матеріал

Інтерактивні матеріали

Для кого: 11 Клас, 12 Клас, Дорослі

Кінотренінг «Стежка до мрій або згубні звички»

Опис документу:
Ми розуміємо, що фільми, як казки і сни, багаті образами і підтекстом. І, як фахівці, ми знаємо, що кожна людина бачить і інтерпретує їх по-своєму, через призму власного життєвого досвіду, психологічних особливостей, системи цінностей і ставлення до світу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Бутмарчук С.В.

практичний психолог

КЗ КОР «Фастівський ліцей-інтернат»

КІНОТРЕНІНГ «СТЕЖКА ДО МРІЙ АБО ЗГУБНІ ЗВИЧКИ».

Мрії різні ...

І шляхи їх здійснення теж.

Виходить, що, вибравши невірний шлях,

можна розпрощатися з мрією,

навіть не наблизившись до неї.

  • х.ф. «Реквієм за мрією»

Мета: проінформувати учасників про способи протистояння шкідливим звичкам; розвивати вміння бачити та розуміти навколишній світ, орієнтуватись у ньому та відстоювати власні переконання; навчити оцінювати свої вчинки і приймати відповідальне рішення відповідно до ситуації; сформувати прагнення протидіяти вживанню наркотичних речовин, займати активну життєву позицію.

Завдання:

  • навчити учасників оцінювати ситуації ризику, приймати відповідальні рішення та протистояти соціальному тиску;

  • виховувати негативне ставлення до вживання наркотиків, алкоголю, паління, які завдають великої шкоди здоров’ю та життю людини;

  • спонукати учасників до роздумів: вибір залежить від тебе самого.

Цільова аудиторія: учні 11-тих класів.

  1. Вправа-вітання «Мене звати … і я мрію…»

Мета: створення гарного настрою, позитивного емоційного фону, атмосфери щирості та довіри, налаштувати на вільну атмосферу в групі, доброзичливе ставлення один до одного; допомогти учасникам більше дізнатися один про одного, скоротивши дистанцію у спілкуванні.

Всі учасники сідають у коло, кожен по черзі називає своє ім’я та продовжує фразу, що починається зі слів: «Мене звати … і я мрію…». «Це – чудово! –

додає група і аплодує».

  1. Прийняття правил роботи групи.

Мета: забезпечити сприятливу атмосферу для навчання у тренінговій групі.

Правила роботи:

  • добровільна участь;

  • вимкнути мобільні телефони (режим без звуку);

  • цінувати час;

  • бути толерантним;

  • бути позитивним;

  • бути щирими;

  • говорити лише за темою;

  • говорити від свого імені;

  • не критикувати;

  • бути активними;

  • правило «піднятої руки»;

  • правило «вільної ноги».

  1. Мозковий штурм «Звички, які допомагають, здійсненню мрії. Звички, які перешкоджають здійсненню мрії»

Учасники об’єднуються у групи. Працюючи у групах, визначають звички, які допомагають, здійсненню мрії, а також звички, які перешкоджають здійсненню мрії (учасники свої варіанти записують на плакатах, потім презентують)

Обговорення:

  • Для чого ми виконували дану вправу?

  • Що ви зрозуміли виконуючи цю вправу?

  1. Перегляд кінофільму «Реквієм за мрією»

Жанр: Драма

Тривалість: 101 хв. (з титрами)

Країна: США

Режисер: Даррен Аронофскі

Актори: Еллен Берстін, Джаред Лето, Дженніфер Коннеллі, Марлон Уайанс.

За однойменним романом Г'юберта Селбі.

Сюжет. Наркотики. Вони руйнують розум, тіло і душу. Чотири життя. Чотири невдачі. Чотири наркомана. Кожен з них намагався вибудувати свій шлях до успіху, але не склалося. І вихід вони знайшли в чотирьох різних видах наркотиків. І незабаром їм відкрилися усі жахи світу наркоманів, прихованого "ІНШОГО" ​​світу.

  1. Обговорення фільму «Реквієм за мрією»

Інструкція. Учасники об’єднуються в три групи. Кожна з груп отримує завдання – сформулювати ідею фільму: виділити ті ключові ідеї, які найкращим чином описують головну думку фільму. Фільм з чіткою ідеєю, дозволяє сфокусувати увагу учасників на певній цінності.

ІДЕЯ ФІЛЬМУ:

  1. Не проблеми повинні штовхати вас в спину, а вперед вести мрії.

  2. Багато людей здаються на шляху до своєї мрії, тому що їм ніхто не сказав: Я вірю в тебе, у тебе все вийде!

