогіки партнерства між учнем, учителем та батьками? Як зробити так, щоб навчання дитини у школі було більш ефективним та зберегти при цьому постійні інтерес та ентузіазм дітей до навчання?

Освітня реформа передбачає навчання через гру, дослідження, особистий досвід, роботу в групах та соціалізацію, вміння співпрацювати з іншими дітьми. Звісно, це - незвично, коли замість звичного розташування парт діти сидять і працюють у групах півколом. Такі форми роботи дають чудові результати. По - перше, дитина швидше адаптується у новому колективі, бо вони повинні співпрацювати. Навіть на моє перше питання: "Діти, як ви думаєте, чому ми з вами так сіли?", прозвучали відповіді: "Ми будемо вчитися працювати разом, у команді", "Бо так легше допомагати один одному", "Так цікавіше, адже ми будемо спілкуватися один з одним". По-друге, дитина під час роботи у групі, відчуває себе у безпеці, вона не боїться висловлювати свої припущення, обговорювати їх, і тут розкриваються навіть найменш сміливі діти.

Наше завдання - дати учням можливість повірити у себе, не боятися помилятися, адже історія знає випадки, коли найсміливіші відкриття були зроблені у результаті помилкових припущень. Відкрити себе допомагають і щоденні ранкові зустрічі. Під час цих зустрічей діти відчувають позитивні емоції, вчаться спілкуватися з однокласниками, діляться своїми новинами, радощами, турботами, інколи відкриваються зовсім по-іншому, вчаться довіряти один одному та піклуватися один про одного, визначають день тижня, число та місяць, погоду, вивчають прикмети, діляться новинами, визначають дитину дня, вчаться новим формам привітань: жестами, компліментами, умовними знаками, обіймами, запитаннями, пошуками спільного-відмінного і таке інше.

Це сприяє і розвитку мовлення, збагаченню словникового запасу учнів, критичному мисленню, вмінню ставити запитання. А ще - діти вчаться працювати у колективі, не заважаючи іншим, дружно гратися у спільні сюжетно-рольові ігри та мають реальну можливість для вільного вибору і прояву ініціативи.

Провідними аспектами Нової української школи є дитиноцентризм та індивідуальна освітня траєкторія, тобто вчителі, батьки, учні можуть спільно обирати темп навчання, глибину та складність того чи іншого матеріалу. На сучасному етапі роботи учителі пілотних шкіл забезпечені модельними навчальними програмами.

Це зразок, за яким ми можемо створювати свої або обирати ті форми роботи, які на нашу думку, є доречними у тому чи іншому класі під час вивчення тієї чи іншої теми. Навчання проводиться за тематичними тижнями, і кожен день має теж відповідну тему. Наприклад, 18 тиждень має назву "Я - мандрівник", під час якого діти розв'язують дослідницькі завдання: - Хто такий мандрівник? / Чи можу я назвати себе мандрівником? - Куди ми помандруємо? Подорож Україною. - Куди ми помандруємо? Подорож на південний континент. - Як мандрувати світом, не засмічуючи природи?

Коли ми плануємо тематичний день, то обираємо тему і складаємо інтелект-карту (ментальну карту), тобто пишемо все, що знаємо, або те, що спадає нам на думку про об'єкт чи явище, яке розглядається. Потім групуємо цю інформацію, виділяємо, з яких галузей можуть бути ці знання і що можна робити на уроках з дітьми, щоб у них склалася цілісна картина сприйняття світу Наприкінці кожної чверті для подолання розбіжностей у знаннях учнів проводиться корекційно- рефлексійний тиждень. Що забезпечує інтеграція предметів? Дитина в ранньому віці сприймає світ цілісно, а не попредметно. Тому навчання в початковій школі пілотних класів є інтегрованим - предмети об'єднуються довкола цікавих для дитини тем чи проблем. Учні отримують можливість зв'язати зміст двох або більше предметів, або дисциплін в межах однієї теми дослідження. При цьому розвиваються базові навички з читання і письма - але робиться це набагато ефективніше через ті речі, що цікаві дітям і не відірвані від їхнього життя.

Інтегрується сім освітніх галузей у курс "Я досліджую світ". Окремими навчальними предметами залишаються іноземна мова, фізкультура та мистецтво. Звичні для нас "українська мова" та "математика" інтегруються, але не повністю. 3 4-х годин на тиждень вивчення математики один урок викладається в рамках інтегрованого курсу, а інші три - як окремі навчальні предмети. Так само з українською мовою. Автори стандарту пропонують 2 години цього навчального предмета викладати у рамках курсу "Я досліджую світ", а решту 5 - як окремий предмет "Українська мова". Переваги інтегрованого навчання для учнів очевидні: - більш чітке розуміння мети кожного предмета в різних контекстах; - більш глибоке розуміння будь-якої теми, завдяки її дослідженню через кілька точок зору; - краще усвідомлення комплексного підходу, через який предмети, навички, ідеї та різні точки зору пов'язані з реальним світом; - удосконалення навичок системного мислення. Вміння бачити взаємозв'язки всіх аспектів життя, зрештою, стає звичкою, яка буде допомагати учням протягом усього їхнього життя.