  3. Мрії є у багатьох, але тільки одиниці перетворюють їх в реальність!

Орієнтовні питання після перегляду фільму:

  • Вам сподобався фільм чи ні? Чому? Що конкретно сподобалося, що не сподобалося, що зачепило вашу увагу?

  • Хто з героїв фільму мені подобається, а хто ні і чому?

  1. Кому я співчуваю і чому?

  2. Який стиль спілкування героїв фільму? Як вони вирішують свої проблеми?

  3. Що б я змінив у ситуації і як би я вчинив на місці героя/героїв? Що потрібно для цього зробити? Що б я взяв для себе як зразок для наслідування? Що я вважаю правильним чи неправильним? Хто, по-моєму, має рацію, хто не правий, хто винен і чому?

  4. Чи зустрілося в фільмі для мене щось нове, раніше невідоме? Здійснив я якесь відкриття для себе?

  5. Які емоції викликав фільм? Що мене розсмішило, обрадувало, засмутило, викликало роздратування, розсердило, образило, злякало, відштовхнуло?

  6. Про що цей фільм? Яка основна проблема/конфлікт і як вирішує її режисер?

  7. Чому фільму дано саме таку назву? Як назва розкриває сенс фільму?

  8. Які психологічні, моральні, філософські проблеми порушені у фільмі? Які з них хвилюють мене зараз або хвилювали в минулому?

  9. У фільмі були показані також асоціальні і неприйнятні сцени, такі як: наркоманія, алкоголізм, куріння, злодійство. І ви повинні розуміти, що для всього цього є альтернатива. Яка саме?

  10. Хто несе відповідальність за ваше життя, ваше здоров'я?

  11. Якими якостями повинна володіти людина, щоб зробити усвідомлений вибір?

  12. Хто з героїв, на ваш погляд, був більш успішним у житті?

  13. Чи був у героїв потенціал до втілення своєї мрії. І якщо був, то який, в чому він виражався?

  14. Що для кожного з героїв було успіхом?

  15. Яка мрія була у кожного героя?

  16. Чи отримав кожен герой те, що хотів? Чому?

  17. Хто несе відповідальність у даній ситуації за те, що сталося з кожним з героїв?

Психолог. Прожити життя – просто. Прожити його достойно – складніше. Домогтися серйозних успіхів – дуже важко, для цього потрібно діяти, крокувати до мети. Найпростіше пустити її на самоплив, кинути під укіс і не розмірковувати ні про що. Цим шляхом пішов Гаррі. Наркотична дрімота і прекрасні бачення, щастя «під кайфом» замінюють йому реальність. Його мати – Сара, щоб не бачити жахів або від власної слабкості, а більше – від прагнення змін, повністю занурилася в світ по той бік телевізійного екрану. Життя її улюблених героїв замінює їй власне ...

У фільмі зображено різноманітні форми згубної пристрасті, внаслідок яких герої опиняються в ілюзорному світі мрій, що згодом зазнає катастрофічної руйнації, зіткнувшись з реальністю.

«Реквієм за мрією» досліджує не лише проблеми вживання наркотиків, а охоплює ширшу тему «згубних пристрастей і звичок»: персонажі картини перебувають у полоні різноманітних пристрастей (телебачення, старих спогадів, нездійсненних мрій, кави, їжі, шоколаду, засобів для схуднення). Режисер зосереджує увагу глядача більше на загальній темі залежності, ніж на вузькій проблематиці наркоманії, показуючи, як люди в сучасному суспільстві не бажають шукати виходу з їхнього згубного кола.

Композиція фільму також ілюструє динаміку розвитку залежності. Перша частина «Літо» — щаслива, безтурботна пора, коли все здається чудовим. З початком «Осені» ідилія потроху розпадається, персонажі починають поволі помирати (що підкреслюється такими деталями як інфікована рана на руці Гаррі та схудла, зів'яла постать Сари). З настанням «Зими» мрії героїв зазнають занепаду внаслідок згубних пристрастей.

Кожен з головних героїв фільму прагнув до своєї заповітної мрії. Сара мріяла знятися у відомому телешоу, її син Гарольд зі своїм другом Тайроном – казково розбагатіти, подруга Гарольда Меріон марила про власний модний магазин, але на їх шляху були всілякі перешкоди. Події фільму розгортаються стрімко, герої загрузли в наркотиках. Мрії залишаються недосяжними, а життя героїв деградують.

Для героїв руйнівником мрії стали не голод, не суспільство і не лінь, а слабкість. Єдине, чого варто боятися – це власну слабкість. Вони не змогли вибрати світло, їх вдовольнила тьма.

Шлях до мрії складний і не близький, і на ньому є багато перешкод, не подолавши які, так легко зупинитися на півдорозі, обмежившись лише частиною того, що хотів, але ще легше скотитися в прірву через власні руйнівні звички.

  1. Експеримент «Сила звички»

Мета: демонстрація сили звички.

Психолог. П’ятсот років тому німецький гуманіст Еразм сказав «Ми сіємо наші думки і пожинаємо наші вчинки; ми сіємо вчинки і пожинаємо характер; ми сіємо характер і пожинаємо долю». Ви можете обирати свою подальшу долю, коли обираєте, які звички в собі виховувати, а з якими боротися. Ми вже побачили (пригадайте наш мозковий штурм «Звички, які допомагають, здійсненню мрії. Звички, які перешкоджають здійсненню мрії»), які звички заважають людині, а які навпаки роблять її сильнішою. Деякі люди можуть бути зв’язані фатальними звичками. Знаходячи виправдання своїм згубним звичкам, а не борячись з ними, вони самі обирають своє майбутнє.

  • Я прошу вийти найміцнішого хлопчину з групи і стати перед учасниками, склавши руки по швах.

Психолог обв’язує його однією ниткою (десь на рівні ліктів), зав’язує вузлик і просить його розірвати нитку, просто розвівши руки в сторони. Це хлопчина зробить досить легко.

  • Дослідження показали, що більшість звичок можна з легкістю прищепити протягом трьох тижнів. Якщо ви будете робити одне й те саме 21 день підряд, то у вас з’явиться досить сильна звичка.

Для того щоб проілюструвати сказане психолог обв’язує хлопчину ниткою 21 раз (так щоб утворилася міцна мотузка) та просить його розірвати мотузку (навіть якщо йому це вдасться, то доведеться дуже постаратися, аби вивільнитися).

  • Існують речі, які можуть завдати нам набагато більше шкоди за набагато коротший проміжок часу. Частина з них (наприклад, наркотики) може викликати у нас залежність уже після першого або другого разу. Ці «звички» більше схожі на ланцюг, ніж на нитку (піднімає в гору міцний ланцюг).

Психолог просить учасників обрати одну позитивну звичку, яку вони хотіли б виховати в собі за наступні 21 день; звичку, що допоможе їм досягти їх мрії/мети.

  • Які саме зміни ви можете зробити в своєму розкладі протягом наступних 21 днів, щоб прищепити собі цю хорошу звичку?

  • Пам’ятайте, що хороших звичок, так само важко позбутися! Успішні люди так само прив’язані до хороших звичок, як неуспішні до поганих, тільки результат у них різний. Хороші звички – нам допомагають, а погані – лише шкодять.

  • Засоби досягнення повинні відповідати меті! Від тих рішень, які ми приймаємо, залежить наше майбутнє !!! Рішення повинні бути обдуманими і усвідомленими !!!

Психолог. Формування звичок можна порівняти з роботою в саду або на городі. Існують три закони отримання врожаю:

  1. Що людина сіє, те й пожинає. (Якщо ви посіяли моркву, то й збирати будете моркву).

  2. Врожай отримують не одразу, а через деякий час. (Врожаю не буде на наступний день, не через декілька днів після того, як посіємо).

  3. Пожинають більше, ніж сіють. (З декількох насінин отримують кілограми врожаю).

Обговорення:

  • Поясніть, як ви розумієте кожен із цих законів.

  • Чи реально такі ж правила застосувати і до наших звичок?

  • Якщо ви хочете, щоб люди були з вами привітні, люб’язні, які звички мусимо розвивати в собі?

  • Якщо ми почнемо насміхатися, або ображати людей, вони будуть деякий час терпіти таке відношення, а потім будуть відповідати так само. Погоджуєтесь?

  • Посіявши трошки зневаги, в кінці кінців ви отримаєте набагато більше. На щастя, ці ж правила діють і стосовно корисних звичок.

  • Як в майбутньому нам можуть нашкодити погані звички?

  • Як стануть у пригоді корисні звички?

  1. Інтерактивна гра «Життя з наркотиками»

Мета: усвідомлення учасниками проблем, пов’язаних із наркоманією; зміна поглядів на проблеми тих, хто вживає наркотики.

Хід гри: (кожному учаснику психолог роздає по 12 паперових карток та ручки).

Напишіть на:

  • 4 картках – назви улюблених страв;

  • 4 картках – назви улюблених занять, захоплень;

  • 4 картках – імена близьких чи коханих людей.