На мою думку, головним завданням сучасного вчителя є не вміння давати дітям готові знання, величезні об'єми інформації, які просто неможливо запам'ятати, а створити умови для того, щоб діти змогли самостійно здобувати ці знання, спостерігати, досліджувати, знаходити нові шляхи та способи вирішення проблем.

Провідною для учнів має стати дослідницька діяльність. Не потрібно давати дітям готові інструкції, а бажано доцільніше спонукати їх до знаходження рішення самостійно, працювати над тим, щоб вони відходили від копіювання єдиної правильної відповіді. І, звісно ж, Нова українська школа передбачає організацію нового освітнього середовища, тобто простір, у якому перебуватимуть учні, має бути динамічним, постійно змінюватися і бути орієнтованим на дитину, відповідати принципам дитиноцентризму.

Оскільки навчання наше проходить за тематичними тижнями, то на стінах кімнати розміщені наочні матеріали, присвячені темам, які вивчаються. Облаштування навчальних та ігрових центрів дозволяє учням самостійно підбирати матеріали та інструменти для розв'язання поставленої задачі, а не лише користуватися тим, що запропонує їм учитель. Саме так можна виховати креативну особистість, яка шукає нестандартні підходи та незвичайні шляхи, вміє здійснювати свідомий вибір та відчувати успіх. Наприклад: Чим можна виміряти довжину парти? Діти у математичному центрі підбирають засоби для вимірювання, самостійно роблять висновки, чим зручніше, швидше та точніше здійснити вимірювання.

На мою думку, під час планування тематичних днів учителеві необхідно врахувати особливості навчання учнів з різним типом інтелекту, урізноманітнити уроки; створити освітнє середовище не відірване від життя.

Я вважаю, доцільно формувати в учнів початкової школи елементи самооцінювання та створення ситуації успіху. Важливим інструментом у цьому є портфоліо - інструмент, який демонструє досягнення учня. Портфоліо не є інструментом планування роботи з дитиною. Це позитивний спосіб оцінювання дитини, оскільки демонструє свідчення досягнень дитини. Портфоліо фокусується на тому, що дитина МОЖЕ робити і як швидко відбувається прогрес у розвитку її здібностей - часто вчителі і батьки бачать лише ціль, яку потрібно досягти, і не помічають прогрес на цьому шляху, як і не помічають зусилля дитини для досягнення цілі.

Портфоліо має бути максимально орієнтованим на дитину. Коли дитині дається можливість вибирати свої роботи, вона починає розуміти критерії, за якими її роботи будуть оцінюватися. Учень може бачити свій прогрес та оцінювати свої досягнення та успіхи. Портфоліо може містити багато різних видів робіт, які розміщуються у портфоліо вчителем, дитиною та батьками, як наприклад: зразки письмових робіт, малюнки, опитувальники, фотографії, спостереження, зразки робіт в рамках окремих освітніх галузей та ін..

Однією із дев'яти ключових компетентностей Нової української школи є педагогіка, яка ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем та батьками. Тож залучення батьків до освітнього процесу є важливим показником успішної реалізації принципів партнерства. Разом з батьками та учнями ми реалізуємо спільні проекти, проводимо ранкові зустрічі, готуємося до свят та виховних заходів, організовуємо екскурсії. Звідси виникають довірливі відносини у моєму класі, доброзичливість, позитивне ставлення та взаємоповага.

Сьогодні соціологія показує, що проблема номер один в освіті - втрата у дітей мотивації до навчання. Найважливіше завдання вчителя - підтримувати в кожному учневі впевненість і мотивацію до пізнання. А для цього потрібно зацікавити учнів, зробити кожен урок неповторним, захоплюючим, сповненим нових відкриттів та вражень. Не може бути проблем у впровадженні Нового Державного стандарту, якщо вчитель зацікавлений, якщо у нього є бажання працювати по - новому, творити, а його підтримують ще й батьки та адміністрація.

Я переконана, що не потрібно боятися змін, потрібно іти в ногу з часом і докладати зусиль, щоб наша освіта ставала якіснішою та прогресивнішою. Відомий англійський письменник Сідней Сміт сказав: " Щоб зробити у світі що-небудь гідне, не можна стояти на березі, тремтячи і думаючи про холодну воду і небезпеки, що підстерігають плавців. Треба стрибати у воду і випливати як вийде." Зі свого боку, впроваджуючи Новий Державний стандарт, я бачу зацікавленість учнів, блиск у їхніх очах, мотивацію до навчання.

Коли твої діти не питають про те, коли перерва, а коли питають про те, що ми будемо досліджувати на наступному уроці. Це зігріває душу і хочеться працювати, творити, бо в будь-якому випадку освіта потребує змін, адже час змінюється, змінюється суспільство і ті методи викладання, які існували раніше, вже не дають результату. Наші діти повинні вирости конкурентними на сучасному ринку праці. Ми повинні дати їм те, що допоможе їм стати успішними та щасливими дорослими.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. - К.: ТОВ "Видавничий дім "Плеяди", 2017. - 206 с.

2. Нова школа [ Електронне джерело]. Режим доступу: https://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf

3. Савченко О. Я. Мета і результат уроку в контексті компетентнісного підходу [Текст] / Олександра Савченко // Початкова школа. - 2015. - № 3. - С. 10-15. - Бібліогр.: 12 назв.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
0
1
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!