Психолог. А тепер коли всі учасники виконали завдання, давайте поставимо себе на місце людини, яка потрапила у залежність від наркотиків, для того, щоб краще зрозуміти, що відбувається у її житті. Отже, людина все ж таки обрала задоволення, яке вона отримує від наркотиків, з тієї чи іншої «важливої» для неї причини. Але, як відомо, за будь-яке задоволення необхідно платити … і не тільки грошима. Тому я прошу віддати по одній картці з улюбленими стравою, заняттям, близькою людиною.

Учасники самі вибирають і віддають по 3 картки. Психолог продовжує:

  • Залежність стає дедалі більшою і вимагає наступних жертв. Виберіть ще по одній картці з улюбленими стравою, заняттям, близькою людиною і віддайте їх мені.

Після цього психолог сам проходить між учасниками і, не дивлячись, забирає по 1 картці у кожного учасника – це символізує те, що наркоман уже не спроможний сам контролювати ситуацію і своє життя.

Усе, що залишилося в учасників, – це варіант того, що наркоманія може зробити із життям людини.

Обговорення:

  • Як ви почувалися під час гри?

  • Як ви почуваєтесь зараз?

  • З чим або з ким було розставатися найважче?

  • Те, що відбувалося зараз, було лише грою. Я сподіваюся, що це ніколи не зачепить вас і ваших близьких. Усе це було лише грою й закінчилося разом із грою.

  1. Притча про повну банку.

Професор філософії, стоячи перед своєю аудиторією, взяв скляну банку і наповнив її камінням, кожен – не менше трьох сантиметрів в діаметрі. Після чого запитав студентів, чи повна банка?

Всі відповіли: так, повна.

Тоді він взяв жменю дрібного каміння і висипав їх у ту ж банку. Дрібне каміння зайняло вільне місце між великим камінням. Ще раз професор запитав студентів, чи повна банка?

Всі відповіли: так.

Тоді він взяв дві пригоршні з піском, і висипав їх в банку. Природно, що пісок заповнив собою усі пустоти в банці.

У черговий раз професор запитав студентів, чи повна банка? Відповіли: так, і цього разу однозначно, вона повна.

Тоді з-під стола він дістав склянку із водою й вилив її в банку до останньої краплі, розмочуючи пісок.

Студенти засміялися.

А зараз я хочу, щоб ви зрозуміли, що банка – це ваше життя. Крупе каміння – це найважливіші речі вашого життя: родина, здоров’я, друзі, діти – все те, що необхідно, щоб ваше життя залишалося повним навіть у випадку, якщо все інше буде втрачено. Дрібне каміння – це речі, які особисто для вас стали важливими: робота, дім, автомобіль. Пісок – це все інше, це різні дрібниці.

Якщо спочатку наповнити банку піском, не залишиться місця, де могло б розміститись каміння. І так само у вашому житті, якщо витрачати увесь час і всю енергію на дрібниці, не залишається місця для найважливіших речей. Займайтеся тим, що приносить вам радість і щастя: приділяйте час батькам, дітям і рідним, зустрічайтеся із друзями. Завжди буде ще час, щоб попрацювати, зайнятися прибиранням будинку, полагодити й помити автомобіль. Займайтеся, насамперед, найважливішими речами в житті; визначайте ваші пріоритети: інше – це лише дрібниці.

Тоді одна студентка запитала професора, яке значення має вода?

Професор посміхнувся.

Я радий, що ви запитали мене про це. Я це зробив для того, щоб довести вам, що, як би не було ваше життя зайняте, завжди є трохи місця для дозвілля.

Обговорення. Це притча про наше життя і речі, які його наповнюють – важливі й дрібниці. Якщо ми заповнюємо життя непотребом, то не залишається місця для цінних і дійсно важливих речей.

  1. Вправа «Кроки до мрії/мети».

У людини завжди є все,

щоб здійснити свою мрію.

  • Пауло Коельйо

Психолог. Щоб прийняти в житті правильне рішення, потрібно спочатку продумати всі «за» і «проти», задачі і цілі в житті, що стоять перед тобою, вирішити, що важливіше і лише потім робити вибір. Зважаючи на те, що ви сьогодні усвідомили, пропоную розробити вам власний шлях до мрії. Зараз я пропоную зробити вам перші кроки і стати на цей шлях і пройти його, а от який шлях виберете ви – покаже саме життя. (роздаються сліди, на яких учасники пишуть власні кроки до мрії і йдуть по ним). Тож все в ваших руках. Бажаю удачі!

  1. Рефлексія.

Дайте відповіді на питання:

  • Що вам сьогодні сподобалося?

  • Що не сподобалося?

  • Висловіть ваші побажання.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

матеріал

Інтерактивні матеріали

Для кого: 11 Клас, 12 Клас, Дорослі